Spring naar bijdragen

Welke banden?


JeroenDor
 Share

Recommended Posts

Ik ben toe aan een setje nieuwe banden rondom. Mijn 1998 Jeep Cherokee (geen ABS) staat momenteel op Vredestein Contract 2 all season, 225/70/R15

Ik wil weer voor een all season band gaan. 

Mijn ervaring met deze Jeep en ook met mijn vorige Cherokee is dat als het regenachtig is, de remmen gauw blokkeren en je nog al gaat schuiven. Mijn vorige Cherokee, ook een identieke 1998 als mijn huidige, anders dan de kleur, had er ook last van. Vering, demper, stabilisatiestanden/rubbers alles in orde. Toendertijd woonden we in de USA en banden waren spoedgoedkoop. Dus ik heb toen wat geëxperimenteerd met wat verschillende banden. Uiteindelijk ben ik daar het hele jaar met winterbanden doorgereden, dat bleek ook in de regen enorm te schelen.

Wat voor banden hebben jullie op je Cherokee, wat bevalt en welke absoluut niet?

Jeroen 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Jeroen,

De BF Goodrich AT K02 staat bij mij ook op nummer 1 vanwege de stoere ‘looks’ van de band , hoge slijtvastheid en de allround eigenschappen op verhard en onverhard terrein. Vanwege het grove profiel is het afrolgeluid wel hoger en de grip op nat wegdek minder dan een goede zomer- of winterband. Ik heb wel abs om mij XJ.

In de zomer wissel ik de wielen met Goodyear Wrangler EfficiencyGrip SUV zomerbanden erop. Deze zijn stiller en hebben meer grip op nat wegdek. Het brandstofverbruik lijkt gunstiger te zijn. 

Verder heb ik nog een setje velgen met winterbanden van Yokohama V906 maar die gebruik ik bijna niet. De banden vind ik niet mooi onder de XJ staan en verder niet heel bijzonder. Deze zou ik niet nog een keer nemen.

Hier vind je nog verschillende bandentests voor 4 seizoenen banden.

https://banden.autoweek.nl/bandentests/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor de suggesties. Ik ga eens even verder kijken. Off road is voor mij niet zo relevant, remmen en tot op zekere hoogte geluid en brandstof efficiëntie wel.

ik heb inmiddels al een adresje om mijn velgen te laten stralen en opnieuw spuiten. Ik maak voor begin volgend jaar een afspraak, dus in de komende twee weken of zo ga ik wat bestellen 

 

Jeroen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Is dit wat voor je?

https://auto-diversen.tweedehands.net/overige-onderdelen/15-banden-cherokee-xj.html

Ze zaten op velgen die ik gekocht heb - vandaar dat ik ze over heb.

Voor 200 Euro mag je ze overnemen. Ze zien eruit als nieuw. Je mag altijd komen kijken (liggen in Amersfoort) en als je het niets vind is het ook goed.

Mvgr,

bewerkt door Richard_Jeep
Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 hours ago, Kapt. Bob said:

Dag Jeroen, Op welke banden ben je uitgekomen?

Vredestein Comtrac 2 all seasons. Euromaster had een interessante deal, 4 halen 3 betalen. 

Gisteren heb ik mijn velgen opgehaald. Gestraald en powder coating. Zien er fantastisch uit!!

 

IMG_9985.thumb.jpeg.9720812f1da3986af4bbaa0b9dfbb608.jpeg

Morgen worden de nieuwe banden gemonteerd. Ben benieuwd. Moet ook nog wat vastzetten voordat ik ze kan proberen. Ik heb alle vier de fusees voor vervangen, beide U-joints en de voorlagers. Krijg morgen een momentsleutel te leen om de moer (M36) die het lagerhuis opsluit mee vast te zetten op 237 Nm. Dat red ik niet met mijn hobby momentsleutels.

Hier kun je het hele verhaal lezen: (wel in het Engels) even voorbij de plaatjes van mijn W123 scrollen en dan begint het. Mooie sleutelklus. 

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-69.html#post5477274

Jeroen 

bewerkt door JeroenDor
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren zijn de banden gemonteerd en gebalanceerd en heb ik alles weer op de Jeep gemonteerd. Ik heb ook een spuitbusje met de juiste kleur lak voor de vulstukken in het midden van de velg. Maar het is nu wat te koud om goed te spuiten. Dus dat moet maar even wachten totdat de buitentemperatuur weer ruim boven de 10-12 graden is.

 

IMG_0026.thumb.jpeg.a81e32884a0a04ba7d26b5a9b58ca296.jpeg

Ik heb ook een mooie momentsleutel kunnen lenen om de centrale moer of de aandrijfas vast te zetten. 200-1000Nm. Mijn eigen momentsleuteltjes vallen in het niet.

IMG_0016.thumb.jpeg.3c867d9eae533d135623bb94ed9465f0.jpeg

Hier kan je de laatste sleutelstappen nog een keertje lezen:

https://www.team-bhp.com/forum/diy-do-yourself/184805-my-car-hobby-lot-fiddling-some-driving-too-jaguar-xjr-mercedes-w123-alfa-romeo-spider-70.html#post5481844

Ik ga vandaag nog even de uitlijning laten controleren. Jeep rijdt uitstekend, maar ik heb zoveel aan de voorophanging los gehad en nu met vier nieuwe banden wil ik wel alles goed in orde hebben.

 

Jeroen 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat fantastisch om te lezen! Mooie foto’s. En de velgen zijn inderdaad erg mooi geworden. Dit model is mijn favoriet voor de XJ.
na jouw verhaal krijg ik ook weer zin om te sleutelen. Morgenochtend dus op de autohobbyclub een axle seal en nieuwe backing plate plaatsen aan de bestuurderszijde. Passagierskant had ik een maand geleden al gedaan. Toen ook de backingplate vergeten 😃.
Voor de drie 12 point bouten van de wielnaaf gebruik ik overigens de dop CR-V 13 mm. Ik ga de bouten wel gelijk vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 hours ago, Ricoolone said:

Ziet er top uit! Ik ben benieuwd, waar heb je je velgen laten doen?

Bij Coating plus in Schaijk. 
http://www.coatingplus.nl

als je je velgen maandag brengt kun je ze zaterdag ophalen. Vier velgen gestraald en gepoeder coated for Euro 300 inclusief!

Jeroen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...