Spring naar bijdragen

richtlijnen bij de aankoop van een Jeep


ruudvd
 Share

Recommended Posts

Dit topic is een “spin-off†van het topic “dat was effe schrikkenâ€

Als je dit topic wilt volgen kan je het beste dit eerst doorlezen.

Met verbazing lees ik dat mijn voorval met de nieuwe “apk verkooptruc†geen uitzondering is maar bijna standaard lijkt…

Hier moeten we gewoon iets aan doen….Succes ermee hoor ik vele zeggen…maar als we een zwijgende meerderheid blijven zijn we natuurlijk een gemakkelijke prooi voor de heren oplichters. (en dat zijn natuurlijk lang niet alle garagehouders)

Apk is bedoeld voor de veiligheid en wanneer de keuring goed word toegepast is dat ook werkelijkheid.

Verkopers maken misbruik van de apk en bieden een schijnveiligheid. Wij als consumenten in het algemeen en hier natuurlijk vooral als auto(kopers) bezitters

hebben natuurlijk, mits georganiseerd, alle macht!!! Wij zijn uiteindelijk degene die de auto kopen,staat ons de voorwaarde niet aan en wil de verkoper geen duidelijke toezeggingen doen…dan stopt hij de auto maar heel diep in z’n….

Ook zie ik vaak vragen van nieuwkomers over waar zij op moeten letten bij de aankoop van een Jeep

Dit bracht mij op het idee om een nieuw topic hierover te openen met als doel het in kaart brengen van de problemen en het daarna opzetten van richtlijnen bij de aankoop van een auto(Jeep) Als we onze ervaringen en kennis delen gaat dit vast lukken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch mooi dat je, na je aankoop-drama, anderen wil waarschuwen voor zulke praktijken.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, veel garages en dealers maken graag gebruik van de spreuk 'APK gekeurd' bij verkoop van auto's. Dat na keuring de halve auto weer wordt verbouwd (goeie banden er weer af bijvoorbeeld) of zelfs niet eens is nagekeken komt nogal eens voor helaas. Nu is het natuurlijk wèl zo dat er nog erg veel bedrijven zijn waar je op kan vertrouwen, al lijken die steeds meer in de minderheid.

Nu hadden we dat al een beetje voorbereid met het 'Tips & trics' forum (klik) waar dit soort van topics eigenlijk hoort, maar helaas gaat dat deel van het Jeepforum aan de meesten voorbij.

Hiervoor zijn wel al wat plannetjes (wat aanpassingen), omdat Tips & trics eigenlijk één van de interessantste forums zou moeten zijn.

Intussen is dit topic een mooie nieuwe start van dat idee en ik nodig dan ook iedereen die wat nuttigs weet het hier te posten. Misschien ook handig, mocht er veel gereageerd worden, af en toe de tips 'bij elkaar te rapen' in een nieuw topic zodat we steeds een mooi overzicht hebben?

Hopelijk hebben we straks een stel mooie richtlijnen en tips voor de aspirant- en ervaren Jeepers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat van die APK.... het blijft een momentopname, laten we dat niet vergeten! Zelf halen we allerlei "kunstjes" uit, zodat onze Jeep maar weer door de keuring komt... Maar die garagehouder doet dat natuurlijk ook, al gaan sommigen daarmee waarschijnlijk net te ver..! Domweg goedkeuren en hopen dat er geen steekproef komt is natuurlijk te gek voor woorden; maar, bijvoorbeeld, i.v.m de breedte voor de keuring even andere velgen eronder vinden we ( meestal) nog wel acceptabel...

Bovendien zijn er een aantal zaken die gewoon geen afkeurpunt zijn; denk aan (beperkte) speling op stuurkogels en bushings, versleten schokbrekers (ze moeten droog zijn, da's voldoende) en remvoeringen die bijna op zijn. Veel APK punten zijn "optische punten": De keurmeester hoeft er dus alleen maar naar te kijken, als het er nog goed uitziet is dat genoeg!

