Redneck Geplaatst February 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 Hallo. Even voorstellen: ik ben een vrouw van 43 en gek op mijn man, amerikaanse paarden en amerikaanse auto's. Sinds kort heb ik (eindelijk) een Jeep Cherokee van 1996, heel goedkoop kunnen aanschaffen. Hij doet het geweldig, maar af en toe een beetje vreemd. Lijkt een beetje op het topic over trillen en de death-wobble, maar niet helemaal. Vandaar dat ik een nieuw topic open. Tot nu toe 3x gebeurd: de auto begint een beetje te trillen (wel controleerbaar, bij hogere snelheden wordt het zelfs minder), trekt dan slecht (beetje haperend) en trekt met het remmen sterk naar links. Na een tijdje gaat het dan vanzelf over. Ook als hij stil heeft gestaan (motor uit) is het weg. Iemand enig idee wat het kan zijn? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BUFFALO Geplaatst February 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 morrege Redneck! Quarterhorses? OK! Cherokee? Al gekeken naar de remschijven rechts voor i.v.m. het naar links trekken bij het remmen? btw....welkom hier Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Redneck Geplaatst February 15, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 Originally posted by BUFFALO@Feb 15 2005, 08:56 morrege Redneck! Quarterhorses? OK! Cherokee? Al gekeken naar de remschijven rechts voor i.v.m. het naar links trekken bij het remmen? btw....welkom hier <div align="right">← Hallo, Buffalo. Ja, Quarterhorses (4 stuks). Als de remschijven slecht zijn, zou ik dat dan niet steeds moeten merken? Dat naar links trekken bij het remmen doet'ie alleen op het moment dat hij begint te trillen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 Dus, hij trekt naar links...maar alléén als remmen en trillen samengaan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Redneck Geplaatst February 15, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 Originally posted by Kameel@Feb 15 2005, 11:17 Dus, hij trekt naar links...maar alléén als remmen en trillen samengaan? <div align="right">← Ja, inderdaad. Hij begint te trillen (en in te houden). Als ik dan moet remmen, trekt hij naar links. Normaal gesproken niet. Het komt ook niet vaak voor, tot nu toe drie keer sinds eind december vorig jaar......... We dachten eerst wel aan een remschijf die vastloopt, omdat het de eerste twee keer gebeurde nadat ik geremd had. Maar vanmorgen begon het spontaan terwijl ik op de autoweg reed (80 km ongeveer). Toen ik harder ging rijden werd het trillen wel wat minder. Bij het remmen merkte ik pas dat het nog niet over was, toen trok hij weer naar links. Ben benieuwd wat hij doet als ik vanmiddag naar huis ga........ Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 Ik zou er metéén door een garage/deskundige naar laten kijken. Volgens mij heb je ABS en loopt je rem idd ergens 'aan' waardoor de ABS ingrijpt en je dus dat dus voelt met die trilling. Tis maar een gedachte en ik kan het mis hebben.. in ieder geval niet iets om mee te blijven rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ruudvd Geplaatst February 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 het kan zijn dat je rem aanloopt en dat hij hierdoor oververhit raakt. de remkracht veranderd dan en de wagen trekt scheef met remmen. Ook kan je hierdoor trillingen krijgen (vooral vanaf je trommels (achterrem dus) komt je handrem wel helemaal los? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Redneck Geplaatst February 15, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 De handrem komt wel gewoon los, ja. Maar als ik het zo lees, zal ik toch maar gauw een afspraak maken met de garage. Zal in ieder geval aangeven dat naar de remmen gekeken moet worden. Hartstikke bedankt voor jullie reacties! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst February 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 Originally posted by Redneck@Feb 15 2005, 11:52 De handrem komt wel gewoon los, ja. Maar als ik het zo lees, zal ik toch maar gauw een afspraak maken met de garage. Zal in ieder geval aangeven dat naar de remmen gekeken moet worden. Hartstikke bedankt voor jullie reacties! <div align="right">← Succes iig.. laat ff weten wat het is/was. Altijd nuttige info. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst February 15, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 Heb je al gecontrolleerd of de remschijf goed gemonteerd zit en de wielmoeren goed vastzitten? Dat kan namelijk zowel het trillen als scheef trekken veroorzaken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Redneck Geplaatst February 15, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 15, 2005 Originally posted by Kameel@Feb 15 2005, 12:06 Succes iig.. laat ff weten wat het is/was. Altijd nuttige info. <div align="right">← Zal ik doen! