Spring naar bijdragen

APK - banden en spatborden


Recommended Posts

Het is bijna zover, de APK-keuring. Mijn CJ7 uit '83 moet voor 26 september gekeurd worden. Nu heb ik in verschillende threads gelezen dat de banden niet verder dan 3 cm buiten het spatbord mogen steken. Op de CJ zijn de standaard spatborden nog aanwezig (of opnieuw aangebracht) en banden 31x11.5x15 gemonteerd. De wang steekt meer dan 3 cm buiten het spatbord, maar het loopvlak valt er misschien net (of net niet) binnen. Gaat het nu om het loopvlak of gewoon de bruto bandbreedte?

Nu zijn er de laatste jaren ook wat wijzigingen in de APK-regels geweest (waaronder de toegelaten afstand van de koplamp tot buitenkant spatbord). Is het nog steeds het makkelijkste om voor de keuring een paar andere wielen te monteren? Zo ja, heeft iemand in de buurt van Alkmaar/Heerhugowaard een keuringssetje staan?

bewerkt door Watwatwatwat?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren even aan het meten geweest. De banden steken met de 'stok-methode' maximaal 5 cm uit. Kortom, als ik 1 inch in bandenmaat terug ga, dan is het voldoende. Ik denk dat ik daar voor ga. Wellicht dat ik dit jaar nog de oplossing van de deurrubbers probeer, hoewel twee centimeter nog wel een hele afstand is.

Ik realiseer me nu ook dat ik de offset van de velg eerst maar eens op moet meten voordat ik dingen ga kopen. Ik zie nu net op internet dat het per velgmerk/-type nogal kan schelen.

bewerkt door Watwatwatwat?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

maar de apk regels in NL vind ik wel zo krom hier

Ga dan in Belgie of Duitsland eens kijken. Daarbij vergeleken zijn onze regels nog zo slecht niet.

En we weten allemaal wat de regels zijn. Deze zijn overal te vinden en helaas moeten wij ons daar aan houden. Dus kunnen we achteraf niet klagen dat we het ergens niet mee eens zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kromme is dat je niet door de APK komt met te brede banden, maar er wel gewoon mee rond kan rijden en dat gebeurt dan ook. Volgens mij is de politie in Duitsland ook behoorlijk strenger als het gaat om dit soort grappen. Ik ga toch maar op zoek naar een andere set wielen en banden zodat ik niet ieder jaar hoef te medderen. 3 cm uitsteken is ook mooi hoop ik. Ik ga toch niet extreem terrein rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kromme is dat je niet door de APK komt met te brede banden, maar er wel gewoon mee rond kan rijden en dat gebeurt dan ook.

Je mag met alles rondrijden maar als tijdens een algehele controle blijkt dat je wagen niet conform apk is mogen ze jou daarvoor bekeuren. Dat houdt dus ook in als je banden meer als 3 cm uitsteken. Dan mogen de ambtenaren gewoon een boete uitschrijven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als een 31-er 5 cm uitsteekt heb je velgen die redelijk ver naar buiten staan, je kan er ook velgen met een andere et-waarde onder zetten en je 31-ers behouden

Toch niet toevallig wheel-spacers er tussen zitten???:bye1::whistle:

Volgens mij heeft het uisteken niet met 31 te maken (hoogte) maar met de 11,5 das de breedte maat van de band......

Als je naar 31x10,5x15 gaat ben je ook van het probleem af denk ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heeft het uisteken niet met 31 te maken (hoogte) maar met de 11,5 das de breedte maat van de band......

Als je naar 31x10,5x15 gaat ben je ook van het probleem af denk ik

Dat klopt niet helemaal...als de band 1 inch smaller wordt is dat aan binnenzijde 0.5 inch en aan buitenzijde 0.5 inch.

5-1.25 is nog steeds meer als 3 cm :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij heeft het uisteken niet met 31 te maken (hoogte) maar met de 11,5 das de breedte maat van de band......

Als je naar 31x10,5x15 gaat ben je ook van het probleem af denk ik

Heb je helemaal gelijk in marcel, vaak is een 31-er een 10.5 inch brede band, daar was ik even voor het gemak vanuit gegaan:blush:

Wanneer je je 11.5 voor 10.5 omwisselt win je dus aan de binne-en buitenkant 0.5 inch, gaat dus 1.27 cm schelen/kant

* edit: als je koffie gaat halen in de tussentijd kan jeepee je dus voor zijn:ph34r:

bewerkt door theo-cj7
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kromme is dat je niet door de APK komt met te brede banden, maar er wel gewoon mee rond kan rijden en dat gebeurt dan ook. Volgens mij is de politie in Duitsland ook behoorlijk strenger als het gaat om dit soort grappen. Ik ga toch maar op zoek naar een andere set wielen en banden zodat ik niet ieder jaar hoef te medderen. 3 cm uitsteken is ook mooi hoop ik. Ik ga toch niet extreem terrein rijden.

als je er smalspoor assen onder zet. dan heb je dat gezeik niet meer. en je kunt er dan bredere banden onder zetten. bijvoorbeeld mijn jeep heeft een smalspoor assen en 33x12.50x15 banden en blijven mooi binnen de origenele spatborden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je er smalspoor assen onder zet. dan heb je dat gezeik niet meer. en je kunt er dan bredere banden onder zetten. bijvoorbeeld mijn jeep heeft een smalspoor assen en 33x12.50x15 banden en blijven mooi binnen de origenele spatborden

heb je dan niet een hele grote draaicirkel? ik ben overigens aan het kijken naar andere velgen. met een andere backspace en een smallere band moet het wel te doen zijn om ietsje onder die drie centimeter te komen...

ik heb daarom maar eens zitten rekenen en meten. in mijn geval kom ik op de volgende waarden

