Spring naar bijdragen

Cherokee gekocht, vaag dingetje


Ekkel
 Share

Recommended Posts

Vandaag heb ik een 93 cherokee 4.0 SE HO op LPG gekocht. Ik heb er al eerder een gehad, een Cherokee 4.0 Chief LO van 87. ook op LPG.

Vanwege goede ervaringen met de LO nu ook weer een Cherokee op LPG aangedurfd.

Echter heb ik nu een vreemd verschijnsel, als je koud start en gaat rijden valt de motor spontaan uit. De motor loopt voor de rest echt perfect, zeer mooi rond in alle toeren en stabiel stationair, (loopt veel beter als mijn eerdere 4.0 Chief LO 87) maar dit verschijnsel kan ik niet gebruiken in verband met betrouwbaarheid.

Voor ik hem naar een LPG specialist breng (ik brand daar mijn vingers liever niet aan, is mij te ingewikkeld), weet iemand misschien een 'snel' tackle-punt? Zijn er connectoren of is er bedrading op een bepaalt punt die het snel laat afweten? Dus kleinere ingrepen die ik zelf even kan controleren?

p.s. ontzettend verslavende auto's, cherokee rules tongue.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat relais heb ik zelf ook problemen mee gehad. bij een Peugeot 405 LPG. Overigens start en loopt de Cherokee helemaal niet op benzine....

Het is een LPG onderbouw installatie van Prins, ingebouwd bij aanschaf in 1993. Kan het zijn dat de installatie 'onder water' (zonder dat je het merkt) toch de motor op benzine laat starten?

BTW: echt wat een lol met deze auto. En wat een boel verbeteringen t.o.v. het type ervoor. BV die snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging vind ik echt een zeer grote verbetering. Ook reageert de motor veel vlotter dan bij de 87-er.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb ook een probleem met mijn lpg

hij loopt niet lekker stationair

maar wel op benzine

hij bonkt en trilt op lpg en op benzine helemaal niks

mag ik vragen over welke relais jullie het over hebben en waar ik hem kan vinden in de auto

en ook waar ik 1 kan kopen dan vervang ik het ook gelijk als ik hem vind.

bij voorbaat dank

gr fred

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by parbopower@Jun 27 2005, 18:09

ik heb ook een probleem met mijn lpg

hij loopt niet lekker stationair

maar wel op benzine

hij bonkt en trilt op lpg en op benzine helemaal niks

<div align="right">

Ik heb datzelfde probleem, bij mij werd er verteld dat de verdamper vervangen moet worden en het gasklephuis gereinigd moet worden.. Het gaat hier om een Prins installatie uit 1996.. (wel in een maar 2.5je schakelbakkie) komt dus uiteindelijk neer op zo'n 350 euro inc btw.. (verdamper + 2 uur werk)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat je verdamper bevriest, de koelvloeistof is in eerste instantie nog niet warm genoeg om het gas te laten verdampen. hierdoor bevriest ie.

een andere oorzaak is dat het membraam in de verdamper een scheurtje heeft. als je me het type verdamper geeft kan ik wel zorgen voor een revisiesetje.

hoe trekt de jeep? en kijk eens naar de verdamper direct als ie uitvalt. (zit er dan ijs op?)

succes

Cyril

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by wrangler_tj@Jun 29 2005, 13:13

Superdre, je kan normaal revisiemembranen voor ontspanner krijgen.

Een nieuwe is normaal niet nodig enkel reviseren, trouwens niet moeilijk.

<div align="right">

ahh.. k, ik zal het eens voorleggen bij die gasten en kijken wat voor reactie ze geven (kan het zelf ook proberen, maar ik ben zelf niet zo'n knutselaar aan auto's (zou het best willen, maar de spullen/plek/geduld er niet voor.. hehe)) En het is mijn enige auto, dus als ik iets fout doe zit ik zonder en ik kan niet zonder LOL..

@ Parbopower

Voor zover ik het door heb (afgaande op andere threads en logica) is dat de verdamper ja.. wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by parbopower@Jun 29 2005, 20:08

ja maar geld dit ook voor mijn probleem tj wrangler?

wat is een verdamper en hoe ziet het eruit

is het dat dat ronde ding?

