Spring naar bijdragen

Overstappen op Gas ?


leontien
 Share

Recommended Posts

G3 zal niet gaan:

Doorgaans hebben alleen auto's vanaf bouwjaar 1997 en later een G3-installatie. Maar in sommige gevallen kunnen ook auto's waarin vanaf eind 1994 tot eind 1996 een autogasinstallatie is ingebouwd, met enige technische aanpassingen aan de milieu-eisen voldoen en zo dus ook profiteren van het belastingvoordeel. Auto's ouder dan bouwjaar 1994 zijn in technisch opzicht niet geschikt voor de inbouw van een G3-installatie.

Dus het belastingvoordeel zal niet van toepassing zijn.

Ik geloof dat de maximale grootte voor een onderbouwtank voor een XJ 60 liter is. Reken op een verbuik van maximaal 1:6 / 1:7 dus om de +/- 300~350 km tanken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben het ook aan het overwegen met de huidige benzineprijzen.

Nu heb ik voor de ZJ 4.0h.o.blijkbaar twee mogelijkheden, eentje met een venturisysteem en eentje met direkte inspuiting.

Die laatste kost een 700€ meer.

Is het die extra investering waard of kan ik het evengoed doen met het venturisysteem.

Enige vrees die ik heb is de kans op backfire, maar dat komt bij het ene type motor vaker voor dan met een ander.

Hoe zit het met onze zescilinders?

In hoeverre geeft het venturisysteem problemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordeel van G3 is dat het OBD gestuurd is:

Een G3-systeem is niet afstelbaar, dit om te voorkomen dat ongekwalificeerde mensen het systeem verkeerd behandelen. G3 autogassystemen, ook wel het 3e generatie systeem genoemd, is volledig computer gestuurd. Dat wil zeggen: het systeem houdt zelf afwijkingen bij, het geen resulteert in een optimaal motorvermogen en een gunstig brandstof verbruik met goede uitlaatgas emissies. Treden er toch afwijkingen op, dan zal de bestuurder gewaarschuwd worden en zal zonodig automatisch teruggeschakeld worden naar benzine.

En daarbij wordt het gas in vloeibare vorm in de cilinder ingespoten en niet gasvormig, wat minder hitte (het verbrande kleppen verhaal e.d.) voorkomt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by leontien@Aug 18 2005, 14:37

We zitten te overwegen om over te stappen op gas, met de volgende uitganspunten:

- Cherokee ltd 4.0 H.O. 1992, 220.000 km

- Zo min mogelijk tanken

- Geen tank in de achterbak.

Wie weet de beste oplossing, bijv. G2 of G3, grootte van onderbouw tanks ect.?

Thnx

<div align="right">

Heb zelf een GC 4.0 op LPG

loopt daarop 1op 6 ong. bij normaal gebruik,rijd altijd Fulltime 4WD.( als ie ut doet)(ligt niet aande LPG hoor biggrin.gif )

heb ereen kleine benzine tank onder , LPG ook onderbouw,geen ruimte kwijt dus cool.gifsmile.gif Weet alleen niet met de 220.000 km, volgens mij geen probleem, beter als andersom dacht ik rolleyes.gifcool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by wrangler_tj@Aug 18 2005, 18:19

de 4.0liter is uitermate geschikt om met een gewoon venturi systeem te draaien, deze motors hebben geen enkel probleem met gas.  Directe inspuiting is mooi en zuinig maar de meerkost is er natuurlijk ook, voordeel je hebt minder kans op backfire met directe inspuiting.

<div align="right">

Tnx wrangler TJ

Is dit een eigen ervaring? Zijn er nog mensen met venturi-ervaring?

Zou uitermate mooi zijn die 700€ zomaar te kunnen uitsparen, maar ik ben een beetje bang voor de gevolgen van zo'n backfire.

Een airflowsensor is ook niet echt een goedkoop onderdeel, of kunnen die er tegen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by leontien@Aug 18 2005, 14:37

We zitten te overwegen om over te stappen op gas, met de volgende uitganspunten:

- Cherokee ltd 4.0 H.O. 1992, 220.000 km

- Zo min mogelijk tanken

- Geen tank in de achterbak.

