Spring naar bijdragen

Vragen Over Aanschaf Zj 4.0 6V 1994 In Portugal..


Recommended Posts

Masis, in de eerste link van mesjoggen staat een niner.

Daar zit een plaatje in goudkleurig en er staat 'limited lx no:036' op

Welke niners hebben zo'n plaatje?

 

Dat heeft de importeur gedaan. Ik denk dat ze maar een beperkte lading Niners hadden, en deze toen genummerd hebben om nog exclusiever te kunnen verkopen. Welk land weet ik niet, maar het is wel een Europees model. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 54
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jochem,

een V8 past beter bij een GC. een 4.0 is eigenlijk wat aan de krappe kant en trekt een stuk minder van onderuit (v8 heeft meer trekkracht bij lage toeren. Een 6l 4.0 moet toch wat hoger in toeren om het vermogen te laten inkomen.

Een hele mooie 4.0 is zeker geen miskoop maar een V8 maakt het toch net een stuk leuker.

De automaat moet gewoon goed zijn of je moet een revisie in de prijs meenemen.

Wondermiddeltjes voor de automaat bestaan niet. Als er problemen komen loopt het eigenlijk altijd uit op een revisie...die inderdaad snel over de 2000 euro gaat. laat dat alleen doen bij een gerenommeerd bedrijf ander is het weggegooid geld.

zoals masis al aangeeft: de oudere diesels zijn beslist "no-go".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Okay okay.. Ik ben overtuigd. Gaat dus hoe dan ook een V8 worden!

 

Vanmorgen mijn vriendin die rakker van de Jeep 5.9 lx laten bellen.

Blijkt een dealer te zijn die echt geen flauw idee heeft van de hele auto. Er is geen onderhouds historie, hij "dacht" dat er 2 eigenaren waren. Had de Jeep zelf nog nooit gestart.. You see what you get- mentaliteit (zegt ie ook bijna  letterlijk in zijn advertentie).

Jammer genoeg staat de auto helemaal in het noorden tegen de Spaanse grens aan (ruim 400km vanuit Lissabon).

 

Ben nu wel nieuwsgierig geworden naar het hele 5.9 verhaal dus wellicht dat ik volgende week een dag ervoor uit trek..

 

Die Jeep GC 5.2 V8 uit 97 komt bij een eerste eigenaar vandaan! Hij ging het boekje erbij zoeken om te kijken of er een volledige historie qua onderhoud bekend was maar dat verwachtte hij wel. Deze zou dus alleen nog omgebouwd moeten worden naar LPG.

Deze Jeep staat ook helemaal in het noorden (dichtbij Porto) dus wellicht handiger om deze te combineren met die 5.9.

 

Vanmorgen toch nog effies een nieuwe search gedaan en er was net een nieuwe Jeep online gekomen

Nog een Jeep GC 5.2 V8 alleen uit 1996 (eerste generatie dus beter vermijden??). 160k op de teller. Een Europese km-teller (Thanks voor de uitleg Masis) EN de verkoper komt uit LISBOA. Zit nog geen LPG in.

http://olx.pt/anuncio/jeep-zg-5-2v8-IDypVrr.html#cf82c7ea6d

Hij nam de telefoon niet op.

 

Hoe zat het nou precies met de stuurspeling in deze Jeeps? Sommige auto's zijn heel direct en andere hebben gewoon standaard wat meer speling.. Hoort dit bij een Jeep of is het normaal gesproken vrij strak?!

 

Ik houd jullie op de hoogte van eventuele vorderingen.

Veel dank in ieder geval!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1996 zou een 2e generatie moeten zijn. Generatie 1 is van 1993-1995, gen 2 is van 1996-1998. Het zou natuurlijk wel kunnen dat het er een is uit 1995, maar in 1996 op kenteken gezet is. Makkelijkste manier om daar achter te komen is om de gleuven in de grille te tellen, als het er 8 zijn is het er een van de eerste generatie, als het er 7 zijn is het een 2e generatie. Die 5,2 van je laatste linkje is een 2e generatie.

 

Hij hoort strak te sturen, maar het is ook weer geen sportwagen. Stuurspeling komt vaak voor en is meestal geen ramp, zijn meestal de stuurkogels, deze zijn niet zo heel duur en best makkelijk te vervangen (even laten uitlijnen daarna). Het kan ook door het stuurhuis komen, maar vaak kun je die met wat afstellen weer strak krijgen.

