Spring naar bijdragen

Winterbanden Wel Of Niet


EJG
 Share

Winterbanden wel of niet  

34 stemmen

  1. 1. Heb je wel of geen winterbanden? En geloof je in de werking evan ?

    • Ja, ik heb winterbanden
      17
    • Nee, ik heb geen winterbanden
      13
    • Ik heb nog geen winterbanden, maar ik ga ze wel aanschaffen
      2
    • Ik wil ze aanschaffen maar ze zijn uitverkocht
      2


Recommended Posts

Ik lees overal veel discussies over winterbanden.

In sommige landen zijn ze verplicht, maar je leest ook vaak dat het flauwekul is.

Je mening en je motivatie kan je hier kwijt.

Ik heb onder de Dodge ram (prive auto) wel winterbanden zitten.

Ondanks dat ik van mening bent dat je met een 4x4 en nieuwe banden deze niet nodig zal hebben.

Ik heb ze gekocht omdat ik met deze auto ook op wintersport ga. In de winterperiode rij ik in NL dus ook op winterbanden.

Denk dat ik ze niet gekocht zou hebben, als ik er niet mee op wintersport zou gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens een Oostenrijkse taxichauffeur die ik sprak tijdens de wintersport over dit winterbanden verhaal werken ze wel degelijk mits ze ook genoeg profiel hebben.

Het taxibedrijf waar hij voor werkte reed het hele jaar door op winterbanden, voor de winter werden alle taxi's van nieuwe winterbanden voorzien zodat ze tijdens de winterperiode goede banden hadden.

Na de winterperiode werd gewoon doorgereden op de winterband zodat deze ongeveer weer versleten zijn als de volgende winter aanbreekt en er dus weer nieuwe winterbande op liggen voor de nieuwe wintwerperiode.

Let wel, het verhaal gaat dus over "gewone" wegbanden niet over 4x4 banden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rijd 's winters altijd met winterbanden al meer dan 20 jaar. Je wegligging is echt veel beter, rijdt veel prettiger. Met een 4x4 met winterbanden heb ik minder ervaring, maar ik heb vorig jaar ook al gemerkt dat het veel beter rijdt in de sneeuw (+4x4)

Dus in sneeuw altijd prettiger rijden, in de meeste wintersportlanden zijn ze ook verplicht. Bij onze oosterburen worden ze waarschijnlijk ook verplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Winterbanden werken in de sneeuw veel beter dan gewonebanden. Met name lossend vermogen van het profiel is de reden van meer grip op sneeuw.

Voor nederland zou ik voor 4 seizoenen band gaan, past beter bij ons weer type en zijn meestal voorzien van sneeuwvlokje en dus toegestaan als winterband.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat je net zoveel grip hebt met zomerbanden met 8mm profiel.....en dat het eigenlijke profiel meer uitmaakt als de rubbercompound. Sommige winterbanden hebben een linear profiel aan de ene helft van het draagvlak en een transvers profiel op de ander helft van het draagvlak. Ik kan zien hoe dit zou helpen bij de voorwielen zeker onder grote stuuruitslagen, maar hoe dit zou helpen bij de achterwielen?

De standard band waarmee Jeeps afgeleverd worden/werden ( Goodyear Wrangler HP) is een zeer goede band en is meer als toereikend in West-Europa. Ik ben afgelopen winter in Ukraine geweest met de XJ en heb zelfs gereden op ijs bij -37C met de Goodyears, geen problemen. Deze waren nagenoeg op vwb profiel en was noodgedwongen Cooper discoverers te kopen en die zijn heeeel slecht bevallen. bij 50km/h op sneeuw achterste voren geraakt.

Ik had gelukkig een beetje gespeeld met de XJ op een besneeuwd en bevroren parkeerterrein een paar weken voor dit gebeurde, dus geen paniek, omgedraaid en verder gereden. De XJ is heel stabiel als die acheterste voren draaid, zelfs bij matige snelheid. Tegenin sturen helpt niet veel als de achterkant begint te glijden, dit gebeurde met ingeschakelde 4 wiel aandrijving (high).