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BUFFALO Geplaatst February 22, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 22, 2005 Hoi Redneck! Hoe'st met cherokee? Remmen? ABS? iets anders? ben benieuwd, BUFFALO. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Redneck Geplaatst February 23, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2005 Hallo allemaal. Sorry, even niet meer geweest. Ik had dus niet gezien dat er nog reacties waren geplaatst. Hij heeft het niet meer gedaan sinds ik het topic heb geopend, zul je altijd zien. Voor de zekerheid gaan we er wel mee naar de garage, maar dat kan pas begin maart ergens, omdat we nogal moeilijk (lees druk) zitten met het werk en geen vrij kunnen krijgen Even voorzichtig aan dus. Zodra ik meer weet, plaats ik het hier! In ieder geval bedankt voor de reacties! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
leontien Geplaatst February 23, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2005 Rij even langs Profile, gratis check en advies. Kan van alles zijn, zoals kapotte stabilisator stang of remverschil tussen voor en achter waardoor de auto naar links trekt. Op de remmenbank zien ze het zo. Wel zo veilig als je een noodstop moet maken......... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 23, 2005 Rapporteren Share Geplaatst February 23, 2005 Op de remmentestbank kun je alleen zien wat de remkracht per wiel is.... alleen als het scheeftrekken daar door komt, wordt het daarop zichtbaar.... Er bestaat ook een "dynamische krachten testbank" ( 2 traanplaten op de vloer die onafhankelijk van elkaar bewogen kunnen worden), daarmee kun je de wielophanging op speling / slechte rubbers controleren. Daarmee wordt dus ook duidelijk of de vooras zich wat kan "zetten" tijdens het rijden, en dat zou het probleem wel eens kunnen veroorzaken! De stabilisatorstang kun je uitsluiten, die voorkomt alleen het overhellen van de auto in de bochten, en heeft niets met trillen of scheeftrekken van doen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Redneck Geplaatst February 25, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 25, 2005 Update: dinsdag 1 maart gaat'ie naar de garage. Overigens heeft hij het gisteren weer gedaan.... We hebben inmiddels ontdekt dat het waarschijnlijk inderdaad aan de rem rechtsvoor ligt. Het rechtervoorwiel kon je namelijk naderhand als straalkachel gebruiken....... Na dinsdag laat ik weten wat het was. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Redneck Geplaatst March 2, 2005 Auteur Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2005 Opgelost! Het was dus heel simpel: de remblokken moesten vervangen worden. Het remblok rechtsvoor was zelfs helemaal weg! Wel vreemd dat dat niet is gebleken bij de APK in november en de aankoopkeuring in december. Ik neem tenminste niet aan dat een remblok binnen een maand volledig kan verslijten........ Gelukkig zijn we dus nu zonder al te hoge kosten weer veilig onderweg. In ieder geval bedankt voor jullie tips! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
BUFFALO Geplaatst March 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2005 Feli Redneck. Veel veilige KM's vanuit Zaandam Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst March 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2005 Plezier verder!! Wel vreemd dat dat niet is gebleken bij de APK in november en de aankoopkeuring in december Ja, die keuringen voldoen niet altijd aan de verwachtingen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
barry32 Geplaatst March 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2005 een remblok mag bij de keuring zelfs nog 1 a 2 mm zijn, als je maar geen ijzer op ijzer hebt dus gewoon goedkeur eigenlijk, wel raar dat ze het niet even aan je melden maar goed veel rijplezier Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst March 2, 2005 Rapporteren Share Geplaatst March 2, 2005 Ze horen het idd op het keuringsbewijs te vermelden.... maar, de APK-keurmeester hoeft de wielen niet te demonteren! Probeer dan de dikte van de blokken maar eens te beoordelen..... In de praktijk gaat een auto op de remmentestbank: remt 'ie goed, dan wordt er verder (buiten de remleidingen en het pedaalrubber) niet of amper naar gekeken! Een aankoopkeuring is wat anders: Daar dienen de wielen en eventueel de trommels natuurlijk wel even gedemonteerd te worden!! Maar wat ook kan: een remklauw die vast heeft gezeten! Meestal kun je dat herkennen aan een heet wordende rem ( bij jou het geval) en veel verschil in dikte van de remblokken links en rechts ( hoeveel verschil zat er bij jou tussen?) Als zo'n remklauw vast gaat zitten, kunnen zelfs nieuwe blokken in een paar honderd kilometer volledig op zijn! Dan zou het ook heel goed kunnen dat er bij de keuring nog wel voldoende voering op heeft gezeten! ( wel vreemd namelijk dat het bij 2 keuringen niet gezien is....) Maar wel fijn dat het nu opgelost is! Veel rijplezier dan maar! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.