Spring naar bijdragen

electrische supercharger


Recommended Posts

Hi,

Op ebay te koop: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAP...&category=33741.

Waarschijnlijk is het niks. Een 12V stofzuigermotor op je inlaat. Maar aan de andere kant lijkt dit toch een plausibel verhaal. Zonder riemen en pullies extra inlaatlucht in je motor, voor een hele acceptabele prijs.

Welke techneut kan mij uit deze droom helpen?

Groeten,

Boxhopper

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja... er valt niets uit de droom te helpen.... dit werkt gewoon!

Maar of het lekker rijdt? Lijkt me niet erg subtiel allemaal, omdat de blower een constante luchtstoom geeft, bij een mechanische blower wordt er meer lucht aangevoerd naarmate het motortoerental oploopt. En dat lijkt me hier niet te gebeuren, maar misschien is het toerental wel electronisch geregeld? Kweenie... huh.gif

In ieder geval zou ik m'n motor er niet aan wagen...... no.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Apr 6 2005, 20:20

Tja... er valt niets uit de droom te helpen.... dit werkt gewoon!

Maar of het lekker rijdt? Lijkt me niet erg subtiel allemaal, omdat de blower een constante luchtstoom geeft, bij een mechanische blower wordt er meer lucht aangevoerd naarmate het motortoerental oploopt. En dat lijkt me hier niet te gebeuren, maar misschien is het toerental wel electronisch geregeld? Kweenie... huh.gif

In ieder geval zou ik m'n motor er niet aan wagen...... no.gif <div align="right">

Hi,

Hartelijk dank voor je reactie.

Als leek denk ik dan, dat je computersysteem uiteindelijk nog de hoeveel lucht regelt, die daadwerkelijk je motor in gaat. Dus dat hiermee - met zo'n ding - de capaciteit wordt verhoogd (altijd goed), maar dat die dan wel gecontroleerd wordt door je computermanagement, zodat het rendement alleen kan stijgen (als er meer lucht wordt aangevoerd dan kan worden verwerkt, baat het niet maar schaadt het ook niet n.m.m.).

Dom?

Boxhopper

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je motormanagement regelt NIET de hoeveelheid lucht welke de motor ingaat. Dat doet je gasklep en die bedien jij, met je rechtervoet!

Het motormanagement meet wel e.e.a., en past daar een aantal zaken op aan, zoals ontstekingstijdstip en hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten.

De winst, en ook het gevaar, zit hem in de compressie-einddruk. Als je normaal lucht aanzuigt heb je een druk van ongeveer één bar (de buitenluchtdruk) in de cilinder al de zuiger aan het eind van de inlaatslag is. Met een compressieverhouding van 10 zal de einddruk, net voor de vonk van de bougie, dus 10 bar bedragen. Ga je nu de inlaatdruk verhogen d.m.v. een blower of turbo, dan zal de druk veel hoger uitkomen: Bij 1,2 bar laaddruk heb je al snel 12 bar einddruk. Er zijn daardoor dus meer zuurstofmoleculen aanwezig, en de computer zal feilloos meer benzine toevoegen om een goed mengsel te verkrijgen. De kracht van de explosie boven de zuiger zal dus beduidend sterker zijn!!! Helaas is de motor daar mechanisch niet op berekend, en zul je dus eigenlijk meer aanpassingen moeten doen. Denk hierbij aan zwaardere drijfstangen en oliegekoelde zuigers.

Pff.. wat een verhaal weer.....

Ach, als het maar duidelijk is... tongue.gif

Ohja; De drukken die ik hierboven noemde, zijn niet helemaal juist. Ik wilde echter niet teveel in details treden en het een beetje als voorbeeld doen gelden wink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by 87wrangler@Apr 6 2005, 21:02

Je motormanagement regelt NIET de hoeveelheid lucht welke de motor ingaat. Dat doet je gasklep en die bedien jij, met je rechtervoet!

