Spring naar bijdragen

Hardtop op YJ


kenzo
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Als het goed is ga ik deze week (hoop morge) kijken voor een hardtop voor op mijn wrangler.

Op dit moment zit er nog een bestop softtop op.

Het is een stukje rijden dus als hij bevalt wil ik hem graag meteen meenemen.

Kan ik deze hardtop er gelijk opzetten, of moet ik aanpassingen doen waardoor dit niet gaat?

Het is een YJ uit 1993 en heeft zo'n hoge rolbar achter (zoiets als dit: http://z.about.com/d/4wheeldrive/1/0/O/J/1/Jan_CA_95WrangYJ_RR.jpg)

Ook zitten de beugels er om de softtop strak te spannen.

En hoe zet ik de hardtop vast als ik daar kom?

Vriendelijk bedankt!

bewerkt door kenzo
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om de hardtop er op te zetten moet het complete stangenstelsel inclusief de strips die boven op de voorraam zitten er af.

De hardtop zelf moet vastgezet worden met een stuk of 5 parkers in het voorraamframe en aan beide zijde 4 boutjes in de zijschermen waar je misschien de gaten nog voor moet boren als er nog nooit geen op heeft gezeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ook DE STRIPS AAN DE ZIJKANT verwijderen

de bouten daarvan gebruik je om hardtop vast te zetten

pas op

bij hardtop zijn vaak de rubber hoeken weg

die zitten aan de voorkant eronder kijken en tussen die twee rubber hoeken een rubber strip

rij erheen zonder je softtop en beugels en strippen en neem alleen de bouten mee met de plaatjes die onder de bouten zitten

voorkant heel goed omlaag drukken

koop evt een setje nieuwe rubbers want waar hij op de voorruit rust komt anders vocht en wind binnen die rubbers zijn duur

kijk bij 4wd.com en zoek op hardtop weather seals

dit zijn de hoekjes Part #: OAI12304.06

imagesashx.jpg

check als hij erop zit of de evt... ruitewisser het doet en de achterruit verwarming binnen verlichting

steek de stekker van je jeep links achter in de hardtop en sluit het slangetje van de sproeier aan.

controleer of de gasveren die de klep omhoog houden nog goed functioneren

gasveren kosten ongeveer usd 60,00 per set rubbers usd 30,00 per 2

niet aan de hardtop schuren want hij is origineel korrelig

bijwerken met mat zwart spuitbus

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

bedankt, hoop dat ik allemaal snap wat je bedoeld.

Verder weet ik niet of er stroom ligt voor de hardtop... Heb nergens wat zien liggen.

Er zit geen ruitenwisser op dus daar hoef ik geen slangetje voor.

Verder denk ik dat ik met de softtop erop moet gaan... het is ongeveer 150 km verderop dus dat te doen zonder dak met dit weer... :wacko:

Verder bedankt voor de reacties

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt,

Heb hem gehaald en hij past precies.

Verder nog een vraagje, kunnen de beugels waar de softtop onder klemt blijven zitten?

heb ze er nu vanaf gehaald, maar het lijkt alsof de hardtop te laag zit (de deuren klemmen een beetje), of moeten onder de hardtop (tussen body en hardtop) rubbers zitten? (zit nu koud op elkaar)

Owja, en mijn reserveband is te groot. Het is een hardtop van een wrangler (met uitsparing onderaan), maar als ik de achterruit open wil doen kom ik tegen de reserveband aan... is dit normaal?

Vriendelijk bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt,

Heb hem gehaald en hij past precies.

Verder nog een vraagje, kunnen de beugels waar de softtop onder klemt blijven zitten?

heb ze er nu vanaf gehaald, maar het lijkt alsof de hardtop te laag zit (de deuren klemmen een beetje), of moeten onder de hardtop (tussen body en hardtop) rubbers zitten? (zit nu koud op elkaar)

Ales wat met de ST te maken heeft , moet eraf.