Niet dat ik hiermee de garagehouders / APK stations wil vrijwaren hoor, ik wil alleen duidelijk maken dat de APK er niet is om de kwaliteit van een voertuig te garanderen!

Ga er dus niet vanuit dat een voertuig met APK goed en betrouwbaar is! Hij zal ( als het goed is) veilig zijn, maar de APK is geen aankoopkeuring o.i.d.! Daarvoor moet je met de auto van je keuze naar een onafhankelijk keurstation, zoals de Dekra of ANWB! Daar kun je vaak ook een "einde garantiekeuring" laten uitvoeren, zodat je nog ff langs de verkoper kunt om de puntjes op de i te laten zetten.

Verder is er nog iets als de "consumentenbescherming" , kort gezegd komt het erop neer dat je van een gebruikte auto bepaalde verwachtingen mag hebben, e.e.a. in relatie met de prijs. Maar bij een oude auto wordt dat natuurlijk al lastiger.....

Nogmaals: Ik wil hiermee niet lobbyen voor de garagehouders, maar gewoon even een paar dingetjes ( en misschien wel misverstanden) verduidelijken en /of uit de wereld helpen! Doe ermee wat je wilt... cool.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

87wrangler

Eerlijk gezegt begrijp ik niet goed waar je heen wilt...Dit forum is voor de consumenten, de mensen die plezier aan hun jeep willen beleven.

Het gaat er in dit topic om om tot iets te komen wat de koper op weg helpt bij het kopen van een Jeep. Als je mijn verhaal goed hebt gelezen begrijp je toch wel dat ik hier niet spreek over gerommel binnen de marge.

De koper kan z'n voordeel doen bij een belofte van een garage houder als hij met nieuwe apk aflevert en hiervoor de kosten draagt...en als die apk niets voorstelt waarom zijn ze dan als de dood voor een steekproef??? Als het alleen maar gaat om "kijken of het er leuk uitziet" zou het dus een kwestie van smaak zijn. Er zijn wel degelijk voorschriften voor de maten van speling op bevestigingen. In mijn geval zijn die met een factor 10 overschreden!!!

De handelaren maken van de apk een fluitje als zij de kosten moeten dragen...maar als je als outoeigeaar naar de keuring moet is het plotseling een heel ander verhaal.

Genoeg over de apk want ik wil dat in dit topic veel meer de aandacht krijgt, het moet veel breder worden Ik ga vandaag of morgen een verhaal opzetten over wat ik wil bereiken met dit handvest

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja... ik dacht dat ik wel duidelijk was:

De APK is geen garantie voor een goede auto. Punt!

Wil je weten of 'ie echt goed is: Dan een aankoopkeuring! ( Of je moet zelf de kennis hebben.)

Dat er garagehouders zijn die over de streep gaan, is duidelijk. Maar ook als de garage de apk netjes heeft uitgevoerd, wil dat niet zeggen dat je een uur later geen problemen met de auto kunt hebben!

Leek me nuttige informatie voor een consument die een Jeep (of andere auto) wil kopen.... blink.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ruudvd

Rustig, rustig, denk aan je hart mellow.gif

Ik weet zeker dat een ieder het met je eens is dat er best kaf onder het koren zit bij de heren autoverkopers en dat het ook best een idee is om daar iets aan te proberen te doen. Niemand hier valt je daarop aan, alleen is, denk ik, de APK keuring ( of af-keuring ) mogelijk niet de juiste kapstok hiervoor. Het is nu eenmaal geen garantie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier dan een eerste opsomming van de onderwerpen die volgens mij aan bod moeten komen om uiteindelijk tot een bruikbaar handvest te komen.

Naast puur technische onderwerpen is het volgens mij ook belangrijk dat er wat oriënterende zaken aan de orde komen zoals: wat is een jeep eigenlijk voor auto: compromisloos voor het terrein of ook als reiswagen te gebruiken…een leuke trekker voor het paard ? ( in mijn geval) en wat mag of kan ik er van verwachten (:betrouwbaarheid ?)

