Spring naar bijdragen

koelwater temperatuur stijgt iets.... jeep ZJ 5.9


Recommended Posts

Ok. Dus, om het zo te zeggen, AC werkt niet (goed), tot je de aansturing van de Low stand van de fan forceert, door paperclip aan te sluiten op bovenste coolant temp sensor? 

Zou je ook hetzelfde effect moeten krijgen, als je de paperclip methode toepast op de connector van de switch die defect is? Dus de 04897616AA.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan nog een vraag. Ik ben benieuwd of je de self-diagnostic-test hebt gedaan en wat je dan voor codes te zien krijgt? 

Dus A/C en Recirc tegelijk indrukken en dan de temp knop één klik draaien. Mijn AC doet t nu ook niet en ik vermoed dat ik refrigarant ben kwijt geraakt, toen de motor oververhit is geraakt. Ik had verwacht dat ik er een foutcode over zou zien (AC slaat niet aan, dus het systeem doet ergens een waarneming waaruit het de conclusie trekt dat t systeem net moet aanslaan), maar tijdens de self diagnostic blijft de code "netjes" op 00 staan. Helaas... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Jurmic:

Ok. Dus, om het zo te zeggen, AC werkt niet (goed), tot je de aansturing van de Low stand van de fan forceert, door paperclip aan te sluiten op bovenste coolant temp sensor? 

Zou je ook hetzelfde effect moeten krijgen, als je de paperclip methode toepast op de connector van de switch die defect is? Dus de 04897616AA.

Klopt. En ja, dan krijg je hetzelfde effect, ook dat sensortje doet namelijk niks anders dan de low-speed aansturen, hetzelfde als de low-speed sensor op de radiatorslang.

 

1 uur geleden zei Jurmic:

En dan nog een vraag. Ik ben benieuwd of je de self-diagnostic-test hebt gedaan en wat je dan voor codes te zien krijgt? 

Dus A/C en Recirc tegelijk indrukken en dan de temp knop één klik draaien. Mijn AC doet t nu ook niet en ik vermoed dat ik refrigarant ben kwijt geraakt, toen de motor oververhit is geraakt. Ik had verwacht dat ik er een foutcode over zou zien (AC slaat niet aan, dus het systeem doet ergens een waarneming waaruit het de conclusie trekt dat t systeem net moet aanslaan), maar tijdens de self diagnostic blijft de code "netjes" op 00 staan. Helaas... 

Dat heb ik een hele tijd terug eens gedaan, maar voor zover ik kan herinneren kwam daar niks spannends uit. Met de laatste werkzaamheden heb ik dat niet gedaan, maar toch de evaporator vervangen omdat de kachelradiator eruit moest (stoorde me aan een klotsend geluid bij het starten, deed het verder wel prima). Dan neem ik natuurlijk de evaporator mee, maar goed ook want hij was best vies en er waren lichte sporen van fluor omheen te zien, duidt op lekkage. Zo'n fan sensortje wat defect is geeft ook geen foutmelding.

Ik zou eens naar een goede airco boer gaan, eerst afpersen en dan vullen, en dan even kijken wat hij doet. Nu kan het van alles zijn...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit nu trouwens de mogelijke diagnostic codes door te nemen, zijn allemaal van het systeem zelf (blend doors, temperature sensors, solar sensors etc.). Echt inhoudelijke fouten van het AC systeem komen er niet in voor, zoals pressure too low en al helemaal niet van de fan sensor. Betekent dus gewoon ouderwets zelf op onderzoek uit gaan.

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kan verklaren waarom ik geen foutcodes heb, ondanks dat de A/C niet werkt. 

Maar goed, even een samenvatting, om te zien of ik het nu helder heb: 

- Low pressure sensor is gesloten bij voldoende druk (voldoende R-134a) en open als de druk te laag is. 

- High pressure sensor is gesloten als druk niet te hoog is en open bij teveel druk.

