Spring naar bijdragen

Watwatwatwat?

Forum member
  • Aantal bijdragen

    36
  • Geregistreerd

  • Laatst bezocht

Over Watwatwatwat?

  • Verjaardag 28/01/1971

Watwatwatwat?'s Achievements

Newbie

Newbie (1/14)

10

Waardering in de gemeenschap

  1. Zo, ik mag weer een jaar klooien aan de CJ voordat ie weer helemaal top moet zijn. Banden die 5 cm uitsteken waren uiteindelijk geen probleem. Verder alleen wat kleine dingen (stoel zat een beetje los bijvoorbeeld). Achteruitrijverlichting werkt niet, maar dat is voor de APK vanwege de leeftijd van de Jeep geen enkel probleem. Ga het nog wel herstellen, want het kan werken, dus moet het werken..... Dat wordt waarschijnlijk een nieuwe schakelaar in de versnellingsbak (alles doorgemeten, schakelaar lijkt niet okay), maar dat is voor een volgende topic.
  2. mijn wissers wissen tot vlak onder de bovenrand van het raam. ik moet de lengte nog even opmeten.
  3. De garage heeft het ook nog uitgezocht. Het bizarre is dat de eis van 30 mm niet geldt voor bedrijfswagens < 3.500 kg. Daarna weer wel. Oftewel, het wordt niet afgekeurd. In de toekomst verandert dit wellicht nog. Dan kan ik het nog altijd aanpassen. Ik mag er dan van de garage geen smallere banden onder zetten want die brede banden staan veel mooier:yes:. Mocht het ooit zover komen, dan zal ik er spatbordverbreders opzetten. Voorlopig hoef ik niets te veranderen.
  4. ehm, op welk moment klappen ze tegen het rubber? heen of terug? langere ruitenwisserstangen hebben overigens niet zo heel veel effect. wellicht is de ruitenwisserinstallatie aangepast zodat ze een groter bereik hebben en in de ruststand vlak zouden moeten liggen. in dat geval is de koppelstang tussen je ruitenwissermotor en de -arm aangepast en heb je geknikte armen nodig. Zie bijvoorbeeld: http://riptech.net/cgi-bin/ps.cgi?ACTION=THISPAGE&THISPAGE=psdbi/WB-YJ.html&ORDER_ID=1149544335
  5. Zo, lekker is dat, €270,- aan je broek. Ik hoor het morgen allemaal wel. Die van de typegoedkeuring is weer nieuw voor me. Geen idee of mijn banden dat hebben.
  6. ik heb zelf gekeken in de versie van 2007. ook al niet meer helemaal actueel, maar het klopte met wat de keurmeester van de RDW vertelde over bedrijfsauto's. het is me niet gelukt een latere versie te vinden. iemand anders?
  7. Tja, daar zat ik dus ook net aan te denken, spatbordverbreders. Vooral omdat ik er door Offroad Europe (ik vroeg naar velgen) er op gewezen werd dat bij een grijs kenteken de banden helemaal niet uit mochten steken. Toen toch maar ff de rdw gebeld, want mijn Jeep heeft nl. een grijs kenteken en ik wilde dat toch wel even zeker weten (i.v.m. de te bestelln breedte van de verbreders). De keurmeester van de rdw wist mij te vertellen dat voor bedrijfsauto's geen eisen worden gesteld aan het uitsteken van de banden. Voor personenauto's is de keuringseis van 30 mm vermeld in artikel 5.2.48. uitwendige veiligheid. In hetzelfde artikel voor bedrijfsauto's, 5.3.48 staat alleen de eis van vleugelmoeren op de wielnaaf die maximaal 30 mm buiten een afscherming mogen vallen (in een toelichting). Kortom, ik heb me druk lopen maken om niets. Wel raar overigens dat daarin onderscheid wordt gemaakt.
  8. heb je dan niet een hele grote draaicirkel? ik ben overigens aan het kijken naar andere velgen. met een andere backspace en een smallere band moet het wel te doen zijn om ietsje onder die drie centimeter te komen... ik heb daarom maar eens zitten rekenen en meten. in mijn geval kom ik op de volgende waarden - velgen 9j, backspace 4 inch - huidige afstand banden buiten spatbord 50 mm - huidige breedte banden 11,5 inch = 292,1 mm (theoretisch) - afstand van wielhub tot buitenkant spatbord 108,8 mm het meest voor de hand ligt het nu om een velg te kiezen met een backspace gelijk aan de halve velgbreedte. als ik dan een inch smallere banden kies en dus ook de band nog een halve inch naar binnen schuift, kom ik op de inch winst die ik zoek. kortom, een 9 inch velg met backspace 4,5 inch of een 8 inch velg met een backspace van 4 inch en een bandbreedte van ca. 10,5 inch (267 mm, dus een 265/70 R16 kan ook). het is ff uitzoeken geweest, maar dan heb je ook wat. een beetje balen als ik naar iets nieuws opzoek ga en het nog niet goed is. als iemand mijn denkwijze kan staven, graag
