Spring naar bijdragen

scheefstaan cherokee


michel29
 Share

Recommended Posts

Originally posted by SS J10@Mar 25 2005, 17:46

ehh..deze post zal wel verplaatst worden naar XJ techniek..

heren..gaat u gang tongue.gif <div align="right">

Bij deze. cool.gif

Maar idd.. bladveren ongelijk aan t (in)zakken is mogelijk.

Zijn ze erg ver heen? (vergelijk anders eens met een andere XJ.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijne hangt links ook lager dan rechts.

De deskundigen zeggen dat alle bladveerauto's dit doen omdat bladveren nu eenmaal doorzakken en ze aan de linkerzijde zwaarder belast worden. Daar zit namelijk altijd iemand in de auto.

Misschien moeten we eens controleren in Engeland of ze daar allemaal naar rechts hangen.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En hoe zit het verenpakket vast ?

Bij m'n Cherokee Jamboree had ik af en toe "scheefstand" (rechtsachter zo'n 7 cm te laag overigens) die spontaan weer verdween en er was niks mis met de bladveren !

Een garagist wist me te toen vertellen dat de bout om de veren bij elkaar te houden stuk was huh.gif , maar jammer voor hem zat er alleen een pen door en geen bout met moer laugh.gif , vandaar mijn opmerking.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De bladveren zitten aan de voorzijde met een oog aan het chassis. Aan de achterzijde zit er een veerschommel die het schassis met de veer verbindt en lengteverandering van de veer bij in/uit veren toelaat.

De veer zelf ligt OP de as, word d.m.v. een torenbout gecentreerd en mbv 2 U-bolts vastgezet.

De veer kan dus ingezakt zijn, maar het kan ook zijn dat hij vast is gaan zitten. Waarschijnlijk wilden de afzonderlijke bladen bij jou niet meer goed over elkaar glijden, dat zou verklaren waarom de auto soms ineens weer recht stond.

Overigens is het bij Jeeps met bladveren vaak goed merkbaar wanneer je even flink in het terrein hebt gereden: De vering werkt dan weer soepeler omdat de bladen door de grote wieluitslagen in het terrein gedwongen werden om weer over elkaar te gaan glijden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'k Weet niet in hoevere m'n antwoord op jouw vraag stom lijkt, maar waarom niet eens olie op jouw bladveren spuiten? Dan gaan de bladen beter over elkaar schuiven...

Ik heb hier nog enkele liters licht ontroestende wapenolie liggen (in België gekend als "CROX"). Deze olie is vrij dik en licht "bijtend" (om de roest op te vreten)... Mag echter niet langer dan 24 uur op wapens blijven, vanwege het bijtende karakter. Maar op een bladveer denk ik niet dat het veel kwaad kan.

Of klets ik uit m'n nek?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey bultig paard!

Tja, 't was maar een voorstel hé... En wat dat testen betreft op m'n XJ-ke: been there, done that, got the t-shirt... Maar ik heb 't wel maar een paar dagen laten zitten smile.gif

Of zou ik nu al beter beginnen uit te kijken naar nieuwe bladveren? Hoe heette die kerel uit Belgisch Limburg met z'n afbraak XJs ook al weer? Bastings?

By the way, al genoten van "a 4x4 is born"?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 9 months later...

unsure.gifwink.gif

heheh ff topic uit het stof halen biggrin.gif

mijne staat rechts achter beetje scheef de auto word slechts af eb toe gebruikt en hiervoor was ie ook van een vrouwtje die der boodschappen mee deed ...

wanner zie je nou dat de vering versleten is en is dat bij mij nu het geval ?

thnx alvast

Heeft ze de boodschappen zeker altijd rechts achterin gezet, vooral flessen zeker blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mogelijk dat de shock re. achter zijn beste tijd heeft gehad.

Je zou ze achter even kunnen wisselen, weet je het zeker.

Anders zit het waarschijnlijk in de veerpakketten.

P.s. de M8 boutjes aan de bovenzijde van de shocks zijn nogal breekgevoelig, dus pas op.

bedankt voor de tip

las dat de bladen mischien wat vast zitten dus niet lekker over elkaar heen gaan kan het mischien ook nog zijn staat vaak stil

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een keertje terrein gaan rijden,dan gaan gaan de bladen weer lekker los.

Wat ik zelf altijd doe is na het terreinrijden de wagen en de bladen goed schoonspuiten,dan spuit ik koperpasta tussen de veerbladen.

Hierdoor blijven de bladen lekker soepel ten opzichte van elkaar.

Euvel van de Jeep is dat de wagen als hij wat ouder wordt scheef gaat hangen,dit komt doordat 1 van de veerbladen gewoonweg versleten is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...