Wie weet de beste oplossing, bijv. G2 of G3, grootte van onderbouw tanks ect.?

Thnx

<div align="right">

Wij zelf hebben een Cherokee omgebouwd bij 142000 km. Er is een G2 systeem ingebouwd met venturi. (er bestaan ook G3 systemen met venturi). Een ingespoten systeem is zowieso een G3 installatie. Maar omdat de auto iets te oud is kun je geen aanspraak maken op het belasting voordeel.

Maximaal kun je een 70 litertank kwijt onder de wagen 80% gevuld geeft dit een effectieve tankinhoud van 56 liter.

Hierbij komt dan nog een kleine benzine tank van 30 liter.

Heb er nu 5000 Km mee gereden bevalt goed. In het begin even problemen gehad met de computer (effe zoeken op forum voor verhaal). Problemen in de garantie opgelost.

Als je op gas gaat rijden even de bougies vervangen, rijdt merkbaar beter. Je moet dan wel de elektrode afstand op 0.7 a 0.8 mm zetten ipv de 0.9. Voordat de bougies vervangen waren bij onze wagen had ik last van horten en stoten tijdens langszaam optrekken van de 65 tot de 90 km/h.

Verder hebben we het flashlube systeem in laten bouwen. Dit is een smeersysteem voor de kleppen. flashlube

succes met de inbouw

Groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[Ook ik rijdt op LPG in de normale uitvoering. Een verschil met jullie, is dat de LPG installatie vanaf het begin bij mij in de auto aanwezig is.

De laatste tijd wat probs gehad met de elektronica, een afsluiter op de tank defect door een tak of steen dry.gif en de laatste keer 2 relais ineens niet goed genoeg meer om lekker te lopen, nieuwe gekocht 2 stuks voor 13 euro erin gezet, gas benzine schakelaar om gezet starten en lopen.

verder heeft de mijne nu 308.000 kilometer gelopen en loopt echt als een zonnetje, bij 250.000 is de gehele motor met versnellingsbak uiteen geweest om alles te vernieuwen.

Ook bij de mijne de onderbouw installatie met die veeeeeel te kleine benzine tank, maar het gas is genoeg ongeveer 350 kilometer op ongeveer 63 liter.

Tja hij verbruikt wat maar ach met die prijzen kan en mag het toch van iedereen biggrin.gif

Ik ga liever met mijn groene aan de LPG pomp staan als met onze bruine XJ aan de euro pomp waar er telkens minimaal 66 liter in gaat á 1.44 de liter.

Al met al ben ik zeer te spreken over de combinatie XJ 4.0 HO met LPG.

Mijn systeem is een gewoon venturi systeem, en back fire's tja ik heb er twee gehad, het rare is dat je ze voelt aankomen en vraag me nu niet hoe maar als er een komt voel ik het en laat ik braaf de rechter voet van het gaspedaal af zodat er niet al teveel schade kan onstaan.

Verder om de schade te kunnen beperken heb ik de veertjes die het luchtfilterhuis in elkaar houden wat wijder gemaakt zodat deze bij een grote backfire los schieten en de deksel van het huis los kan komen, op die manier ben je zo snel mogenlijk van de druk van de backfire af.

Bij een andere auto die ik heb gehad een Voyager 3.3 liter automaat op LPG heb ik toen een behuizing van een trekhaakdoos op het huis van de luchtfilter gemonteerd en doordat deze geheel dicht is in gesloten toestand merkt je daar met rijden niets van, alleen komt er een backfire dan gaat het dekseltje open door de druk en de veer die in het dekseltje zit sluit het klepje weer automatisch.

Verder merkte ik ook dat als ik om de 10.000 kilometer er nieuwe bougies in draaide dat er veel en veel laat ik bijna geen backfire's meer kwamen.