Ik woon nu in Oostenrijk(ja, shit happens), en ik rij niet op winterbanden. Ik heb pas weer een Jeep gekocht nadat ik de XJ in maart verkocht heb en daarvoor Wrangler HP aangeschaft. de XJ is wel wat gegroeid en een ZJ geworden en vanwege hoge kosten is de 4.0 in een 2.5TD veranderd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met een temperatuur van -5 gr c of warmer rijdt anders in de sneeuw dan bij -5 gr c en lager. bij -5 gr en warmer is het gladder. De sneeuw wordt aangereden, en krijg je ijs.

Als winterbanden wel of niet goed werken ? wel daar kom je wel achter als de éérste sneeuw valt. Maakt niet uit in welk land.

Maar de gene die problemen veroorzaken, rijden op zomerbanden.

Ook hier in Noorwegen zijn vaak de vrachtwagens uit het buitenland die op zomerbanden rijden. (dikke bekeuring) Maar ook de noren en zwedenaren zelf wachten tot de datum dat het verplicht is, maar vaak valt er voor die tijd al sneeuw.

Dus veel schade en problemen.

Ik rij met winterbanden, en heb ze hard nodig hier. ook met 4x4. (Ook dat heb je hier nodig )

bewerkt door Black Moose
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb op de wagen waarmee we de vele km maken winterbanden.

Zonder winterbanden komt hij niet van zijn plek in de sneeuw.

Op de ZJ en YJ zitten resp. AT's en MT's

Als ik daarmee veel km zou rijden en zeker alsik ermee naar buitenland zou gaan dan zou ik er zeker winterbanden op leggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat het nut van winterbanden 'flauwekul' is, al is het vast ook niet echt zwart/wit.

Een nieuwe all season band is waarschijnlijk veiliger in de winter dan een versleten winterband.. Zo zijn er natuurlijk een hoop grijze gebieden,

Volgens mij is het wel zo dat het rubber van een zomerband bij lagere temperaturen niet meer flexibel genoeg is, dus dat een winterband al best in oktober er onder kan.

Het gaat dan niet persé om sneeuw of ijs. Zo extreem als in de bergen of in Noorwegen is het hier niet zo vaak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

heb zelf het verschil tussen een zomer en winterband mogen mee maken, was in noorwegen en van de ene op de andere dag lag er een pak sneeuw vroeg zelfs voor noorse begrippen.

met de zomerbanden die onder de wagen zaten kwam ik een klein heuveltje al niet op nadat er bij de plaatselijke garage winterbanden waren gemonteerd kon ik dat zelfde heuveltje probleemloos op rijden !!

en je raad het al sinds dien voor mij dus winterbanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik rij jaarrond met de XJ op AT ers, zo'n 25.000km per jaar. Ben er uitermate tevreden over, zowel zomers als winters. Deze zijn voorzien van een bergje en sneeuwvlokje, voldoen dus aan de winterband criteria. Ik ga dus niet speciaal winterbanden kopen. Ik zie de AT vooral als all seasons band.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof niet dat het nut van winterbanden 'flauwekul' is, al is het vast ook niet echt zwart/wit.

Een nieuwe all season band is waarschijnlijk veiliger in de winter dan een versleten winterband.. Zo zijn er natuurlijk een hoop grijze gebieden,

Volgens mij is het wel zo dat het rubber van een zomerband bij lagere temperaturen niet meer flexibel genoeg is, dus dat een winterband al best in oktober er onder kan.

Het gaat dan niet persé om sneeuw of ijs. Zo extreem als in de bergen of in Noorwegen is het hier niet zo vaak.

Zijn er eigenlijk nog meer terreinbanden met winterband aanduiding dan de Goodyear Wrangler Duratrac ?

Zo extreem als in de bergen en Noorwegen,

Kameel, het probleem ligt bij -5gr of warmer. Het is nu hier in Noorwegen -10 gr. Dus rijden we rustig 80 tot 100 km per uur over sneeuw en ijs.

Maar wordt het mild ( -4 gr) dan is het glad, dus rustig rijden.

Komt er maandag/ dinsdag sneeuw in Nederland? Ben benieuwd,

Andere terrein winter banden, kijk even bij Cooper banden.

Toen ik enkel de wrangler hier had, had ik cooper met spikes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals Ab al opmerkt is de BFG AT K/O een prima band voor het hele jaar. Die van mij zitten nu bijna 60.000 km. en kunnen nog wel even mee, dus ze slijten niet hard.

