Spring naar bijdragen

Expansievat Zj 5.9 Loopt Tot Minimum Leeg


Recommended Posts

wie heeft er een suggestie over de oorzaak van het gedeeltelijk leeglopen van het expansievat vh koelwater?

 

bij bijvullen wordt het tot het minimum streepje er uitgegooid waarna het stabiliseert. 

 

wordt niet heet.

 

dit is overigens het geval bij een zj waar ik interesse in heb:

 

http://ww3.autoscout24.nl/classified/282230582?asrc=st|as

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wie heeft er een suggestie over de oorzaak van het gedeeltelijk leeglopen van het expansievat vh koelwater?

 

bij bijvullen wordt het tot het minimum streepje er uitgegooid waarna het stabiliseert. 

 

wordt niet heet.

 

dit is overigens het geval bij een zj waar ik interesse in heb:

 

http://ww3.autoscout24.nl/classified/282230582?asrc=st|as

APK tot februari 2016?

 

Zou een aankoop keuring laten doen,5k is toch een stevig bedrag.

 

En een auto te koop aanbieden vlak voor de apk,geeft bij mij al te denken,zou er niet meer aan de hand zijn,dan enkel jou genoemd probleem?

 

Weet niet waar je woont?maar zou bij een Jeep specialist de GC laten nakijken (uiteraard voor aankoop).

 

Groet,Richard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit mijn ervaring raakt het expantievat snel leeg als de motor te warm is, dan gaat dat water uit het vat geduwd worden door de stoom uit de motor.

Zo was het toch bij mijn wrangler toen ik vergat de fan aan te leggen.

Je kan dat ruiken aan de zoete geur van de glycol. Werkt de temp wijzer wel bij die wagen?

Misschien zit de thermostat klem, ...

Ofwel blaast die motor compressie in het koelcirquit, ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben er langsgeweest met een maat van mij die een garage heeft. op de brug nagelopen. nog zeker voor 1500 euro aan kosten. oa krukas keerring, pakking automaat, fuseekogels 2 x. dan heb ik olieverversen van de tussenbak/diff en koelwater dilemma nog niet meegerekend. had hem 3500 euro geboden maar dat vindt hij (uiteraard) te weinig. Hij staat op dit moment afgemeld voor de rdw. vond em op zicht wel mooi. geen roest, paar kleine plekjes op de motorkap.

zelf zegt hij dat het niveau niet lager komt dan minimum. dacht zelf dat mogelijk het reservoir lek zou kunnen zijn? iets anders wordt wel erg duur, scheurtje cilinderkop, partieel verstopte radiator?

 

dank voor de reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan ook kleine lekkage zijn, bij mij staat ie altijd net boven minimum, teveel vullen heeft sowieso geen zin dan gooit ie het eruit, bijkomende kosten heb je altijd bij deze "jongens", maar je hebt een goed bod gedaan, mss wat nader tot elkaar komen, als je er een goed gevoel bij hebt....tis altijd moeilijk in te schatten is mijn ervaring, beetje geluk beetje pech, ken overigens niet de geschiedenis van deze. Succes iig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als hard te maken is dat de lage km stand klopt, zou het een leuke auto kunnen zijn. Als je deze wagen leert kennen en snapt en het meeste onderhoud zelf kan, is het een prachtige/unieke wagen om in te rijden.

Ik kocht de mijne met 225000 km op de teller, heb een maand spijt gehad (en me afgevraagd hoe ik het ooit in mijn hoofd heb gehaald), heb me in die tijd wel verdiept in die auto en heb toen de knoop doorgehakt en ben zaken in orde gaan maken en heb zelfs LPG laten inbouwen. En nu, 2,5 jaar en 60000 km verder heb ik er geen moment meer spijt van en ben af en toe al stiekem aan het kijken naar weer een volgende niner, met een lage km stand, die ik bewaar tot deze op is. En dat, terwijl ik verwacht met deze nog wel een tijdje te kunnen blijven rijden.

