Spring naar bijdragen

Are we done yet? TJ-Joy


Atjoer
 Share

Recommended Posts

Are we done yet? Dat is zo'n beetje de standaard vraag die Kim mij stelt als er weer een pakketje wordt bezorgd met Jeep accessoires.

En ik vrees dat ik nu voorlopig even "done" ben met de Jeep. Deze week heeft mijn werkgever me een weekje vrij gegeven omdat ik de laatste tijd zo druk ben geweest en ik heb dat gelijk maar even aangegrepen om een afspraakje te maken met 4 Wheel Parts (Your Truck & Jeep Accessory Superstore) in Westminster Colorado om een lang gekoesterde aanpassing te maken aan de eindoverbrenging. De Jeep komt standaard met een 3.21 eindreductie en omdat ik een trekhaak vanaf de fabriek heb ben ik "gezegend" met een eindreductie van 3.73 die natuurlijk nog steeds de plank compleet mist. Ik woon hier op 2600 meter hoogte in de Rockies en rij voor 90% op zandpaden en heb in de twee jaar dat ik de Jeep heb de vijfde en zesde versnelling nog nooit gebruikt dus hoog tijd om die eindoverbrenging eens te veranderen.

5.13 was mijn keuze en normaal doe ik alles aan de Jeep zelf maar zonder brug schaaf je gewoon vijf jaar van je leven af als je dit op je garagevloer probeert te doen dus op naar 4 Wheel Parts.

De deuk in mijn portemonnaie zou zo'n 1775 dollar zijn voor dat akkefietje en dat zou betekenen dat er dan niks zichtbaars aan het uiterlijk zou veranderen dus ook maar gelijk een setje verse banden, de originele Goodyears zou ik naar goed Hollands gebruik eerst verslijten maar met maar 3000 kilometer per jaar zou me dat zo'n twintig jaar duren en zo Hollands ben ik tegenwoordig niet meer.

"So how much is this going to set us back?" vroeg Kim toen ze me gisteren naar de shop reed en toen ik zei "Nah, about 3000 bucks" zei Kim resoluut: You're done with that Jeep for a while buddy".

En misschien heeft ze wel gelijk, als je denkt dat de financiële nachtmerrie voorbij is als je de flappen hebt afgetikt bij de dealer zit je er flink naast, de Jeep vanaf de dealer is als de bodem van een pizza en na de aanschaf begin je die bodem te vullen met ingrediënten en soms is het moeilijk te bepalen wanneer de pizza klaar is.

Hier is Joy op de dag van adoptie, maagdelijk met alles standaard, vanaf de fabriek was er wat extra spul aan toegevoegd zoals treeplanken, satelietradio, airco, in hoogte verstelbare stoelen, trekhaak, elektrische locks op de differentiëlen, elektrisch ontkoppelbare stabilisatorstang, alu velgen en weet ik veel wat maar nog steeds standaard:

Joy01.jpg

Joy02.jpg

Joy03.jpg

Natuurlijk is dat op de adoptiedag meer dan acceptabel maar de volgende dag begint het boodschappenlijstje al serieuze vormen aan te nemen, wit en amberkleuren moeten even worden weggewerkt met Night Shade, roostertjes moeten wat schijnbare bescherming geven, tankdopje kan anders, spiegels zijn veel te modern, remmen kan ook zonder derde remlicht, achterbank is niet nodig, de claxon moet absoluut agressiever, uitlaat is veel te stil, luchtinlaat is ook veel te stil, gele kentekenplaten zijn een must extra licht kan nooit kwaad, pedalen moeten van metaal zijn net als de schakelpook, 27 MCis een must hier in de bergen, bumpers horen van metaal te zijn, een lier zou standaard moeten zijn net als een radiografische afstandsbediening, de koplampen horen "old-skool" chromen ringen te hebben, amberkleurige knippers passen niet op een Jeep, natuurlijk mag een liftset niet ontbreken en een herprogrammering van de computer is natuurlijk ook noodzakelijk om die extra 18 PK uit het blok te peuteren.

En natuurlijk moet de hele auto behangen worden met gele lachende mannetjes (Kim's aandeel in de modificaties).

Hoe dan ook, ik ben voorlopig klaar met de Jeep en hier is Joy:

Joy06.jpg

Joy04.jpg

Joy05.jpg

De verstralers zijn echte verstralers, 150 watt per stuk en gegarandeerd dat je tegenligger een uur lang sterren ziet.

Joy07.jpg

Joy08.jpg

Pedalen en poken horen nu eenmaal van metaal te zijn:

Joy09.jpg

De honden hebben een lekkere vlakke vloer en hun eigen veiligheidsgordel:

Joy10.jpg

Superstoere banden maar toch maar even een eerlijke opmerking, mijn Jeep is louter voor vermaak en ik heb hem niet voor dagelijks vervoer nodig, deze banden zijn perfect naast de weg maar op de weg is het drie keer niks, als je voor de "look" gaat betaal je er een fikse prijs voor.

Joy11.jpg

En hier is Kim's aandeel in de modificaties, een lachend ventieldopje:

Joy12.jpg

En Kim mag dan denken dat ik klaar ben met de Jeep maar ze zit er compleet naast, de volgende aanpassing zal een "on-board" compressor zijn.