Ook zaken in de categorie “zint eer gij begint†: verbruik, kosten van onderhoud, verzekering…belasting…getver nog even en ik begin zelf nog te twijfelen….

Dan natuurlijk de te volgen tactiek bij de aankoop: afspraken, apk…of toch maar liever anwb

Technische zaken: welke typen hebben de voorkeur, zelf uit te voeren tests, enz

Veel van deze zaken staan al verspreid over het forum, een simpele verwijzing met evt aanvullingen is dan ook welkom. Later kunnen deze zaken dan geordend worden..

Input van mij zelf zal hoofdzakelijk gaan over wat je fout kunt doen…daar heb ik in drie weken veel over geleerd…haha…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik tot nu toe geleerd heb... Nu maandje aan 't Jeepen. Mijn Jeep heeft plm een half jaar stil gestaan (buiten). Daardoor kwam er wel erg veel vocht overal in. Intussen V-snaar, bougies, kabels, verdelerkap etc vervangen.... Wijze les om te controleren of een Jeep al lang heeft buiten gestaan en als dit zo is, dit dan te laten vervangen/nakijken voordat je de Jeep overneemt. Voor de rest; als je een Jeep gaat kopen is het wel handig om van te voren te checken hoe het met belasting, verbruik etc zit. Ik heb dat van te voren gedaan en had wat dat betreft dan ook geen verrassingen. Ja hij verbruikt nou eenmaal 1 op 8 gemiddeld en als je goedkoop wil rijden moet je niet een Jeep kopen. Maar daar tegenover staat wel heel veel rijplezier... Je koopt een Jeep niet om van A naar B te komen maar om van A naar B te gaan met een omweg.....

En laat ik af sluiten met te zeggen dat idd een ANWB keuring o.i.d. niet onverstandig is. Voor aspirant kopers: Let goed op met kopen, ja het kost je wat meer (benzine etc)...maar het is wel heeel erg lekker om in te rijden!!!

GeePee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wink.gif Yep, ít's a Jeep thing!

Ook ff zonder dollen.. Jeep Rijden is nu eenmaal niet hetzelfde als Kia rijden. Je bent iets meer kwijt voor véél meer auto biggrin.gif

Ook weten we allemaal wel dat een gang naar de officiële stealer niet goedkoop is.

Ik rij nu sinds een jaar Jeep en ik weet ook dat ik in de afgelopen dertig jaar geen vergelijkbare auto heb gereden. Als je het nooit gedaan hebt.........

You wouldn't understand, it's a Jeep thing!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het lijkt mij nu wel zinnig een eerste release te doen over het deelonderwerp “keuringenâ€

Het lijkt mij wel handig dit topic als “rode draad†te gebruiken bij de opzet van de handleiding Hier kunnen we dan ook verwijzen naar spin offs en een hoofdstuk in tips and tricks.

Ik plaats de eerste opzet voor het hoofdstuk keuringen hier zodat jullie er nog op kunnen schieten, heeft het eenmaal jullie goedkeuring dan plaats ik het als topic in de tips and tricks sectie. Daar kunnen er dan nog feiten aan toegevoegd worden maar om het verhaal duidelijk te houden voeren we evt discussies hier…mee eens?

Richtlijnen bij de aankoop van een Jeep-keuringen-

Het is bij de aankoop van een jeep van belang dat je zo snel mogelijk een beeld krijgt van de technische staat van de jeep. Nog voor de aankoop natuurlijk.

Wat zegt een “nieuwe apk bij aflevering†in de praktijk? Niet meer dan “hij mag de weg op voor een jaarâ€

Strikt genomen zou de apk keuring een indicatie moeten geven van de status van een aantal veiligheid gerelateerde zaken aan de auto, in de praktijk blijft hier echter nweinig van over.

