Spring naar bijdragen

koelwater temperatuur stijgt iets.... jeep ZJ 5.9


Recommended Posts

Nee, dat is niet normaal bij de 5,9. 90% kans dat de bovenste low-speed sensor defect is! Dan schakelt alleen de onderste high speed sensor in, en dan wordt ie eigenlijk al te warm.

10% kans dat de fanmotor zelf niet helemaal lekker meer is. Testen: bovenste low speed sensor los koppelen, de pinnetjes in de connector doorverbinden met een paperclip, contactslot op 'on' zetten.... Begint de fan te draaien, is het de low speed sensor. Draait ie nog steeds niet, is het de fanmotor.

:thumbsup:

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei rado:

aha ga ik zeker uitproberen, en als het de sensor is, is die makkelijk te vervangen? 

Vervangen wel, maar de kans is groot dat die vast gerot zit. Dan kun je het beste het buisje waar die in geschroefd is ook vervangen. Ander probleem is dat dat sensortje origineel niet meer gemaakt wordt, dus dat wordt of een gebruikte zoeken of een aftermarket pakken die qua openen/sluiten het meest in de buurt komt. Moet je alleen even de kabels doorsolderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei rado:

Je bedoelt de stand voordat je de motor start? Idd gedaan. 

Dan kun je het beste de high speed sensor ook even op dezelfde manier testen. Draait die dan wel op de high speed, weet je 99% zeker dat het de fan motor zelf is. Om dat laatste 1% uit te sluiten kun je even de relais achter de rechter koplamp omwisselen en daarna weer testen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat je ook nog kan testen: Volgens het tabelletje moet de low fan ook gaan draaien bij koude motor, maar met de airco aan.

Dus koude motor, starten, airco aan en kijken of de low fan dan draait. Indien wel, dan is het toch iets anders. In dien niet dan tijdelijk even de draden van high en low speed omdraaien (zodat hij in ieder geval koelt bij temp.>100 graden)

en daarna motor bestellen. Zie 

Dat andere kan natuurlijk ook een relais zijn of zo iets (zie schema), dus ik zou voor ik een nieuwe motor ging kopen eerst eerst even met een multimeter meten op de connector van de fan of je daar wel 12V meet nadat je de sensor hebt kortgesloten.

Als je daar 12V meet kan het heel goed de motor zijn, maar als daar dan geen 12V staat is het echt iets anders........

bewerkt door Vette73
Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Vette73:

Wat je ook nog kan testen: Volgens het tabelletje moet de low fan ook gaan draaien bij koude motor, maar met de airco aan.

Dus koude motor, starten, airco aan en kijken of de low fan dan draait. Indien wel, dan is het toch iets anders. In dien niet dan tijdelijk even de draden van high en low speed omdraaien (zodat hij in ieder geval koelt bij temp.>100 graden)

Daar heb ik nu dus ellende mee. Na het vervangen van de AC evaporator en accumulator gelijk doorgereden naar de aircoboer voor AC service, vacuum getrokken en gevuld. Maar dat klote sensortje wat op de discharge line van de airco zit (zit ALLEEN op de 5,9 ivm elektrische fan), en die de fan aanstuurt bij de juiste AC druk, die werkt dus niet meer bij mij. Gevolg is dus dat ik een enorme overpressure heb in het systeem, waardoor de high pressure cut off beveiliging ingrijpt en de AC afsluit om de boel niet op te blazen. Dus nog steeds geen werkende airco, en het lastige is dat helemaal niemand dat sensortje heeft liggen. Staat wel een partnr. op maar zelfs Google kan er niks mee. Dealer zit hem wel zitten maar leveren kunnen ze niet.

Daar waar je bij de fan motor, of radiator temp sensoren er wel uit kunt komen met (vrijwel) soortgelijke aftermarket onderdelen, ben je gewoon de lul als dit AC sensortje ermee kapt.

:frusty::frusty::frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Vette73:

Kan je eens een foto plaatsen van die sensor en het parnummer? Het kan toch niet zo zijn dat je f***ed bent als dat ding stuk gaat........

Ik neem aan dat het niet 4897613AA is?

Daar ziet het er wel naar uit...