Wat het leeg lopen van het expansievat betreft; dat had ik ook. Als ie heet was, dan liep ie leeg rond het Minimum-streepje en kreeg ik waarschuwing bij koude start. Maar het liep nooit verder leeg en ik kon er maanden zo mee rond rijden. Daaruit trok ik de conclusie dat het lekke koppakking of cylinderkop was.

Dat heeft geduurd tot ik de thermostaat heb vervangen door een nieuwe die in het Plenum-pan-gasket setje zat, van Hughes engines. Het is een thermostaat die bij een lagere temp. open gaat en nu gooit ie mijn expansievat niet meer leeg.

Ik sou zeggn, succes met je besluit en hoor (lees) graag het verdere verloop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat wel een beetje off-topic, maar toch een reactie op Jurmic:

 

Dat een Niner een unieke auto is, daar ben ik het helemaal mee eens. Echter, of ik hem zo uniek vind dat ik nu al kan zeggen dat mijn volgende auto weer een Niner gaat worden dat weet ik nog niet.......

 

Zoals ik al eerder heb verteld rij ik een auto van ouder dan 15 jaar vanwege de bijtelling. Dat betekent dat op dit moment alles van begin 2001 in aanmerking zou komen en hoe fijn ik onze Niner ook vind, vanaf 2000 begint het aanbod van grote SUV's groter te worden dan alleen GC's.

Het zou dus heel goed kunnen dat de opvolger van de Niner iets anders gaat worden.......

 

Over die thermostaat: Als ik Google op "Hughes plenum", kom ik op deze pagina: http://www.hughesengines.com/Index/products.php?partid=27091

Heb jij het dan over deze thermostaat? HYT 1026

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Vette73,

Dat is idd. dezelfde thermostaat, ja. Nadat ik die had geplaatst, werd mijn expansievat niet meer leeggegooid.

Nu kan ik natuurkijk niet hard maken dat het komt doordat de thermostaat op een lagere temperatuur werkt.

Misschien was mijn oude thermostaat gewoon kapot en had het ook geholpen als ik gewoon een originele

In had gezet.

Brengt mij op de vraag waar ik de originele radiatorslangen, inclusief temperatuursensoren kan vinden, maar

misschien ga ik daarmee weer te veel offtopic en moet ik er een apart topic over starten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat verwacht ik wel, ja. Maar ik weet niet hoe de stand was, toen de auto nieuw was. Met de oude thermostaat stond ie net onder de honderd (100) en soms, bij file of stadsverkeer, er net boven. Nu, met de nieuwe staat ie een stuk lager, dichter bij de dikke streep, die 70 zou kunnen aangeven. Bij file en stadsverkeer blijft ie nu onder de 100 (90 - 95).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brengt mij op de vraag waar ik de originele radiatorslangen, inclusief temperatuursensoren kan vinden, maar

misschien ga ik daarmee weer te veel offtopic en moet ik er een apart topic over starten?

 

Radiatorslangen zijn goed te verkrijgen, maar de temperatuursensoren die de e-fan aansturen (heeft alleen de 5,9) worden niet meer gemaakt.

Om terug on-topic te gaan, ik heb hier ook last van. Ik vermoed dat het door mijn kachelradiator komt, vooral bij het starten hoor ik namelijk regelmatig een klotsend geluid daar vandaan komen. Ga ik binnenkort vervangen, neem de evaporator van de airco gelijk mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat had ik met de vorige thermostaat, dus. Maar dan gooide hij het expansievat dus leeg en nu niet meer.

Tja, misschien dan toch een combinatie van thermostaat die niet helemaal goed meer was en kachelradiateur?

Want die hoorde ik ook weleens klotsen, kort na de start. Volgens mij hoor ik dat nu ook niet meer, dus blijkbaar

toch wel een relatie met de thermostaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...