Spring naar bijdragen

van geel naar grijs en niet uit je dak


Eric j
 Share

Recommended Posts

Beste Jeepers,

Ik vroeg me eigenlijk af of het mogelijk is zelf m'n cherokee uit 89 om te bouwen van geel naar grijs.

Vanwege het belastingvoordeel natuurlijk (voor de duidelijkheid: ik ben ondernemer en rij voor m'n bedrijfje meer dan 10% v.d. kilometers voor de zaak). Maar ik vind een verhoogd dak zo lelijk. En als ik de belastingdienst/RDW eisen ernaast leg, zie ik dat de hoogte van het dak (binnenkant) tot de vlakke vloer (als ik zoals de auto nu is gewoon de achterbank neerklap)

nu zo'n 96 cm is. Dus net geen 98cm! frusty.gif Vandaar zeker die verhoogde daken die ik vaak zie. Maaar.. als ik nu de hemelbekleding weg haal ohmy.gif boven het laadgedeelte, moet ik daarmee net die 98 cm kunnen halen toch? rolleyes.gif M'n plan is de hemelbekleding en de isolatie etc boven het zitgedeelte te laten zitten uiteraard, en dan die overgang naar kaal dak (boven laadgedeelte netjes afwerken, bijv. met dun hoeklijstje van metaal (paar hechtjes aan metalen dak).

uiteraard moet ik er ook rekening mee houden dat er een echt vlakke laadvloer bovenop m'n neergeklapte achterbank moet komen natuurlijk en dat dan de hoogte tot binnenkant dak nog steeds 98 cm moet blijven. (dus een laadvloer van een triplex plaat van 3 mm?? wie weet waar het op komt..)

Heeft iemand hier ervaring mee? volgens mij heb ik nl. ooit wel 'ns een model zonder verhoogd dak gezien en toch grijs kenteken.

heeft iemand tips? wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers,

Ik vroeg me eigenlijk af of het mogelijk is zelf m'n cherokee uit 89 om te bouwen van geel naar grijs.

Vanwege het belastingvoordeel natuurlijk (voor de duidelijkheid: ik ben ondernemer en rij voor m'n bedrijfje meer dan 10% v.d. kilometers voor de zaak). Maar ik vind een verhoogd dak zo lelijk. En als ik de belastingdienst/RDW eisen ernaast leg, zie ik dat de hoogte van het dak (binnenkant) tot de vlakke vloer (als ik zoals de auto nu is gewoon de achterbank neerklap)

nu zo'n 96 cm is. Dus net geen 98cm! frusty.gif Vandaar zeker die verhoogde daken die ik vaak zie. Maaar.. als ik nu de hemelbekleding weg haal ohmy.gif boven het laadgedeelte, moet ik daarmee net die 98 cm kunnen halen toch? rolleyes.gif M'n plan is de hemelbekleding en de isolatie etc boven het zitgedeelte te laten zitten uiteraard, en dan die overgang naar kaal dak (boven laadgedeelte netjes afwerken, bijv. met dun hoeklijstje van metaal (paar hechtjes aan metalen dak).

uiteraard moet ik er ook rekening mee houden dat er een echt vlakke laadvloer bovenop m'n neergeklapte achterbank moet komen natuurlijk en dat dan de hoogte tot binnenkant dak nog steeds 98 cm moet blijven. (dus een laadvloer van een triplex plaat van 3 mm?? wie weet waar het op komt..)

Heeft iemand hier ervaring mee? volgens mij heb ik nl. ooit wel 'ns een model zonder verhoogd dak gezien en toch grijs kenteken.

heeft iemand tips? wink.gif

Weet er niet alles van als je gaat "slopen" maar er moet ook nog een schotje achter je stoelen komen voor grijs kenteken , denk zelf niet dat ze het met jouw aanpassingen goed keuren voor grijs

Misschien dat je hier iets mee kunt

Gr. J.G.

P.S lengte van vloer moet wel iets van 1,27 mtr zijn als er niks veranderd is, maar zal dan ongetwijfeld hier verbeterd worden wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mischien dat de RDW dat wel goedvindt... maar en zijn meer eisen!

