michel29 Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 als ik achter mijn cherokee sta dan zie ik dat de linkerkant lager staat dan de rechter kant . weet iemand waar dit aan ligt en hoe ik dit op kan lossen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blauwiskud Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 welcome to the club kheb r ook last van en zo zijn er meerdere ikzelf ga binnenkort er andere bladveren en shockers onder plaatsen. En dan maar hopen dat het weg is.. kan een bladveer zijn die niet meer goed is, of een shocker maar zou ook de as(lagergedeelte) kunnen zijn.. g Dluck Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
blauwiskud Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 ehh..deze post zal wel verplaatst worden naar XJ techniek.. heren..gaat u gang Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 Originally posted by SS J10@Mar 25 2005, 17:46 ehh..deze post zal wel verplaatst worden naar XJ techniek.. heren..gaat u gang <div align="right">← Bij deze. Maar idd.. bladveren ongelijk aan t (in)zakken is mogelijk. Zijn ze erg ver heen? (vergelijk anders eens met een andere XJ.) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 25, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 25, 2005 misschien een rare opmerking..... De bandenspanning is rondom wel goed? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GJ_ Geplaatst March 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2005 Mijne hangt links ook lager dan rechts. De deskundigen zeggen dat alle bladveerauto's dit doen omdat bladveren nu eenmaal doorzakken en ze aan de linkerzijde zwaarder belast worden. Daar zit namelijk altijd iemand in de auto. Misschien moeten we eens controleren in Engeland of ze daar allemaal naar rechts hangen..... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2005 Denk het niet... Uit pure eigenwijzigheid hangen ze daar ook naar links. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandDad Geplaatst March 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2005 Denk dat het niet in de bladveren zit, want die zijn echt stuk als je daardoor zichtbaar scheef staat en dat voel je. Er zit meer in de achterophanging dat "wegzakken" kan veroorzaken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2005 Bij een XJ niet, Granddad! 2 bladveren, as eroverheen: Klaar! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandDad Geplaatst March 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2005 En hoe zit het verenpakket vast ? Bij m'n Cherokee Jamboree had ik af en toe "scheefstand" (rechtsachter zo'n 7 cm te laag overigens) die spontaan weer verdween en er was niks mis met de bladveren ! Een garagist wist me te toen vertellen dat de bout om de veren bij elkaar te houden stuk was , maar jammer voor hem zat er alleen een pen door en geen bout met moer , vandaar mijn opmerking. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 26, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 26, 2005 De bladveren zitten aan de voorzijde met een oog aan het chassis. Aan de achterzijde zit er een veerschommel die het schassis met de veer verbindt en lengteverandering van de veer bij in/uit veren toelaat. De veer zelf ligt OP de as, word d.m.v. een torenbout gecentreerd en mbv 2 U-bolts vastgezet. De veer kan dus ingezakt zijn, maar het kan ook zijn dat hij vast is gaan zitten. Waarschijnlijk wilden de afzonderlijke bladen bij jou niet meer goed over elkaar glijden, dat zou verklaren waarom de auto soms ineens weer recht stond. Overigens is het bij Jeeps met bladveren vaak goed merkbaar wanneer je even flink in het terrein hebt gereden: De vering werkt dan weer soepeler omdat de bladen door de grote wieluitslagen in het terrein gedwongen werden om weer over elkaar te gaan glijden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
GrandDad Geplaatst March 27, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 27, 2005 Weer wat geleerd.... Dank, maar de oorspronkelijke vraag is dus nog niet beantwoord ? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
eL Tee Geplaatst March 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2005 'k Weet niet in hoevere m'n antwoord op jouw vraag stom lijkt, maar waarom niet eens olie op jouw bladveren spuiten? Dan gaan de bladen beter over elkaar schuiven... Ik heb hier nog enkele liters licht ontroestende wapenolie liggen (in België gekend als "CROX"). Deze olie is vrij dik en licht "bijtend" (om de roest op te vreten)... Mag echter niet langer dan 24 uur op wapens blijven, vanwege het bijtende karakter. Maar op een bladveer denk ik niet dat het veel kwaad kan. Of klets ik uit m'n nek? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst March 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2005 Die "crox" kan het probleem wel eens definitief oplossen. Ik denk dat je op lange termijn helemaal geen veerbladen meer overhebt. Wapens zijn van behoorlijk hard staal. Veren zijn niet zo hard, maar het staal heeft een veel grotere treksterkte. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
