Spring naar bijdragen

Getik Bij Remmen En Nu Ook Onder Het Rijden


Recommended Posts

Hallo allemaal,

Sinds ongeveer 2 weken hoor ik een tikkend geluid bij het remmen. Dit deed die echter maar heel soms en na een paar keer geremd te hebben was het tikken weer verdwenen. Alleen sinds gister heb ik het getik eigenlijk constant en ook zonder te remmen hoor ik dat getik. Ik heb niet het idee dat het bij het sturen erger wordt, en het tikken hoor je bij alle snelheden en het tikken versnelt of vertraagd ook als de auto dat ook doet.

Wat ik in ieder geval zeker weet is dat het geluid van voren komt (ik heb er naast gelopen toen de auto reed om te kijken waar het ongeveer vandaan komt)

Ik heb een filmpje erbij waarbij het geluid te horen is. Hopelijk is het een klein probleem, heb net een achteras revisie achter de rug :P:huh:

http://www.youtube.com/watch?v=d13B1gj1NUw

Het gaat om een JGC 5.9

Alvast bedankt, en fijne feestdagen!

Groet, Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb afgelopen vrijdag mijn remblokken voor laten vervangen, deze waren echt helemaal versleten. Het geluid leek even weg te zijn, maar is nu weer terug. gisteren een stuk snelweg gereden en het was echt heel erg geworden.

Het lijkt ook alsof er iets aanloopt en de hele auto trilt. Ik ga zo die auto maar even opkrikken en kijken of ik iets kan vinden.

Ik woon trouwens in Amsterdam

Groet, & fijne kerstdagen,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het zo een paar keer beluisterd en mijn indruk is dat het geluid niet syncroon is met de draaisnelheid van de wielen.

Het is meer een willekeurige rammel... Precies iets dat loshangt en af en toe klappert tegen een draaiende as of wiel ...

Kijk eens naar je remleidingen, ABS kabels, of iets anders dat kan loshangen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goeie middag,

Vanmorgen weer bij de garage geweest en nu worden mijn remschijven verdacht. Mijn ABS was volgens de garage nog goed. Olie in voor differentieel is een aantal weken geleden ververst, en er hangt niks los.

Wat ik wel heel vreemd vond is dat toen ik nieuwe remblokken er op had het geluid heel even weg was. Nu is het geluid er weer telkens bij het remmen en als ik een tijd heb gereden soms ook zonder te remmen.

Wat ook raar was is dat ik afgelopen zaterdag een tijd op de snelweg had gereden dat de auto helemaal begon te trillen en het getik heel erg aanwezig was bij het remmen.

Volgens de garage moet het opnieuw laten slijpen of vervangen van de remschrijven de oplossing zijn, maar ik ben niet van plan om van alles te vervangen zonder resultaat.

Iemand enig idee of versleten remschijven zo een getik kunnen veroorzaken? het geluid komt wel echt daar vandaan.

De garage waar ik ben geweest is geen specialist in jeep maar een ' gewone ' garage.

Groet,

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een beetje rond zitten kijken op het internet, ook op andere forums, en in de meeste gevallen zijn het toch vaak de remschijven en remblokken die de veroorzaker van het ' tikken ' zijn. Ik denk dat ik maar gewoon nieuwe schijven er op zet want die er nu op zitten zijn volgens mij ook al aan vervanging toe. En voor de rest lijkt er geen andere veroorzaker aanwezig te zijn van het tikken. Weet iemand welk merk ik het beste kan nemen en waar ik die kan halen?

Is de remschijf trouwens nou al los als ik mijn band er afhaal en de remmen demonteer? ik zie namelijk nog 5 grote moeren zitten, moeten deze ook nog los?

Alvast bedankt,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb ze toen hier vandaan gehaald http://cgi.ebay.de/Bremsen-Set-Bremsenkit-Brakekit-Jeep-Grand-Cherokee-95-/300438716730?cmd=ViewItem&pt=Autoteile_Zubeh%C3%B6r&hash=item45f38b013a#ht_1739wt_982

En verder is het gewoon wiel eraf, remklauw eraf en dan ligt je schijf los voor de voorkant. als je ook de achterkant gaat doen heb je kans dat je de handrem iets naar binnen moet draaien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de remschijf (voor) waar het getik vandaan komt er geprobeerd af te halen, maar deze komt echt gewoon niet los. Met een (kunststof) hamer meppen helpt ook niet echt..

