billy Geplaatst July 9, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2014 Hoi allemaal in Forumland ik loop al de gehele tijd met een idee in mn hoofd om mijn onderhoud aan de auto zelf te doen (nu nico in Friesland er mee is gestopt) wil ik eigenlijk niet naar een (D)-Stealer (daar ben je snel 500 piek kwijt). hoe moeilijk is de olie te vervangen in de auto bv motor, versnelling,Tussen transmissie, differentiaal etc en welke olie moeten er in (en hoeveel) is de dieselfilter moeilijk te vervangen en de dieselfilter.... het is alleen jammer dat hier niemand in de buurt (Oldenzaal ) een hefbrug heeft wat op zich al een probleem is..ik heb geen linke handen en zou hulp op dit topic zeer op prijs stellen.... het gaat om een 2010 JK Diesel Unlimited heeft nu 127000 km op de klok. misschien een suggestie is er misschien in de buurt een hobby garage waar ik zelf mee kan helpen? groetjes william Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst July 9, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2014 Stelt allemaal niet zoveel voor en is leuk om te doen bij je eigen auto's. Olie vervangen is meestal schroefje los, olie eruit, schroefje terug en van boven weer vullen. Dieselfilter is bij de CRD ook goed te doen (hoeft om de 50.000km). Goed kijken hoe de slangen zitten, losschroeven (filterbehuizing eruit is het makkelijkst bij een KJ, geen idee voor de JK), en dan eruit draaien. Klein beetje olie op de rubberen ring en weer terug draaien.Overzicht van de hobby garages: http://www.carblogger.nl/auto-onderhoud/doe-het-zelf-garages/ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst July 9, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 9, 2014 hoi Masis Dankje voor je feed back ik heb de lijst eens na gekeken en in Hardenberg zit er 1 daar zal ik eens contact leggennu moet ik nog weten welke olie er waar in gaat en hoeveel en misschien is er ergens nog een service hand boek te vinden op t internet zoek me al de kle.... nogmaals bedankt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst July 11, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2014 (bewerkt) Hoi Billy, Zou deze vraag ook bij het deel "Techniek Algemeen & Offroad uitrusting" zetten, hier lezen hoofdzakelijk alleen JK-rijders. Aangezien wij in NL nog steeds een klein deel v/d Jeep-rijders zijn, heb je daar meer kans om iemand in de buurt te vinden. Is maar een idee. Qua techniek: bij een JK, zeker de diesel zitten veel dingen net even anders. Hou zeker dezelfde olie aan die in de handleiding staat. In een JK gebruiken ze veel de ATF4, deze is lastiger te krijgen maar moet er wel in. (niet de ATF3 erin gooien) Maar hier kom je vast wel achter... Service onderdelen zijn voldoende leverbaar. Zeker in D-land. In de bijlage vindt je een lijst met alle olie en hoeveelheid ervan. (komt via een dealer en ging mij eigenlijk om welke olie in mijn diff. zat) Mocht je nog meer vragen hebben stuur ff een PM, ik lees hier niet altijd... Heb zelf een JK X, US import op benzine, maar de meeste rijden diesel in NL. Succes Roo Olie July 11, 2014 bewerkt door Roo4JK Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
nkijkuit Geplaatst July 11, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2014 ehhh,, ff voor de zekerheid: die ATF van Roo niet in het motorblok aub 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst July 12, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 12, 2014 Je hebt gelijk Nils.... Staat ook bij: Hou je aan dezelfde olie die in de handleiding staat...... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst July 14, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 14, 2014 thanks vandaag olie besteld op t internet (ATO24 AutoTeileOnline GmbH) zal kijken wat ze opsturen ik heb veel geld gespaard en moet voor alle olie 248 euries betalen hier is een overzicht: Artikelnr. Bezeichnung Menge ME Einzelpreis Gesamtpreis1 SH-UE5W30-4 Shell Helix Ultra Extra 5W-30 4 L 1 Stk 24,70 24,702 SH-UE5W30-1 Shell Helix Ultra Extra 5W-30 1 L 3 Stk 6,59 19,77Mopar Achs- und Getriebe 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst July 21, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2014 Haal het zelf 'gewoon' bij de dealer, ze hebben het hier (HAI, Rijnsburg) op voorraad staan. Prijzen vallen meestal ook wel enigszins mee. Bestel hier ook de originele Mopar onderdelen. Is meestal binnen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst July 21, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2014 hoi Roo4jk ik heb vrijdag de olie gekregen ben er erg tevreden over zat net in een doos verpakt olie van Mopar en Shell +AT4 opsturen koste hier in duitsland nietsen die gast (bedrijf) waar ik t van gekocht heb wou ook wel een forum korting geven over de prijs dus deel ik graag zulke adresjes leven is zoals zo duur. 