- Derde sensor, die jij verdenkt heeft druk nodig, om gesloten te zijn, maar gaat open als de druk daalt, als gevolg van daling vd temperatuur. Die dient dus alleen om onnodig draaien van de fan te voorkomen. 

- Alle drie sensoren zouden bij doormeten met een multimeter een gesloten circuit (nul weerstand) moeten aangeven (als het systeem goed op druk is. Dat zou je nog kunnen meten. In jouw geval zou defecte switch dus een open circuit moeten aangeven. 

- Als je de derde switch niet kan vinden, dan zou je die connector kunnen kortsluiten en dan heb je een werkende airco. Alleen de radiatorfan blijft dan constant draaien (dus ook onnodig), als de airco aan is en de temp. in de cabine nog boven de ingestelde temp. is. 

- Je loopt geen risico op te hoge druk, want daar is de high pressure sensor (en noodventiel) voor. 

Kwestie dus van de keuze tussen geen airco, of airco en een vaker draaiende radiatorfan? 

Kloppen deze redeneringen een beetje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik het goed begrijp zou je dus eigenlijk een manier moeten vinden om de fan (minimaal langzaam) te laten draaien als de airco aanstaat.

Dus niet op basis van het signaal van die switch, maar gewoon fan minmaal op low als de airco aangaat.

 

Het vervelende is wel dat ik niet kan vinden waar die switch in het electrische schema zit..... In het plaatje dat ik boven gepost heb staat hij niet en daar zou hij wel in moeten staan (hij schakelt immers de low fan).

ook in de onderdelenlijst van 1998 staat hij niet.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Jurmic:

Dat kan verklaren waarom ik geen foutcodes heb, ondanks dat de A/C niet werkt. 

Maar goed, even een samenvatting, om te zien of ik het nu helder heb: 

- Low pressure sensor is gesloten bij voldoende druk (voldoende R-134a) en open als de druk te laag is. 

- High pressure sensor is gesloten als druk niet te hoog is en open bij teveel druk.

- Derde sensor, die jij verdenkt heeft druk nodig, om gesloten te zijn, maar gaat open als de druk daalt, als gevolg van daling vd temperatuur. Die dient dus alleen om onnodig draaien van de fan te voorkomen. 

- Alle drie sensoren zouden bij doormeten met een multimeter een gesloten circuit (nul weerstand) moeten aangeven (als het systeem goed op druk is. Dat zou je nog kunnen meten. In jouw geval zou defecte switch dus een open circuit moeten aangeven. 

- Als je de derde switch niet kan vinden, dan zou je die connector kunnen kortsluiten en dan heb je een werkende airco. Alleen de radiatorfan blijft dan constant draaien (dus ook onnodig), als de airco aan is en de temp. in de cabine nog boven de ingestelde temp. is. 

- Je loopt geen risico op te hoge druk, want daar is de high pressure sensor (en noodventiel) voor. 

Kwestie dus van de keuze tussen geen airco, of airco en een vaker draaiende radiatorfan? 

Kloppen deze redeneringen een beetje?

Ja dat klopt

 

12 uur geleden zei Vette73:

Als je ergens een signaal vandaan kunt halen dat 'hoog' wordt als de airco aangaat, kan je de 'paperclip' vervangen door een relais en heb je wat je zoekt.

Enige goede optie is de sloop, ik heb er nu eentje binnen die een andere partnummer heeft maar helaas niet helemaal goed meer leesbaar. Deze week even uitzoeken en kijken of het nu wel werkt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Masis, 

ik ben nog even benieuwd naar wat je meet, als je de weerstand met een multimeter zou meten? Dan zou je op de betreffende switch een open circuit moeten meten, terwijl die op je installatie is aangesloten (als t defect is). 

