Watwatwatwat? Geplaatst September 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2009 (bewerkt) Het is bijna zover, de APK-keuring. Mijn CJ7 uit '83 moet voor 26 september gekeurd worden. Nu heb ik in verschillende threads gelezen dat de banden niet verder dan 3 cm buiten het spatbord mogen steken. Op de CJ zijn de standaard spatborden nog aanwezig (of opnieuw aangebracht) en banden 31x11.5x15 gemonteerd. De wang steekt meer dan 3 cm buiten het spatbord, maar het loopvlak valt er misschien net (of net niet) binnen. Gaat het nu om het loopvlak of gewoon de bruto bandbreedte? Nu zijn er de laatste jaren ook wat wijzigingen in de APK-regels geweest (waaronder de toegelaten afstand van de koplamp tot buitenkant spatbord). Is het nog steeds het makkelijkste om voor de keuring een paar andere wielen te monteren? Zo ja, heeft iemand in de buurt van Alkmaar/Heerhugowaard een keuringssetje staan? September 9, 2009 bewerkt door Watwatwatwat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gympie1 Geplaatst September 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2009 banden mogen niet meer als 3 centimeter buiten spatbord uitsteeken ze hebben het niet over loop vlak dus totale breedte band de wang dus apk setje erop is beter Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
RobV8 Geplaatst September 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2009 Dag tip : pak een deurrubber (sloop ? ) , snij deze op maat en monteer deze aan je fender flare, dit scheelt al ca 2-3 cm zo keur ik bij ons de auto`s en nog nooit afkeur gehad. Je mag ze van me lenen, heb evt ook deurrubbers voorradig gr Rob Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst September 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 7, 2009 De breedte wat de band uitsteekt word gemeten doormiddel van een stok tegen de band te zetten en dan de afstand te meten tot aan de fender. Doordat de stok onder tegen de bolling aan staat staat hij al iets schuin naar binnen en valt het uitsteken vaak mee. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Watwatwatwat? Geplaatst September 9, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 9, 2009 (bewerkt) Gisteren even aan het meten geweest. De banden steken met de 'stok-methode' maximaal 5 cm uit. Kortom, als ik 1 inch in bandenmaat terug ga, dan is het voldoende. Ik denk dat ik daar voor ga. Wellicht dat ik dit jaar nog de oplossing van de deurrubbers probeer, hoewel twee centimeter nog wel een hele afstand is. Ik realiseer me nu ook dat ik de offset van de velg eerst maar eens op moet meten voordat ik dingen ga kopen. Ik zie nu net op internet dat het per velgmerk/-type nogal kan schelen. September 9, 2009 bewerkt door Watwatwatwat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst September 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 als keuringsetje moet je een bandensetje van een soes samurai gebruiken. het staat wel niet zo mooi onder je jeep. maar de apk regels in NL vind ik wel zo krom hier Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst September 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 maar de apk regels in NL vind ik wel zo krom hier Ga dan in Belgie of Duitsland eens kijken. Daarbij vergeleken zijn onze regels nog zo slecht niet. En we weten allemaal wat de regels zijn. Deze zijn overal te vinden en helaas moeten wij ons daar aan houden. Dus kunnen we achteraf niet klagen dat we het ergens niet mee eens zijn. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Watwatwatwat? Geplaatst September 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 Het kromme is dat je niet door de APK komt met te brede banden, maar er wel gewoon mee rond kan rijden en dat gebeurt dan ook. Volgens mij is de politie in Duitsland ook behoorlijk strenger als het gaat om dit soort grappen. Ik ga toch maar op zoek naar een andere set wielen en banden zodat ik niet ieder jaar hoef te medderen. 3 cm uitsteken is ook mooi hoop ik. Ik ga toch niet extreem terrein rijden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst September 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 Als een 31-er 5 cm uitsteekt heb je velgen die redelijk ver naar buiten staan, je kan er ook velgen met een andere et-waarde onder zetten en je 31-ers behouden Toch niet toevallig wheel-spacers er tussen zitten??? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst September 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 Het kromme is dat je niet door de APK komt met te brede banden, maar er wel gewoon mee rond kan rijden en dat gebeurt dan ook. Je mag met alles rondrijden maar als tijdens een algehele controle blijkt dat je wagen niet conform apk is mogen ze jou daarvoor bekeuren. Dat houdt dus ook in als je banden meer als 3 cm uitsteken. Dan mogen de ambtenaren gewoon een boete uitschrijven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Marcel79 Geplaatst September 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 Als een 31-er 5 cm uitsteekt heb je velgen die redelijk ver naar buiten staan, je kan er ook velgen met een andere et-waarde onder zetten en je 31-ers behoudenToch niet toevallig wheel-spacers er tussen zitten??? Volgens mij heeft het uisteken niet met 31 te maken (hoogte) maar met de 11,5 das de breedte maat van de band...... Als je naar 31x10,5x15 gaat ben je ook van het probleem af denk ik Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst September 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 Volgens mij heeft het uisteken niet met 31 te maken (hoogte) maar met de 11,5 das de breedte maat van de band...... Als je naar 31x10,5x15 gaat ben je ook van het probleem af denk ik Dat klopt niet helemaal...als de band 1 inch smaller wordt is dat aan binnenzijde 0.5 inch en aan buitenzijde 0.5 inch. 5-1.25 is nog steeds meer als 3 cm Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst September 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 (bewerkt) Volgens mij heeft het uisteken niet met 31 te maken (hoogte) maar met de 11,5 das de breedte maat van de band...... Als je naar 31x10,5x15 gaat ben je ook van het probleem af denk ik Heb je helemaal gelijk in marcel, vaak is een 31-er een 10.5 inch brede band, daar was ik even voor het gemak vanuit gegaan:blush: Wanneer je je 11.5 voor 10.5 omwisselt win je dus aan de binne-en buitenkant 0.5 inch, gaat dus 1.27 cm schelen/kant * edit: als je koffie gaat halen in de tussentijd kan jeepee je dus voor zijn:ph34r: September 10, 2009 bewerkt door theo-cj7 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst September 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 Het kromme is dat je niet door de APK komt met te brede banden, maar er wel gewoon mee rond kan rijden en dat gebeurt dan ook. Volgens mij is de politie in Duitsland ook behoorlijk strenger als het gaat om dit soort grappen. Ik ga toch maar op zoek naar een andere set wielen en banden zodat ik niet ieder jaar hoef te medderen. 3 cm uitsteken is ook mooi hoop ik. Ik ga toch niet extreem terrein rijden. als je er smalspoor assen onder zet. dan heb je dat gezeik niet meer. en je kunt er dan bredere banden onder zetten. bijvoorbeeld mijn jeep heeft een smalspoor assen en 33x12.50x15 banden en blijven mooi binnen de origenele spatborden Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Watwatwatwat? Geplaatst September 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 10, 2009 (bewerkt) als je er smalspoor assen onder zet. dan heb je dat gezeik niet meer. en je kunt er dan bredere banden onder zetten. bijvoorbeeld mijn jeep heeft een smalspoor assen en 33x12.50x15 banden en blijven mooi binnen de origenele spatborden heb je dan niet een hele grote draaicirkel? ik ben overigens aan het kijken naar andere velgen. met een andere backspace en een smallere band moet het wel te doen zijn om ietsje onder die drie centimeter te komen... ik heb daarom maar eens zitten rekenen en meten. in mijn geval kom ik op de volgende waarden - velgen 9j, backspace 4 inch - huidige afstand banden buiten spatbord 50 mm - huidige breedte banden 11,5 inch = 292,1 mm (theoretisch) - afstand van wielhub tot buitenkant spatbord 108,8 mm het meest voor de hand ligt het nu om een velg te kiezen met een backspace gelijk aan de halve velgbreedte. als ik dan een inch smallere banden kies en dus ook de band nog een halve inch naar binnen schuift, kom ik op de inch winst die ik zoek. kortom, een 9 inch velg met backspace 4,5 inch of een 8 inch velg met een backspace van 4 inch en een bandbreedte van ca. 10,5 inch (267 mm, dus een 265/70 R16 kan ook). het is ff uitzoeken geweest, maar dan heb je ook wat. een beetje balen als ik naar iets nieuws opzoek ga en het nog niet goed is. als iemand mijn denkwijze kan staven, graag September 10, 2009 bewerkt door Watwatwatwat? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst September 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 11, 2009 [quoto] heb je dan niet een hele grote draaicirkel? Heeft hij geen last van. Hij rijdt er niet mee <_< Het is natuurlijk wel zo dat als je assen smaller worden , je sneller problemen kan krijgen tijdens het sturen en flexen in het terrein bijvoorbeeld. Dit kan dus ook weer nadelig zijn voor je draaicirkel. Die hierdoor weer groter zou kunnen worden. En laten we eerlijk zijn. Je gaat toch geen smalspoor assen plaatsen om het probleem op te lossen als je al breedspoor assen eronder heb zitten. Dan is het plaatsen van bredere fenders toch een stuk makkelijker en sneller. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Watwatwatwat? Geplaatst September 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 11, 2009 Tja, daar zat ik dus ook net aan te denken, spatbordverbreders. Vooral omdat ik er door Offroad Europe (ik vroeg naar velgen) er op gewezen werd dat bij een grijs kenteken de banden helemaal niet uit mochten steken. Toen toch maar ff de rdw gebeld, want mijn Jeep heeft nl. een grijs kenteken en ik wilde dat toch wel even zeker weten (i.v.m. de te bestelln breedte van de verbreders). De keurmeester van de rdw wist mij te vertellen dat voor bedrijfsauto's geen eisen worden gesteld aan het uitsteken van de banden. Voor personenauto's is de keuringseis van 30 mm vermeld in artikel 5.2.48. uitwendige veiligheid. In hetzelfde artikel voor bedrijfsauto's, 5.3.48 staat alleen de eis van vleugelmoeren op de wielnaaf die maximaal 30 mm buiten een afscherming mogen vallen (in een toelichting). Kortom, ik heb me druk lopen maken om niets. Wel raar overigens dat daarin onderscheid wordt gemaakt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
