Spring naar bijdragen

Nieuw hier....en een probleem


Redneck
 Share

Recommended Posts

Hallo.

Even voorstellen: ik ben een vrouw van 43 en gek op mijn man, amerikaanse paarden en amerikaanse auto's.

Sinds kort heb ik (eindelijk) een Jeep Cherokee van 1996, heel goedkoop kunnen aanschaffen. Hij doet het geweldig, maar af en toe een beetje vreemd. Lijkt een beetje op het topic over trillen en de death-wobble, maar niet helemaal. Vandaar dat ik een nieuw topic open.

Tot nu toe 3x gebeurd: de auto begint een beetje te trillen (wel controleerbaar, bij hogere snelheden wordt het zelfs minder), trekt dan slecht (beetje haperend) en trekt met het remmen sterk naar links. Na een tijdje gaat het dan vanzelf over. Ook als hij stil heeft gestaan (motor uit) is het weg.

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by BUFFALO@Feb 15 2005, 08:56

morrege Redneck!

Quarterhorses? OK!

Cherokee? Al gekeken naar de remschijven rechts voor i.v.m. het naar links trekken bij het remmen?

btw....welkom hier yes.gif <div align="right">

Hallo, Buffalo.

Ja, Quarterhorses (4 stuks).

Als de remschijven slecht zijn, zou ik dat dan niet steeds moeten merken? Dat naar links trekken bij het remmen doet'ie alleen op het moment dat hij begint te trillen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Kameel@Feb 15 2005, 11:17

Dus, hij trekt naar links...maar alléén als remmen en trillen samengaan?

<div align="right">

Ja, inderdaad. Hij begint te trillen (en in te houden). Als ik dan moet remmen, trekt hij naar links. Normaal gesproken niet. Het komt ook niet vaak voor, tot nu toe drie keer sinds eind december vorig jaar.........

We dachten eerst wel aan een remschijf die vastloopt, omdat het de eerste twee keer gebeurde nadat ik geremd had. Maar vanmorgen begon het spontaan terwijl ik op de autoweg reed (80 km ongeveer). Toen ik harder ging rijden werd het trillen wel wat minder. Bij het remmen merkte ik pas dat het nog niet over was, toen trok hij weer naar links. Ben benieuwd wat hij doet als ik vanmiddag naar huis ga........ unsure.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zou er metéén door een garage/deskundige naar laten kijken.

Volgens mij heb je ABS en loopt je rem idd ergens 'aan' waardoor de ABS ingrijpt en je dus dat dus voelt met die trilling.

Tis maar een gedachte en ik kan het mis hebben.. in ieder geval niet iets om mee te blijven rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Originally posted by Redneck@Feb 15 2005, 11:52

De handrem komt wel gewoon los, ja. Maar als ik het zo lees, zal ik toch maar gauw een afspraak maken met de garage. Zal in ieder geval aangeven dat naar de remmen gekeken moet worden. Hartstikke bedankt voor jullie reacties!

<div align="right">

Succes iig.. laat ff weten wat het is/was.

Altijd nuttige info. smile.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo allemaal.

Sorry, even niet meer geweest. Ik had dus niet gezien dat er nog reacties waren geplaatst.

Hij heeft het niet meer gedaan sinds ik het topic heb geopend, zul je altijd zien. Voor de zekerheid gaan we er wel mee naar de garage, maar dat kan pas begin maart ergens, omdat we nogal moeilijk (lees druk) zitten met het werk en geen vrij kunnen krijgen mad.gif

Even voorzichtig aan dus. Zodra ik meer weet, plaats ik het hier! In ieder geval bedankt voor de reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op de remmentestbank kun je alleen zien wat de remkracht per wiel is.... alleen als het scheeftrekken daar door komt, wordt het daarop zichtbaar....

Er bestaat ook een "dynamische krachten testbank" ( 2 traanplaten op de vloer die onafhankelijk van elkaar bewogen kunnen worden), daarmee kun je de wielophanging op speling / slechte rubbers controleren. Daarmee wordt dus ook duidelijk of de vooras zich wat kan "zetten" tijdens het rijden, en dat zou het probleem wel eens kunnen veroorzaken!

De stabilisatorstang kun je uitsluiten, die voorkomt alleen het overhellen van de auto in de bochten, en heeft niets met trillen of scheeftrekken van doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Opgelost!

Het was dus heel simpel: de remblokken moesten vervangen worden. Het remblok rechtsvoor was zelfs helemaal weg! dry.gif

Wel vreemd dat dat niet is gebleken bij de APK in november en de aankoopkeuring in december. Ik neem tenminste niet aan dat een remblok binnen een maand volledig kan verslijten........

Gelukkig zijn we dus nu zonder al te hoge kosten weer veilig onderweg.

In ieder geval bedankt voor jullie tips!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze horen het idd op het keuringsbewijs te vermelden.... maar, de APK-keurmeester hoeft de wielen niet te demonteren! Probeer dan de dikte van de blokken maar eens te beoordelen..... blink.gif In de praktijk gaat een auto op de remmentestbank: remt 'ie goed, dan wordt er verder (buiten de remleidingen en het pedaalrubber) niet of amper naar gekeken!

Een aankoopkeuring is wat anders: Daar dienen de wielen en eventueel de trommels natuurlijk wel even gedemonteerd te worden!!

Maar wat ook kan: een remklauw die vast heeft gezeten! Meestal kun je dat herkennen aan een heet wordende rem ( bij jou het geval) en veel verschil in dikte van de remblokken links en rechts ( hoeveel verschil zat er bij jou tussen?)

Als zo'n remklauw vast gaat zitten, kunnen zelfs nieuwe blokken in een paar honderd kilometer volledig op zijn! Dan zou het ook heel goed kunnen dat er bij de keuring nog wel voldoende voering op heeft gezeten! ( wel vreemd namelijk dat het bij 2 keuringen niet gezien is....)

Maar wel fijn dat het nu opgelost is! Veel rijplezier dan maar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...