Spring naar bijdragen

Low Budget Engine Tuning


Jester
 Share

Recommended Posts

Een deel van mijn vermogen komt binnenkort weer terug. Jeep staat bij de garage en daar vonden ze onder meer 3 scheuren in het uitlaatspruitstuk, rotte pakkingen (onder meer die van het uitlaatspruitstuk) en een luchtinlaat waar een en ander aan ontbrak. De onderdelen zijn onderweg uit Wommels en woensdag gaat de boel weer in elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De meest makkelijke vermogenswinst krijg je door de motor makkelijker te laten "ademen" en de verbranding te optimaliseren. Dus in en uitlaat en brandstof mengsel plus ontsteking. Maar meer als een 30 pk zal je dit niet opleveren. Daarboven moet je echt serieus gaan sleutelen.

 

Echt low budget oplossingen zijn er niet, je ben zo 1000 euro verder.

 

Persoonlijk denk ik dat je met een betere carburateur en andere ontsteking (incl. kabels en bougies) de meeste waar voor je geld koopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zat al een HEI in toen ik het kocht. Er staat een nieuwe rvs uitlaat in de planning voor later dit jaar. Ik heb er nog de standaard carb op zitten. Ik had wat onderzoek gedaan naar een carb, maar voor normaal gebruik levert het weinig op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zat al een HEI in toen ik het kocht. Er staat een nieuwe rvs uitlaat in de planning voor later dit jaar. Ik heb er nog de standaard carb op zitten. Ik had wat onderzoek gedaan naar een carb, maar voor normaal gebruik levert het weinig op.

 

Carb geeft een resultaat icm een scherpere nokkenas. Tis zoals ab zei een samenspel van meer lucht en benzine. Door het samenspel van luchtfilter, hei, carb, uitlaat en nokkenas krijg je een hele andere motor. Doe je maar 2 van de 5 stappen merk je niet echt een groot verschil. Dat verschil merk je pas als alles is uitgevoerd. 

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Iemand ervaring met de rvs uitlaten van JMTuning? Ze zitten op een 2 km bij mij vandaan. Ik heb het idee opgevat om er een sidepipe te laten maken voor mijn Renegade. Ik kom op internet veel positieve verhalen tegen.

Ga een keer met een auto met softtop en sidepipes 50 km rijden en beslis dan pas of je dat graag wil....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Jester,

Ik weet niet of het nog van toepassing is maar ik heb ook een side-pipe gehad en deze ook vervangen voor een uitlaat naar de achterzijde.

Het mooie van een side-pipe zijn de looks en het geluid tijdens het off-roaden.

De grote nadelen zijn het geluid bij rijden naar/van een evenement. Converseren gaat niet, de hele weg oordoppen in gaat irriteren! Maar ook de bodemvrijheid, de uitlaat moest, in mijn geval, onder de chassisbalk door en heeft daardoor in het terrein de nodige klappen gehad.

EPS in Hoogezand heeft hem voor mij op maat gemaakt v.w.b. geluid en koppel (bij laag toerental voor mij)

Het geluid is nu toch mooi maar niet overheersend en inderdaad bij laag toerental al veel koppel beschikbaar. Ik rijd er nu al zo'n jaar of 8 mee naar alle tevredenheid.

Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jester,

Ik weet niet of het nog van toepassing is maar ik heb ook een side-pipe gehad en deze ook vervangen voor een uitlaat naar de achterzijde.

Het mooie van een side-pipe zijn de looks en het geluid tijdens het off-roaden.

De grote nadelen zijn het geluid bij rijden naar/van een evenement. Converseren gaat niet, de hele weg oordoppen in gaat irriteren! Maar ook de bodemvrijheid, de uitlaat moest, in mijn geval, onder de chassisbalk door en heeft daardoor in het terrein de nodige klappen gehad.

EPS in Hoogezand heeft hem voor mij op maat gemaakt v.w.b. geluid en koppel (bij laag toerental voor mij)

Het geluid is nu toch mooi maar niet overheersend en inderdaad bij laag toerental al veel koppel beschikbaar. Ik rijd er nu al zo'n jaar of 8 mee naar alle tevredenheid.

Ron

Ik bedoel natuurlijk dat mijn nieuwe uitlaat (die naar achteren) voor mij op maat gemaakt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

RVS uitlaat is voor het geluid en levenslang geen omkijken naar zolang je hem niet op rotsblokken hangt. Echt veel vermogenswinst geeft het niet tenzij je een catalysator uitvoering hebt. Als je die eronderuit haalt scheelt het ietsjes maar ook weer niet echt merkbaar als je niet ook meer aanpakt. Ook bij turbo motoren maakt een dikke uitlaat qua vermogen niets uit, je krijgt geen extra vermogen wel is het vermogen beter beschikbaar. Het zorgt er voor dat de turbo op toeren blijft omdat de uitlaatgassen zich, om het simpel te zeggen, niet ophopen omdat ze niet snel genoeg weg kunnen en de turboschoepen daardoor afremmen. De winst zit hem erin dat je turbo beter op toeren blijft en dus het turbogat kleiner blijft. Maar goed jouw AMC heeft geen turbo ;-) 

 

Restrictie blijft ook nog steeds je spruitstuk en uitlaatpoorten, misschien dat die ietsjes minder tegendruk krijgen maar echt niet merkbaar. Vermogenswinst zit hem in het geluid dat via je oren je grijze massa bereikt. Maar er is natuurlijk helemaal niets mis met een lekker en goed geluidje integendeel, met een goede RVS uitlaat heb je meer voldoening aan het geluid dan aan de niet meet en merkbare vermogenswinst.

 

Wil je vermogenswinst aan de uitlaatzijde dan moet je aan de voorkant beginnen, meer brandstof en meer lucht erin en dan zorgen dat de gassen sneller afgevoerd worden, de standaard kleppen kunnen misschien een paar procent extra aan, maar bij meer worden ze zelfs inneficient en gaan zelfs tegen werken. Dus uitlaatkleppen vergroten, poorten bewerken en zorgen dat de pijpen van het uitlaatsprutstuk zo geconstrueerd zijn dat de uitlaatgassen genoeg flowruimte hebben en allemaal op hetzelfde moment de downpipe ingaan en elkaar dus niet in de weg zitten. Maar dan ben je dus echt met performance bezig en komt geluid op de 2e plaats.

 

Liever 400pk die klinkt als een natte scheet dan 300pk die geweldig klinkt  :D  :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...