 

Als je gaat proefrijden, vergeet dan niet om een 8'je te rijden. Dit moet hij op verhard ondergrond gewoon soepel kunnen, zonder gas te geven. Begint hij te wringen, dan is meestal de viscokoppeling aan vervanging toe (zit in de tussenbak). Dit is vrij prijzig, en een slijtageonderdeel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de 2de generatie loopt id vanaf 1996. (het model met de in de bumper doorlopende grill)

echter zijn in zowel modeljaar 1997 als  1998 verbeteringen doorgevoerd. vandaar mijn advies om voor 1997 en 98 te gaan. Maar een goede 96-er hoef je natuurlijk niet te laten staan enkel omdat dit een 96-er is.

Een auto van de 1ste eigenaar is wel een pr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laat je niet gek maken door al die 5.9 rijders hier hoor! ;)

 

Ik heb zelf een '95 5.2 gehad en nu een 5.9 en persoonlijk vind ik het geen wereld van verschil (nu reed die 5.2 op benzine en de 5.9 op LPG.)

Wel is het zo dat de 5.9 gewoon wat ze noemen een

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb de 4.0 de 5.2 gehad en nu de 5.9

De 4.0 was een goede wagen uit 1993, weinig kosten aan gehad.

Alleen de benzinepomp was kapot gegaan.

Die heb ik verkocht omdat het een grijs kenteken was en er waren kinderen op komst.

Ik heb toen een 5.2 gekocht uit 1995

Dat verschil merk je echt wel, veel meer vermogen op lage toeren.

Het rijd veel rustiger en lager in de toeren, ik heb echt veel schik gehad met die wagen.

Helaas begon dat ding ernstig te roesten en ik had geen tijd en plek om zelf te gaan lassen.

Nu heb ik een 5.9 uit 1998

Als je normaal rijd merk je weinig verschil met de 5.2 als je het gas diep intrapt merk je het wel.

Ik heb ook het gevoel dat de versnellingsbak veel feller is, dat hij eerder terugschakelt als je gas geef.

Het audiosysteem in de 5.2 was goed maar in de 5.9 is hij super.

De 5.2 heeft 6 speakers en de 5.9 heeft er 10

Ik persoonlijk vind het uiterlijk van de 5.9 mooier vanwege de luchthappers in de motorkap en de aparte grill.

Ik denk wel dat de 5.2 motor beter is qua duurzaamheid, je moet wel erg lomp doen om die kapot te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tjesus.. Wat een top-posts allemaal.. Denk dat nog veel meer mensen hier wat aan gaan hebben!

 

Ik heb voor vanmiddag een afspraak met de 1996 Jeep die in Lissabon staat omdat het 10 minuten rijden is.

Zal het hele lijstje van aandachtspunten afwerken en een paar 8-tjes mee gaan rijden.

 

Klopt het dat die 2de generatie (97/98) qua motor/techniek niet veel verbeterd zijn maar meer extra "luxe" opties?

Iets meer HP op de motor, mistlampen voor, standaard betere audio opties (amplifier, clock, antenne, cd-ready), kompas, achterruit wat open kan etc etc..

 

@vette73. Volgens mij is het heel duur om auto's te importeren in Portugal. Als ik een auto minstens 1 jaar op mijn naam heb staan in Holland dan zou ik hem met minimale kosten mogen invoeren.. Is wel een heel gedoe.

 

Het liefst stap ik vandaag in mijn nieuwe Jeep.. Probeer rustig te blijven en niet een emo-aankoop te doen ;-)

 

Keep you posted!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik weet niet hoe het in Portugal is, maar ik weet wel dat er in Nederland erg geheimzinnig gedaan wordt over het importeren van auto's.

Er zijn hier een aantal bedrijven die er baat bij hebben dat die geheimzinnigheid blijft bestaan omdat ze ervan leven. Wanneer iedereen zelf auto's gaat importeren houdt dat natuurlijk op :)

Ik heb zelf twee auto's uit Amerika geimporteerd en net eergisteren een auto opgehaald in Praag. Los van wat geregel en wat RDW kosten komt er alleen BPM bij, maar ook dat is bij oudere auto's prima zelf te doen.

 

Nu is een Jeep misschien niet een goed voorbeeld omdat er in ieder land voldoende aanbod is, er is dan geen noodzaak om een auto van ver te halen, maar ook bij een Jeep lijkt het mij goed om te weten wat er elders wordt aangeboden en wat dat dan kost.

