Spring naar bijdragen

Tikkende Motor


Recommended Posts

Hallo, ik zit nu in Z-Frankrijk en als ik de motor start dan tikt de motor. ik denk dat het de kleppen zijn. Er zit Praxis olie in met een beetje olie van de Action. Na 5 min dan is het weg.

Weet iemand wat het is en wat ik er aan kan doen?

Alvast bedank!

Beetje olie van de mammouth erbij???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Olie vervverst maar dit geeft niet de oplossing! Het lijkt wel of de olie te dun is waardoor het helemaal wegzakt.

Is dit normaal bij de hoge temperatuur in Z-Frankrijk? Is een dikkere olie wellicht de oplossing?

Er zit nu 10/W40 in.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Olie vervverst maar dit geeft niet de oplossing! Het lijkt wel of de olie te dun is waardoor het helemaal wegzakt.

Is dit normaal bij de hoge temperatuur in Z-Frankrijk? Is een dikkere olie wellicht de oplossing?

Er zit nu 10/W40 in.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Weet iemand een oplossing? Ik ben toch wel een beetje bezorgd.

Welk blok ligt er eigenlijk in? Wel handig om te vermelden, als je een advies wilt........

Verder zou ik je adviseren om toch ook de filter ook te vervangen. Oliewissel zonder filterwissel is maar half werk.

Het tikken kan ook veroorzaakt worden door de hydraulische kleplifters. Dit is mogelijk op te lossen door een "flush" middel toe te voegen en daarna de olie verversen voor de juiste soort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oliedruk is goed! Na verloop van tijd zakt hij wel terug bij stationair.

Het is een 4L.

Een flush is een goed idee en ga ik zeker doen als ik thuis ben. Dat doe je met een beetje ATF olie toch?

Ondertussen probeer ik een nieuwe filter te krijgen! Welk merk olie is kwalitatief goed?

Castrol, Shell of ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vannacht om 4:30 uur thuis gekomen. In 1x van zuid Frankrijk naar huis. Geen grote problemen gehad en het getik bij het starten is in Nederland compleet voorbij! :huh:

Wel een liter of 8 koelvloeistof bijgevuld. Voornamelijk in het gedeelte van de reis waar er geklimd moet worden.

Komende weken een aantal klussen:

  • Koelsysteem flushen, nieuwe koelvloeistof en een busje lekstop van Wynn's erin.
  • Linkervoorwiel begon te klapperen tijdens de afdaling. Ff checken!
  • Litertje ATF olie in de motor en 100km rijden dan nieuwe olie en filter. (Tip van Ab!)
  • Wassen, poetsen en stofzuigen! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat men waarschude voor de Brandstof in Frankrijk. iets met E10 benoeming.

Dit schrijft de anwb erover:

In Frankrijk is Euro 95 nauwelijks meer langs de snelweg te verkrijgen. E10 wordt in Frankrijk aangeduid als SP95-E10. Waarbij SP staat voor Sans Plomb (ongelood), 95 voor octaangetal 95 en E10 voor een bijmenging van 10% bio-ethanol. Als de auto niet geschikt is voor deze brandstof raadt de ANWB autobezitters aan de duurdere premiumbrandstof te tanken om schade aan uw auto te voorkomen.

Kan het daar niet mee te maken hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Nou, hier het vervolg!

Het tikken is weer terug! :frusty:

Ik heb afgelopen zaterdag de motor gereinigd met Wynn's Oil System Cleaner. Daarna de olie afgetapt en ververst incl. nieuwe filter.

Toch blijft ie na het starten tikken totdat de motor enigzins warm is.

Heeft iemand nog een idee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie mijn topic bij de Full Size Jeep. As maandag voor vierde keer terug naar revisie bedrijf nav tikken. Kwam na 400 km na volledige revisie. Nu na 4500 nog steeds tikken. Ze hebben bij revisie bedrijf nog niets gedaan dan "denken", nu gaan ze met voelermaatje kijken of er bij draaiende motor speling is tussen stoterstang en tuimelaar, dan zou tikken weg zijn. Ik wens ze succes. Een 5,9 maak enorm kabaal. Braakt warmte uit en spettert de olie om je olie om je oren als kleppendeksel eraf ligt. Ga dan maar 16 stoters stuk voor stuk testen of het een verschil uitmaakt in geluid. Het tikken hoor ik duidelijk, maar kan zelfs met kleppendeksel eraf en met stethoscoop geen bron vinden waar tikken vandaan komt.

Desondanks, kunnen jou stoters hetzelfde gedrag / getik vertonen als mijn AMC 360 ? Dan kan je die richting ook op gaan zoeken. Mijn olie wissels in viscoiteit maakten niets uit. Dure olies gebruikt, geen verschil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn auto vertoont precies het zelfde als hierboven beschreven, ook een WJ 1999 4.0 liter. Tikt alleen als hij koud is een paar minuten, daarna (bijna) niet meer. Heb het een keer gemeld bij de garage die de Jeep in onderhoud heeft (algemeen garagebedrijf) en die zei dat het de motor is maar dat het geen kwaad kan. Ik heb me daar toen bij neergelegd en vind het vooralsnog wel prima. Ben overigens wel benieuwd wat de oorzaak is. Je weet maar nooit wat er ons 'weer' te wachten staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...