Spring naar bijdragen

Raamframe vervangen YJ


Ramon2
 Share

Recommended Posts

Ik had wat rotte plekken op me raamframe en het werd eens tijd daar wat aan te doen. Een nieuw frame kost al snel €199,- het spuiten ervan denk ik ook ook al snel een €100,- en ruitje laten overzetten €70,- en dus een €370,- ben je al snel kwijt.

Als hobbyist kan dat goedkoper! (althans, als alles goed gaat :blush:)

Het oude raamframe van Eucalypta.nl overgenomen, ging anders toch de oud ijzerbak in. Straalpistool en zakje grit gekocht en via mijn werk een enorme kartonnen doos meegenomen. En dus aan de slag....

Van de week weer verder.... :no:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik had wat rotte plekken op me raamframe en het werd eens tijd daar wat aan te doen. Een nieuw frame kost al snel €199,- het spuiten ervan denk ik ook ook al snel een €100,- en ruitje laten overzetten €70,- en dus een €370,- ben je al snel kwijt.

Van de week weer verder.... :no:

Ziet er niet slecht uit!

Ik zou het voor je het glad gaat maken, de kale stukken en de naden met Fertan behandelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je dit doet Ramon en vooral ook leuk om te doen!

Ga je het oude raamrubber ook gebruiken? Hoe is het met je weatherstrip tussen je raamframe en je body. Is dat nog goed en hoe zag je body er onder die weatherstrip uit? Tis vaak zo dat als je raamframe gaat roesten je body waar je raamframe tegenaan zit ook vaak wat roestplekken gaat vertonen.

Alles zelf doen is natuurlijk altijd leuker en vooral goedkoper. Ik was bij mijn cj voor het kopen van het frame , spuiten , nieuwe ruit met zonneband en nieuw rubber minder kwijt als die 370 euro.

Succes.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals het er nu uitziet hoef ik alleen het buitenste raamrubber te bestellen. De binnenste is met beleid er netjes uit te krijgen. BIj het vervangen van me speakers, toen raam naar beneden moest, heb alles gecontroleerd; weatherstrip is helemaal okay en de body ook.

Hoi Ramon,

Ga jij zelf het raam eruit halen en weer erin plaatsen of laat je dat doen?

Zorg ervoor dat je raamrubbers lekker warm blijven als je dat gaat doen. De koude raamrubbers scheuren makkelijk als ze koud zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ramon,

Ga jij zelf het raam eruit halen en weer erin plaatsen of laat je dat doen?

Zorg ervoor dat je raamrubbers lekker warm blijven als je dat gaat doen. De koude raamrubbers scheuren makkelijk als ze koud zijn.

Zijn ruit is gelijmd; de binnenrubbers zijn alleen ter sier en kan je eenvoudig loshalen. De buitenste rubbers zitten in de kit dus die gaan er helaas aan; nieuw setje dus nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok duidelijk.

Pas wel goed op Ramon dat als je frame helemaal geschuurd en klaar is en je zou het eventueel behandelen met zinkspray dat niet elke verf er zomaar aan vast hecht.

Roest is absoluut goed te behandelen. Wij hebben er zelf ook mee te maken bij onze containers en vrachtwagens. Je moet er absoluut de tijd voor nemen om het aan te pakken en dat gaat bij ons vaak niet lukken. En doordat het probleem vooraf minder goed wordt aangepakt komt bij ons de roest in de meeste gevallen binnen een afzienbare tijd weer net zo hard terug.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok duidelijk.

Pas wel goed op Ramon dat als je frame helemaal geschuurd en klaar is en je zou het eventueel behandelen met zinkspray dat niet elke verf er zomaar aan vast hecht.

Als frame totaal geschuurd is gaat er een laag Fertan overheen. Dit goed spoelen met water. Daarna lichtjes schuren en wederom goed spoelen met water. Dan komt er spuitplamuur over, en daarover komt de primer. Deze 3 lagen zouden voldoende behandeling moeten zijn alvorens in kleur te spuiten en af te lakken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als frame totaal geschuurd is gaat er een laag Fertan overheen. Dit goed spoelen met water. Daarna lichtjes schuren en wederom goed spoelen met water. Dan komt er spuitplamuur over, en daarover komt de primer. Deze 3 lagen zouden voldoende behandeling moeten zijn alvorens in kleur te spuiten en af te lakken.

Neem wel spuitplamuur van een goede kwaliteit en zorg voor een lekkere werktemperatuur. Als de spuitplamuur en werktemperatuur niet optimaal zijn laat de plamuur snel los.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Na de 2 lagen spuitplamuur en schuren, ook 2 lagen primer gezet en wederom geschuurd. Ook al wat begonnen om de kleur op te zetten....

[ATTACH]6634[/ATTACH]

[ATTACH]6635[/ATTACH]

[ATTACH]6636[/ATTACH]

:blush:

Mooooooi

Is dat 2 componenten lak?

Ik had 1 bus blanke lak voor het raamframe maar er had denk ik wel meer op gemogen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooooooi

Is dat 2 componenten lak?

Ik had 1 bus blanke lak voor het raamframe maar er had denk ik wel meer op gemogen.

Nee, is dezelfde lak als wat we voor jou frame hebben gebruikt. Rustig aan laag voor laag aanbrengen. Heb nu de profi vernislak van het huismerk van Kuyntjes gekocht. Ik verwacht wel genoeg te hebben aan 400ml.

Netjes.:blush:

:bye1:Roland.

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...