 

Zelf zit ik al een tijdje met deze auto in m'n hoofd.

Dat heeft een beetje te maken met mijn obsessie voor lage km-standen, maar zoiets ga je hier in NL niet vinden. Dus als het dan uit het buitenland moet komen..... Dan moet dat maar :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je in het buitenland een n.a.p rapport krijgen?

Zodat je niet gefopt word met die lage km-stand.

In sommige landen kennen ze iets vergelijkbaars als de Nationale Auto Pas (in de USA kennen ze bijv. Carfax). Hoe het in Duitsland zit weet ik niet.

 

Persoonlijk interessert mij die NAP niet. ik heb er in NL nog nooit om gevraagd.

Ik ga liever op mijn gevoel af. Wanneer ik een auto zie, zie ik wel of de km-stand ongeveer correct is of niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Effies een update van mijn zoektocht:

 

De grapjas van de Jeep uit 1996 nam maandag zijn telefoon niet op. Uiteindelijk 's avonds laat een berichtje dat zijn vrouw de auto in de ochtend al had verkocht.

Shit happens..

 

Afspraak gemaakt voor woensdag (gister) met die Jeep GC 5.2 uit 1997. De niner was al niet meer online te vinden dus blijkbaar verkocht (wilde beide Jeeps op een dag gaan bekijken). Kolere eind van 300km getuft. 

Jeep zag er supergoed uit! Jammer genoeg een grote kras over de gehele linker zijkant maar verder prima. Omdat de beste man aan het lunchen was kon ik op mijn gemak de gehele jeep inspecteren. Op een ingekorte uitlaat (met scheur) na zag het er allemaal goed uit. Geen sporen van off-road rijden aan de onderkant.

 

Toen de man er uiteindelijk was eerst maar eens de boel starten en me de sleuteltruuk de foutcodes uitgelezen.

Er kwamen 4 codes voorbij: 12, 21, 42 en 55 op het grote scherm in het console stond nog een melding: "Cooling sensor defect" (of zoiets?)

Klopt het dat ik voor de uitleg van de codes dit linkje kan raadplegen? https://sites.google.com/site/thezjpage/zj-diagnostic-trouble-codes-dtc-s

 

Helaas zag ik ook dat die fijne snuiter in zijn advertentie had gezegd dat de bak maar 150.000KM had gelopen maar er stond bijna 214.000 KM op de teller.

Als hij dat effies iets eerder had gezegd was ik nooit dat takke stuk gaan rijden maar goed.. Ik was er nu toch.. 

Vervolgens alle vloeistoffen bekeken (motorolie, koelvloeistof, ATF etc). Zag er allemaal schoon en goed uit qua kleur.

Even een stukje rijden dan maar.. WAT EEN BRUTE BAK!!! Die "sportieve" uitlaat maakte zo'n kabaal dat iedereen omkeek :-)). Hij had het originele eindstuk ook nog gelukkig.

Ik zag de boel ineens een stuk rooskleuriger in allemaal. Richting groot parkeer terrein gereden om de 8-tjes te maken.

 

De bochtjes gingen vrij soepel in maximale stuurrichting (zonder gas). Toen in de LO stand gezet en het nogmaals geprobeerd. Hier begon hij wel te wringen bij de bochten!? Is dit normaal en had ik dit helemaal niet hoeven proberen? Of hoort hij ook hier gewoon netjes de 8-tjes te maken?

 

Nog klein stukje gereden en alle elektra lopen testen.. Op het raam aan passagierskant achter en het zonne-dakje (wat na klap erop wel werkt) geen andere elektrische euvels.. Zelfs de stoelverwarming werkte.. Sturen ging ook soepeltjes en nauwelijks stuurspeling zoals ik bij die vorige Jeeps had gehad.. 

DUS.. Mijn laatste verzoek.. Het boekwerk wat aantoont dat de Jeep altijd netjes onderhouden was en dat hij 2de eigenaar was. Uit het service-boek bleek dat de Jeep slechts tot 133.000KM bij de officiele dealer was onderhouden en daarna is er nooit meer enig registratie geweest van onderhoud/ werkzaamheden.. 

80.000KM zonder historie?!?

 

Toch nog even gekeken of er nog iets met de prijs kon gebeuren maar toen ik terug naar huis reed had ik eigenlijk de keuze al gemaakt om het niet te doen.

