Spring naar bijdragen

Terugroepactie


Recommended Posts

Ben vandaag geweest, ze hebben hem gecontroleerd maar gaan hem niet vervangen. Ze vonden de afstand bij mijn aftermarket haak in orde. Vreemd, want de haak zelf is alles behalve in orde, bouten zijn niet goed meer en er zit best wat roest aan. Eens kijken wat ik hiermee doe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welke dielert?

 

Ben vandaag geweest, ze hebben hem gecontroleerd maar gaan hem niet vervangen. Ze vonden de afstand bij mijn aftermarket haak in orde. Vreemd, want de haak zelf is alles behalve in orde, bouten zijn niet goed meer en er zit best wat roest aan. Eens kijken wat ik hiermee doe.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vreemde gang van zaken. Monteur heeft zelf toegegeven dat de haak eigenlijk niet geschikt is om mee te trekken in deze staat, maar hij voldoet wel aan de veiligheidseisen van de recall. Met de mededeling dat het lastig zou zijn om de huidige bouten eruit te halen en waar nodig nieuw draad te tappen. Ok, op mijn vraag wat voor aanbod ze zouden kunnen doen op een originele trekhaak kreeg ik te horen dat deze niet meer leverbaar was voor een '98 GC. Eentje die ze ruim op voorraad hebben voor de recall konden ze niet leveren buiten de recall om.

Goed, dus ik zei dat ik het dan maar zelf moest regelen. Ik zorg ervoor dat de huidige haak verwijderd wordt, en plaats een haak die voor dit model geschikt is. Maar; dan wil ik wel graag nogmaals langskomen voor de recall, om te kijken of de nieuwe haak wel aan de eisen voldoet, en zo niet alsnog vervangen wordt door een originele. Lijkt me redelijk toch? Dat kon niet, want zo'n recall was eenmalig en ze zouden hem gaan afmelden. Toen ik opmerkte dat ik dan misschien met een trekhaak rond zou rijden die niet aan de veiligheidseisen van deze recall voldoet, kreeg ik te horen 'maar meneer, de auto is van '98 en rijdt al 17 jaar rond zonder dat deze aan de deze eisen voldoet, de kans is klein... etc. etc.' Sja, steek dan de gehele recall ergens waar de zon niet schijnt, want dan rijden al deze wagens al gemiddeld 15 jaar rond zonder aan de eisen te voldoen. Dan hoeven we daar ook niet naar te kijken. :huh: :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, Chrysler heeft contact met me opgenomen dat er toch wel een nieuwe trekhaak leverbaar is voor dit model, dus dat ik dat als optie heb.

Maar goed, ik ben vandaag zelf aan de slag gegaan met de trekhaak. Links was er 1 boutje afgebroken, 2e had speling en de achterste was strak. Rechts hadden ze allemaal speling. Haak is ook behoorlijk roestig, dus behoorlijk wat kruipolie gebruikt, brander durfde ik niet te gebruiken ivm de tank en gasleidingen. En ja, op de foto's lijkt het alsof het een ouwe roestbak is, maar gelukkig valt het mee en is het voornamelijk rondom de trekhaak.

 

Foto720-XWXHUE3N.jpg

 

Foto720-FTXEMVU7.jpg

 

Dus, de hoofdmonteur bij de dealer zei dat de bouten uitgeboord moeten worden en vervolgens opnieuw getapt, dat kan een grote opgave worden omdat deze rechtstreeks in het chassis zitten getapt. Onzin, het zit als volgt; de vanger achter de bumper zit met 2 beugels vast, hier zitten moeren op gelast (2 per kant). Van onderen gaat er een bout hier in, en als je een trekhaak hebt zit deze hier tussen. De achterste bout (zijn er 3 per kant) zit wat verder, en deze zit met een moer in het chassis vast. Dus als deze bout afbreekt ben je wel de lul, ik heb mazzel gehad dat ik alleen mijn 2 voorste bouten afgebroken heb aan beide kanten. Zal vast ook wel kwaliteitsverschil zitten tussen de voorste 2 en de achterste.

Foto720-7NQMKBKP.jpg

 

Foto720-MD3Y8XT4.jpg

 

Foto720-TRBJ8WIC.jpg

 

Morgen de moeren op de beugels (met afgebroken bouten) wegslijpen en nieuwe lassen, en meteen het stuk van de body waar de trekhaak op zat behandelen. Binnenkort komt er een skid plate om de tank, dan hebben we genoeg bescherming lijkt me  :)

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Masis,

 

Bij mij is de voorste moer losgegaan, bout zit los in de balk met de moer er nog op vermoed ik. moet ik nu een sleutel op de moer zien te krijgen, gaat de achterbumper er makkelijk af of moet ik nog ergens op letten. Ook bij de 5.9 trouwens.

 

Gr, Gerrit

Link naar opmerking
Deel via andere websites

He Masis,

 

Bij mij is de voorste moer losgegaan, bout zit los in de balk met de moer er nog op vermoed ik. moet ik nu een sleutel op de moer zien te krijgen, gaat de achterbumper er makkelijk af of moet ik nog ergens op letten. Ook bij de 5.9 trouwens.

 

Gr, Gerrit

Dag Gerrit,

Bumpers eraf halen stelt niks voor bij de ZJ. Naast de achterlichten heb je aan elke kant een boutje, die moeten eruit, vervolgens de zwarte plastic beschermding wat boven de bumper zit eraf trekken (kliksysteem naar boven), onder de bumper zitten 3 plastic dopjes, die moeten eruit, en vervolgens nog de dopjes bij de wielkasten (2 per kant uit mijn hoofd gezegd). Vervolgens van beide zijkanten de bumper naar achter schuiven. Paar minuten werk, zeker als je geen parkeersensoren hebt. Vervolgens de metalen klapvanger achter de bumper eraf halen, 2 schroefjes per kant, dop 13, zo gedaan.

Sleutel op de moer zien te krijgen heeft geen nut, de moer zit aan de beugel gelast (tenzij het lasje kapot is, maar dat lijkt me sterk). Dus gewoon de bout met een grote ratel draaien, komt hij los is het mooi, breekt hij af is het niet erg. Boutkop slijpen kan natuurlijk ook. Dan trek je de beugel er zo uit. Vervolgens de moeren eraf slijpen, en nieuwe op lassen, het mooist is met een plaatje er tussen. Maandag zijn mijn beugeltjes klaar, dan zal ik een foto maken.

Foto540-RUMGLMTR.jpg

bewerkt door Masis
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo is het voor mij afgelopen:

Nieuwe moeren met een extra ringetje en een plaatje ertussen gelast (bedoeling was een plaatje over het geheel met gaatjes, en daarop de moeren te lassen maar dat is verkeerd begrepen). Maakt niet uit;
Foto720-XBY8WVJC.jpg

 

Skid plate voor de tank overgenomen en weer als nieuw gemaakt:

Foto720-BAMTUQBM.jpg

 

Nieuwe bouten:
 

Foto720-GPUTYDGI.jpg

 

Foto720-TRN4HEOR.jpg

 

 

Niet slecht toch? Roest op de laatste foto is gewoon stof.  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij Giva Rotterdam geweest(groot verschil met Den Haag, but bedrijf!), en goed geholpen kwa recall,binnen het uur klaar, mooie nieuwe balk, en mistlamp netjes teruggeplaatst(ik heb geen trekhaak, nooit gehad, en bewust niet),goede ervaringen daar ook omtrent advies mbt onderdelen afhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...