<div align="right">

verdamper is idd dat (meestal) ronde ding, makkelijk herkenbaar omdat er een LPG slang ingaat (vloeistof) en er een LPG uit gaat (gas), de andere twee slangen zijn van je koelvloeistof, deze zitten meestal in serie of parallel aan je kachel leidingen.

de warme koelvloeistof zorgt ervoor dat de LPG met hoge druk en lage temp in vloeibare temp (wat niet in de motor te injecteren is) omgezet wordt naar gasvormig lpg wat de motor ingaat in het spruitstuk dat tussen je luchtfilter en je Throttle body zit (dat geval met je gaskabel eraan wink.gif )

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Het lijkt erop dat de brandstof pomp kapot is, weet iemand wat zo'n ding nieuw en gebruikt mag kosten? En zit er verschil de in de uitvoering (vorm/aansluitingscirkel) van de pomp voor enerzijds de kleine tank (gecombineerd met LPG onderbouw gastank zoals ik die heb) en anderzijds de originele, grote tank?

Hier nog even wat foto's van mijn Cherokee:

cherokee0501.jpg

cherokee0502.jpg

cherokee0503.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie auto hoor ! thumbsup.gif

Een nieuwe benzinepomp kost bij asp-eberle €190,-, een goede gebruikte mag tussen 1/3 en 1/2 van die prijs kosten!

Over verschillende typen heb ik niets kunnen vinden. Voor zover ik het kan nazien hebben alle XJ 4.0i van '87 tot '95 dezelfde pomp. Wel is het mogelijk dat er 2 typen tankvlotters toegepast zijn omdat de uitvoering van de tank in '93 gewijzigd zou zijn, de pomp zit daar aan vast maar is dus altijd hetzelfde!

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cherokeeparts gaat me een opsturen, tezamen met een nieuw luchtfilterhuis (backfire gehad toen de auto niet goed startte).

Vandaag ook de dealer gebeld, die had pas over 2,5 week tijd ( dry.gif ) kosten 540 euro incl montage. 242 euro ex btw voor de pomp alleen. Ik ga hem er dus zelf inzetten, al is het alleen maar omdat ik er geen 2,5 week op wil wachten.

p.s. die banden vind ik nou juist zo gaaf. Echt oog voor detail. Het grijs en wit in de striping komt precies terug in het grijs van de velg en het wit van de reflectieband die om de velg heen zit. Maar goed, je moet er van houden, die amerikaanse banden, da's inderdaad erg persoonlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even inhakend op die brandstofpomp. Zit op de pomp ook de sensor voor de brandstof meter?

Sinds mijn auto is omgebouwd naar gas heb ik ook een kleinere benzine tank en geen werkende brandstofmeter meer. Maar als de sensor op de pomp zit zou het theoretisch moeten kunnen werken.

Geen brandstof niveau weten van de benzine is lastig, ik weet nl niet hoeveel km ik rij op benzine, dus ook niet wanneer die tank ongeveer leeg is.

By the way, proficiat met je wagen, ziet er goed uit, idd zeer verslavend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Ekkel@Jul 11 2005, 23:03

p.s. die banden vind ik nou juist zo gaaf. Echt oog voor detail. Het grijs en wit in de striping komt precies terug in het grijs van de velg en het wit van de reflectieband die om de velg heen zit. Maar goed, je moet er van houden, die amerikaanse banden, da's inderdaad erg persoonlijk.

Ik doelde meer op het formaat cool.gif

@ Kees, Ik heb hier met mijn kleinere tank wel een werkende meter.

Hij is niet zo precies meer, geeft altijd vol aan, totdat hij bijna leeg is, en loopt vervolgens in een wat rapper tempo naar links, maar je weet wel wanneer hij leeg is.En da's toch wel belangrijk, want zonder benzine start hij niet dry.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Morgen naar het gasinbouwstation even de puntjes op de i laten zetten

* gascomputer aan de goede schakelende plus aansluiten. Zit nu aan een schakelende plus die na twee seconde afvalt. Als hij aan de schakelende plus zit die ook plus blijft is de auto ook rechtstreeks op gas te starten. (weet toevallig iemand waar ik die draad op kan pikken onder de motorkap?)

* beter stationair afstellen.

* benzine meter aan laten sluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch nog een (of eigenlijk 2) vra(a)g(en): is het normaal dat er 'slechts' 2,8V op de pomp staat? Dat heb ik gemeten op de aarde en de blauwe draad van de pomp.

Verder heb ik de in Workshop manual gelezen dat de pomp buiten de tank zit... Klopt dat? Ik vind alleen een benzinefilter (als ik me niet vergis) onder de auto.....

De brandstofmeter doet het overigens gewoon. Staat halverwege en er zit ook benzine in de tank.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je op de donkerblauwe draad hebt gemeten, heb je de benzinevlotter te pakken!

Voor de benzinepomp moet je meten tussen de zwarte en de donkergroen/rode draad. Daar komt echter pas spanning op te staan wanneer je de auto op kontact zet (± 1 sec) en wanneer de motor draait ( op de startmotor of op eigen kracht).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...