Suc6 met de keuze die je maakt smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by JeePieRo@Aug 19 2005, 20:12

[Ook ik rijdt op LPG in de normale uitvoering. Een verschil met jullie, is dat de LPG installatie vanaf het begin bij mij in de auto aanwezig is.

De laatste tijd wat probs gehad met de elektronica, een afsluiter op de tank defect door een tak of steen  dry.gif   en de laatste keer 2 relais ineens niet goed genoeg meer om lekker te lopen, nieuwe gekocht 2 stuks voor 13 euro erin gezet, gas benzine schakelaar om gezet starten en lopen.

verder heeft de mijne nu 308.000 kilometer gelopen en loopt echt als een zonnetje, bij 250.000 is de gehele motor met versnellingsbak uiteen geweest om alles te vernieuwen.

Ook bij de mijne de onderbouw installatie met die veeeeeel te kleine benzine tank, maar het gas is genoeg ongeveer 350 kilometer op ongeveer 63 liter.

Tja hij verbruikt wat maar ach met die prijzen kan en mag het toch van iedereen  biggrin.gif

Ik ga liever met mijn groene aan de LPG pomp staan als met onze bruine XJ aan de euro pomp waar er telkens minimaal 66 liter in gaat á 1.44 de liter.

Al met al ben ik zeer te spreken over de combinatie XJ 4.0 HO met LPG.

Mijn systeem is een gewoon venturi systeem, en back fire's tja ik heb er twee gehad, het rare is dat je ze voelt aankomen en vraag me nu niet hoe maar als er een komt voel ik het en laat ik braaf de rechter voet van het gaspedaal af zodat er niet al teveel schade kan onstaan.

Verder om de schade te kunnen beperken heb ik de veertjes die het luchtfilterhuis in elkaar houden wat wijder gemaakt zodat deze bij een grote backfire los schieten en de deksel van het huis los kan komen, op die manier ben je zo snel mogenlijk van de druk van de backfire af.

Bij een andere auto die ik heb gehad een Voyager 3.3 liter automaat op LPG heb ik toen een behuizing van een trekhaakdoos op het huis van de luchtfilter gemonteerd en doordat deze geheel dicht is in gesloten toestand merkt je daar met rijden niets van, alleen komt er een backfire dan gaat het dekseltje open door de druk en de veer die in het dekseltje zit sluit het klepje weer automatisch.

Verder merkte ik ook dat als ik om de 10.000 kilometer er nieuwe bougies in draaide dat er veel en veel laat ik bijna geen backfire's meer kwamen.

Suc6 met de keuze die je maakt  smile.gif <div align="right">

kheb een xj en zj op gas . allebei venturi. nog nooit bkfire gehad. vorige eigenaar met xj wel. STekkerdoosklepje goed ideee!! keb er in de ZJ een speciaal bkfire klepje in zitten. werkt hetzelfde. beide autos 4 liter. XJ is allround-install, zj is prins-s installatie. xj is onderbouw:weinig km's per tank maar wel veel ruimte, zj andersom. Omdat grijs kenteken is vervallen, denk ik eraan om zj terug naar geel te bouwen. Heb alleen geen zin in keuringskosten en rest-BPM. Wil daarom onderbouw en inbouwtanks omwisselen. Installateur zegt dat na installatie niemand meer let op of het nog een originele install, is. O, moet gaan eten ! doei en succes ermee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Originally posted by leontien@Sep 27 2005, 09:12

Vraagjes aan Kees:

Heb jij dat adres van de lpg inbouwer uit Lage Zwaluwe ?

Ging het bij jou ook om een 4.0 H.O. ?

Thnx

<div align="right">

Hoi

Het was geen inbouwer uit lage zwaluwe maar uit Tilburg en ja daar heb ik een adres van. Stuur ik wel effe via PB.

Het gaat bij mij ook om een 4.0 HO. Verdere info mbt tot mijn ervaringen zijn links en rechts op het forum te vinden. Let wel de gasinbouwers hebben het op dit moment behoorlijk druk, je moet dus rekening houden met enige weken wachttijd.

Groet

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...