Spring naar bijdragen

Hoog verbruik (benzine, olie en koelvloeistof)


yonnie
 Share

Recommended Posts

Gisteren voordat we vanuit Breda naar Sneek zouden rijden maar even de olie bijgevuld, dat was nodig. Toen zag ik meteen dat het lucht-afzuig-dingetje op het blok (helemaal aan de raamkant) loszat en dat de koelvloeistof nogal leeg was.

Mannetje van de ANWB erbij en die heeft dat dopje professorisch (spel je dat zo?) vastgemaakt. Een beetje vloeibare pakking en een ijzerdraadje dat de boel op zijn plek moet houden.

Volgetankt zijn we gaan rijden, meteen een liter koelvloeistof erbij gedaan

Alle vloeistoffen prima in order dus.

Na het bezoekje in Sneek weer terug gereden en toen bleek de tank alweer redelijk leeg te zijn. Bij de eerste de beste pomp getankt, er moets 60 liter in terwijl we nog geen 300 km hadden gereden. OK, Maryon rijd iets harder als ik maar dat kan het verbruik niet verhogen van 1:8 naar 1:5 lijkt me. De auto stonk ook al een beetje viel me op.

In Breda aangekomen sloeg er allemaal rook onder de auto uit, olie op de uitlaat. Snel naar bed en vanmorgen weer gekeken.

Resultaat:

- olie onder de auto (en hij lekt nooit)

- gelijmde dopje van de ANWB zit onder olie net als de auto

- olie peil te laag

- koelreservoir bijna leeg (toch niet genoeg bijgevuld?)

- bij starten van de auto al heel snel stank van verbrande olie

- opvallend veel geraas bij het luchtfilter (nooit eerder opgevallen misschien?)

Ik heb alle vloeistoffen biijgevuld en de moter even laten lopen, de koelvloeistof lijkt niet meer te verdwijnen en pompt goed rond. Het lucht-afzuig-slangetje op het geplakte dopje zuigt echt goed lucht aan dus de ontluchting lijkt me ook prima.

Bij het dopje blijft olie echter lekken.

Plan is nu om dat dopje goed te vervangen en eventueel de slangetjes ook (mochten die verstopt zitten) aangezien daar de olielekkage vandaan lijkt te komen. ( en dus ook het 'olieverbruik')

Snap ik nog steeds niet hoe het benzine verbruik zo erg verhoogd kan zijn. Het verschil tussen gemiddeld 130 en 115 km/h kan toch zoveel invloed hebben op het verbruik? (1:5 t.o.v. 1:8)

Maar als ik hierzo lees is er ook kans op een lekkende koppakking of een scheur in het blok? Dan ben ik verder van huis.

Is het te verwachten dat mijn probleem met het hoge verbruik van olie en benzine wordt opgelost met het dichten van het olie lekje en iets minder hard rijden?

Oh ja: XJ uit 1990

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, het dopje is vervangen...................

Maar er komt nu allemaal zwarte rook uit de uitlaat. Er zat nog steeds te weinig olie dus nog maar 2 liter bijgedaan.

Na een stukje rijden komt er nog steeds rook uit de uitlaat. Ook lijkt het of de druk in het carter niet weg kan omdat bij de olievuldop en mijn nieuwe dopje nog steeds olie lekt. Wanneer ik de bijvuldop even afdraai bij ene draaiende motor ontsnapt er lucht. Waar kan ik het zoeken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zwarte rook duidt ofwel op hoog olieverbruik ofwel te rijk brandstofmengsel.

In jouw geval zal dit dan olie zijn aangezien een verbruik van 60 liter op 300km niet echt overdreven is,

ik heb zelf ongeveer evenveel brandstofverbruik.

Dus alles eerst nazien of alle olieleidingen in orde zijn, ruik ook eens aan de olie of er geen benzine

in zit. Haal je peilstok eruit en laat motor warmdraaien, komt er uit de peilstok rook uit of niet?

Indien ja, dan heb je kans dat je motor onderdruk maakt, komt er geen rook uit, dan zoeken we samen verder.

Maar probeer alvast het bovenstaande.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Durf ik bijna niet te zeggen..... ph34r.gif

Een klein beetje onderdruk kan geen kwaad hoor, maar teveel is absoluut niet goed. Je kunt dan nog trachten om de motor middels allerlei wondermiddelen wat op te kalefateren, maar een revisie begint dan wel akelig dichtbij te komen! sad.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eerst even met de peilstok eruit de motor laten draaien. AL snel kwam er rook uit het gaatje. Dat is niet goed he?

Toch nog maar een paar dingen gecheckt:

- Luchtfilter, aan een kant zit er slijm in maar dat beslaat maar 5% van het filter. Filter omgedraait.

- De slang tussen het luchtfilter en de voorkant van het carter heb ik even doorgeblazen en het meeste slijm is er wel uit.

- Het slangetje dat het blok moet afzuigen zat verstopt (dat aan het dopje zit dat ik heb vevangen) Dat heb ik ook schoongeprutst en zit niet meer verstopt.

Ik krijg alleen mijn auto alleen niet meer gestart nu, maar dan komt er ook geen zwarte rook uit. Ik denk verzopen. Even een bakje koffie en dan nog eens proberen.

Dus alles eerst nazien of alle olieleidingen in orde zijn, ruik ook eens aan de olie of er geen benzine

in zit.

Waar zitten de olieleidingen? Ik kan niet goed zien waar die lopen. Ik heb aan de olie geroken maar ik herken geen benzinelucht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het omdraaien van je luchtfilter is denk ik niet zo’n goed idee:

De rommel die je filter heeft tegengehouden zit nu aan de verkeerde kant en wordt dus de motor in gezogen

Papieren filters hebben meestel een steunplaat om er voor te zorgen dat het filter niet in onderdelen je motor in gezogen kan worden, als die plaat aan de verkeerde kant zit kan het fout gaan.