Om daar nog een gas-installatie in te laten bouwen heeft volgens mij geen zin?!

 

Anyways.. Vette73! Dat is een bloedmooie bak!!! Als ik het Portugees iets machtiger ben dan wil ik opzich ook wel eens de strijd aan gaan om een bak hier in te voeren. Momenteel laat ik mijn vriendin overal heen bellen en die begint er een beetje gek van te worden.. Hahaha.. 

 

Wordt vervolgd.. (hopelijk) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat hij in 4lo wringt klopt wel.

De voor en achteras zijn dan in de lengte gesperd.

De vooras kan dus niet meer omwentelingen maken dan de achteras.

De historie zou ik me geen zorgen om maken, als de vloeistoffen er goed uit zien heeft hij waarschijnlijk wel zijn beurtjes gehad.

bewerkt door jofer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Effies een update van mijn zoektocht:

 

De grapjas van de Jeep uit 1996 nam maandag zijn telefoon niet op. Uiteindelijk 's avonds laat een berichtje dat zijn vrouw de auto in de ochtend al had verkocht.

Shit happens..

 

Afspraak gemaakt voor woensdag (gister) met die Jeep GC 5.2 uit 1997. De niner was al niet meer online te vinden dus blijkbaar verkocht (wilde beide Jeeps op een dag gaan bekijken). Kolere eind van 300km getuft. 

Jeep zag er supergoed uit! Jammer genoeg een grote kras over de gehele linker zijkant maar verder prima. Omdat de beste man aan het lunchen was kon ik op mijn gemak de gehele jeep inspecteren. Op een ingekorte uitlaat (met scheur) na zag het er allemaal goed uit. Geen sporen van off-road rijden aan de onderkant.

 

Toen de man er uiteindelijk was eerst maar eens de boel starten en me de sleuteltruuk de foutcodes uitgelezen.

Er kwamen 4 codes voorbij: 12, 21, 42 en 55 op het grote scherm in het console stond nog een melding: "Cooling sensor defect" (of zoiets?)

Klopt het dat ik voor de uitleg van de codes dit linkje kan raadplegen? https://sites.google.com/site/thezjpage/zj-diagnostic-trouble-codes-dtc-s

 

Helaas zag ik ook dat die fijne snuiter in zijn advertentie had gezegd dat de bak maar 150.000KM had gelopen maar er stond bijna 214.000 KM op de teller.

Als hij dat effies iets eerder had gezegd was ik nooit dat takke stuk gaan rijden maar goed.. Ik was er nu toch.. 

Vervolgens alle vloeistoffen bekeken (motorolie, koelvloeistof, ATF etc). Zag er allemaal schoon en goed uit qua kleur.

Even een stukje rijden dan maar.. WAT EEN BRUTE BAK!!! Die "sportieve" uitlaat maakte zo'n kabaal dat iedereen omkeek :-)). Hij had het originele eindstuk ook nog gelukkig.

Ik zag de boel ineens een stuk rooskleuriger in allemaal. Richting groot parkeer terrein gereden om de 8-tjes te maken.

 

De bochtjes gingen vrij soepel in maximale stuurrichting (zonder gas). Toen in de LO stand gezet en het nogmaals geprobeerd. Hier begon hij wel te wringen bij de bochten!? Is dit normaal en had ik dit helemaal niet hoeven proberen? Of hoort hij ook hier gewoon netjes de 8-tjes te maken?

 

Nog klein stukje gereden en alle elektra lopen testen.. Op het raam aan passagierskant achter en het zonne-dakje (wat na klap erop wel werkt) geen andere elektrische euvels.. Zelfs de stoelverwarming werkte.. Sturen ging ook soepeltjes en nauwelijks stuurspeling zoals ik bij die vorige Jeeps had gehad.. 

DUS.. Mijn laatste verzoek.. Het boekwerk wat aantoont dat de Jeep altijd netjes onderhouden was en dat hij 2de eigenaar was. Uit het service-boek bleek dat de Jeep slechts tot 133.000KM bij de officiele dealer was onderhouden en daarna is er nooit meer enig registratie geweest van onderhoud/ werkzaamheden.. 

80.000KM zonder historie?!?

 

Toch nog even gekeken of er nog iets met de prijs kon gebeuren maar toen ik terug naar huis reed had ik eigenlijk de keuze al gemaakt om het niet te doen.

