Spring naar bijdragen

ruitenwissers met speling


yonnie
 Share

Recommended Posts

Onze Jeep Cherokee heeft nogal last van speling op de ruitenwissers. Zo erg dat ze met grote regelmaat op de motorkap belanden en dan weigeren weer op het raam te komen. Na wat aan/uit gerommel schieten ze dan vaak weer in het gareel maar echt super is het niet. Zeker niet op de snelweg met een gangetje van 100 en een plensbui. Je ziet dan namelijk geen donder meer.

Twee vragen:

1) hoe kom ik bij het systeem van de ruitenwissers en wat kan je loshalen en wat niet. Kan je de armen eraf halen en dan het boven paneel dat in het verlengde van je motorkapligt. Of is dat niet de juiste benadering. Hoe haal ik dan de armen er zonder kleerscheuren af? Eerst de veertjes losmaken ofzo?

2) Wat is een handige truc om op een eenvoudge manier van de speling af te komen. Lassen, pur en kauwgom (de Mac Guiver manier) of ergens een schroefje indraaien?

Ik had al begrepen dat een nieuw mechaniekje bijna 200 euro kost. Dat is niet de optie waar ik voor wil gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruikt is inderdaad het enige alternatief voor een nieuwe set. Reparatie kun je vergeten!

De wissers kun je eraf halen door ze van het raam te lichten (tot de aanslag) en vervolgens van de as te strekken. In de armen zitten daarvoor, vlakbij het scharnierpunt van de arm, een paar gaatjes. Als je de wisser van de ruit tilt, komen daar een paar gaatjes "in lijn" zodat je er een dun boortje oid in kunt steken. Hierdoor blijft de wisser van de ruit af staan, en kun je met 2 handen de arm voorzichtig van de as halen!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by yonnie@Jun 30 2005, 21:20

Dankzij dezer topic

weet ik hoee ik erbij kan komen, ik kan alleen niet goed achterhalen waar nu de speling zit. Hij lijt te zitten in het stukje tussen de motor en de armen. Wat ik ook raar vind is dat het motortje hangt op de armen, dus speling heb je altijd.

Ik zal cherokeeparts eens een mailtje sturen.

<div align="right">

Een bekend euvel idd. De speling komt uit de scharnier punten in het stelsel van stangen (onder de afdekplaat), de scharnieren zijn deels van kunststof en slijten waardoor er speling ontstaat.

Was van plan om nog eens een fatsoenlijke fix te bedenken, maar nog niet aan toegekomen.. Ik hou jullie op de hoogte als ik wat heb.

gr

patrick

PS: Auto Parts in Den Dolder (nabij Soesterberg) heeft ook nog wel eens wat onderdelen liggen voor cherokees.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by yonnie@Jun 30 2005, 21:46

Onze Jeep Cherokee heeft nogal last van speling op de ruitenwissers. Zo erg dat ze met grote regelmaat op de motorkap belanden en dan weigeren weer op het raam te komen. Na wat aan/uit gerommel schieten ze dan vaak weer in het gareel maar echt super is het niet. Zeker niet op de snelweg met een gangetje van 100 en een plensbui. Je ziet dan namelijk geen donder meer.

Twee vragen:

1) hoe kom ik bij het systeem van de ruitenwissers en wat kan je loshalen en wat niet. Kan je de armen eraf halen en dan het boven paneel dat in het verlengde van je motorkapligt. Of is dat niet de juiste benadering. Hoe haal ik dan de armen er zonder kleerscheuren af? Eerst de veertjes losmaken ofzo?

2) Wat is een handige truc om op een eenvoudge manier van de speling af te komen. Lassen, pur en kauwgom (de Mac Guiver manier) of ergens een schroefje indraaien?

Ik had al begrepen dat een nieuw mechaniekje bijna 200 euro kost. Dat is niet de optie waar ik voor wil gaan.

<div align="right">

Er is een foefje om het probleem op te lossen, eerst wissers eraf, afdekplaat losnemen, wisser met mechniek uitnemen, je ziet dat er speling zit in de nylon bussen van de aandrijfstangen. Wat je kunt doen is de nylonbussen van een aandrijfstang verwisselen, de speling ligt namelijk aan een zijde van de nylonbus, een beetje silicon en alles weer plaatsen. Je kunt ook de slag van de ruitenwissers verkorten door het arm van de ruitenwissermotor iets om te buigen. Let op iets, niet te veel anderes gaat deze aanlopen(tikken) bij het draaien.

Lukt het niet, dan heb je pech, alleen nieuwe (minderslechte) aandrijfstangen kunnen het probleem verhelpen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by yonnie@Jun 30 2005, 21:46

Onze Jeep Cherokee heeft nogal last van speling op de ruitenwissers. Zo erg dat ze met grote regelmaat op de motorkap belanden en dan weigeren weer op het raam te komen. Na wat aan/uit gerommel schieten ze dan vaak weer in het gareel maar echt super is het niet. Zeker niet op de snelweg met een gangetje van 100 en een plensbui. Je ziet dan namelijk geen donder meer.

Twee vragen:

1) hoe kom ik bij het systeem van de ruitenwissers en wat kan je loshalen en wat niet. Kan je de armen eraf halen en dan het boven paneel dat in het verlengde van je motorkapligt. Of is dat niet de juiste benadering. Hoe haal ik dan de armen er zonder kleerscheuren af? Eerst de veertjes losmaken ofzo?

2) Wat is een handige truc om op een eenvoudge manier van de speling af te komen. Lassen, pur en kauwgom (de Mac Guiver manier) of ergens een schroefje indraaien?

Ik had al begrepen dat een nieuw mechaniekje bijna 200 euro kost. Dat is niet de optie waar ik voor wil gaan.

<div align="right">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Je kunt de 3 kunststoffen busjes in het mechanisme uitwisselen....en dan is de speling opgelost...

Deze zijn hier te bestellen.... http://www.rup-parts.com/ en dan kijken bij "Wischerblätter/Wischergestänge"

Of een mail sturen naar rupparts@t-online.de

Incl. verzendkosten zitten deze op ca. 22-25€ naar Nederland

Groetjes, Frank Janssen

http://users.skynet.be/f.janssen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt de 3 kunststoffen busjes in het mechanisme uitwisselen....en dan is de speling opgelost...

Deze zijn hier te bestellen.... http://www.rup-parts.com/ en dan kijken bij "Wischerblätter/Wischergestänge"

Of een mail sturen naar rupparts@t-online.de

Incl. verzendkosten zitten deze op ca. 22-25€ naar Nederland

Groetjes, Frank Janssen

http://users.skynet.be/f.janssen

Link is niet juist.

Ik neem aan dat het deze moet zijn.

http://www.rupparts.de

Mazzel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

.. waarom is dit anderhalf jaar oude topic naar boven gehaald? dry.gif

Als jullie reclame gaan maken voor eigen belangen zonder iets daadwerkelijk toe te voegen gaan al die topics dicht en worden de linkjes verwijderd.

Je weet waar je je verkoop praatje kan doen, in het technische deel zoveel mogelijk informatie.

Als je iemand iets wil aanbieden mag dat natuurlijk. Daar hebben we de persoonlijke berichten voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor verdere antwoorden.
 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...