Ik zag trouwens een Russische site, waar die switch nog te koop zou zijn voor 31 euro. Maar ja, mijn Russisch is nog slechter dan waardeloos... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof dat dit 'm zou zijn: 

https://www.originparts.de/index.php?stoken=4029E3D3&lang=1&cl=search&searchparam=K04897616AA

Ik vond de cijfers op hun site, maar t onderdeel niet en stuurde een mail, waarna ik de reactie kreeg dat ik voor Jeep en Chrysler onderdelen, er een K voor moet zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb inmiddels een ander sensortje binnen gekregen van de sloop, dacht in eerste instantie dat het om een ander partnummer ging maar naast elkaar lijkt het toch overeen te komen (alleen geen 0 en AA ervoor en erna), is heel lastig af te lezen. Goed, weer naar de airco boer, eerst afgeperst met stikstof, op druk gezet (17 bar) en even gewacht om te kijken of de druk afneemt (ivm lekkage), nam gelukkig niet af.

Vervolgens weer vacuum trekken en vullen, motor lopen, AC aan en KLIK, fan begon te draaien en AC wordt behoorlijk koud. High pressure rond de 12.5 bar en low pressure gaf rond de 5 bar aan op de meter, maar volgens de AC boer had dat metertje een afwijking van +1 bar, dus rond de 4 bar. Op het moment dat de fan niet meedraaide sloeg de low pressure uit tot het maximum van het metertje, meer dan 10 bar. Een noodventiel gaat, afhankelijk van de auto, bij ongeveer 25-27 bar open om de boel te redden.

Dank en complimenten aan Airco Service Rotterdam, super geholpen en werd veel meegedacht, zeker aan te raden: http://aircoservice-rotterdam.nl/

Lekker om met dit weer eindelijk een fatsoenlijk werkende climate control te hebben :thumbsup::thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi om te horen dat het gefixed is en dat de alle moeite met de evaporator niet voor niets is geweest!

Ondanks het feit dat dit topic begon met een probleem met de fan en de nadruk verschoof naar de airco is dit een heel waardevol topic geworden denk ik met heel veel info over koeling en airco van de Niner :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

On topic weer even, kwa temperatuur stijging,  volgende is aan de hand, fan werkt goed op beide snelheden, maar soms merk ik dat hij niet aanslaat,  en de temperatuur stijgt dan ineens net voor 100, en afgelopen weekend 105, waarna de lowfan toch in 1 keer weer blijkt te doen, en zo gaat het af en toe op en neer, dan weer bijna strak op 90, maar meest rond de 97...schat ik, wat me ook opviel, dat de temperatuur meter in dashboard,  bij bochten ook varieert...meestal paar graad warmer opeens???,  is dit de stekker, de fan zelf alweer ah opgeven (2 jaar geleden gereviseerd),  of is dit iets anders?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Mmmmm..... Ik begrijp dat jouw fan nu blijft draaien na het afzetten van de motor (totdat deze voldoende is afgekoeld).

Maar is dat dan ook na het uitschakelen van het contact? Want dat zou (in mijn beleving) niet origineel moeten zijn. Mijn Niner schakelt, ook bij gloeiend hete motor, de fan uit met het uitschakelen van het contact.

Als je naar het electrische schema kijkt dat ik op de eerste pagina van dit draadje heb gepost, dan zie  je dat het systeem via 2 zekeringen voedingsspanning krijgt: links boven een die op het contact geschakeld is en rechts boven een die direct aan de accu hangt.

De vraag is nu of de (low speed) fan kan draaien bij uitgeschakeld contact. Volgens mij kan dat niet.

Om de low speed fan te laten draaien moet het "LOW SPEED COOLING FAN RELAY" bekrachtigd worden want dan kan er een stroom gaan lopen vanuit de accu door zekering 2, door het relais, door de motor naar aarde.

Om het relais te bekrachtigen moet er spanning staan op terminal 3 van het relais en moet de "UPPER HOSE COOLANT SWITCH" gesloten zijn (= temp > 100Celcius).

Spanning op terminal 3 komt via de op het contact geschakelde zekering. Dus, contact uit betekent geen spannning op terminal 3 van het relais, dus geen fan.........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...