Spring naar bijdragen

Death (speed) wobble...


Recommended Posts

Hier schrik ik wel van. Dit is dan wel een XJ, maar de ZJ schijnt het ook te kunnen hebben. 

Weten jullie wat allemaal de oorzaak kan zijn? Mijn stuurdemper, bijvoorbeeld, ziet er heel oud en slecht uit, maar ik ik had niet bedacht dat het de moeite zou zijn om die te vervangen. Ik denk dat ik nu toch maar een nieuwe ga bestellen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De oorzaak kan ieder onderdeel zijn in de hele stuurinrichting.

Stuurdemper, rubbers, stuurkogels, fusékogels, loszittende bouten, etc.

Death Wobble wordt veroorzaakt door speling in de stuurinrichting. 

Dus ik zou zeggen: ieder onderdeeltje goed nakijken op speling. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Been there done that :wacko::wacko:

death-wobble-1.jpg

 

Bekende plekken van de ZJ zijn inderdaad de fusseekogels en de trackbarkogel (bovenin, die aan de body zit in de bracket). Stuurdemper kan geen oorzaak zijn van death wobble, maar goed wat oud en versleten is moet ooit wel een keer vervangen worden.

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Masis:

Been there done that :wacko::wacko:

death-wobble-1.jpg

 

Bekende plekken van de ZJ zijn inderdaad de fusseekogels en de trackbarkogel (bovenin, die aan de body zit in de bracket). Stuurdemper kan geen oorzaak zijn van death wobble, maar goed wat oud en versleten is moet ooit wel een keer vervangen worden.

Ik had idd. gedacht dat de stuurdemper niet zo'n grote invloed zou hebben, maar schrok hier wel van (ik rij weleens hard met die auto en dan moet je er niet aan denken, dat dit gebeurt). In elk geval een mooi lijstje om na te lopen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 12-11-2016 om 10:27 AM zei JeePee:

Volgens mij is hetgeen op het filmpje te zien is geen klassieke death wobble door speling maar zijdelingse beweging van de as doordat track- en swaybar zijn verwijderd.

Helemaal eens met JeePee.

Swaybar demonteren is tot daar aan toe, maar zonder trackbar is er geen houden aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...