Om daar nog een gas-installatie in te laten bouwen heeft volgens mij geen zin?!

 

Anyways.. Vette73! Dat is een bloedmooie bak!!! Als ik het Portugees iets machtiger ben dan wil ik opzich ook wel eens de strijd aan gaan om een bak hier in te voeren. Momenteel laat ik mijn vriendin overal heen bellen en die begint er een beetje gek van te worden.. Hahaha.. 

 

Wordt vervolgd.. (hopelijk) 

 

We hebben het over deze? http://www.custojusto.pt/porto/todo-o-terreno/jeep-grand-cherokee-5-2-v8-limited-17901271

Foutcode 21 is van de lambda sensor (wellicht omdat er met de uitlaat gerommeld is?), code 42 is van de vlotter in de benzine tank. Kan een losse stekker zijn, kan ook de vlotter zelf zijn die kapot is, dan moet de tank er even onderuit. Geen leuk klusje maar zeker te doen (als je er maar voor zorgt dat hij zo leeg mogelijk is!). Coolant sensor bad is niks ergs, hebben we hier (bijna) allemaal gehad met een ZJ. Kwestie van de VIC (computer die de melding geeft) even open schroeven en de contactpunten even opnieuw solderen. Zo gedaan. 

Nooit in 4LO op verhard terrein gaan rijden. Rechte stukken gaan nog wel, maar op het moment dat je bochtjes gaat pakken kunnen er dingen breken. 4LO is alleen bedoeld voor offroad, onverhard terrein waar de banden makkelijk kunnen spinnen. 

 

Raam rechts achter is de kans heel groot dat het een kabelbreukje is, komt meestal voor bij de overgang van de deur naar de body. Zonnedak is meestal de module wat er in zit, deze moet bij de pinnetjes even opnieuw gesoldeerd worden. Hemel moet er daarvoor uit, maar dat is ook te doen.

 

80.000km zonder historie blijft een gok. Kan toch super onderhouden zijn, kan ook niks aan gedaan zijn natuurlijk. 

Hou ons op de hoogte!  :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Yes Masis! Dat is 'm..

Tank zo leeg mogelijk moet geen probleem zijn met deze auto's  :P

 

Ik zou de bak mee mogen nemen voor EUR 4000 en dan zou hij de hemel fixen (hing een klein beetje los aan bestuurderskant) en het originele eindstuk van de uitlaat er weer op monteren. Hij zou dan wellicht het solderen van het zonne-dakje gelijk mee kunnen nemen  :rolleyes: .

Door het gebrek aan historie heb ik bijvoorbeeld geen idee wanneer de timing-belt voor het laatst is vervangen. Nu maakt dat volgens mij een stuk minder uit met deze motoren maar is toch altijd handig om exacte gegevens te hebben.

 

Ben inmiddels ook alweer wat verder gekomen met de IMTT (Portugese RDW). Er schijnen 2 richtlijnen te zijn in Europa voor het inbouwen van LPG. De Nederlandse en de Italiaanse. Helaas volgen ze hier de Italiaanse richtlijnen en mag je dus alleen een tank in het reserve-wiel compartiment of achter de achterbank inbouwen. Zij zien het verwijderen van de benzine-tank en die vervangen voor een gastank als een modificatie en die kan alleen middels een bureaucratische methode aangevraagd worden. De meeste willen deze rompslomp niet aangaan.

Tevens wezen ze erop dat ze een lijst met door hun goedgekeurde inbouw stations op hun website hebben en dat het heel verstandig is om de boel daar te laten inbouwen en niet bij een of andere beunhaas. Nu is het grappige dat 1 van die inbouw stations had aangeven dat zij voor een meerprijs van EUR 600 die benzine tank konden vervangen. Ik zal die gasten morgen nog eens bellen.. Wellicht hebben zij een ingang gevonden bij de IMTT (vrij log overheids orgaan) en kunnen zij het relatief snel regelen.

 

Ik denk zelf dat het voor deze bak niet echt rendabel is om bovenop de EUR 4000 nog eens EUR 2500 uit te geven aan een LPG installatie.. Hoewel je hem er natuurlijk altijd weer uit kan slopen en over laten zetten op een volgende auto/jeep..

 

Ps. Note-to-self.. Geen 8-tjes in de 4LO stand maken!! THANKS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meeste USA cars hebben geen distributieriem maar een ketting, deze motoren hebben ook een ketting en hoeft niet vervangen te worden tenzij je de motor gaat reviseren.

