Jester Geplaatst January 5, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 5, 2014 Iemand tips voor wat low-budget engine tuning voor mijn standaard amc258, nu nog op lpg? Nokkenas bijv? Bij mij vlakbij zit ook JMtuning. Die maakt op maat gemaakte rvs uitlaten. Dat staat al voor binnenkort op mijn lijstje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jester Geplaatst January 6, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2014 Een deel van mijn vermogen komt binnenkort weer terug. Jeep staat bij de garage en daar vonden ze onder meer 3 scheuren in het uitlaatspruitstuk, rotte pakkingen (onder meer die van het uitlaatspruitstuk) en een luchtinlaat waar een en ander aan ontbrak. De onderdelen zijn onderweg uit Wommels en woensdag gaat de boel weer in elkaar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
patrickpat Geplaatst January 7, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2014 steek er een HEI in, scheelt je kabels enz, heb er goede ervaringen mee ook op LPG. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst January 7, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2014 De meest makkelijke vermogenswinst krijg je door de motor makkelijker te laten "ademen" en de verbranding te optimaliseren. Dus in en uitlaat en brandstof mengsel plus ontsteking. Maar meer als een 30 pk zal je dit niet opleveren. Daarboven moet je echt serieus gaan sleutelen. Echt low budget oplossingen zijn er niet, je ben zo 1000 euro verder. Persoonlijk denk ik dat je met een betere carburateur en andere ontsteking (incl. kabels en bougies) de meeste waar voor je geld koopt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jester Geplaatst January 7, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2014 Er zat al een HEI in toen ik het kocht. Er staat een nieuwe rvs uitlaat in de planning voor later dit jaar. Ik heb er nog de standaard carb op zitten. Ik had wat onderzoek gedaan naar een carb, maar voor normaal gebruik levert het weinig op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst January 7, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2014 (bewerkt) Er zat al een HEI in toen ik het kocht. Er staat een nieuwe rvs uitlaat in de planning voor later dit jaar. Ik heb er nog de standaard carb op zitten. Ik had wat onderzoek gedaan naar een carb, maar voor normaal gebruik levert het weinig op. Carb geeft een resultaat icm een scherpere nokkenas. Tis zoals ab zei een samenspel van meer lucht en benzine. Door het samenspel van luchtfilter, hei, carb, uitlaat en nokkenas krijg je een hele andere motor. Doe je maar 2 van de 5 stappen merk je niet echt een groot verschil. Dat verschil merk je pas als alles is uitgevoerd. January 7, 2014 bewerkt door michel1972 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jester Geplaatst January 18, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2014 Iemand ervaring met de rvs uitlaten van JMTuning? Ze zitten op een 2 km bij mij vandaan. Ik heb het idee opgevat om er een sidepipe te laten maken voor mijn Renegade. Ik kom op internet veel positieve verhalen tegen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst January 18, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2014 Iemand ervaring met de rvs uitlaten van JMTuning? Ze zitten op een 2 km bij mij vandaan. Ik heb het idee opgevat om er een sidepipe te laten maken voor mijn Renegade. Ik kom op internet veel positieve verhalen tegen. Ga een keer met een auto met softtop en sidepipes 50 km rijden en beslis dan pas of je dat graag wil.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst January 18, 2014 Rapporteren Share Geplaatst January 18, 2014 ja na een dagje strand Scheveningen is voor mij 25 km rijden werd ik al gek van de herrie toen maar even extra dempertje geplaatst volgende keer gaan uitlaten gewoon naar achter toe Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jester Geplaatst January 20, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 20, 2014 Ok, dus een side-pipe is geen aanrader. Ik wil idd ook van de zomer de softtop erop zien te krijgen. Dus dat is nog wel wat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronnie123 Geplaatst June 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2014 