Inderdaad een afscheiding tussen laadruimte en cabine, maar ook geblindeerde ramen enz...

Overigens zijn er 2 partijen in het grijs-kenteken verhaal: de RDW en de Douane! Zo heeft mijn wrangler een grijs kenteken en ziet de RDW dat ook nog steeds zo... De douane denkt er anders over, dus fiscaal issie geel! Let er dus op, dat ook de douane 'm als grijs aanmerkt!!!

En dan nog wat... een '89 XJ ombouwen naar grijs? Is dat wel zo verstandig? Door de nieuwe grijs kenteken regels zijn de meeste grijs gekentekende auto's véél minder waard geworden.... Is het dan niet veel verstandiger om te zoeken naar een veel jongere XJ die al zo'n kenteken heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mischien dat de RDW dat wel goedvindt... maar en zijn meer eisen!

Inderdaad een afscheiding tussen laadruimte en cabine, maar ook geblindeerde ramen enz...

Overigens zijn er 2 partijen in het grijs-kenteken verhaal: de RDW en de Douane! Zo heeft mijn wrangler een grijs kenteken en ziet de RDW dat ook nog steeds zo... De douane denkt er anders over, dus fiscaal issie geel! Let er dus op, dat ook de douane 'm als grijs aanmerkt!!!

En dan nog wat... een '89 XJ ombouwen naar grijs? Is dat wel zo verstandig? Door de nieuwe grijs kenteken regels zijn de meeste grijs gekentekende auto's véél minder waard geworden.... Is het dan niet veel verstandiger om te zoeken naar een veel jongere XJ die al zo'n kenteken heeft?

Bedankt voor de reacties, al heb ik er niet veel aan want niemand gaat in op dat aspect van het dak . Maar goed, tja die andere eisen voor ombouw daar ben ik van op de hoogte, die pas ik uiteraard ook toe. Maar het ging me dus om het dak.

Die tip m.b.t. uitkijken naar jongere jeep die al grijs kenteken is, is misschien wel wat. ware het niet dat alle grijs kentekens bijna met een verhoogd dak zijn toegerust. En ik wil dus geen afbreuk doen aan de lijnen v.d. jeep. mad.gif

Denk er nog wel even over.

ps douane keurt het wel goed, ga ik van uit. frusty.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat dak heb ik erbuiten gelaten, omdat je zelf al gemeten had..... wink.gif

Maar goed... na wat speurwerk op 't internet: -KLIK-

Volgens mij moet je, wanneer je het dak niet wilt verhogen::

- minimaal 98cm hoogte tussen vloer en dak hebben

-alle zijruiten van de laadruimte blinderen

-een wand tussen cabine een laadruimte monteren, over de volle hoogte en breedte van de cabine.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Jeepers,

Ik vroeg me eigenlijk af of het mogelijk is zelf m'n cherokee uit 89 om te bouwen van geel naar grijs.

Vanwege het belastingvoordeel natuurlijk (voor de duidelijkheid: ik ben ondernemer en rij voor m'n bedrijfje meer dan 10% v.d. kilometers voor de zaak). Maar ik vind een verhoogd dak zo lelijk. En als ik de belastingdienst/RDW eisen ernaast leg, zie ik dat de hoogte van het dak (binnenkant) tot de vlakke vloer (als ik zoals de auto nu is gewoon de achterbank neerklap)

nu zo'n 96 cm is. Dus net geen 98cm! frusty.gif Vandaar zeker die verhoogde daken die ik vaak zie. Maaar.. als ik nu de hemelbekleding weg haal ohmy.gif boven het laadgedeelte, moet ik daarmee net die 98 cm kunnen halen toch? rolleyes.gif M'n plan is de hemelbekleding en de isolatie etc boven het zitgedeelte te laten zitten uiteraard, en dan die overgang naar kaal dak (boven laadgedeelte netjes afwerken, bijv. met dun hoeklijstje van metaal (paar hechtjes aan metalen dak).

uiteraard moet ik er ook rekening mee houden dat er een echt vlakke laadvloer bovenop m'n neergeklapte achterbank moet komen natuurlijk en dat dan de hoogte tot binnenkant dak nog steeds 98 cm moet blijven. (dus een laadvloer van een triplex plaat van 3 mm?? wie weet waar het op komt..)