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst July 21, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2014 nu ben ik toch nog wat vergeten ik zat onder de auto en kon de schroef voor de olie het uitlekken en en invoeren van de automaatbak niet vinden ik heb de AT4 maar via de pijlstok gevuld maar waar zit ie? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Masis Geplaatst July 21, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2014 Vullen moet ook via de pijlstok Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Chris Geplaatst July 21, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 21, 2014 Maar heb je ook je filters vervangen ? Dat kan ik nergens terug lezen eigelijk. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst July 23, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 23, 2014 Het vullen gaat inderdaad via de pijlstok, bij de meeste zit er alleen een dop in. De pijlstok is een optie, bij mijn Yank zat hij er al in... Filters zal de JK ook wel lekker vinden, al weet ik niet met welke kilometer stand dit moet. Staat allemaal in de handleiding. Dit hoeft (volgens mij) niet bij elke beurt. Persoonlijk laat ik dit tot nu toe altijd doen... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst July 28, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 28, 2014 Maar heb je ook je filters vervangen ? Dat kan ik nergens terug lezen eigelijk. ja die zijn vervangen dit ging gemakkelijk olie en brandstof filter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst July 28, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 28, 2014 op het you tube zag ik dat het vullen van de versnellings- bak via de onderkant moet met een aangepaste sleutel ivm met de uitlaat die er onder door ging maar dit was dan een handbak met een benzine motor (welke ik beide niet heb) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 28, 2014 ja die zijn vervangen dit ging gemakkelijk olie en brandstof filter op het you tube zag ik dat het vullen van de versnellings- bak via de onderkant moet met een aangepaste sleutel ivm met de uitlaat die er onder door ging maar dit was dan een handbak met een benzine motor (welke ik beide niet heb) Ook de automaat filter? Mag wel een keer met meer dan een ton op de klok. Automaat bijvullen via de peilstok buis. Aftappen via de plug in de oliepan. Als je de automaatfilter vervangt moet de pan eraf en gaat de olie er ook wel uit..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst July 29, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 29, 2014 Ook de automaat filter? Mag wel een keer met meer dan een ton op de klok. Automaat bijvullen via de peilstok buis. Aftappen via de plug in de oliepan. Als je de automaatfilter vervangt moet de pan eraf en gaat de olie er ook wel uit..... automaat filter what the fuc... dat wist ik niet ik heb de plug in de olie pan er uit gehaald voor de blok olie je zegt dat ik de hele pan er onderuit moet halen om daar (in t onderblok) de plug en filter zit voor de automaat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 29, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 29, 2014 Nee, dat zeg ik niet...... Oliefilter voor het blok zit aan de buitenzijde op het blok. Oliefilter voor de automaat zit in de automaat, hiervoor moet je de oliepan van de automaat demonteren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst July 30, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 30, 2014 Zou ik nog over de tussenbak en diffs beginnen? Of komt je JK nooit in z'n 4low? Plus is het distributieset al vervangen bij 100.000km? Let je wel op met alle info vanuit in de States, ze hebben daar geen diesels !! Dus misschien vooral naar Europese handleidingen kijken op internet? Je leert je Jeep wel