Jump to content

Recommended Posts

Mijn XJ is van 2001 en heeft 215.000 km gelopen. Om de 50.000 km zijn grote beurten gehad met verversen van olie tussenbak. Bij het schakelen van R naar D voel je een duidelijke schok in de wagen. Met rijden schakelt de bak prima en voel je niets. Er zit geen ruimte in het diff. De garage denkt aan de tussenbak. Is de tussenbak gevoelig voor slijtage? Ik heb deze bak in de 15 jaar dat ik de Jeep bezit hoogstens 10 keer gebruikt om 4 Wheel drive in te schakelen.  Wat kan er stuk gaan aan een tussenbak?

gr Ruud

Link to post
Share on other sites

Bij het schakelen van R naar D en andersom gebeurd er niets in je tussenbak. Deze blijft gewoon in de stand staan waarin hij stond.

Ik zou de versnellingsbak verdenken. Tenslotte schakel je hiermee en niet met je tussenbak.

Deze gebruik je enkel om te wisselen tussen 2H, 4H en 4L.

Link to post
Share on other sites
41 minuten geleden zei DogJeeper:

Bij het schakelen van R naar D en andersom gebeurd er niets in je tussenbak. Deze blijft gewoon in de stand staan waarin hij stond.

Ik zou de versnellingsbak verdenken. Tenslotte schakel je hiermee en niet met je tussenbak.

Deze gebruik je enkel om te wisselen tussen 2H, 4H en 4L.

Als de ketting versleten is gebeurt er echt wel wat in de tussenbak als je de automaat van r naar d of andersom schakeld. De ketting zal in tegengestelde richting weer op spanning komen en dat kan wel degelijk als een schok voelen.

Link to post
Share on other sites
28 minuten geleden zei JeePee:

Als de ketting versleten is gebeurt er echt wel wat in de tussenbak als je de automaat van r naar d of andersom schakeld. De ketting zal in tegengestelde richting weer op spanning komen en dat kan wel degelijk als een schok voelen.

En weer wat geleerd 😁

Link to post
Share on other sites
8 uur geleden zei RuudM:

De ketting kan niet gesteld worden? Maar verder hoor ik geen vreemde geluiden tijdens het rijden. Schakelen gaat heel soepel. Niets aan doen denk ik dan. Geen werk zoeken

Ruud

 

Je XJ geeft je een 1ste aanwijzing dat er iets aan de hand zou kunnen zijn. 2de waarschuwing kan duurder uitvallen dan de 1ste. 

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Bij de laatste 50.000 km beurt (210.000 km) zat er veel grijzige smurrie in mijn achter differentieel. ProGear heeft alles open gehaald en gecontroleerd. Sperplaten, werking en voorspanning was allemaal goed. Ring en pinion goed en ook de backlash. Wiellagers en steekassen waren slecht. Door de harde buitenlaag heen. Nieuwe steekassen en wiellagers gemonteerd. Het kloenk geluid komt volgens de deskundige uit mijn tussenbak. Maar zij reviseren geen tussenbakken meer. Maar nogmaals je hoort verder niets en de Jeep rijdt verder prima. Revisie bij Autrans kost 1.500,00 euro. Ik denk nog steeds doorrijden tot je echt geluiden gaat horen. De hamvraag blijft hoe weet ik nu 100% zeker dat de ruimte in de tusenbak zit.

gr Ruud

st1.JPG

st2.JPG

st3.JPG

Link to post
Share on other sites

Klopt,. Ik heb van ProGear begrepen dat ze dit filmpje hebben gemaakt met een open en leeg dif.  Ik heb gevraagd  wat de kosten zijn voor een gereviseerde tussenbak uit Amerika. Aan de andere kant behoud ik liever mijn eigen bak. Ik wacht nog even af.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...