Nee dat is hem niet, die is van de low-pressure cut off (komt op de accumulator, het potje), deze is het: 04897616AA. Hij ziet er wel exact hetzelfde uit als de foto in dat linkje,
maar de waardes waarbij hij opent/sluit zijn natuurlijk anders.

 

AC sensor 59.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Masis, kan je nog een keer uitleggen wat die sensor allemaal doet? Dan kan ik een beetje meedenken (en voorbereid zijn, als ik er zelf tegenaan loop). Wat ik tot nu toe begrijp, is dat het een signaal geeft, waarmee wordt bepaald of de radiatorfan gaat draaien, of niet. Wat ik nog niet helder heb, is of en hoe het invloed heeft op de druk in het circuit? Ik begrijp uit jouw mail dat dat wel het geval is en dat jij nu daarom een te hoge druk in het circuit hebt. Maar ik snap nog niet hoe dat werkt. Wil je dat nog uitleggen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Jurmic:

Masis, kan je nog een keer uitleggen wat die sensor allemaal doet? Dan kan ik een beetje meedenken (en voorbereid zijn, als ik er zelf tegenaan loop). Wat ik tot nu toe begrijp, is dat het een signaal geeft, waarmee wordt bepaald of de radiatorfan gaat draaien, of niet. Wat ik nog niet helder heb, is of en hoe het invloed heeft op de druk in het circuit? Ik begrijp uit jouw mail dat dat wel het geval is en dat jij nu daarom een te hoge druk in het circuit hebt. Maar ik snap nog niet hoe dat werkt. Wil je dat nog uitleggen?

Ze hebben allemaal 2 sensoren, eentje van de low-pressure cut off, deze zit op de accumulator (dat ronde potje). Dit sensortje zorgt ervoor dat de AC niet in werking treedt op het moment dat de druk te laag wordt, bijvoorbeeld doordat de AC te weinig vulling heeft.

De andere is de high pressure cut off sensor. Deze zit op de discharge line (de linker leiding wat op de compressor zit). Op het moment dat de druk te hoog wordt, dan treedt deze sensor in werking, en zorgt ervoor dat de AC niet meer werkt om ergere schade te voorkomen.

Werkt de high pressure cut off niet, dan zit er achterop de compressor nog een overdruk ventiel. Als de druk ZO hoog wordt dat het echt niet meer goed gaat, dan gooit hij alles eruit via dit ventieltje.

Goed, de overdruk kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld een fan wat niet meedraait of een compressor koppeling wat maar mee blijft draaien. Naast deze 2 bovengenoemde sensoren heeft alleen de 5,9L (ivm elektrische fan) ook een 3e sensor, ook op de discharge line, links van de high pressure cut off (zie foto hierboven). Dit sensortje zorgt ervoor dat er bij de verhoogde druk de fan begint te draaien (low speed). Op het moment dat de fan draait, dan neemt de druk in het AC systeem ook gelijk af doordat het zijn hitte kwijt kan. Kan het zijn hitte niet kwijt, bouwt er een grote druk op in het systeem. Dit sensortje is drukgevoelig, dus de fan draait niet perse altijd mee op het moment dat de AC aan staat. Als de wagen op hoge snelheid rijdt (condensator vangt rijwind), en het is bijvoorbeeld koud buiten, dan is de druk in het systeem niet dusdanig hoog dat er een fan mee moet draaien.

Gelukkig staan ze er niet bekend om dat deze sensoren snel kapot gaan (iig niet zo snel als de low-speed sensor van de radiator hose). Maar goed, doen ze dat wel dan heb je een probleem want ze zijn niet beschikbaar en daarnaast zijn de waardes van openen/sluiten niet bekend dat je kunt uitwijken naar een soortgelijk sensortje van een ander model.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Jurmic:

Masis, ok (een beetje) duidelijk. Maar hoe weet je nu of het deze switch is, die kapot is? En niet de high- of low pressuse switch?

-AC die niet goed functioneert
-Fan die nooit meedraait wanneer de AC aan staat
-Grote overdruk in het AC systeem (met een meter op te meten, bij de airco boer gezien)
-Overdruk wat direct weer afneemt wanneer de fan via een omweg aan gezet wordt (paperclip methode, in de low speed fan connector of gewoon dat connectortje van de AC fan switch.
-AC weer ijskoud wordt op het moment dat de overdruk afgenomen is
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...