Owja, en mijn reserveband is te groot. Het is een hardtop van een wrangler (met uitsparing onderaan), maar als ik de achterruit open wil doen kom ik tegen de reserveband aan... is dit normaal?

Ja, wel als je band te groot is. Als je band nog aan de deur zit , dan eerst de deur open. Welke maat heb je er nu op zitten ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

hallo,

Ik heb een reserveband: 35 x 13.5 x R15.

Ik doe eerst de achterdeur open, en als die geheel openstaat (verder kan niet want dan zit de band tegen de beugel achter het achterlicht), dan krijg ik de klep niet verder dan 10 cm open. Het wiel is te dik zou je zeggen, maar het staat verder naar buiten, en niet korter tegen de deur op?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35" met 13,5 breed, die zijn te dik.

Heb je hem op de beugel van de achterklep zitten ?

Dan klein tipje, help de deur met open en dicht doen.

De band is te zwaar voor de achterdeur hier ga je probelemen mee krijgen als je veel open en dicht doet.

Beter is dan op een tire carrier te monteren eventueel met bumper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat is inderdaad een goede oplossing. Het is een wrangler YJ 1993... weet iemand welke tire carrier ik ervoor nodig heb? (tweedehands of nieuw), liefst niet te duur.

En het liefst niet aan de bumper vast, omdat er nu geen zit (ja, van die verchroomde gebogen platen), en ik wil graag een andere rvs (ronde buizen ofzo).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja er moeten rubbers tussen de voorruit en de hardtop

2 hoekrubbers zoals ik al eerder had uitgelegd en een rubberstrip die op de vooruit drukt en die je plakt op de onderkant HT voor.

die alustrips beslist eraf.

ik doe ook een strook rubber tape op de zijkanten waar de hardtop op rust

je kunt vaak je reserveband iets naar achteren zetten en dan kan misschien je ruit erlangs. Kijk achter je band aan de binnenkant, die beugel is vaak te verstellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmmmm......ik zou maar werk maken van een swing-out-tire-carrier ding....

35x13,5 aan dat klepje en dan nog verder naar achteren verstellen....<_<

Zo'n buizenbumper heb ik nog liggen trouwens, maar zou die in jouw geval uit mijn hoofd zetten, óf een andere oplossing voor je reserve wiel zoeken.

Mijn 2 centen dan he.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

is van een cj maar zou wel moeten passen Maaaaaaaar, ik heb ook 33''ers

en vindt de constructie eigenlijk te licht 'k zou voor 't bumper geval gaan.

zo lang ie dicht zit geen probleem maar open hangt ie toch een beetje

zo als ie op de foto staat is ie ook niet compleet moeten nl nog 2 beugels voor rechts op de body bij en een 1 sluiting aan de linker kant.

weet nie of 't er bij zit staat nl nie op de foto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb een 31 at achterop hangen.. en heb 35 mud der onder zitten:lol: wieltje achterop is gewoon omdat ik het mooier vind dat der wat achterop hangt. heb nog een 35 reserve en die neem ik meest mee op de aanhanger... maarja als je geen aanhanger heb en altijd rijdend naar het terrein gaat heb je of een probleem of je gooit hem achterin als je geen achterband heb.. zelf vind ik een warn tyercarrier een gaaf ding.. maar de laklaag op een nieuwe is erg slecht. roesten gouw. en ze zijn zeer prijzig. misschien zelf is creatief doen en wat maken op je bumpertje.. zo veel werk is het niet. als je de spullen der voor heb <_<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 er achter de stoelen op zelf gemaakte beugel is onze oplossing. S'avonds met lekke 35 er staan zonder reserve is geen pretje, nergens aan te komen op zo'n moment....Aan de achterklep is geen optie, kun je de deur over half jaar vast lassen om nog dicht te krijgen. Ennn, blijft nog voldoende laadruimte over voor kratjes bier in de lengte mee te nemen.

post-2487-12873024677658_thumb.jpg

post-2487-12873024684607_thumb.jpg

bewerkt door sgt pepper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...