De kleppen stellen hoeft ook niet want ze hebben hydraulische klepstoters.

Ik denk dat je beter verder kan kijken naar een andere jeep met een goede LPG installatie.

Ik zag dat er nog een 5.9 online stond voor 3.500 euro, maar ik denk dat die niet bij jou in de buurt staat.

bewerkt door jofer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Staar je niet te bind op die LPG installatie. Ik weet natuurlijk niet wat jouw plannen zijn met die auto (hoeveel je ermee wilt gaan rijden) en hoe dat zit met MRB in Portugal, maar mijn oude 5.2 heb ik op benzine gehouden. Daarmee hebben we in 4 jaar tijd 50.000km op benzine gereden.

 

Mijn huidige 5.9 had al LPG ingebouwd, dus dat was een no-brainer.

 

Volgens mij kun je beter een auto kopen die (voor zover je kunt zien) technisch in orde is en daar  een paar euro meer aan uitgeven door later nog LPG in te bouwen dan hopen dat je een technisch goede auto vindt met LPG al ingebouwd.

Zelf vind ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die advertentie van de 5,9 voor 3500 euro was afgelopen woensdag niet meer online.. Ik dacht dat hij wellicht verkocht was. Vanmorgen kwam hij weer online

http://www.standvirtual.com/carros/anuncios/Jeep/Grand-Cherokee/P8581355/ . Truukje van de verkoper want nu staat hij weer als "recent". 

Deze kerel wist alleen helemaal niks over de auto te vertellen en staat dus helemaal tegen de Spaanse grens aan.

 

Ook zag ik deze 5.2 uit 97 voorbij komen. Deze staat in Estoril (ongeveer 20km vanaf Lisboa)

http://www.standvirtual.com/carros/anuncios/Jeep/Grand-Cherokee/5.2-Limited/P8538511/

 

De MRB hier is belachelijk laag. Ik betaal voor mijn volvo EUR 140 per jaar!!!! En de parkeervergunning in Lisboa kost me EUR 12 voor een jaar.. Hahaha.. 

De MRB voor een Jeep Cherokee komt volgens mij uit rond de EUR 450 p/j. Dat is natuurlijk een lachertje.. Een tweede parkeer vergunning kost EUR 30 dus dat zijn de kosten ook niet..

 

Mijn schoonfamilie woont in het noorden dus we rijden toch wel regelmatig die kant op. Heen en weer toch elke keer ruim 400km. Vandaar dat ik op zoek ben naar iets dat op LPG rijdt. Nu gaan we dit weekend die kant op dus ik ga toch kijken of ik een afspraak kan maken met die rakker van de 5.9 om dan maar met mijn eigen ogen te kijken of hij daadwerkelijk 150.000KM heeft gelopen en of er geen rottigheid in de bak zit.. Ben dan toch al halverwege.

 

Tevens had Jofer al eerder dit linkje gespot. Staat vlakbij Porto

http://www.custojusto.pt/porto/todo-o-terreno/jeep-grand-cherokee-5-9-v8-limited-15064024

 

En deze vlakbij Viseu (ook het noorden).

http://olx.pt/anuncio/jeep-cherokee-v8-5-9-estimado-IDykcjw.html#07a28b8240

 

Dus even kijken wie er reageren en hoelang ik mijn kop kan drukken om wellicht wat bezichtigingen te doen..

 

Keep you posted!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Jajaaa... Het is een tijdje stil geweest MAAR ik heb eindelijk een Jeep GC aangeschaft!

Het is de zwarte 5.2 uit 1997 geworden. Ruim 2 ton op de teller maar altijd netjes onderhouden door de 2de eigenaar, die hem sinds 1998 in bezit had.

 

Alle aandachtspunten doorgenomen en was allemaal prima. Ga voor de zekerheid alle vloeistoffen en filters toch vervangen omdat ik niet precies kan zien wanneer dat gebeurd is.

Wel zijn de remschijven en blokken vervangen in een grote beurt in april.

Op mijn verzoek heeft de kerel die hem verkocht er parkeersensoren in laten zetten, 2 nieuwe voorbanden en een antenne (die was afgebroken). Ik wilde een automagische antenne maar die heeft hij niet kunnen vinden dus daar ga ik zelf nog naar op zoek. Wellicht dat een van jullie een tip/trick heeft?