Heeft iemand hier ervaring mee? volgens mij heb ik nl. ooit wel 'ns een model zonder verhoogd dak gezien en toch grijs kenteken.

heeft iemand tips? wink.gif

Bank moet er echt uit.

En de bout gaten van de bank moeten dicht gelast worden.

Mee gemaakt bij RDW zoetermeer.

En diverse andere aanpassingen zoals dak en plaat achter de voorstoelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf een Cherokee van 1988 op grijs kenteken, die duidelijk door een vorige eigenaar zelf is omgebouwd.

Het dak kan blijven zitten, mits je (zoals je zelf aangaf) de bekleding verwijderd, en ook een steun van het dak die daar nog onder zit verwijderd. Dan nog de bekleding van de vloer eraf, en je haalt het net.

Bij mij is er een stalen plaat gelast over het stuk waar normaal de achterbank zit, dit om de vereiste vlakke laadvloer van 125 cm te krijgen.

Dan moet je nog de achterruiten en de ruiten in de achterdeuren dicht maken (lassen of lijmen, het glas moet er echt uit en de nieuwe platen mogen niet in de bestaande rubbers zitten)

Ook moet er een vast, dicht schot van boven tot onder, net achter de voorstoelen. Er mag geen gat in zitten, wel een raampje.

Globaal is het dat wel, al zullen er best nog wel wat kleine dingetjes zijn waaraan hij moet voldoen. En vergeet niet dat hij dus zowel voor de RDW als ook voor de fiscus moet voldoen, en die hebben niet precies dezelfde eisen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf een Cherokee van 1988 op grijs kenteken, die duidelijk door een vorige eigenaar zelf is omgebouwd.

Het dak kan blijven zitten, mits je (zoals je zelf aangaf) de bekleding verwijderd, en ook een steun van het dak die daar nog onder zit verwijderd. Dan nog de bekleding van de vloer eraf, en je haalt het net.

Bij mij is er een stalen plaat gelast over het stuk waar normaal de achterbank zit, dit om de vereiste vlakke laadvloer van 125 cm te krijgen.

Dan moet je nog de achterruiten en de ruiten in de achterdeuren dicht maken (lassen of lijmen, het glas moet er echt uit en de nieuwe platen mogen niet in de bestaande rubbers zitten)

Ook moet er een vast, dicht schot van boven tot onder, net achter de voorstoelen. Er mag geen gat in zitten, wel een raampje.

Globaal is het dat wel, al zullen er best nog wel wat kleine dingetjes zijn waaraan hij moet voldoen. En vergeet niet dat hij dus zowel voor de RDW als ook voor de fiscus moet voldoen, en die hebben niet precies dezelfde eisen.

dry.gif Een bizar moment natuurlijk, om op je advies te reageren (oudejaarsavond: een half uur voor de countdown, maar goed, ik wordt gallisch van het dancingwiththestars gebeuren, ivm toch maar oudejaarslot gekocht, dus ik dacht: "Heeeel even op Jeepforum kijken, tja vandaag gewerkt en morgen weer werken, dus vetty party zit er niet dit keer, zoals gezegd dus ZELFS OP OUDEJAARSAVOND LAAT NOG AAN JEEPFORUM GEDACHT) maar hartstikke bedankt! rolleyes.gif OEf! inderdaad een hele modificatie zo;n ombouw. En natuurlijk de schaamte... :bye2: ..dat je je lullig voelt.. omdat je mischien een mindere JEEPrijder bent...Want die mooie Jeep verander je zo - ben je nou nederlander of niet - dat je n'm lekker goedkoop tot je kunt houden. IS ie dan nog wel een echte Jeep?? cry.gif Maar voor mij geld de Jeep als fijne wagen met oede prestaties voor het werk. En dat supergenieten van JEEP komt als ik deze zomer een Laredo aanschaf ( thumbsup.gif Beware!). Nogmaals bedankt en foto's volgen van het eindresultaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb zelf een Cherokee van 1988 op grijs kenteken, die duidelijk door een vorige eigenaar zelf is omgebouwd.