  9. Probleem opgelost Gelijk de contactpunten van de stekker bij het dashbord even schoongemaakt. Die pakte ook niet helemaal lekker. Voornaamste oorzaak was toch wel de stekker bij het achterlicht (de chassiskant zal ik maar zeggen). Na de stekker 'kortgesloten' te hebben, werkt het weer naar behoren. De bedrading zal ik binnenkort maar eens vervangen. Het wordt zo langzamerhand wel een zooitje met de bedrading achterin. Conclusie, al meet je stroom (volts), er kan toch een draadbreuk of slecht contact zitten.
  10. Het kromme is dat je niet door de APK komt met te brede banden, maar er wel gewoon mee rond kan rijden en dat gebeurt dan ook. Volgens mij is de politie in Duitsland ook behoorlijk strenger als het gaat om dit soort grappen. Ik ga toch maar op zoek naar een andere set wielen en banden zodat ik niet ieder jaar hoef te medderen. 3 cm uitsteken is ook mooi hoop ik. Ik ga toch niet extreem terrein rijden.
  11. Gisteren even aan het meten geweest. De banden steken met de 'stok-methode' maximaal 5 cm uit. Kortom, als ik 1 inch in bandenmaat terug ga, dan is het voldoende. Ik denk dat ik daar voor ga. Wellicht dat ik dit jaar nog de oplossing van de deurrubbers probeer, hoewel twee centimeter nog wel een hele afstand is. Ik realiseer me nu ook dat ik de offset van de velg eerst maar eens op moet meten voordat ik dingen ga kopen. Ik zie nu net op internet dat het per velgmerk/-type nogal kan schelen.
  12. Hoi Coen, bedankt. Ik ben ook begonnen met het controleren van de stekkers. Allereerst nog wat meetresultaten. Ik heb de achterlichtlampjes richtingaanwijzer/licht eruit gedraaid. Achterlicht (gewoon licht) geeft ca. 2.5 Ohm weerstand tussen voeding en massa. Dit is volgens mij de weerstand van de bedrading en de voorlamp. Het rechterremlicht geeft 1.5 Ohm weerstand tussen de voeding en de massa. Het linkerremlicht geeft...... een veel grotere weerstand (in ieder geval buiten het bereik van de instelling waarmee ik aan het meten was). Kortom er zit ergens een slecht contact of draadbreuk. Ik heb vervolgens de stekker links onder bij het dashbord losgehaald en een extra kabeltje gemaakt vanaf de stekker bij het achterlicht. Hierdoor kon ik de kabel doormeten. De weerstand was wederom te groot. Ik heb ook de weerstand tussen de contactpunten van de andere zijde gemeten (voedingen richting de zekeringhouder e.d.). Daar klopte de weerstanden allemaal wel. Kortom, ik heb het probleem inmiddels geïsoleerd en weet dat het zit in de bedrading die naar de achterzijde loopt. Waarschijnlijk zit het probleem in een oude stekker. Ik denk dat ik een groot deel van die bedrading maar ga vervangen. Het enige vreemde blijft dat ik wel gewoon 12.5 volt gemeten heb op de voeding van het remlicht. Waarschijnlijk toch iets van inductie of een heel flauw contactje.
  13. Ik heb wellicht interesse in de hardtop. Wat bedoel je met het vastzitten van het scharnier? Hoe is de verdere staat van de achterklep? Heb je misschien een foto van de achterklep?
  14. Het is bijna zover, de APK-keuring. Mijn CJ7 uit '83 moet voor 26 september gekeurd worden. Nu heb ik in verschillende threads gelezen dat de banden niet verder dan 3 cm buiten het spatbord mogen steken. Op de CJ zijn de standaard spatborden nog aanwezig (of opnieuw aangebracht) en banden 31x11.5x15 gemonteerd. De wang steekt meer dan 3 cm buiten het spatbord, maar het loopvlak valt er misschien net (of net niet) binnen. Gaat het nu om het loopvlak of gewoon de bruto bandbreedte? Nu zijn er de laatste jaren ook wat wijzigingen in de APK-regels geweest (waaronder de toegelaten afstand van de koplamp tot buitenkant spatbord). Is het nog steeds het makkelijkste om voor de keuring een paar andere wielen te monteren? Zo ja, heeft iemand in de buurt van Alkmaar/Heerhugowaard een keuringssetje staan?
  15. Bedankt voor de reactie. Daar heb ik idd ook aan gedacht. Alleen als ik de voeding van het gewone licht pak, brandt de remgloeidraad wel. Het is dus alleen bij de voeding van het remlicht/richtingaanwijzer. Het moet volgens mij dan ergens in de bedrading/stekkers zitten voor de aansluiting/stekker van de achterlamp. Als het een massa probleem is, snap ik niet dat bijvoorbeeld de richtingaanwijzer links voor wel werkt. Zou het kunnen zijn dat de + van het remlicht/richtingaanwijzer ergens achterin sluiting maakt met de massa? Wellicht is de weerstand in de bekabeling zo hoog dat de andere lampen dan nog wel genoeg stroom krijgen. En voor het meten van een stroom heb je natuurlijk maar weinig weerstand nodig. Ik moet nog maar eens wat weerstanden meten. De weerstand tussen de + van het remlicht en de massa was > 100 Ohm (liep langzaam terug tijdens het meten). Ik zal het ook eens bij mijn andere achterlicht meten.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...