Het beste is om de jeep een uitgebreide keuring te laten ondergaan bv een anwb-keuring. Deze is echter behoorlijk prijzig en als je een aantal jeeps hebt als potentiële kandidaten dan ben je al snel door je budget heen en heb je nog niets!

Het beste is goed vooronderzoek te doen, lees onze richtlijnen goed. Focus je op de meest interessantste aanbiedingen en dan bedoel ik niet alleen de goedkoopste.

Overleg met de verkoper en vertel hem dat je hem eerst ANWB wilt laten keuren. Wordt hij hier behoorlijk zenuwachtig of onverschillig van en probeert hij de beloftes af te zwakken, stap dan maar naar de volgende aanbieder.

Natuurlijk zijn aanbieders nooit erg happig op een uitgebreide keuring (begrijpelijk want ze willen er natuurlijk wel wat aan overhouden) maar hij moet na wat onderhandelen de mogelijkheid wel geven. Als je uiteindelijk een goed gevoel krijgt van aanbieder en Jeep dan laat je de keuring uitvoeren. Bespreek wel eerst met de verkoper wat er met de uitkomst van de keuring wordt gedaan! Wie gaat er opdraaien voor welke kosten? Bedenk wel dat het redelijk moet blijven voor jou maar natuurlijk ook voor de verkoper: een auto van 10 jaar is natuurlijk niet nieuw meer maar hij moet wel veilig zijn. De te verwachten kosten voor onderhoud in de nabije toekomst moeten voor jou ook binnen de perken blijven.

Houd er rekening mee dat de resultaten van de keuring ook zwaar tegen kunnen vallen je moet dan ook bereid zijn de jeep te laten staan en de verloren kosten voor lief te nemen.

Bedenk ook dat je met de instelling “voor een dubbeltje op de eerste rang†natuurlijk nergens komt, het is dan voor de verkoper ook niet meer interessant en is de basis voor de noodzakelijke onderhandelingen weg.

Als je het spel goed speelt heb je uiteindelijk een jeep waarvan je weet waar je aan toe bent voor een redelijke prijs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het meest verstandige wat je kunt doen als je een JEEP wilt gaan kopen is iemand meenemen die al lang Jeep rijd. Ik ben een jaar aan het zoeken geweest en heb iemand meegenomen die 10 jaar Jeep ervaring had en elk geluidje kende.

Waar dien je op te letten Cardan is meestal naar de filistijnen na 70.000 km met grotere banden en/of spoorverbreders. ( Groter moment) Ik zocht een auto die standaard was en niet aan gort gereden was in het terrein. Revisie van cardan kost al gauw 1600 euris. Mensen die niet met een 4 x 4 om kunnen gaan. rijden in terrein met slippende koppeling. Koppeling vernieuwen 750 euro

Was mijn grootste probleem om af te leren. Krakende versnellingen... wegwezen

Hoe herken je een terrein auto ??? Ga er onder liggen en kijk of er deuken zitten in diff uitlaat etc. Knikken in voorschermen. Vervormde einden van uitlaat.

Hou rekening mee dat een jeep met grotere banden veel meer km heeft gereden dan op de teller. Controleer speling op de wiellagers. Kopen van handelaar vind ik meestal

af te raden. Betaal je (bijna) altijd teveel. Of bij dealer dan heb je tenminste garantie.

(Mits gerenommeerd bedrijf) Ik zie cherokees bij garages waar de reparaties 2x de aankoopwaarde overtreffen. Let wel ik heb nul komma nul verstand van Cherokees.

Bij mij moet het dak eraf kunnen.

Kortom plannen om te kopen?? Neem een expert mee

Desnoods betaal je een vakman om mee te gaan is goede investering

Als je wat kunt kopen in de buurt van Amersfoort weet ik zeker dat Erwin Maasbach

met je mee gaat. Dat is een Jeep vakman Betaal hem voor zn tijd en verdien het dik terug. Bij B&S zijn ook mensen die je kunnen behoeden voor miskleunen van 1200 euris.

