Spring naar bijdragen

handrem


blommers
 Share

Recommended Posts

de handrem moet ik nogal ver omhoog trekken, wil deze echt goed werken.

mijn garage zei me dat er niks mee aan de hand is, maar stond een paar weken terug in Frankrijk op een schuine parkeerplaats en hij gleed gewoon tegen paaltje aan (buts in bumper dus,hij was bedankt)

hij werkt nu alleen goed als je hem echt heel stevig aantrekt, tot bijna boven toe.

is dit normaal?

volgens hem waren de remblokkken achter nog goed.

jeep cherokee KJ bwjaar 2004

Link naar opmerking
Deel via andere websites

P-stand automaat op een helling gebruiken is niet echt gezond....

De handrem, ook de automatisch stellende versies kun je meestal wel bijregelen in de trommels achteraan.

Bij de WJ gebeurt dit met een stelnok met gekartelt wielletje...

Bij de KJ weet ik het zo niet, maar als je eens aan de binnenkant van je wiel kijkt op de beschermplaat, dan kun je misschien een ovaal of rond rubber stofkapje zien. Wellicht is dat de plaats waar je aan de stelnok kunt...

dit is wel onder voorbehoud, misschien kun je eens een foto maken van je achterwiel ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoelde: 'enkel' de P-stand gebruiken op een helling....

dwz. dat je dus wel P-stand moet gebruiken, maar de handrem erbij moet aantrekken.

de P-stand alleen is maar een pin in je koppelomvormer, die niet echt gemaakt is om 2 ton op een helling tegen te houden...

de P-stand is eerder een systeem om je automatische bak te vergrendelen en is geen volwaardige handrem vervanger.

Als die P-pin of pal of hoe noemt men dit afbreekt of uit haar vergrendeling schiet , dan is je Jeep even alleen op stap (meestal naar beneden van de helling) en heb je nog zooi met je versnellingsbak ook...

bewerkt door fransdemers
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me voorstellen dat als je naar beneden aan het rollen bent je de jeep niet in P moet gooien.........

Maar als je op een helling stil staat, gaat er echt niks kapot als je de rem in trapt en de Jeep in de P zet.

Maar dat was de vraag niet.

Er zijn volgens mij geen handremmen die je niet zelf kunt stellen.(stel je voor dat links harder remt dan rechts?)

Ook zelf stellende remmen kan je altijd opstellen.

Het ene systeem doet dat aan de kabel, maar meestal zit er tussen de remsegmenten een stelschroef of een nok die je kan verdraaien.

Even kijken dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zelfstellende trommelremmen, dat bestaat al lang en heeft zijn nut...

Maar stel je maar niks voor bij de handrem. Bij je jeep is dit praktisch zo dat de remschoentjes voor de handrem niet veel gaan verslijten. Ze worden trouwens niet belast tijdens het rijden, en dienen enkel om het wiel te blokkeren.

Dus in feite moeten ze niet 'bijgesteld' worden als ze niet dunner worden.

In werkelijkheid kan er wel al eens aan gewerkt zijn en heeft iemand anders misschien de schoenen naar binnen gedraaid om de trommel er makkelijk te kunnen afhalen.

Moet je ze dus gewoon terug naar buiten stellen, met de excentrische stelnok.

Bij mijn WJ staan ze na 2 klikjes van de handremgreep al vast...

Bijregelen duurt 5 minuten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Heb er niet bij verteld dat het een handgeschakelde KJ is met schijfremmen ook achter, is nu zo dat als ik de handrem goed aantrek en hem in z 'n een zet , ik weg kan rijden,

de garage zei dat hij ok was, op de rollenbank aan de eisen voor keuring voldeed.maar ik geloof er geen barst meer van, wie weet wat ik ermee kan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...

Heb uiteindelijk zelf alles opengemaakt achter en wat bleek; de remschoenen voor de handrem in de trommel waren volledig verrot,

heb nieuwe schijven en remschoenen/remblokken gemonteerd en alles werkt weer perfect

is nu een half jaar geleden. Ondertussen op vakantie ook nog stukken gehad, bleek pinionlager stuk te zijn, kostenpost van zo'n 850 euro.

maar ja, hij deed het weer, nu na 4 maanden weer geronk, blijkt wiellager achter stuk te zijn.

Iemand ervaring met repapreren? graag tips.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...