Volgens mij ziet ie goed vastgeroest, Ik heb er nog een beetje WD40 tussen gespoten om een nachtje te weken en het morgen nog eens te proberen.

iemand nog een goed idee om hem los te krijgen?

Ik heb nog even op het forum rond gekeken en het valt me op dat veel trillingen door kromme remschijven worden veroorzaakt.

Als ik een tijdje op de snelweg heb gereden ( kilometertje of 20/30 ) begint mijn auto ook aardig te trillen, terwijl ik mijn remmen op de snelweg nauwelijks gebruik. Kan dit ook door kromme schijven komen?

Het trillen is voornamelijk op de zitplaatsen (in ieder geval waar ik zit) en als ik het goed heb begrepen zou dat van mijn schijven achter kunnen komen? trillingen in mijn stuur heb ik niet echt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

even voor de duidelijheid, je hebt wel eerst de klauw gedemonteerd? En je hebt nieuwe schijven liggen?

Dan is het daarna simpel, je hebt een ,wat de Amerikanen noemen een BFH oftewel een 'big fucking hammer'nodig . Daarmee sla je zo hard je kunt de schijf naar buiten terwijl je ondertussen het ding rond draait. je zult zien dat hij dan komt. Ben wel benieuwd naar de dikte van dat ding.... klinkt alsof hij wel erg versleten is.

Als het niet lukt ben je welkom in Delft, zet ik er een trekker op.

Siert.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De remklauwen heb ik er uiteraard vanaf gehaald. En het " meppen " heb ik ook met beleid gedaan. Ik heb nog geen nieuwe schijven maar die kan ik zo ophalen bij één autozaak bij mij om de hoek. Ik wilde ten eerste kijken of als ik de schijf er af haal of ik wat raars zie wat het tikken kan veroorzaken.

Groet, wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je zou ook de schijf rem met brander warm kunnen maken en dan één klapje met een hamer,dit zou kunnen helpen maar ben erg benieuwd of dit de oorzaak is.

Met het olie verversen is toen limit slip toegevoegd.

In de vooras zit standaard geen limited slip :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een beetje rond zitten kijken op het internet, ook op andere forums, en in de meeste gevallen zijn het toch vaak de remschijven en remblokken die de veroorzaker van het ' tikken ' zijn. Ik denk dat ik maar gewoon nieuwe schijven er op zet want die er nu op zitten zijn volgens mij ook al aan vervanging toe. En voor de rest lijkt er geen andere veroorzaker aanwezig te zijn van het tikken. Weet iemand welk merk ik het beste kan nemen en waar ik die kan halen?

Is de remschijf trouwens nou al los als ik mijn band er afhaal en de remmen demonteer? ik zie namelijk nog 5 grote moeren zitten, moeten deze ook nog los?

Alvast bedankt,

Heb je er niet toevallig spoorverbreders eronder zitten? Maak anders eens een foto met het wiel eraf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hah, oke dus die 5 moeren los draaien? en dan moet ie los komen? :rolleyes:

Ik heb het filmpje ook aan maasbach laten zien, hij verdenkt mijn homokineet. Het rubberen hoesje achter mijn schijf is vettig en het rare is dat ie nu dus ook tijdens bochten gaan tikken.

Alleen dit doet ie eigenlijk pas sinds vandaag dus toen ik dit topic startte was dat probleem er nog niet, misschien was het dan wat duidelijker voor jullie.

Ik ga er volgende week mee naar de garage en dan laat ik wel even weten wat het echt is.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Groet en fijne jaarwisseling

Wesza

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hah, oke dus die 5 moeren los draaien? en dan moet ie los komen? :rolleyes:

Ik heb het filmpje ook aan maasbach laten zien, hij verdenkt mijn homokineet. Het rubberen hoesje achter mijn schijf is vettig en het rare is dat ie nu dus ook tijdens bochten gaan tikken.

Alleen dit doet ie eigenlijk pas sinds vandaag dus toen ik dit topic startte was dat probleem er nog niet, misschien was het dan wat duidelijker voor jullie.

Ik ga er volgende week mee naar de garage en dan laat ik wel even weten wat het echt is.

Bedankt voor het meedenken in ieder geval.

Groet en fijne jaarwisseling

Wesza

Vond op het filmpje al dat het standaard wiel zo ver naar buiten stond.

5 bouten loshalen, remklauw loshalen, dan 3 12-kant boutjes los en je kan voorwiellager met steekas eruit halen om de homokineet te inspecteren en direct een nieuwe hoes erop te doen als die kapot is. (apk afkeur)

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...