Wordt lid van de Jeep club en je hebt een grote schare van jeep lovers die je graag willen helpen. Zelfs als ze toyota rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan een heel leger meenemen om een Jeep te kopen, feit blijft dat je andermans ellende koopt. En die ellende is niet altijd bij de eerste en/of de tweede proefrit te ondervinden.

Ook ik had een Jeep-expert bij me, en toch kwamen we achteraf dingen tegen die we niet voorzien konden.

It's a Jeep thing.......................

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gebruikt is gebruikt. Een handleiding voor gezond verstand is het wiel opnieuw uitvinden wink.gif

Ik heb mijn GC bij de dealer gekocht, was niet goedkoop, was wel een goede deal!

Alle problemen zijn door de dealer op zijn kosten in de 6 maanden garantie afgewikkeld en toen de waterpomp ging lekken, een maand na de garantie periode, heeft hij mij alleen de onderdelen laten betalen thumbsup.gif

Hij wist 't : It's a Jeep thing yes.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Ik heb begrepen dat ik dan maar in dit topic moet wezen smile.gif

Ik ben een Jeep newbie. Ben van plan er een te gaan kopen, en ben dus maar eens topics gaan lezen op... het Jeep forum...

Ik heb zoveel mogelijk topics proberen te lezen over 'waar op te letten'(de standaard kost) en ik probeer een beetje uit te vinden waar de voorkomende problemen bij GC's liggen. Welke modellen wel, en welke ik misschien het beste kan mijden.

Even mijn bevindingen (please correct me if I'm wrong)

4.0

V6

standaard banden(maat)

de aitrco goed uitproberen

achtjes rijden en opletten op bonken of rammeltjes / trillingen

kickdown proberen

op schade controleren aan de onderkant van de wagen.

zit ik nog in de goede richting? rolleyes.gif

Dan nu mijn eiegenlijke vraag, want daar kan ik nou net zo weinig over vinden...

Ik wil alleen een GC op LPG (vanwege verbruikskoten)

Is dat nou juist een probleem bij deze auto's? kan ik juist dan beter voor een ander motortype kiezen? en hoveel kilometers zijn heel goed haalbaar op gas bijvoorbeeld?

ik hoop dat jullie me in de goede richting kunnen duwen biggrin.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het blijven toch auto's die vaak een jaartje of 10, 15 oud zijn.

Je koopt dus een auto die al een heeeeeeeel verleden heeft, en je weet niet wat de auto allemaal heeft meegemaakt in die tijd, veel asfalt kilometers? veel off-road geweest? van voor tot achter in elkaar gezeten? Of heeft de vorige eigenaar geen eurie's meer gehad om zijn auto in een goede conditie te houden ?

Ik denk persoonlijk dat er heel erg veel mensen zijn die graag andere willen imponeren met een Jeep, dus vlug zo'n ding kopen en gaan met die banaan.

Maar als ze drie keer in de week bij de benzinepomp zijn geweest zijn er veel al aan het einde van hun salaris.

Ships hij moet eigenlijk ook nog een grote beurt hebben maar me salaris is op, of pfffff wat is die dealer DUUR zeggen ze dan en laten het onderhoud maar zitten (doen ze volgende maand wel weer)

Maar de volgende maand gaat het weer van hetzelfde en word uiteindelijk de auto te duur om te rijden, dus verkopen die hap en ondertussen wel met een hoop achterstallig onderhoud.

En juist die ellende word toch vaak voor GOED verkocht, en daarbij krijg je dan te horen mijn vrouw vind hem toch net wat te groot dus verkoop ik mijn Jeep en ga ik voor mijn vrouw op zoek naar een mooie Panda.

Bullshit is het dus, als je een Jeep XJ limited koopt weet je dat je een auto koopt die toendertijds ongeveer 100.000,- guldens kosten, mogen dan de onderdelen nu ook nog duur zijn ????? JA dus.