 

Enige euvel is dat de passagiersdeur aan de bestuurderskant niet opengaat met de centrale vergrendeling dus ik zal een keer naar die kabel moeten gaan zoeken!

Ik zal zo wat fotootjes toevoegen.

 

Tevens gisteren bericht gekregen van de IMTT dat de auto "omgebouwd" mag worden. Alles viel dus precies op zijn plek en vandaag gelijk met mijn nieuwe bak naar LPG inbouw station gereden. Daar op de brug gezet en gekeken hoe wij (hij) dat kon aanpakken. Hij wilde in eerste instantie een 50liter tank op die plek maken en dan een benzine tank ernaast. Ik moest lachen want dat zou betekenen dat ik elke 200km weer bij de pomp sta. 

 

@Jofer: Jij zei volgens mij in een eerder bericht dat jij een 70 liter tank onder je auto had hangen, klopt dat?

Neem aan dat deze zit op de plek van de "oude" benzine tank. Is dit een cilinder of is het zo'n reserve-wiel-achtig ding?

En waar hebben ze dan je benzine-tank naartoe verplaatst?

Deze kerel wil de benzine-tank nu meer naar voren verplaatsen, zeg maar onder de passagierszijde aan de bestuurderskant (aan de andere kant zit de uitlaatdemper).

Hierdoor wordt het een hele platte langwerpige tank (20cm hoog/ 30cm breed en max 75cm lang). Nu moet de benzine pomp daar ook nog in en ik vraag me af of de vlotter dan uberhaupt wel kan zien hoe vol die tank is?!? 

 

Zou jij voor mij een fotootje (of meerdere) kunnen maken hoe dat er bij jouw uit ziet zodat ik deze aan de beste man kan laten zien.

 

Ohja.. Hij had keuze uit 3 LPG systemen. BRC, Optima (pools?) en een modern systeem waardoor je geen klepsmering zou nodig hebben (naam vergeten) maar hij dacht dat de electra van zo'n oude jeep dat niet zou trekken. De BRC is EUR 500 duurder dus vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Optima systemen in een Jeep?

 

Ach.. Eerst maar eens, met een grote glimlach, lekker rondrijden met de bak :) . 

 

Ps. Ik heb een rammel in de achterklep zitten.. Is dit een bekend geluid? Of moet ik iets vastschroeven?

 

 

 

post-17056-0-38919900-1450385159_thumb.j

post-17056-0-90120900-1450385165_thumb.j

post-17056-0-13092000-1450385171_thumb.j

post-17056-0-79479600-1450385176_thumb.j

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nette bak. Wat betreft de centrale vergrendeling, neem aan dat de orginele afstandsbediening er bij zit? Bij mij, GC 1997, is het zo dat 1 keer op unlock drukken de bestuurderskant ontgrendeld en 2 keer achter elkaar alles ontgrendeld. Staat op de achterkant van de AB ook aangegeven.

 

Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jajaaa... Het is een tijdje stil geweest MAAR ik heb eindelijk een Jeep GC aangeschaft!

Het is de zwarte 5.2 uit 1997 geworden. Ruim 2 ton op de teller maar altijd netjes onderhouden door de 2de eigenaar, die hem sinds 1998 in bezit had.

 

Alle aandachtspunten doorgenomen en was allemaal prima. Ga voor de zekerheid alle vloeistoffen en filters toch vervangen omdat ik niet precies kan zien wanneer dat gebeurd is.

Wel zijn de remschijven en blokken vervangen in een grote beurt in april.

Op mijn verzoek heeft de kerel die hem verkocht er parkeersensoren in laten zetten, 2 nieuwe voorbanden en een antenne (die was afgebroken). Ik wilde een automagische antenne maar die heeft hij niet kunnen vinden dus daar ga ik zelf nog naar op zoek. Wellicht dat een van jullie een tip/trick heeft?

 

Enige euvel is dat de passagiersdeur aan de bestuurderskant niet opengaat met de centrale vergrendeling dus ik zal een keer naar die kabel moeten gaan zoeken!

Ik zal zo wat fotootjes toevoegen.

 

Tevens gisteren bericht gekregen van de IMTT dat de auto "omgebouwd" mag worden. Alles viel dus precies op zijn plek en vandaag gelijk met mijn nieuwe bak naar LPG inbouw station gereden. Daar op de brug gezet en gekeken hoe wij (hij) dat kon aanpakken. Hij wilde in eerste instantie een 50liter tank op die plek maken en dan een benzine tank ernaast. Ik moest lachen want dat zou betekenen dat ik elke 200km weer bij de pomp sta. 