Het dak kan blijven zitten, mits je (zoals je zelf aangaf) de bekleding verwijderd, en ook een steun van het dak die daar nog onder zit verwijderd. Dan nog de bekleding van de vloer eraf, en je haalt het net.

Bij mij is er een stalen plaat gelast over het stuk waar normaal de achterbank zit, dit om de vereiste vlakke laadvloer van 125 cm te krijgen.

Dan moet je nog de achterruiten en de ruiten in de achterdeuren dicht maken (lassen of lijmen, het glas moet er echt uit en de nieuwe platen mogen niet in de bestaande rubbers zitten)

Ook moet er een vast, dicht schot van boven tot onder, net achter de voorstoelen. Er mag geen gat in zitten, wel een raampje.

Globaal is het dat wel, al zullen er best nog wel wat kleine dingetjes zijn waaraan hij moet voldoen. En vergeet niet dat hij dus zowel voor de RDW als ook voor de fiscus moet voldoen, en die hebben niet precies dezelfde eisen.

Daar sluit ik me bij aan. Ik heb 3 jaar geleden oom min XJ van 89 aangepast zonder hoog dak. dakribben boven B- en Cstijl weggeslepen, achterzijruiten uitgenomen en opgevuld, hemel en vloermat eruit en je haalt idd. net de 98 cm. (ze mopperden wel bij de RDW mad.gif maar moesten goedkeuren tongue.gif ).

Het schot is lastig dat moet helemaal dicht zijn, dus bij de keuring zit je krap .....

Ze moeten meten zonder bekleding, van staal tot staal, dus een vlakke laadvloer mag niet worden meegerekend !

En bovendien moesten ze kunnen zien dat ik de achterramen eruit heb gehaald, dus werk het nog niet allemaal netjes af met bekleding !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

heb ik ook drie keer gedaan, 2x met een XJ en een keer met ene ZJ. omgebouwd:

- achterbank en alle zichtbare bouten weg.

- gordels weg

- vlakke vloer maken, zonder bekleding

- idem dak,

- idem panelen li en rechts

- bij XJ het glas vervangen door een plaat

- bij ZJ een stalen plaat laten snijden van sjabloon en dat op het glas geplakt. Dan had ik wel eersthet rubber afgesneden en afgekit op de rand van de staalplaat. Kun je het glas laten zitten !

- voor de keuring alle bekleding eruit, daarna de hemel er weer terug in.

- de zijpanelen vervangen door vloerbedekking of zoiets.

- en natuurlijk een schot achter de stoelen. Dat is met de XJ lastig, je rijdt dan naar de keuring met je neus op het stuur en daarna verplaatste ik de wand.

Later hoorde ik dat de laadlengte maar 20cm breed moet zijn. Dus misschien kun je die net tussen de stoelen friemelen. Je verliest dan wel de armsteun in het midden.

- combineer dit met lpg en je rijdt voor niks ! (geen belastingbijtelling)

- o ja de achterdeuren mogen van buitenaf niet te openen zijn

- de li. achterdeur van harde plaat voorzien ipv glas

- de re. achterdeur plakte ik donkere folie op het glas (van buitenaf was dan alle glas zwart)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn XJ (met verhoogd dak) heeft geen scheidingswand van onder tot boven, maar een schot van 30 cm. Dat is voldoende als je een verhoogd dak hebt.

Hou er bij "smokkelen" achteraf (zoals het terugplaatsen van dakbekleding of ramen) rekening mee dat je bij een controle van de douane het risico loopt op een naheffing volgens "geel tarief" plus 100% boete, vanaf de datum dat de auto in je bezit is, dan wel op grijs kenteken is gezet. Met maximaal vijf jaar terugwerkende kracht . . . . :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over de bekleding wordt in de stukken die ik gezien heb niet gesproken, dus hangt het waarschijnlijk van de willekeur van de betreffende beambte af of hij er wel of niet moeilijk over gaat doen. In alle redelijkheid heb je wat mij betreft gelijk, maar je hebt nu eenmaal zeer onredelijke ambtenaren . . . . :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...