Persoonlijk heb ik hier 2 XJ's limited lopen en ja ze slokken een deel van me geld op maar dat neem ik voor lief, en zeg nou zelf wat is er nu fijner als een XJ waar je van opaan kunt.

Nu staat mijn eigenste XJ bij de dealer voor vervanging van de lambda sonde en de MAP sensor, kost wat geld maar een auto die niet lekker rijdt is gewoon niet mijn auto.

En gaan volgende week mijn remblokken kapo dan gaan er gewoon nieuwe op, wat kapot is moet je gewoon of zelf mits een beetje technisch onderlegt of door een garage cq dealer laten doen en zo hou je een fijne auto.

Ik ben dan ook zeeeer te spreken over de eigenschappen van de XJ want zeg nou zelf je rijdt als een koning in een luchtgeveerde koets die er wel ong. 180 paarden voor heeft staan.

En veel mensen gaan er dan ook voor om een Jeep te kopen die helemaal standaard is ??? zou je niet beter een exemplaar kunnen kopen wat of al helemaal geprepareerd is of die juist helemaal is opgeshowt door een liefhebber want mijn idee is de gene die hem dan verkoopt heeft er niet alleen zijn ziel in zitten maar ook een deel van zijn hypotheek wink.gif

Ik wens dan ook iedereen veel suc6 met het kopen van een Jeep, enne gebruik op voorhand het Jeepforum want daar word je niet rijker van maar wel wijzer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

t staat sowiezo vast dat je gek bent om een Jeep te kopen, en als je t geld of de kennis er niet voor hebt dan kan het voor de eigenaar die de auto na je koopt naar aflopen..

Maar ik ben het wel met je eens dat een Liefhebber die zijn auto preparereerd er meer tijd, geld en liefde in heeft zitten dan een handelaar, maar helaas kunnen die ook een draadje naar z'n aardje praten.. oftewel. neem altijd iemand mee met kennis en ervaring en als je iets niet lekker zit wachten.

maar als je verliefd bent op een jeep wordt het een moeilijk verhaal.... Been There, Done That..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi stuk, JeePieRo .. ben het helemaal met je eens ook. (komt bij mij zelden voor wink.gif )

het enige is (ja hoor rolleyes.gif ) dat je zegt dat veel mensen een Jeep kopen om anderen te imponeren of zo. Volgens mij is dat vaak gewoon blinde verliefdheid.

Kosten? "ja, dat komt wel goed"

onderhoud? "ik weet wel een mannetje"

etc etc

Uiteindelijk is het hetzelfde verhaal als bij elke 2de hands auto: goed onderhoud is het belangrijkste en de uitvoering/kleur het minst.

Helaas zijn kopers vaak echt blind.

Topic verplaatst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok bedankt.

dan had ik nog begrepen (nieuw ingewonnen info) dat er GC's zijn die eigenlijk chrsyler zijn, en GC's die uit oostenrijk komen en juist veel meer echte Jeep onderdelen hebben, demeeste uitwisselbaar met een cherokee.

beter achteras, betere automaat en een betere airco.

met had het over een huppeldepup 35 achter as en een 1234 airco en dat soort zaken.

klopt dat een beetje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas, ..... klokken en klepels ...

JEEP is eigendom van Chrysler (sinds enkele jaren) en wordt (sommige modellen) o.a. geassembleerd in de buurt van GRAZ (bij Magna Steyr, waar ook andere auto's worden geassembleerd). In andere topics kun je vinden hoe de type-aanduidingen (bijv. ZJ en ZG) horen bij de plaats waar geassembleerd is en ook aan je VIN (Vehicle Identification Number, staat ergens in je auto gegraveerd en opgeplakt) kun je zien waar je machien vandaan komt.

Pas op voor kretologen : ze smijten met allerlei afkortingen, getallen en andere blabla die indruk maken op de niet-kenner. Advies : spit dit forum grondig door en leer wat echt belangrijk is betreffende de JEEP (echte!) waar je verliefd op bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...