bla098 Geplaatst April 10, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2017 Hallo, Graag jullie mening over het volgende probleem wat ik momenteel met m'n XJ uit 1997 heb (excuses voor lange verhaal maar lijkt me handig zo volledig mogelijk te zijn); Een paar weken geleden viel de motor uit (op de snelweg was een lekker moment) en bleek na analyse de rotor kapot gedraaid in de verdeelkap. Oorzaak te veel speling op de verdeler zelf. De verdeelkap, rotor, kabels, bougies etc. waren net vervangen als onderdeel van een onderhoudsbeurt (net als de alternator trouwens die was defect) dus blijkbaar had de oude rotor voldoende speling in de oude verdeelkap opgebouwd om nog te blijven draaien maar sloeg de nieuwe vast. Op zich allemaal nog redelijk verklaarbaar, dus nieuwe verdeler besteld en op zelfde plek terug geïnstalleerd (puntje van rotor op de juiste plek gezet iets na 5 uur bij 1e zuiger op TDC en oliepomp op 11 uur). Starten, lopen. Klaar dus (dacht ik). Bleek helaas later dat de jeep toch nog niet lekker liep bij hogere toerentallen hield ie in en leek er af en toe een cilinder over te slaan of op het verkeerde tijdstip te ontsteken. Na wat speurwerk kwam ik op het volgende draadje uit (cherokeeforum) wat behoorlijk overeenkwam met mijn probleem. De ketting in m'n jeep was voor zover ik weet in z'n 310k nog nooit vervangen en rammelt ook al een tijdje dus enige speling moest er wel in zitten. Dus, verdeler tandje verder gezet. Starten, lopen. Stationair eerst nog wat rommelig maar ik dacht dat dit kon komen doordat de computer zich aan het inregelen was. Ook in de toeren bleef hij goed lopen en heb er een toen een stukje binnen bebouwde kom mee gereden. Probleem dus opgelost (dacht ik). Maar helaas; twee dagen later wilde ik de jeep starten maar nu wilde hij zelfs niet meer aanslaan. Bij het starten klopte duidelijk de timing niet door het bokken van de motor. Verdeler weer het tandje teruggezet (dus in de juiste stand) waarna hij wel weer wilde starten en stationair lopen maar in de toeren nog niet goed. Op basis van het vermoeden dat de versleten ketting in combinatie met de nieuwe verdeler op de een of andere manier niet meer in het gareel te krijgen zou zijn besloten om de ketting en tandwielen te vervangen. Hier zat inderdaad behoorlijk veel speling op (2/3 cm heen en weer te bewegen) en er bleek van het rubberen stootblokje een van de bevestigingslipjes afgebroken. De uitlijning van de tandwielen klopte overigens nog wel. Helaas bleek dit ook niet de oplossing omdat na het vervangen het gedrag nog hetzelfde is (ik troost me na een flinke dag sleutelen maar met de gedachte dat dit toch moest gebeuren en ik het geen garage met een stevige rekening heb laten doen ). Gezien de aanleiding (rotor kapot door speling op de verdeleras) lijkt het me toch in de timing van de ontsteking te moeten zitten? De volgende stap die ik overweeg is het vervangen van de krukas sensor al lees ik daarvan dat die het óf wel, óf niet doet dus lijkt me ook niet echt het geval hier. Ik verdenk ook al half of de nieuwe verdeler wel goed is al paste deze er wel perfect in. Wat ik zelf ook nogal raadselachtig vind is dat hij na het verzetten van de verdeler kortstondig goed leek te lopen maar na een paar dagen stilstaan geen sjoege meer gaf.. Ik ben even door m´n ideeën heen dus hoor heel graag jullie suggesties! Alvast bedankt, Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
john kessels Geplaatst April 10, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2017 hoi loopt de jeep op LPG? ik heb namelijk de ervaring dat bougies belangrijk zijn op LPG. ik heb vaker mee gemaakt dat met nieuwe bougies de auto minder goed loopt, door dat er van die 2 of 3 punt bougies gemonteerd waren en dit gaat soms niet goed samen. ik heb in mijn jeep de FR5-1 van NGK, die werken super met LPG. gr. john Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst April 10, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2017 Ha John, Nee geen LPG rij op benzine. Maar ik kan op zich de bougies nog wel even wisselen (heb de oude nog liggen) om te kijken of dit iets uitmaakt. De nieuwe zijn van zo'n tune-up setje wat ik nog had liggen en er bij het vervangen van de alternator ook meteen maar in heb laten zetten (wat ik dus achteraf bezien beter niet had kunnen doen).. Tnx voor de suggestie. Gr. Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 10, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2017 Begin eens met het controleren van de timing. Pas als je zeker weet dat die goed staat, verderzoeken. Op youtube staat een prima filmpje hoe je dat aanpakt met behulp van een boortje. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst April 10, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2017 Ha Siert, De timing heb ik ingesteld/gecontroleerd dmv. cilinder 1 op TDC, rotor eindpositie (verdeler draait met de klok mee het motorhuis is) op 5 uur. Ik neem aan dat je met het boortje doelt op het vastzetten van de rotor in de verdeler wanneer je hem erin laat zakken? De nieuwe verdeler had hiervoor een plastic borgpennetje erin zitten. Ik heb die procedure inmiddels een aantal keer uitgevoerd en ben er wel vrij zeker van dat hij nu op de juiste positie staat (al ga ik het voor de zekerheid nog wel een keertje nalopen allemaal). Kun je me anders de link even sturen zodat ik kan kijken of we het over hetzelfde hebben? Gr. Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 10, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2017 succes, siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst April 10, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2017 Ok. Die kende ik en is precies de manier waarop ik de verdeler erin heb gezet. Gr. Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 10, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2017 In je stroomverdeler zit ook een Hall-sensor. Heb je deze overgezet of degene gebruikt die erin zat? Deze (nokkenas)sensor zorgt samen met de krukassensor dat de PCM van de juiste informatie wordt voorzien om de boel draaiend te houden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst April 10, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 10, 2017 Hallo Ab, Ik heb de sensor die in de nieuwe verdeler zat erin gelaten en aangesloten. Maar goeie tip ik ga wel even kijken of de oude sensor in de nieuwe verdeler past (vermoed dat het geen oem onderdeel is dus misschien niet helemaal identiek) om die uit te sluiten. Die oude sensor werkte immers prima. gr Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst April 12, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2017 Opgelost! Ik had de nieuwe verdeler er weer uitgehaald om te vergelijken met de oude (en om te checken of ik de sensor evt. om kon zetten). De nieuwe bleek zo goed als identiek als de bestaande verdeler... op 1 klein belangrijk detail na. Het viel me toevallig op dat het gedraaide aandrijftandwiel bij de nieuwe iets verschoven leek te zitten ten opzichte van de oude. Tandjes geteld bleken er 13. Toen zag ik dat deze feitelijk op 2 manieren op de verdeleras kon zitten en de uitlijning aan de andere kant wel overeen kwam. Dus; pin eruit; tandwiel 180 graden gedraaid, pin er weer in. Verdeler weer in de jeep geïnstalleerd. Fingers crossed en starten. Jeep startte vrijwel direct (alsof ie erop zat te wachten ) en loopt als een zonnetje. Met dank aan de onderdelenboer voor het leveren van een verdeler die dus net niet helemaal goed in elkaar was gezet.. Goed probleem dus opgelost bedankt voor het meedenken! Gr. Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst April 12, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2017 Als ik het goed begrijp zat het tandwiel op de as van de verdeler zat 180 gr. gedraaid? Wel mooi dat het opgelost is! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 12, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2017 Lars, het maakt toch niet uit hoe het tandwiel op de as zit? Als je maar op BDP het boortje of dreveltje in het juiste gaatje hebt, dan staat de rotor toch goed? Hoogstens staat de ontsteking dus 360 graden gedeeld door een halve tand is dus een graat of 14 gedraaid. Siert. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst April 12, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2017 Ha Ab, Klopt; dat zat hij inderdaad. @Siert; ik denk dat het wel degelijk uitmaakt. Mijn theorie; doordat het tandwiel iets verschoven zit ten opzichte van de sensor (althans het onderdeel wat langs de sensor draait) krijgt de computer verkeerde info over de stand vd nokkenas/kleppen binnen en krijgt hij het dus niet goed aan elkaar geregeld... Gr. Lars Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
REAL STRANGLER Geplaatst April 12, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2017 Lars, maar dat onderdeel zet je nu juist vast met dat boortje om ervoor te zorgen dat het op tijd staat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst April 12, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2017 Ha Siert; dat boortje zorgt er volgens mij voor om de as (en dus de rotor en de metalen schijf voor de sensor wat allemaal in lijn aan elkaar zit) op de juiste stand blijft staan bij het op z'n plek draaien van de verdeler. Dit om ervoor te zorgen dat de rotor bij de eerste terminal uitkomt als de verdeler volledig op z'n plek is geschoven. De rest van de timing regelt dan de computer. Als het tandwiel richting nokkenas dan zo'n 14 graden verkeerd staat gaat dat om te beginnen al mis en moet de computer in ieder geval dat al gaan corrigeren (wat mijn jeep niet voor elkaar kreeg ook niet na een ECU reset). Mijn gevoel is ook dat de computer er wel vanuit gaat dat de rotor, as, en tandwielen verdeler/nokkenas om te beginnen al wel ongeveer kloppen (en hij dus geen verschuiving van 14 graden verwacht, mogelijk ook niet op die plek). Hoe dan ook (de theoretische discussie voert anders wellicht wat te ver); het op de juiste stand zetten van het tandwiel haalt de noodzaak voor corrigeren weg en was voor mij in ieder geval de oplossing. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
schneiders Geplaatst April 12, 2017 Rapporteren Share Geplaatst April 12, 2017 Denk dat ie inderdaad 1 tand verkeerd stond en dat loopt als brandhout, met die tandwiel omdraai actie heb je denk ik per ongeluk de goede timing berijkt, hoewel je een en ander ook had moeten kunnen zien aan de merktekens op het vliegwiel en de stand van de rotor. Maakt niet meer uit, je weet inderdaad meteen dat je goed zit bij de eerste start. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
bla098 Geplaatst April 13, 2017 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 13, 2017 Het instellen van de juiste stand op basis van cilinder 1 TDC, vliegwiel op 0 graden en rotor op 5 uur (volgens haynes en de verschillende youtube video's) had ik al meerdere malen uitgevoerd en gedubbelchecked. Ook het naar voren en naar achteren indexeren door een tand te verzetten had ik al uitgeprobeerd (zie eerdere linkje). Geloof me: hij was echt niet goed te krijgen. Pas na het omdraaien (ik merkte het ook bij het indraaien dat hij veel beter 'in lijn' leek te zitten) van het tandwiel klopte het geheel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.