Als de carter ontluchting dicht zat kan er olie langs de zuigers geperst zijn tijdens de aanzuigslag van de motor en dat rookt natuurlijk behoorlijk.

Ben benieuwd wat ie doet als hij aanslaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het filter niet omgedraait maar een slag gedraait, de voorkant zit nu achter en vv. Ik heb niet zo'n plaatje gezien maar ik ga er nog naar kijken.

"ls de carter ontluchting dicht zat kan er olie langs de zuigers geperst zijn tijdens de aanzuigslag van de motor en dat rookt natuurlijk behoorlijk.

Ben benieuwd wat ie doet als hij aanslaat."

Heel erg roken?

Dit lijkt minder ernstig als het onderdruk verhaal (toch?) Aangezien hij niet aanslaat en ik het verder ook niet weet laat ik ff de ANWB komen. (Snel gereedschap opgeruimd rolleyes.gif ) Tevens heb ik geen passende bougoiesleutel op een of andere manier. En volgens mij zijn die gewoon heel vet.

Ik ben benieuwd wat deze dag verder gaat brengen, misschien vast champagne koud leggen voor het moment dat hij het weer gaat doen. laugh.gif

Bedankt voor alle tips tot nu toe, het is wel leerzaam geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ANWB heeft goed geholpen. De motor was verzopen, dat is opgelost. Tevens wist hij me te vertellen dat ik mijn bougies en kabels moet vervangen, deze zijn niet goed. Een van de cilinders loopt af en toe niet mee. Zijn analyse was dat door de blokade in de carterafzuiging de auto auto een tijdje op olie heeft gelopen. Dat verklaart het hoge olieverbruik en de zwarte rook. Ondanks dat ik die blokade opgelost heb ga ik toch maar het hele gebeuren van slangetjes die met de afzuiging te maken hebben vervangen net als de bougies en de kabels.

De rook kan nog een tijd zwart blijven is mij verteld, en zolang ik de motor niet reinig blijft deze ook walmen van de olierestjes overal.

Als iemand een fout in deze analyse ziet dan hoor ik het graag. Maar ik vind het redelijk aannemelijk klinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik je verhaal zo lees lijkt het me een typisch geval van een auto die voornamelijk korte afstanden rijdt, daarmee bedoel ik afstanden korter dan ongeveer 15 km

Klopt dat?

Inderdaad, hij wordt niet dagelijks gebruikt en meestal stukjes van rond de 15 km. Alleen waren we net naar friesland op en neer gereden vanuit Breda, das dan toch weer een heel eind.

Luchtfilter was bij de laatste beurt vervangen en behoorlijk schoon (op een een klein stukje na dan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk en dat is waarschijnlijk de oorzaak van het probleem.Doordat je (te)kleine stukjes rijdt vervuilt je motor.Maar omdat je naar Friesland bent gereden is de motor lekker warm geworden en is er aardig wat aanslag van de motor losgekomen en heeft zich heerlijk genesteld in jouw carterventilatieslangen.

Wat zeer zeker een aanrader is om jouw motor van binnen te reinigen om alle aanslag op te lossen.

Je kan bij de meeste automaterialen zaken Stop Smoke van Wyn's kopen,dit is echt een wondermiddel voor dit soort problemen.

Wel moet je een kilometer of 500 na de behandeling de motorolie +filter verversen maar dat spreekt voor zich natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Alle vacuum gedoe is vervangen en de garage die ook meteen de bougies + kabels + verdelerkap + rotor hebben vervangen begonnen een heel verhaal over kapotte keringen en flushen en speciale behandeling met een of ander goedje. Ik zou dan 5 keer terug moeten komen om de olie te laten vervangen en spul te laten toevoegen. Ook zou mijn carterpakking lek zijn.

JA ja, dacht ik toen ik aan het afrekenen was blink.gif (duur)

Toch met de rokende motor wat rijden en tot mijn grote vreugde geen lekkage meer maar wel gebrek aan vermogen , gepruttel en nog steeds veel zwarte rook.

Gisteren bij de sleutelmiddag van Jeepcherokee parts in Tilburg even geweest om een verhogingssetje te bekijken. Even laten zien hoeveel rook eruit kwam. Iedereen lachen.......hoofd onder motorkap. Wijs ik nog aan dat er klein slangetje niet vast zit en nooit vast heeft gezeten. Edward gromt en sluit hem aan, meteen geen zwarte rook meer en een zoemend motortje. Een of andere sensor die het een en ander meet in je inlaatspruitstuk.

Waarom heb ik dat zelf nooit aangesloten vraag ik me nu steeds af, maar wat ben ik blij dat hij het weer normaal doet. Nu maar hopen dat het verbruik weer terug gaat naar 1 op 8 en dan ben ik helemaal blij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was idd je MAP sensor want toen jij al lang en breed weg was hadden we het er nog over, van hoe kan die XJ al die tijd (redenlijk) gelopen hebben, want die MAP sensor geeft toch wel heeeeeel erg veel info voor je compu van je auto.

P.s. ik was daar omdat ik gewoon geen voering meer op mijn remschoenen had zitten en hun ze gewoon op de plank hebben liggen, en vraag je dan om een klein onderdeeltje zoals een veertje en en palletje en een ringetje kun je dat gewoon even lekker zelf eraf halen en meenemen.

Maar wel mooi dat je probleem is opgelost nu

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...