yonnie Geplaatst December 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2005 Gisteren voordat we vanuit Breda naar Sneek zouden rijden maar even de olie bijgevuld, dat was nodig. Toen zag ik meteen dat het lucht-afzuig-dingetje op het blok (helemaal aan de raamkant) loszat en dat de koelvloeistof nogal leeg was. Mannetje van de ANWB erbij en die heeft dat dopje professorisch (spel je dat zo?) vastgemaakt. Een beetje vloeibare pakking en een ijzerdraadje dat de boel op zijn plek moet houden. Volgetankt zijn we gaan rijden, meteen een liter koelvloeistof erbij gedaan Alle vloeistoffen prima in order dus. Na het bezoekje in Sneek weer terug gereden en toen bleek de tank alweer redelijk leeg te zijn. Bij de eerste de beste pomp getankt, er moets 60 liter in terwijl we nog geen 300 km hadden gereden. OK, Maryon rijd iets harder als ik maar dat kan het verbruik niet verhogen van 1:8 naar 1:5 lijkt me. De auto stonk ook al een beetje viel me op. In Breda aangekomen sloeg er allemaal rook onder de auto uit, olie op de uitlaat. Snel naar bed en vanmorgen weer gekeken. Resultaat: - olie onder de auto (en hij lekt nooit) - gelijmde dopje van de ANWB zit onder olie net als de auto - olie peil te laag - koelreservoir bijna leeg (toch niet genoeg bijgevuld?) - bij starten van de auto al heel snel stank van verbrande olie - opvallend veel geraas bij het luchtfilter (nooit eerder opgevallen misschien?) Ik heb alle vloeistoffen biijgevuld en de moter even laten lopen, de koelvloeistof lijkt niet meer te verdwijnen en pompt goed rond. Het lucht-afzuig-slangetje op het geplakte dopje zuigt echt goed lucht aan dus de ontluchting lijkt me ook prima. Bij het dopje blijft olie echter lekken. Plan is nu om dat dopje goed te vervangen en eventueel de slangetjes ook (mochten die verstopt zitten) aangezien daar de olielekkage vandaan lijkt te komen. ( en dus ook het 'olieverbruik') Snap ik nog steeds niet hoe het benzine verbruik zo erg verhoogd kan zijn. Het verschil tussen gemiddeld 130 en 115 km/h kan toch zoveel invloed hebben op het verbruik? (1:5 t.o.v. 1:8) Maar als ik hierzo lees is er ook kans op een lekkende koppakking of een scheur in het blok? Dan ben ik verder van huis. Is het te verwachten dat mijn probleem met het hoge verbruik van olie en benzine wordt opgelost met het dichten van het olie lekje en iets minder hard rijden? Oh ja: XJ uit 1990 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 25, 2005 Ik zou inderdaad dat "dopje" eerst eens vervangen en even afwachten. Dat de auto met 130 een stuk meer verbruikt dan bij 115, vind ik niet vreemd. Even afwachten dus... het zal allemaal wel meevallen, denk ik! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst December 31, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 31, 2005 Nou, het dopje is vervangen................... Maar er komt nu allemaal zwarte rook uit de uitlaat. Er zat nog steeds te weinig olie dus nog maar 2 liter bijgedaan. Na een stukje rijden komt er nog steeds rook uit de uitlaat. Ook lijkt het of de druk in het carter niet weg kan omdat bij de olievuldop en mijn nieuwe dopje nog steeds olie lekt. Wanneer ik de bijvuldop even afdraai bij ene draaiende motor ontsnapt er lucht. Waar kan ik het zoeken? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
wrangler_tj Geplaatst December 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 31, 2005 Zwarte rook duidt ofwel op hoog olieverbruik ofwel te rijk brandstofmengsel. In jouw geval zal dit dan olie zijn aangezien een verbruik van 60 liter op 300km niet echt overdreven is, ik heb zelf ongeveer evenveel brandstofverbruik. Dus alles eerst nazien of alle olieleidingen in orde zijn, ruik ook eens aan de olie of er geen benzine in zit. Haal je peilstok eruit en laat motor warmdraaien, komt er uit de peilstok rook uit of niet? Indien ja, dan heb je kans dat je motor onderdruk maakt, komt er geen rook uit, dan zoeken we samen verder. Maar probeer alvast het bovenstaande. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst December 31, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 31, 2005 GA ik morgen doen. Bedankt, maar als de motor onderdruk heeft, wat kan ik daar aan doen dan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst December 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 31, 2005 Even ter info: Blauwe rook is olieverbranding Zwarte rook is een te rijk mengsel(dus te veel benzine) Dus kijk eerst eens goed naar de kleur van de rook.