Spring naar bijdragen

Is Dit Normaal?


Recommended Posts

Ik heb 2 foto's toegevoegd van hoe de stand van de shackles is als de wagen gewoon stil staat. Tevens heb ik 2 filmpjes toegevoegd

van hoe alles beweegt als ik stil sta. De jeep staat dus op een gladde betonnen vloer en de banden staan op 2 bar.

Is dit normaal?

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan de caster van invloed zijn op dit gedrag?

Invloed van het caster is in zo'n situatie niet noemenswaardig, zoals Green bear al schrijft weerstand, 37ers stilstaand op z'n plaats draaien vraagt veel kracht.

Gewoon gaan rijden en voelen hij zich gedraagt, later eventueel stuurdemper of zoals Ed schrijft zo'n "anti veermechanisme"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Valt me op dat de schommel vooral beweegt aan chassis zijde, aan veerzijde doet hij bijna niets. Je zou bredere (2,5")bussen aan de bovenzijde kunnen monteren en andere veerschommels dan zal het wel wat schelen. Ook zie ik het chassis behoorlijk bewegen, heb je de brug tussen linker en rechter chassisbalk er nog op zitten? Deze loopt orgineel onder het blok door en verbind beide zijden ongeveer ter hoogte de vooras. Hierdoor wordt de voorzijde van het chassis stijver en zal dus ook minder bewegen als je stuurt.

Je kan ook nog eens proberen hoe het is met maximale bandenspanning, mag geloof ik tot 65 PSI??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Invloed van het caster is in zo'n situatie niet noemenswaardig, zoals Green bear al schrijft weerstand, 37ers stilstaand op z'n plaats draaien vraagt veel kracht.

Gewoon gaan rijden en voelen hij zich gedraagt, later eventueel stuurdemper of zoals Ed schrijft zo'n "anti veermechanisme"

Tijdens het rustig rijden gaat alles goed maar zodra ik wat meer gas geef wil de wagen opzij en voelt hij vaag aan. Ook bij het gas geven in de bocht wil de auto dan ineens rechtdoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Valt me op dat de schommel vooral beweegt aan chassis zijde, aan veerzijde doet hij bijna niets. Je zou bredere (2,5")bussen aan de bovenzijde kunnen monteren en andere veerschommels dan zal het wel wat schelen. Ook zie ik het chassis behoorlijk bewegen, heb je de brug tussen linker en rechter chassisbalk er nog op zitten? Deze loopt orgineel onder het blok door en verbind beide zijden ongeveer ter hoogte de vooras. Hierdoor wordt de voorzijde van het chassis stijver en zal dus ook minder bewegen als je stuurt.

Je kan ook nog eens proberen hoe het is met maximale bandenspanning, mag geloof ik tot 65 PSI??

Ab,

De brug boven mijn vooras heb ik nog gewoon zitten. Ook heb ik de stuurdemper en stabilisatiestang nog gewoon op zijn plek zitten. Mijn stuurhuis is verstevigd en ik heb ook een lierplaat zitten die de beide chassis delen met elkaar verbind.

Ik kan nog een stuurbrace plaatsen. Tevens kan ik de bladveren wisselen. Volgens RE moet de set met de zware bladveren achter geplaatst worden. Er zit namelijk een verschil in de RE set qua bladen. 2 sets hebben 5 bladen en 2 sets hebben 6 bladen. Ik kan dus nu de 6 bladen voor plaatsen wat misschien ook weer wat meer stijfheid zal geven.

De schommel aanpassen kan ik ook nog proberen.

Maar is de positie van mijn schommel niet vreemd daar deze al schuin staat????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar is de positie van mijn schommel niet vreemd daar deze al schuin staat????

Doe eens een foto van de zijkant.....

gallery_1277_6_67022.jpg

Bij mij stonden ze ook eerst te schuin, heb de bus op het chassis naar voren verplaast.

Nu staan ze een stuk rechter...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanmiddag even wat zitten meten. Nu blijkt dat de bladveren als ze het chassis verlaten 75 cm uit elkaar liggen.

