Spring naar bijdragen

Jeep Slaat Niet Meer Aan


kenzo
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Eergister avond onder het rijden viel de jeep in een keer uit. Ik kreeg hem ook niet meer aan. Hij wil af en toe aan slaan maar als ik wacht slaat hij na een aantal seconden af en als ik gas geef slaat hij gelijk af.

Vanmorge kijken en zag dat er een knik zat in de retour leiding. Deze gemaakt en toen liep hij redelijk goed. Wat gestotter maar omdat hij natuurlijk weinig benzine had wat gas gegeven en toen ging het wat beter. Na een halve minuut ongeveer begon hij weer te stotteren en af te slaan.

Ik heb als ik de jeep op contact zet ongeveer 1 seconde bezine naar de fuel rail lopen. Ik heb de retour leiding ontkoppeld maar hier komt helemaal niets uit (ook niet de paar seconden dat de motor loopt).

Weet iemand wat het probleem kan zijn? (heb geen foutcodes op de accu los en airco na)...

Vriendelijk bedankt,

Kenzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb aan de toevoerleiding wel brandstof.

Nu kom ik er wel net achter dat ik geen ballast weerstand er tussen heb (zat wel op de cherokee maar wist toen niet waar dat voor was).

Ik heb eergister een kilometer of 20 gereden (goed) en toen deed hij het niet meer. Kan die weerstand (ballast resistor) er iets mee te maken hebben? of kan hij dan helemaal niet lopen (ook niet de eerste keer?)

Heb trouwens een AMC242 (4.0L HO) uit een 1993 cherokee

Bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je wel gecontroleerd of je benzine krijgt aan de toevoerzijde.

Ik weet niet welke motor je erin hebt liggen, maar bij mijn Jeep (2.5ltr) bleek de Throttle body switch toendertijd de boosdoener.

Succes, Rob.

En wat houd die Throttle Body Switch in?

Kan hij daarbij soms wel lopen maar voor enkele seconden maar? en afslaan bij gas geven?

Het lijkt erop dat hij te weinig benzine krijgt. Als ik een paar keer pomp voordat ik start loopt hij wel, ook goed maar geleidelijk aan (in ongeveer 40 seconden) gaat hij minder toeren maken en afslaan. Bij gas geven slaat hij al veel sneller af (bijna gelijk bij gas geven)

Bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De throttle body switch is een onderdeel welke aan de "carburateur" zit van een 2,5ltr TBI (monopoint injectie).

Bij een 4.0ltr zit deze volgens mij niet omdat dit een multipoint injectie is, dus ik denk niet dat dit jouw probleem is.

Heb je trouwens de druk kunnen meten welke de benzine pomp levert ? Er is volgens mij een topic op dit forum waar de drukken op staan.( en als ik me niet vergis staat het ook beschreven in de Haynes manual )

Want voor hetzelfde geld is de brandstofpomp de oorzaak. Hij pompt dan wel benzine naar voren, maar brengt niet meer de juiste druk, waardoor je te weinig benzine toegevoerd krijgt .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Door het ontbreken van de "ballast resistor" krijgt de brandstof pomp het wel aardig voor zijn kiezen. Grote kans dat dit de oorzaak is.....

Meten van de brandstof druk bied hier zekerheid over.

Valse lucht (luchtbelletjes) in de brandstof geeft ongeveer dezelfde klacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, ik heb voorheen gehoord dat ik per se de pomp van de 4.0L moest pakken ipv die van de 2.5L. Tot vorige week heb ik de pomp van de 2.5L gehad en hij liep goed maar omdat ik een nieuwe brandstoftank gemaakt heb heb ik besloten dan maar die van de 4.0L te pakken.

De 2.5L had geen ballast weerstand maar was ook injectiemotor. Kan ik niet beter de pomp van de 2.5L pakken? (Ik heb natuurlijk nergens kabels of aansluitingen van de ballast weerstand)...

Als ik op bv quadratec.com een nieuwe pomp wil kopen staat er overal bij dat het voor 2.5L of 4.0L cherokee of wrangler is.

Moet toch om te wisselen zijn lijkt me?

en dan zal waarschijnlijk het probleem opgelost zijn?

Bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

probleem vandaag verholpen. Toen ik de brandstofpomp eruit haalde zag ik dat de aanvoerslang los was. Wilde deze vast zetten maar de hele slang was aan het oplossen... (raar want is volgens mij de originele slang).

Heb een nieuw stuk slang gepakt en aangesloten en de jeep startte direct weer.

Bedankt voor alle hulp!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

De YJ heeft geen ballastweerstand, in tegenstelling tot een XJ..

Waarom de een dat wel heeft en de ander niet kan ik je niet vertellen. Mogelijk heeft een XJ een andere pomp welke op 10V oid werkt?

Overigens is het geen ballastweerstand, maar een serieweerstand. Deze dient om de spanning welke aan de pomp wordt aangeboden te beperken. Tijdens het starten is deze overbrugd, omdat de accuspanning dan lager is door de grote stroom naar de startmotor.

Hoe dan ook: Als het nu goed werkt: Afblijven! ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok, dan blijf ik er vanaf... wel is het zo dat het de brandstofpomp van de cherokee is...

Dit omdat ik vaker heb horen zeggen dat ik per se de pomp van de cherokee nodig heb omdat die van een 2.5L wrangler te licht zou zijn?

Als ik trouwens een nieuwe wil bestellen staat bij alle pompen geschikt voor 2.5L & 4.0L (cherokee & wrangler)

zal dus zo wel goed zijn.

Bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De YJ heeft geen ballastweerstand, in tegenstelling tot een XJ..

Waarom de een dat wel heeft en de ander niet kan ik je niet vertellen. Mogelijk heeft een XJ een andere pomp welke op 10V oid werkt?

Overigens is het geen ballastweerstand, maar een serieweerstand. Deze dient om de spanning welke aan de pomp wordt aangeboden te beperken. Tijdens het starten is deze overbrugd, omdat de accuspanning dan lager is door de grote stroom naar de startmotor.

Hoe dan ook: Als het nu goed werkt: Afblijven! ;)

Misschien dat het verschil hem in de aansturing zit, bij mijn yj kwam de spanning meen ik vanuit de pcm misschien dat ie vanuit de cherokee vanuit de zekeringenkast komt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien dat de weerstand nog een jaartje doorgelopen heeft na overgang naar HO. Naar het schijnt was de reden voor montage van de weerstand, het verminderen van het geluid van de brandstof pomp. :wacko:

In mijn '91 Wrangler zat die weerstand ook. Scheelt idd veel in het geluid, na een paar secondes hoor je de pomp niet meer lopen. Nadeel van die weerstand is wel dat er nogal eens slechte aansluitcontacten ontstaan waardoor de pomp helemaal niet meer loopt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...