goed kennen zo. Een goede en complete 4x4 servicebeurt is net iets anders dan een 'standaard' straatauto. Maar dit is MIJN mening.. Succes. Roo PS een grote beurt (D) kost Jeep_onderhoud_Wrangler.pdf Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst July 31, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 31, 2014 Zou ik nog over de tussenbak en diffs beginnen? Of komt je JK nooit in z'n 4low?Plus is het distributieset al vervangen bij 100.000km? Let je wel op met alle info vanuit in de States, ze hebben daar geen diesels !! Dus misschien vooral naar Europese handleidingen kijken op internet? Je leert je Jeep wel goed kennen zo. Een goede en complete 4x4 servicebeurt is net iets anders dan een 'standaard' straatauto. Maar dit is MIJN mening.. Succes. Roo PS een grote beurt (D) kost Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roo4JK Geplaatst July 31, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 31, 2014 Persoonlijk weet ik niet of er wel smeernippels op een originele JK zitten? Wat eigenlijk wel iets handiger had geweest, in mijn beleving. Volgens mij zitten erop de draagarmen, stuurstangen en de kruisjes v/d steekassen geen smeernippels. De aandrijfassen heeft ze iig niet, 3x een homokineet en de voorste is alleen een kruisje zonder smeernippel. Bij mij is al redelijk wat vervangen voor niet originele onderdelen. Zijn bij mij nu bijna allemaal wel smeerbaar of zeer binnenkort. Maar ik doe het meeste onderhoud niet zelf, al wil ik wel altijd weten hoe het werkt. (niet bij de dealer btw) Ben ik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst August 7, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 7, 2014 oke we gaan gewoon door als ie weer eens een beurt nodig heeft ga ik er weer aan is leuk en geeft een extra kickeerst ga ik op vakantie naar Oostenrijk en neem ik hem mee eens kijken hoe ie zich houd in de bergen de vorige eigenaar ishier heen geweest en was super te vrede met de trekkracht ben benieuwt wat t verbruik is op de autobaan (waar ik met een slakke gangetje van 100 over heen tuf is ja vakantie met mn werk race ik al genoeg) 1 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ARS Geplaatst March 14, 2020 Rapporteren Share Geplaatst March 14, 2020 Wil binnenkort de olie verversen van de tussenbak, de automaat + filter en de voor en achter differentieel. Kan daar ook de olie voor gebruikt worden welke Kroon voorschrijft? En zijn er nog toevoegingen nodig voor de standaard assen van een JK Sahara (bj 2008) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy Geplaatst April 18, 2020 Auteur Rapporteren Share Geplaatst April 18, 2020 (bewerkt) Neem gewoon de voorgeschreven olie of je moet kroon olie nakijken voor specifcaties die overeen komen met de olie die er in moet Toevoegingen doe ik vaak ook en kun je gewoon kopen ..... April 18, 2020 bewerkt door billy Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
www.jeepie.nl Geplaatst April 22, 2020 Rapporteren Share Geplaatst April 22, 2020 Ja als je alles doet ben je wel even wat geld kwijt, maar daar krijg je een heerlijk Jeep voor terug 🙂 Automaat olie ATF+4 (filter na 100k) olie doe ik bij 50k Dif achter 75W/140LS (doe ik na 50k of als ik veel doorwatering heb gehad gewoon de volgende dag bijvoorbeeld na mijn Spanje avontuur)(mijn dif cover heeft een pijl mogelijkheid en ik kan de olie bekijken door snel de pijlbout eruit te draaien) Dif voor 75/140LS (idem deze olie heb ik op voorraad vandaar dit type voor de voor en achter) Verdeelbak NV241 ATF+4 (50k) Remolie DOT 4LV (kijk met tester) Stuurbekrachtiging ATF+4 (kijk met tester) Airco 0.51 Kg (heb ik leeg gehaald met de machine en nieuw gevuld) Motorolie 5W40 synt (elke 10 a 15) Dieselfilter onder de auto 50k KN luchtfilter schoonmaken en oliën na visuele inspectie bij vervulling. Dit heb ik laatst bij een grote beurt gedaan van de Jeep En de motor olie van de diesel doe ik elke 10k a 15k kilometer dit i.v.m. de problemen die je vaak tegenkomt met de VM diesels uit italy. (goed onderhoud is een must voor die motoren) (gebruik een goed olie filter van de juiste kwaliteit) Het zal ook altijd zo zijn dat iedereen het anders doet en er verschil is. Maar dat is vaak ook nog het persoonlijke gevoel. Groet Rene Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.