eL Tee Geplaatst March 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2005 Ik mannelijk orgaan uit m'n nek dus... 't Was maar een idee, hé... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 29, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 29, 2005 LoL El Tee, maar Newbe heeft gelijk dat het staal van de veren bij lange na niet zo hard is als dat van wapens. Of een keer testen met een korte 'inwerktijd'? Bij jou? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
eL Tee Geplaatst March 30, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2005 Hey bultig paard! Tja, 't was maar een voorstel hé... En wat dat testen betreft op m'n XJ-ke: been there, done that, got the t-shirt... Maar ik heb 't wel maar een paar dagen laten zitten Of zou ik nu al beter beginnen uit te kijken naar nieuwe bladveren? Hoe heette die kerel uit Belgisch Limburg met z'n afbraak XJs ook al weer? Bastings? By the way, al genoten van "a 4x4 is born"? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 30, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2005 Dus dat valt dan toch best mee. ... een paar dàgen? Als je in je achteruitkijk spiegel alleen maar straat ziet, zul je ze moeten vervangen denk ik. (ja, weer zo'n erg goede serie) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
eL Tee Geplaatst March 30, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 30, 2005 Originally posted by Kameel@Mar 30 2005, 09:14 Als je in je achteruitkijk spiegel alleen maar straat ziet, zul je ze moeten vervangen denk ik. Straat? Doh?!? 't Is een Jeep, geen Seat of zo! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snowflake Geplaatst January 2, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 2, 2006 heheh ff topic uit het stof halen mijne staat rechts achter beetje scheef de auto word slechts af eb toe gebruikt en hiervoor was ie ook van een vrouwtje die der boodschappen mee deed ... wanner zie je nou dat de vering versleten is en is dat bij mij nu het geval ? thnx alvast Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JOHN GRAND Geplaatst January 2, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 2, 2006 heheh ff topic uit het stof halen mijne staat rechts achter beetje scheef de auto word slechts af eb toe gebruikt en hiervoor was ie ook van een vrouwtje die der boodschappen mee deed ... wanner zie je nou dat de vering versleten is en is dat bij mij nu het geval ? thnx alvast Heeft ze de boodschappen zeker altijd rechts achterin gezet, vooral flessen zeker Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snowflake Geplaatst January 2, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 2, 2006 tsja wie weet , Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst January 2, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 2, 2006 Mogelijk dat de shock re. achter zijn beste tijd heeft gehad. Je zou ze achter even kunnen wisselen, weet je het zeker. Anders zit het waarschijnlijk in de veerpakketten. P.s. de M8 boutjes aan de bovenzijde van de shocks zijn nogal breekgevoelig, dus pas op. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
snowflake Geplaatst January 2, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 2, 2006 Mogelijk dat de shock re. achter zijn beste tijd heeft gehad.Je zou ze achter even kunnen wisselen, weet je het zeker. Anders zit het waarschijnlijk in de veerpakketten. P.s. de M8 boutjes aan de bovenzijde van de shocks zijn nogal breekgevoelig, dus pas op. bedankt voor de tip las dat de bladen mischien wat vast zitten dus niet lekker over elkaar heen gaan kan het mischien ook nog zijn staat vaak stil Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst January 2, 2006 Rapporteren Share Geplaatst January 2, 2006 Een keertje terrein gaan rijden,dan gaan gaan de bladen weer lekker los. Wat ik zelf altijd doe is na het terreinrijden de wagen en de bladen goed schoonspuiten,dan spuit ik koperpasta tussen de veerbladen. Hierdoor blijven de bladen lekker soepel ten opzichte van elkaar. Euvel van de Jeep is dat de wagen als hij wat ouder wordt scheef gaat hangen,dit komt doordat 1 van de veerbladen gewoonweg versleten is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.