 

@Jofer: Jij zei volgens mij in een eerder bericht dat jij een 70 liter tank onder je auto had hangen, klopt dat?

Neem aan dat deze zit op de plek van de "oude" benzine tank. Is dit een cilinder of is het zo'n reserve-wiel-achtig ding?

En waar hebben ze dan je benzine-tank naartoe verplaatst?

Deze kerel wil de benzine-tank nu meer naar voren verplaatsen, zeg maar onder de passagierszijde aan de bestuurderskant (aan de andere kant zit de uitlaatdemper).

Hierdoor wordt het een hele platte langwerpige tank (20cm hoog/ 30cm breed en max 75cm lang). Nu moet de benzine pomp daar ook nog in en ik vraag me af of de vlotter dan uberhaupt wel kan zien hoe vol die tank is?!? 

 

Zou jij voor mij een fotootje (of meerdere) kunnen maken hoe dat er bij jouw uit ziet zodat ik deze aan de beste man kan laten zien.

 

Ohja.. Hij had keuze uit 3 LPG systemen. BRC, Optima (pools?) en een modern systeem waardoor je geen klepsmering zou nodig hebben (naam vergeten) maar hij dacht dat de electra van zo'n oude jeep dat niet zou trekken. De BRC is EUR 500 duurder dus vroeg me af of iemand ervaring heeft met de Optima systemen in een Jeep?

 

Ach.. Eerst maar eens, met een grote glimlach, lekker rondrijden met de bak :) . 

 

Ps. Ik heb een rammel in de achterklep zitten.. Is dit een bekend geluid? Of moet ik iets vastschroeven?

 

Mooi man, gefeliciteerd!!

 

Je moet inderdaad 2x op unlock drukken voor alle deuren. Bij de eerste keer klikken gaat alleen de drivers door open. Mocht dat het niet zijn, zit je probleem voor 90% in een kabelbreuk, meestal in het rubberen kapje tussen de deur en de body. Netjes een kabeltje tussen solderen zodat het iets verlengd wordt, niet met die clips gaan werken die je met een tang dichtknijpt, gegarandeerd dat het daarmee gauw weer mis gaat.

Kan de LPG boer geen Prins systeem leveren? Ik denk dat je Landi-Renzo bedoelt met het moderne systeem, deze kun je instellen dat er boven een x toeren ook benzine bijgespoten wordt voor smering en prestaties. Hoop programmeerwerk totdat je alles afgesteld hebt, Prins systemen zijn kant en klaar gemaakt en fabrieks-af ingeprogrammeerd voor dit model.

De tank wordt ook een hoop werk, de gehele brandstofpomp zal dan opnieuw en op maat gemaakt moeten worden (de originele is veel hoger dan 20cm). Toen ik mijn Prins systeem kocht voor mijn 5,9 kreeg ik er een onderbouw tank bij. 70 liter was deze (mag maar tot 80% gevuld worden), en was inderdaad zo'n cilindervormig ding. De benzinetank kon ik erbij krijgen maar heb ik toch maar laten staan (zou anders echt ruzie krijgen thuis :lol: ) maar dat was ook een mooi ding, vierkant en van metaal, dezelfde hoogte als de originele tank waardoor de originele brandstofpomp gewoon gebruikt kon worden. Deze hing op dezelfde plek als de originele tank, aan de askant. Vlak erachter, tegen de achterkant van de auto zou dan de LPG tank moeten komen. LPG tank heb ik toen toch maar voor een paar tientjes verkocht, ik had al een 100L tank in mijn achterbank gebouwd :dry: Weet je zeker dat je geen 100L tank in de achterbak wilt? Ideaal als je niet om de 200km wilt tanken (maar om de 300  :lol:  :lol: ).

 

Rammel in de achterklep; er zitten aan de buitenkanten 2 rubberen doppen. De Dorman 45390 moet je hebben: http://www.ebay.com/itm/Fits-Cherokee-Grand-Cherokee-Rear-Hatch-Bumper-Stops-Brand-New-/370597324072?hash=item5649526528:g:pwsAAOSwr81USpF3&vxp=mtr

Ik heb hier een verslag van mijn LPG ombouw: http://www.jeepforum.nl/topic/26137-problemen-met-de-zj-advies-gevraagd/page-5

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...