Jester, Ik weet niet of het nog van toepassing is maar ik heb ook een side-pipe gehad en deze ook vervangen voor een uitlaat naar de achterzijde. Het mooie van een side-pipe zijn de looks en het geluid tijdens het off-roaden. De grote nadelen zijn het geluid bij rijden naar/van een evenement. Converseren gaat niet, de hele weg oordoppen in gaat irriteren! Maar ook de bodemvrijheid, de uitlaat moest, in mijn geval, onder de chassisbalk door en heeft daardoor in het terrein de nodige klappen gehad. EPS in Hoogezand heeft hem voor mij op maat gemaakt v.w.b. geluid en koppel (bij laag toerental voor mij) Het geluid is nu toch mooi maar niet overheersend en inderdaad bij laag toerental al veel koppel beschikbaar. Ik rijd er nu al zo'n jaar of 8 mee naar alle tevredenheid. Ron Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ronnie123 Geplaatst June 28, 2014 Rapporteren Share Geplaatst June 28, 2014 Jester, Ik weet niet of het nog van toepassing is maar ik heb ook een side-pipe gehad en deze ook vervangen voor een uitlaat naar de achterzijde. Het mooie van een side-pipe zijn de looks en het geluid tijdens het off-roaden. De grote nadelen zijn het geluid bij rijden naar/van een evenement. Converseren gaat niet, de hele weg oordoppen in gaat irriteren! Maar ook de bodemvrijheid, de uitlaat moest, in mijn geval, onder de chassisbalk door en heeft daardoor in het terrein de nodige klappen gehad. EPS in Hoogezand heeft hem voor mij op maat gemaakt v.w.b. geluid en koppel (bij laag toerental voor mij) Het geluid is nu toch mooi maar niet overheersend en inderdaad bij laag toerental al veel koppel beschikbaar. Ik rijd er nu al zo'n jaar of 8 mee naar alle tevredenheid. Ron Ik bedoel natuurlijk dat mijn nieuwe uitlaat (die naar achteren) voor mij op maat gemaakt is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jester Geplaatst June 30, 2014 Auteur Rapporteren Share Geplaatst June 30, 2014 Op dit moment staat de Jeep bij de lokale garage om de lpg te laten uitbouwen en er een Weber 32/36 in te laten zetten. Bij voldoende budget (lees: vaste baan) laat ik er ook een nieuwe uitlaat onderzetten. Een RVS. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
PepijnS Geplaatst July 3, 2014 Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2014 RVS uitlaat is voor het geluid en levenslang geen omkijken naar zolang je hem niet op rotsblokken hangt. Echt veel vermogenswinst geeft het niet tenzij je een catalysator uitvoering hebt. Als je die eronderuit haalt scheelt het ietsjes maar ook weer niet echt merkbaar als je niet ook meer aanpakt. Ook bij turbo motoren maakt een dikke uitlaat qua vermogen niets uit, je krijgt geen extra vermogen wel is het vermogen beter beschikbaar. Het zorgt er voor dat de turbo op toeren blijft omdat de uitlaatgassen zich, om het simpel te zeggen, niet ophopen omdat ze niet snel genoeg weg kunnen en de turboschoepen daardoor afremmen. De winst zit hem erin dat je turbo beter op toeren blijft en dus het turbogat kleiner blijft. Maar goed jouw AMC heeft geen turbo ;-) Restrictie blijft ook nog steeds je spruitstuk en uitlaatpoorten, misschien dat die ietsjes minder tegendruk krijgen maar echt niet merkbaar. Vermogenswinst zit hem in het geluid dat via je oren je grijze massa bereikt. Maar er is natuurlijk helemaal niets mis met een lekker en goed geluidje integendeel, met een goede RVS uitlaat heb je meer voldoening aan het geluid dan aan de niet meet en merkbare vermogenswinst. Wil je vermogenswinst aan de uitlaatzijde dan moet je aan de voorkant beginnen, meer brandstof en meer lucht erin en dan zorgen dat de gassen sneller afgevoerd worden, de standaard kleppen kunnen misschien een paar procent extra aan, maar bij meer worden ze zelfs inneficient en gaan zelfs tegen werken. Dus uitlaatkleppen vergroten, poorten bewerken en zorgen dat de pijpen van het uitlaatsprutstuk zo geconstrueerd zijn dat de uitlaatgassen genoeg flowruimte hebben en allemaal op hetzelfde moment de downpipe ingaan en elkaar dus niet in de weg zitten. Maar dan ben je dus echt met performance bezig en komt geluid op de 2e plaats. Liever 400pk die klinkt als een natte scheet dan 300pk die geweldig klinkt Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.