Heeft die geen max snelheidsaanduiding van 190km/h? Dan is die eigenlijk niet helemaal geschikt voor de GC's.

Vwb profiel; winterbanden, allseasonbanden en M+S banden moeten in DE minimaal 4mm profiel hebben anders worden ze gezien als zomerbanden en kan je dus een boete krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heeft die geen max snelheidsaanduiding van 190km/h? Dan is die eigenlijk niet helemaal geschikt voor de GC's.

Vwb profiel; winterbanden, allseasonbanden en M+S banden moeten in DE minimaal 4mm profiel hebben anders worden ze gezien als zomerbanden en kan je dus een boete krijgen.

Voor de WJ weet ik het niet, maar de ZJ is begrensd op 180 km/u.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, de winterband, het blijft een aparte materie.

Nu zit ik wat te speuren naar de terreinbanden met winterband aanduiding (berg met sneeuwvlok) en nu lees ik op een 4wd forum uit Belgie dat de terreinbanden met winter-aanduiding dus weer geen echte winterbanden zijn maar dat die weer ge/mis-bruik maken van de onduidelijke regelgeving omtrent de winterband.

Deze winter/terreinbanden zouden het berg & sneeuwvlok symbool mogen dragen vanwege hun profieldiepte NIET vanwege een andere rubbersamenstelling of andere profielvormen.

De BF Goodrich AT banden schijnen voortaan ook het winter-symbool te dragen maar worden daar niet zo positief besprokken, iets wat ik eigenlijk wel deel, op mijn vorige 4wd (Vitara......jaja lach maar) had ik ook BFG AT's, onder winterse omstandigheden vond ik de grip nou niet zo heel erg goed.

De General Grabbers AT2 worden positiever besprokken, alleen de wang van deze band word weer negatief beoordeeld, te zwak en dus gevoelig voor scherpe stenen/takken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond heb ik even rondgereden in mijn ZJ op Cooper terreinbanden en het viel mij op dat het weggedrag in de sneeuw wel meeviel. Bij hard remmen met een snelheid van 50 km/h greep de ABS in en gleed ik een beetje door, maar bij beheerst remmen niks aan de hand. Limburgse landweggetjes en steile heuvels & afdalingen in high gearing geen probleem. Driften op parkeerterrein was overigens een ook genot :D .

Afgelopen winter reed ik rond in een Volvo 740 met zomerbanden. Met deze auto had ik beduidend minder grip en was het aanremmen soms spannend. Driften overigens ook.

Of winterbanden echt werken? In de sneeuw zul je geen direct voordeel hebben tegenover terreinbanden, maar de compound van de winterband kan je wel helpen om je remweg te verkorten op koud en nat wegdek. In een vaag verleden heb ik winterbanden gehad op mijn Ford fiesta uit 1994 en hier merkte ik dat winterbanden een verschil maakte.

Persoonlijk ben ik er niet blij mee dat winterbanden sinds kort verplicht zijn in Duitsland. Door de jaren heen hebben bandenfabrikanten de gewone zomerbanden zo geperfectioneerd voor zomerse omstandigheden, dat ze niet meer voldoende functioneren tijdens winterse omstandigheden. Resultaat; de winterband en elke automobilist heeft 2 setjes banden nodig om het jaar door te komen. Volgende stap was er voor te zorgen dat de winterbanden verplicht worden voor elke automobilist tijdens winterse omstandigheden....

Maar goed, dat is mijn persoonlijke mening. Feit blijft wel dat winterbanden de remweg in de winter kunnen verkorten. Komende tijd moet ik met mijn ZJ op terreinbanden meerdere malen in Duitsland zijn. Ben benieuwd of ik door de winter reifen polizei aangesproken wordt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu we de eerste sneeuw hebben gehad met de insignia hebben we besloten om er winterbanden voor te bestellen.

Mijn vriendin had het idee dat ze met deze minder te vertellen had dan met haar vorige auto dus heeft ze er maar besteld incl andere lm velgen want van die gewone zwarte velgen vond ze maar niks :D

Alleen is er zo´n loop op die banden dar ze moeilijk te krijgen zijn en ze worden dan dus ook pas in week 2 of 3 geleverd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...