Spring naar bijdragen

Xj Vakantie


RuudM
 Share

Recommended Posts

Net wanneer ik dacht ik heb al een tijdje niets gehad aan mijn XJ gebeurt het volgende.

Ruitenwissers slaan door. Nieuw setje bussen besteld.

Airco stopt er gisteren mee. Zit je in een geheel beslagen auto in de regen. Woensdag gaat de XJ naar de garage voor opnieuw afvullen van het systeem. Vijf jaar geleden nieuwe verdamper gemonteerd en twee jaar geleden de elektrische koppeling van de aircopomp gerepareeerd. De koppelingsplaat was voor de helft verroest. Ik hoop dat het alleen bij afvullen blijft. In principe mag er natuurlijk geen freon ontsnappen.

Eerste kras op mijn pas gespoten XJ. Medio mei naar de spuiter voor herstel. Ja op onderhoud wordt er niet bezuinigd.

In augustus weer heerlijk naar Frankrijk met de caravan en full speed de Pont de Normandie op.

vr gr

Ruud

post-1078-0-35829300-1335709860_thumb.jp

post-1078-0-07477200-1335709861_thumb.jp

post-1078-0-73688300-1335709861_thumb.jp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cool man, wij vertrekken in juli naar de franse alpen voor de eerste keer met de cherokee. Ben benieuwd hoe die het doet in de bergen, rij jij met de cherokee en de caravan erachter in zijn drive of gewoon in zijn 3. En bij de steile klimmen en afdalingen laat je hem gewoon in zijn 3 staan of schakel je nog een versnelling lager, voor mij is het nieuw met een automaat, hiervoor alleen met een volvo v70 schakel enkele jaren naar frankrijk gereden.

Kijk trouwens uit met de navigatie, zit er flitspaalinfo op dan heb je in frankrijk kans op 1500 euro boete en inbeslagname van de navigatie. De complete software moet er af zijn, ze gaan niet accoord als je de flitspaalinfo uit heb staan. En een blaastestje in de auto.

Hopen dat het meevalt met de airco, wel lekker in frankrijk. Als hij leeg is, dus geen r134a meer zou ik er fluor in laten doen, makkelijk als er een kleine lek inzit dan kan er met een uv lamp en bril het lek opgespoort worden. Als er een grote lek inzit geeft het airco apparaat het zelf aan omdat hij geen vacuum kan trekken.

Alvast een goede vakantie

Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Richard,

In bergachtig gebied automaat in zijn drie. Dan maakt de motor iets meer toeren en gaat alles veel gemakkelijker. Ook bergaf regelt de cruise control alles erg goed. Maar met klimmen is de XJ een beest. Wel wat tanken maar dat hoort erbij. Het is een heerlijk geluid om te horen wanneer de cruise control gas gaat geven. Je raadt het al ik heb geen radio nodig. Over de TomTom heb ik al gehoord. We gaan alles wissen wat met Flitspalen te maken heeft. Mijn airco heeft al de nieuwste vloeistof. XJ is van jan 2001. Gemakshalve even freon genoemd. Ik heb zefd vijf jaar geleden alles gedemonteerd om een nieuwe verdamper te plaatsen. De garage hoefde enkel nog het kale dashboards omhoog te tillen om de verdamper te wisselen. Ook destijds alles afgezocht met detectievloeistof.

vr gr

Ruud

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Leuk, een vakantie-topic. Wij gaan ook met de XJ op vakantie aankomende zomer, alleen naar Zweden. Vanuit Kiel met de boot.

Ook ik heb airco-problemen: vorig jaar het kachelhuis uitgebouwd ivm kachelradiateur: heeft de airco dat niet overleefd. Vandaag de airco-verdamper opgehaald. Kan hetzelfde klusje nog eens doen. En eigenlijk wil ik voor aankomende zomer er ook een lift-kit onder hebben - gespoten velgen + banden liggen al klaar.

In Zweden gaan we dit rondje doen:

435.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het mag in nederland, het staat gewoon niet in de wet dat je het niet mag.

Het wordt gezien als sleep en dit moet op een degelijke manier gebeuren.

En omdat het mag in land van herkomst moet men het ook toe laten binnen europa

Alleen zwitserland zegt gewoon het mag niet en bekeurd je, en duitsland wordt je soms staande gehouden en zelfs bekeurd soms.

Maar dit is vaak terug te draaien, heb de nodige verhalen al gehoord. Ook van jeepers hier die op gelijke manier door europa rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het mag in nederland, het staat gewoon niet in de wet dat je het niet mag.

Het wordt gezien als sleep en dit moet op een degelijke manier gebeuren.

En omdat het mag in land van herkomst moet men het ook toe laten binnen europa

Alleen zwitserland zegt gewoon het mag niet en bekeurd je, en duitsland wordt je soms staande gehouden en zelfs bekeurd soms.

Maar dit is vaak terug te draaien, heb de nodige verhalen al gehoord. Ook van jeepers hier die op gelijke manier door europa rijden.

In Nederland is het toegestaan.

Echter is dit een gedoogregel , en geen wetgeving.

Daardoor is deze gedoogregel niet van toepassing in de rest van Europa.

Was het een wetgeving geweest, kon je Europa door!

Nu zijn er 3 landen in Europa waar het is toegestaan om met een sleep achter je camper te rijden.

Dit is Nederland,Italie,Groot-Britanie......

Doordat je Duitsland en Belgie niet in mag met zo'n sleep, ben je dus beperkt tot Nederland!!

bewerkt door Canaman
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgezien het feit of het wel of niet mag.........

Wat je doet is een ongeremde "aanhanger" van zo'n 1600 kg achter je camper hangen. Ik denk niet dat dit verantwoord is.

De meeste campers mogen ook niet zoveel gewicht (ongeremd) aan de trekhaak hebben.

Wij rijden al jaren gewoon met twee Jeeps naar de vakantie bestemming XJ en CJ. Zo ook dit jaar weer 600km voor de boeg.

XJ met de vouwwagen erachter, CJ open (mits lekker weer) 27MC d'r in om te kletsen onderweg. Top!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Afgezien het feit of het wel of niet mag.........

Wat je doet is een ongeremde "aanhanger" van zo'n 1600 kg achter je camper hangen. Ik denk niet dat dit verantwoord is.

De meeste campers mogen ook niet zoveel gewicht (ongeremd) aan de trekhaak hebben.

Dit ligt natuurlijk aan welk systeem je gebruikt, er zijn triangels, met een rem module.

Remt het trekkend voertuig, dan remt het getrokken voertuig mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Wij gaan waarschijnlijk ook met de cherokee op vakantie als met mijn vrouw beter gaat( kniebanden kapot na een ongeluk met de fiets en nu gips van enkel tot lies).

:D10000 km in 4 weken....NL, D, AT, IT,GR, TR, GR, MK,SRB,HR,SI,AT,D,NL!!!!!

Heb ik eerder gedaan maar niet met de cherokee (2.5TD).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...