Op het moment dat ze bij de shackle aankomen liggen ze ruim 77 cm uit elkaar.

Geen idee of dit van invloed is op het rijgedrag.

h

en wat is de maat op de assen.

het lijkt er op dat ze daar naar buiten worden gedrukt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

h

en wat is de maat op de assen.

het lijkt er op dat ze daar naar buiten worden gedrukt.

Hoi Maurice,

Tis nu te donker om dat goed te kunnen meten. Volgens de gegevens zou de afstand tussen de 2 spring pads 25 inch = 63.5 cm moeten bedragen.

Ik ga dat morgen eens nameten of dat ook het geval is.

Als ik nu alles meet kan ik alleen maar concluderen dat de ruimte tussen buitenkant bladveren bij het chassis 75 cm bedraagt en eenmaal bij de shackles aangekomen bedraagt die ruimte ruim 77 cm. Dus een verschil van ruim 2 cm. Dus de bladveren worden uit elkaar gedrukt lijkt mij als ik dat meet. Morgen eerst eens meten hoe ver de pads op de assen uit elkaar liggen.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mich,

is de plaat tussen de 2 chassisbalken nog wel heel? Ik had bij die van mij ook een soort gelijk verschijnsel met verlengde shackles. De plaat waar je lierplaat bovenop zit heeft zeg maar 2 gegolfde opstaande hoekjes die lopen van de boven kant van een chassisbalk naar de onderkant van het chassis. daar was bij mij aan een kant van de balk een scheurtje in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het niet helemaal evenwijdig staan van de veerbladen is in principe niet de veroorzaker van de bewegende veerschommels. Het geeft wel extra spanning op de schommels, zoals je ook goed op de foto's kunt zien. In theorie zouden de hartmaten van de bevestiging op chassis voor en achter en op de assen gelijk moeten zijn. In de praktijk is dit meest niet het geval. Ik heb zelf ook een afwijking van 1,5 cm.

Na de filmpjes nogeens bekeken te hebben, valt het me weer op dat ook de chassisbalken enorm bewegen. Kijk eens op het tweede filmje naar de smeernippel van het bovenste draaipunt. Misschien moet je eens goed naar de voorste traverse kijken. Zoals Fred al zegt, misschien een scheurtje oid. Probeer anders eens een paar zware lijmklemmen over het chassis te zetten -aan de onderzijde- en een passende koker ertussen, om zo de balken te fixeren. Als de beweging weg is, weet je gelijk waar te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag heb ik de vooras losgehaald om te onderzoeken wat er nu niet goed is.

Het chassis is overal even breed bij de voor bladveren. De breedte bedraagt 74.5 cm. De punten waaraan de bladveren voor zitten zijn 75 cm breed. De perches op mijn vooras zitten precies 63.5 cm uit elkaar ( binnenkant gemeten ). Toen ik nog gebruik maakte van de 2 inch cj bladveren kwam alles mooi uit. Nu ik de 2.5 inch yj bladveren gebruik komt het minder mooi uit. Ik kan dat oplossen door 1 ophangpunt bijna 1 cm te verplaatsen. Dan zit de vooras wel 1 cm uit het midden maar dat lijkt mij niet zo een probleem.

Toen alles los was moest ik mijn chassis op de punten die ik wilde bekijken ontdoen van de poedercoat. Poedercoaten is leuk maar als je chassis gebreken gaat vertonen is dat moeilijk waar te nemen daar poedercoat min of meer elastisch is. Toen ik dit verwijderd had kwam ik het volgende tegen. De foto's zeggen genoeg.

Volgende plan van aanpak is het verstevigen van het chassis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is minder.. maar ik had ook de bijrijders kant erg slecht en praktisch op de zelfde punten..zoveel mogelijk wegsnijden en 5 mm hoek-en u profiel terug er in brengen..succes!

Ben er niet uit of ik het deel ga wegsnijden. Denk er meer aan om het te lassen en daar dan een dikke plaat omheen te lassen. Aan de bestuurderszijde heb ik een steering box brace zitten en dan maak ik ook zoiets aan de bijrijderskant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...