F.M Geplaatst September 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 11, 2009 [quoto] heb je dan niet een hele grote draaicirkel? Heeft hij geen last van. Hij rijdt er niet mee Het is natuurlijk wel zo dat als je assen smaller worden , je sneller problemen kan krijgen tijdens het sturen en flexen in het terrein bijvoorbeeld. Dit kan dus ook weer nadelig zijn voor je draaicirkel. Die hierdoor weer groter zou kunnen worden. En laten we eerlijk zijn. Je gaat toch geen smalspoor assen plaatsen om het probleem op te lossen als je al breedspoor assen eronder heb zitten. Dan is het plaatsen van bredere fenders toch een stuk makkelijker en sneller. met bredere fenders moeten er koplampen op de bumper gemonteerd worden voor de apk. gewoon ff kijken op marktplaats voor soes samurai keurings bandjes. en je bent weer voor een jaartje het apk gezeur af. en 30 jaar en ouder 2 jaar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
gjoa Geplaatst September 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 15, 2009 Hier een overzicht van de keuringseisen mbt APK van het RDW. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst September 15, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 15, 2009 Hier een overzicht van de keuringseisen mbt APK van het RDW. Dat is de uitgave van 2003 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Watwatwatwat? Geplaatst September 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2009 ik heb zelf gekeken in de versie van 2007. ook al niet meer helemaal actueel, maar het klopte met wat de keurmeester van de RDW vertelde over bedrijfsauto's. het is me niet gelukt een latere versie te vinden. iemand anders? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst September 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2009 De 3 cm regeling is iets wat al jaren hetzelfde is en nog steeds anno 2009 van toepassing is. Ze letten er ook steeds beter op. Mijn jeep werd in juni dit jaar afgekeurd omdat mijn banden niet voorzien waren van een keurmerk en meer als 3 cm uitstaken. Toen ik alles in orde had gemaakt werd mijn jeep goedgekeurd. Na deze apk heb ik alles weer gemaakt zoals het voor de apk was. 2 weken later kwam ik in een algehele controle terecht en kreeg ik 2 bekeuringen. 1 voor de meer als 3 cm regeling en 1 omdat mijn banden geen keurmerk hadden. Verder vonden ze het een schitterende jeep. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
theo-cj7 Geplaatst September 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2009 De 3 cm regeling is iets wat al jaren hetzelfde is en nog steeds anno 2009 van toepassing is. Ze letten er ook steeds beter op. Mijn jeep werd in juni dit jaar afgekeurd omdat mijn banden niet voorzien waren van een keurmerk en meer als 3 cm uitstaken.Toen ik alles in orde had gemaakt werd mijn jeep goedgekeurd. Na deze apk heb ik alles weer gemaakt zoals het voor de apk was. 2 weken later kwam ik in een algehele controle terecht en kreeg ik 2 bekeuringen. 1 voor de meer als 3 cm regeling en 1 omdat mijn banden geen keurmerk hadden. Verder vonden ze het een schitterende jeep. Met keurmerk bedoel je draagvermogen van de band omdat hij grijs kenteken is???? Ik zal toch niet de enigste zijn die nieuwschierig is wat de bekeuringen gekost hebben???? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
michel1972 Geplaatst September 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst September 17, 2009 Met keurmerk bedoel je draagvermogen van de band omdat hij grijs kenteken is????Ik zal toch niet de enigste zijn die nieuwschierig is wat de bekeuringen gekost hebben???? Met E keur bedoel ik de EEG-Typegoedkeuring. Er zijn een aantal banden leveranciers die banden leveren zonder een typegoedkeuring. En in Nederland en ook de omliggende landen mag je alleen met banden op de openbare weg rijden die een typegoedkeuring hebben. Voor de te brede banden kreeg ik een boete van 140 euro en voor het hebben van banden zonder typegoedkeuring kreeg ik een boete van 130 euro. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Watwatwatwat? Geplaatst September 20, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst September 20, 2009 Zo, lekker is dat, €270,- aan je broek. Ik hoor het morgen allemaal wel. Die van de typegoedkeuring is weer nieuw voor me. Geen idee of mijn banden dat hebben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.