Only In A Jeep!

Arthur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Auto's zijn absoluut onze hobby's hier in huis en toen Kim met de restauratie van haar Kever uit 1957 het punt naderde dat de Kever naar de spuiter moest maar even een aanhanger gekocht om de bejaarde Kever bij de spuiter af te zetten. Natuurlijk ging de koop via het Internet en toen we hem oppikte was ie veel groter en zwaarder dan gedacht maar hier in Amerika is alles wat dat betreft anders.

De aanhanger staat hier nu al twee jaar naast het huis en vandaag was het dan eindelijk eens tijd om hem aan het werk te zetten. De reden dat Kim's Kever nog steeds niet naar de spuiter is geweest is blijkbaar het feit dat ik nooit schappen aan de muur heb gemaakt in de garage (als iemand het verband ziet zou ik het zeer op prijs stellen om het met mij te delen) dus met een weekje vrijaf van werk maar eens aan het "schappen-project" begonnen om de Kever weer eens op de weg te krijgen.

Normaal natuurlijk niks bijzonders en al helemaal niet Jeep (JK) gerelateerd maar de connectie van een trailer met een Jeep is zo compleet anders hier dat ik het toch echt even moet delen met de JK'ers in Nederland.

Eerst maar even wat plaatjes van Joy en de aanhanger die in het echt veel groter is dan het digitale opslagmedium doet vermoeden:

JoyOnTheJob1.jpg

JoyOnTheJob2.jpg

De aanhanger weegt iets over 850 kilo en heeft naar goed Amerikaans gebruik geen remmen, maar goed dat Kim's Kever zonder motor maar iets van 600 kilo weegt dus dat brengt het totaal op zo'n kleine 1500 kilo.

Nou denkt natuurlijk iedereen dat hier in Amerika veiligheid hoog in het vaandel staat maar als ik met mijn Europese bril naar auto's en aanhangers kijk hier frons ik toch zwaar de wenkbrauwen.

Mijn Jeep kwam af fabriek met een trekhaak, niet dat je dan een kogel hebt om je aanhanger aan te hangen maar je hebt een stuk staal aan je chassis gelast waar je dan een ander stuk staal in kunt steken waar dan een kogel op gemonteerd kan worden zodat je een aanhanger mee kunt slepen.

Nou herinner ik me van Europa dat een aanhangerconnectie met een trekkend voertuig naadloos moet zijn maar hier in Amerika schrikken ze niet terug van wat speling en het onvermijdelijke gerammel.

Hier een paar foto's van mijn af fabriek en compleet legale trekhaak:

JoyOnTheJob3.jpg

Ja nou zie ik iedereen denken dat dat flink moet rammelen en boy, iedereen heeft het juist geraden, het rammelt als een idioot.

JoyOnTheJob4.jpg

Nou ben ik reuze benieuwd hoe een legale af fabriek trekhaak in Nederland eruit zie omdat ik na vandaag met een tripje met de aanhanger toch echt mijn twijfels heb over de Amerikaanse veiligheidsstandaarden.

Hier wat feiten:

Legaal in Amerika: Ja

Legaal in Europa met Autobahn snelheden: Hopelijk niet

Ontspannen ritje met de aanhanger: Nein!

Goed handelbaar met 12% bergafwaarts: Absoluut niet

Dun in de broek: Bijna

Plaatjes van Europese trekhaken please......

Arthur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier wat feiten:

Legaal in Amerika: Ja

Legaal in Europa met Autobahn snelheden: Hopelijk niet In nederland mag je maar 90 met aanhanger

Ontspannen ritje met de aanhanger: Nein! vooral gevoelskwestie

Goed handelbaar met 12% bergafwaarts: Absoluut niet snelheid matigen

Dun in de broek: Bijna bespaar ons de details :thumbsup:

Plaatjes van Europese trekhaken please......

Arthur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In veel opzichten een herkenbaar verhaal :yes:

Ik heb via BNS een trekhaak in Duitsland besteld (-klik-) die wat lager hangt waardoor de verhoging van mijn Jeep gecompenseerd wordt. Hij is afneembaar (als je een ratel en dop 17 bij je hebt) maar nu is m'n pipo wagen weer horizontaal. Alleen hebben die eikels (net als bij de originele trekhaak) de contactdoos weer op een plek gemaakt dat je 'm er zo weer af rijdt. Doorslijpen en elders vastlassen dus.

Maar om op je andere punt terug te komen; de standaarden voor de Amerikanen voor veiligheid en kwaliteit liggen niet zo hoog; daarom sleutelen we zo graag aan onze Jeep :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

tandem axle trailer with electric brakes of een tow bar. Heb me Jeep naar Moab getowed met een tow bar 160 km per uur berg afwaards lol en geen probleem. Stoppen is een ander verhaal, dat is waar de electrischre trailer brakes in het spel komen. Als je de naven van je trailer vervang door trommels met electrische remmen, dan een brake controller in de Jeep dan is het aanhang wagen slepen a piece of cake. Tandem as trailer is nog steeds een betere investmen in verband met het gewicht op de kogel van de trekhaak

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...