- velgen 9j, backspace 4 inch

- huidige afstand banden buiten spatbord 50 mm

- huidige breedte banden 11,5 inch = 292,1 mm (theoretisch)

- afstand van wielhub tot buitenkant spatbord 108,8 mm

het meest voor de hand ligt het nu om een velg te kiezen met een backspace gelijk aan de halve velgbreedte. als ik dan een inch smallere banden kies en dus ook de band nog een halve inch naar binnen schuift, kom ik op de inch winst die ik zoek. kortom, een 9 inch velg met backspace 4,5 inch of een 8 inch velg met een backspace van 4 inch en een bandbreedte van ca. 10,5 inch (267 mm, dus een 265/70 R16 kan ook).

het is ff uitzoeken geweest, maar dan heb je ook wat. een beetje balen als ik naar iets nieuws opzoek ga en het nog niet goed is. als iemand mijn denkwijze kan staven, graag

bewerkt door Watwatwatwat?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

[quoto] heb je dan niet een hele grote draaicirkel?

Heeft hij geen last van. Hij rijdt er niet mee <_<

Het is natuurlijk wel zo dat als je assen smaller worden , je sneller problemen kan krijgen tijdens het sturen en flexen in het terrein bijvoorbeeld. Dit kan dus ook weer nadelig zijn voor je draaicirkel. Die hierdoor weer groter zou kunnen worden.

En laten we eerlijk zijn. Je gaat toch geen smalspoor assen plaatsen om het probleem op te lossen als je al breedspoor assen eronder heb zitten. Dan is het plaatsen van bredere fenders toch een stuk makkelijker en sneller.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, daar zat ik dus ook net aan te denken, spatbordverbreders. Vooral omdat ik er door Offroad Europe (ik vroeg naar velgen) er op gewezen werd dat bij een grijs kenteken de banden helemaal niet uit mochten steken. Toen toch maar ff de rdw gebeld, want mijn Jeep heeft nl. een grijs kenteken en ik wilde dat toch wel even zeker weten (i.v.m. de te bestelln breedte van de verbreders). De keurmeester van de rdw wist mij te vertellen dat voor bedrijfsauto's geen eisen worden gesteld aan het uitsteken van de banden. Voor personenauto's is de keuringseis van 30 mm vermeld in artikel 5.2.48. uitwendige veiligheid. In hetzelfde artikel voor bedrijfsauto's, 5.3.48 staat alleen de eis van vleugelmoeren op de wielnaaf die maximaal 30 mm buiten een afscherming mogen vallen (in een toelichting).

Kortom, ik heb me druk lopen maken om niets. Wel raar overigens dat daarin onderscheid wordt gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[quoto] heb je dan niet een hele grote draaicirkel?

Heeft hij geen last van. Hij rijdt er niet mee :bye1:

Het is natuurlijk wel zo dat als je assen smaller worden , je sneller problemen kan krijgen tijdens het sturen en flexen in het terrein bijvoorbeeld. Dit kan dus ook weer nadelig zijn voor je draaicirkel. Die hierdoor weer groter zou kunnen worden.

En laten we eerlijk zijn. Je gaat toch geen smalspoor assen plaatsen om het probleem op te lossen als je al breedspoor assen eronder heb zitten. Dan is het plaatsen van bredere fenders toch een stuk makkelijker en sneller.

met bredere fenders moeten er koplampen op de bumper gemonteerd worden voor de apk. gewoon ff kijken op marktplaats voor soes samurai keurings bandjes. en je bent weer voor een jaartje het apk gezeur af. en 30 jaar en ouder 2 jaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 3 cm regeling is iets wat al jaren hetzelfde is en nog steeds anno 2009 van toepassing is. Ze letten er ook steeds beter op. Mijn jeep werd in juni dit jaar afgekeurd omdat mijn banden niet voorzien waren van een keurmerk en meer als 3 cm uitstaken.

Toen ik alles in orde had gemaakt werd mijn jeep goedgekeurd. Na deze apk heb ik alles weer gemaakt zoals het voor de apk was. 2 weken later kwam ik in een algehele controle terecht en kreeg ik 2 bekeuringen. 1 voor de meer als 3 cm regeling en 1 omdat mijn banden geen keurmerk hadden. Verder vonden ze het een schitterende jeep.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 3 cm regeling is iets wat al jaren hetzelfde is en nog steeds anno 2009 van toepassing is. Ze letten er ook steeds beter op. Mijn jeep werd in juni dit jaar afgekeurd omdat mijn banden niet voorzien waren van een keurmerk en meer als 3 cm uitstaken.

Toen ik alles in orde had gemaakt werd mijn jeep goedgekeurd. Na deze apk heb ik alles weer gemaakt zoals het voor de apk was. 2 weken later kwam ik in een algehele controle terecht en kreeg ik 2 bekeuringen. 1 voor de meer als 3 cm regeling en 1 omdat mijn banden geen keurmerk hadden. Verder vonden ze het een schitterende jeep.

Met keurmerk bedoel je draagvermogen van de band omdat hij grijs kenteken is????

Ik zal toch niet de enigste zijn die nieuwschierig is wat de bekeuringen gekost hebben????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met keurmerk bedoel je draagvermogen van de band omdat hij grijs kenteken is????

Ik zal toch niet de enigste zijn die nieuwschierig is wat de bekeuringen gekost hebben????

Met E keur bedoel ik de EEG-Typegoedkeuring. Er zijn een aantal banden leveranciers die banden leveren zonder een typegoedkeuring. En in Nederland en ook de omliggende landen mag je alleen met banden op de openbare weg rijden die een typegoedkeuring hebben.

Voor de te brede banden kreeg ik een boete van 140 euro en voor het hebben van banden zonder typegoedkeuring kreeg ik een boete van 130 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...