(het lijkt wel de stemming voor een nieuwe paus) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst December 31, 2005 Rapporteren Share Geplaatst December 31, 2005 Durf ik bijna niet te zeggen..... Een klein beetje onderdruk kan geen kwaad hoor, maar teveel is absoluut niet goed. Je kunt dan nog trachten om de motor middels allerlei wondermiddelen wat op te kalefateren, maar een revisie begint dan wel akelig dichtbij te komen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst December 31, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst December 31, 2005 Hmmmmz, revisie dat is niet wat ik wou horen. Maar de rook is zeker zwart, niet blauw. En op de plek wara ik hem even heb laten lopen ligt roet op de grond. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Heb je al gekeken hoe je luchtfilter er uit ziet.Wanneer deze geen of weinig lucht doorlaat krijgt je motor het ook aardig benauwd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Inderdaad, heel goed mogelijk dat daar het probleem van de zwarte rook zit. En wanneer je carterventilatie niet goed werkt, zit je filter zomaar vol met olie.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst January 1, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Eerst even met de peilstok eruit de motor laten draaien. AL snel kwam er rook uit het gaatje. Dat is niet goed he? Toch nog maar een paar dingen gecheckt: - Luchtfilter, aan een kant zit er slijm in maar dat beslaat maar 5% van het filter. Filter omgedraait. - De slang tussen het luchtfilter en de voorkant van het carter heb ik even doorgeblazen en het meeste slijm is er wel uit. - Het slangetje dat het blok moet afzuigen zat verstopt (dat aan het dopje zit dat ik heb vevangen) Dat heb ik ook schoongeprutst en zit niet meer verstopt. Ik krijg alleen mijn auto alleen niet meer gestart nu, maar dan komt er ook geen zwarte rook uit. Ik denk verzopen. Even een bakje koffie en dan nog eens proberen. Dus alles eerst nazien of alle olieleidingen in orde zijn, ruik ook eens aan de olie of er geen benzinein zit. Waar zitten de olieleidingen? Ik kan niet goed zien waar die lopen. Ik heb aan de olie geroken maar ik herken geen benzinelucht. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Ik denk dat hij de carterventilatieleidingen bedoelde maar die heb je volgens mij al schoongeblazen. Succes JEEP(ED) btw lekker begin voor 2006 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst January 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Het omdraaien van je luchtfilter is denk ik niet zo’n goed idee: De rommel die je filter heeft tegengehouden zit nu aan de verkeerde kant en wordt dus de motor in gezogen Papieren filters hebben meestel een steunplaat om er voor te zorgen dat het filter niet in onderdelen je motor in gezogen kan worden, als die plaat aan de verkeerde kant zit kan het fout gaan. Als de carter ontluchting dicht zat kan er olie langs de zuigers geperst zijn tijdens de aanzuigslag van de motor en dat rookt natuurlijk behoorlijk. Ben benieuwd wat ie doet als hij aanslaat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst January 1, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Ik heb het filter niet omgedraait maar een slag gedraait, de voorkant zit nu achter en vv. Ik heb niet zo'n plaatje gezien maar ik ga er nog naar kijken. "ls de carter ontluchting dicht zat kan er olie langs de zuigers geperst zijn tijdens de aanzuigslag van de motor en dat rookt natuurlijk behoorlijk. Ben benieuwd wat ie doet als hij aanslaat." Heel erg roken? Dit lijkt minder ernstig als het onderdruk verhaal (toch?) Aangezien hij niet aanslaat en ik het verder ook niet weet laat ik ff de ANWB komen. (Snel gereedschap opgeruimd ) Tevens heb ik geen passende bougoiesleutel op een of andere manier. En volgens mij zijn die gewoon heel vet. Ik ben benieuwd wat deze dag verder gaat brengen, misschien vast champagne koud leggen voor het moment dat hij het weer gaat doen. Bedankt voor alle tips tot nu toe, het is wel leerzaam geweest. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Nou in ieder geval succes,ik hoop dat de ANWB de auto weer aan de praat weet te krijgen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst January 1, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 De ANWB heeft goed geholpen. De motor was verzopen, dat is opgelost. Tevens wist hij me te vertellen dat ik mijn bougies en kabels moet vervangen, deze zijn niet goed. Een van de cilinders loopt af en toe niet mee. Zijn analyse was dat door de blokade in de carterafzuiging de auto auto een tijdje op olie heeft gelopen. Dat verklaart het hoge olieverbruik en de zwarte rook. Ondanks dat ik die blokade opgelost heb ga ik toch maar het hele gebeuren van slangetjes die met de afzuiging te maken hebben vervangen net als de bougies en de kabels. De rook kan nog een tijd zwart blijven is mij verteld, en zolang ik de motor niet reinig blijft deze ook walmen van de olierestjes overal. Als iemand een fout in deze analyse ziet dan hoor ik het graag. Maar ik vind het redelijk aannemelijk klinken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jim Geplaatst January 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Als ik je verhaal zo lees lijkt het me een typisch geval van een auto die voornamelijk korte afstanden rijdt, daarmee bedoel ik afstanden korter dan ongeveer 15 km Klopt dat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst January 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Heb je al gekeken hoe je luchtfilter er uit ziet.Wanneer deze geen of weinig lucht doorlaat krijgt je motor het ook aardig benauwd. Zou ook meer benzine daardoor kunnen verbruiken m.i. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Als ik zo lees kan de analyse aardig in de goede richting zijn. Je doet er idd niet verkeerd aan om alle dichtgeslibde slangetjes of open te maken of te vervangen,ook nieuwe kabels en nieuwe bougies kan natuurlijk nooit geen kwaad. Succes Ed Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst January 1, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Als ik je verhaal zo lees lijkt het me een typisch geval van een auto die voornamelijk korte afstanden rijdt, daarmee bedoel ik afstanden korter dan ongeveer 15 kmKlopt dat? Inderdaad, hij wordt niet dagelijks gebruikt en meestal stukjes van rond de 15 km. Alleen waren we net naar friesland op en neer gereden vanuit Breda, das dan toch weer een heel eind. Luchtfilter was bij de laatste beurt vervangen en behoorlijk schoon (op een een klein stukje na dan) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 1, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 1, 2006 Kijk en dat is waarschijnlijk de oorzaak van het probleem.Doordat je (te)kleine stukjes rijdt vervuilt je motor.Maar omdat je naar Friesland bent gereden is de motor lekker warm geworden en is er aardig wat aanslag van de motor losgekomen en heeft zich heerlijk genesteld in jouw carterventilatieslangen. Wat zeer zeker een aanrader is om jouw motor van binnen te reinigen om alle aanslag op te lossen. Je kan bij de meeste automaterialen zaken Stop Smoke van Wyn's kopen,dit is echt een wondermiddel voor dit soort problemen. Wel moet je een kilometer of 500 na de behandeling de motorolie +filter verversen maar dat spreekt voor zich natuurlijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
yonnie Geplaatst January 8, 2006 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2006 Alle vacuum gedoe is vervangen en de garage die ook meteen de bougies + kabels + verdelerkap + rotor hebben vervangen begonnen een heel verhaal over kapotte keringen en flushen en speciale behandeling met een of ander goedje. Ik zou dan 5 keer terug moeten komen om de olie te laten vervangen en spul te laten toevoegen. Ook zou mijn carterpakking lek zijn. JA ja, dacht ik toen ik aan het afrekenen was (duur) Toch met de rokende motor wat rijden en tot mijn grote vreugde geen lekkage meer maar wel gebrek aan vermogen , gepruttel en nog steeds veel zwarte rook. Gisteren bij de sleutelmiddag van Jeepcherokee parts in Tilburg even geweest om een verhogingssetje te bekijken. Even laten zien hoeveel rook eruit kwam. Iedereen lachen.......hoofd onder motorkap. Wijs ik nog aan dat er klein slangetje niet vast zit en nooit vast heeft gezeten. Edward gromt en sluit hem aan, meteen geen zwarte rook meer en een zoemend motortje. Een of andere sensor die het een en ander meet in je inlaatspruitstuk. Waarom heb ik dat zelf nooit aangesloten vraag ik me nu steeds af, maar wat ben ik blij dat hij het weer normaal doet. Nu maar hopen dat het verbruik weer terug gaat naar 1 op 8 en dan ben ik helemaal blij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 8, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2006 Da's de slang naar je Map sensor! Die zal toch wel aangesloten zijn geweest, anders had 'ie nooit goed gelopen.... Maar: gefeliciteerd met een lekvrije en goed lopende XJ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Beest Geplaatst January 8, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2006 kijk kijk..... mooi man ervaren lui laten kijken Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePieRo Geplaatst January 8, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2006 Dat was idd je MAP sensor want toen jij al lang en breed weg was hadden we het er nog over, van hoe kan die XJ al die tijd (redenlijk) gelopen hebben, want die MAP sensor geeft toch wel heeeeeel erg veel info voor je compu van je auto. P.s. ik was daar omdat ik gewoon geen voering meer op mijn remschoenen had zitten en hun ze gewoon op de plank hebben liggen, en vraag je dan om een klein onderdeeltje zoals een veertje en en palletje en een ringetje kun je dat gewoon even lekker zelf eraf halen en meenemen. Maar wel mooi dat je probleem is opgelost nu Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.