Het motormanagement meet wel e.e.a., en past daar een aantal zaken op aan, zoals ontstekingstijdstip en hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten.

De winst, en ook het gevaar, zit hem in de compressie-einddruk. Als je normaal lucht aanzuigt heb je een druk van ongeveer één bar (de buitenluchtdruk) in de cilinder al de zuiger aan het eind van de inlaatslag is. Met een compressieverhouding van 10 zal de einddruk, net voor de vonk van de bougie, dus 10 bar bedragen. Ga je nu de inlaatdruk verhogen d.m.v. een blower of turbo, dan zal de druk veel hoger uitkomen: Bij 1,2 bar laaddruk heb je al snel 12 bar einddruk. Er zijn daardoor dus meer zuurstofmoleculen aanwezig, en de computer zal feilloos meer benzine toevoegen om een goed mengsel te verkrijgen. De kracht van de explosie boven de zuiger zal dus beduidend sterker zijn!!! Helaas is de motor daar mechanisch niet op berekend, en zul je dus eigenlijk meer aanpassingen moeten doen. Denk hierbij aan zwaardere drijfstangen en oliegekoelde zuigers.

Pff.. wat een verhaal weer.....

Ach, als het maar duidelijk is... tongue.gif

Ohja; De drukken die ik hierboven noemde, zijn niet helemaal juist. Ik wilde echter niet teveel in details treden en het een beetje als voorbeeld doen gelden wink.gif <div align="right">

Hartelijk dank voor de uitleg. ik geloof dat ik het begrijp!

Boxhopper

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad de hoeveelheid druk/onderdruk in je collector wordt bepaald door je MAP-sensor, maar door dit te installeren ga je een druk opbouwen in je collector en geen onderdruk, hiervoor is je MAP-sensor niet geprogrammeerd. Je MAP sensor is berekend voor onderdruk te meten.

VOlgens mij ga je dan ook de software van de MAP-sensor moeten aanpassen, en dan ga je inderdaad een hoge vermogenswinst hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja... nou... bijna.... wink.gif

De map sensor wordt namelijk ook gebruikt om ( voor het starten) de luchtdruk in de omgeving vast te stellen. Hiermee kan de computer enkele aanpassingen in z'n programering( eigenlijk neemt hij een ander kenveld) doorvoeren om bijvoorbeeld gebruik op zeeniveau of in de bergen vast te stellen. Hij kan dus wel degelijk overdruk meten!

Bovendien hoeft er geen overdruk te zijn, om een betere vulling te verkrijgen; minder onderdruk geeft hetzelfde resultaat! Zoals ik hierboven al schreef, ben ik niet in dergelijke details getreden om het als een voorbeeld te laten overkomen en het begrijpelijk te houden. Er spelen namelijk nog meer dingen mee, zoals verhoging van de temperatuur van de gecomprimeerde lucht, waardoor het rendement van de drukvulling weer iets verminderd wordt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een auto uit het pre-elektronika tijdperk werkt het zomaar niet. Daar kun je NOOIT een blazer voor de carburateur plaatsen maar moet ie tussen het spruitstuk en de carburateur in geplaatst worden.

In een moderne auto lijkt mij flauwekul dat iedereen zomaar even met een 12V fohn z'n auto kan opvoeren. De enige die hier beter van word is m.i. de verkoper van dit soort onzin-met-verlengsnoer

edit-------------------------------------------

nog even nagerekend, de beloofde 2,1PSI druk is ongeveer 0,14Bar overdruk. Voor alle duidelijkheid, dit is 1,14Bar totaal. Als ik naar het pompje en het motortje kijk geloof ik daar helemaal niks van. Bovendien zal de auto in kwestie bij een hoog toerental enorme hoeveelheden lucht nodig hebben welke zo'n zielig hoopje pomp echt niet op kan brengen. Dat geeft dan een omgekeerd effekt: hij kost vermogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...