kas Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Hallo, Ik heb een XJ (208dkm) uit 2000 op gas (G3 AFS) met het volgende probleem: als de motor echt warm is, schommelt het stationair toerental (galopperen), hij doet dit ook als je een beetje gas geeft. Met name bij filerijden en rond de 80km/u (ring Adam) erg vervelend. Dit doet zich alleen voor op gas, op benzine is er niets aan de hand. Ik ben er onlangs mee naar de gasinbouwer geweest, deze heeft het gas systeem gecheckt, dit schijnt in orde te zijn..(installatie is 2,5jr en 25000km oud) Hij heeft het gashuis en de stappenmotor gereinigd, de motor op vacuumlekkage en valse lucht gecontroleerd. Vandaag heb ik er na overleg met de mannnen van Jeebees in Tilburg een nieuwe inlaatspruitstukpakking in laten zetten, maar helaas het probleem is er nog.. Heeft iemand enig idee waar verder te zoeken of blijft de verdamper toch verdacht? groeten, Kaspar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Gas instalatie is pas 25.000 kilometer gebruikt? Denk dat je de verdamper dan wel kan uitsluiten. Werkt je stappenmotor wel goed? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kas Geplaatst July 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Het probleem doet zich niet voor op benzine, dus lijkt het me dat de stappenmotor dan niet de oorzaak kan zijn. En het doet zich niet alleen voor bij stationair toerental. gr. Kaspar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Petra Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Heb je al foutcodes uitgelezen? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kas Geplaatst July 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Ja hij heeft bij de gasspecialist aan de computer gehangen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst July 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Ja hij heeft bij de gasspecialist aan de computer gehangen. De foutcodes van de XJ bedoelt Petra...... Hij loopt wel goed als de motor koud is? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kas Geplaatst July 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 10, 2009 Dat begrijp ik;), maar daar kwam niks uit. Bij een koude motor is er niets aan de hand. Het doet zich voor als de motor goed warm is. gr. Kaspar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
ed_xj Geplaatst July 11, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2009 Wanneer is lambda-sonde vervangen ? Indien lang geleden, signaalverloop laten nakijken, spanning moet goed tussen uiterste spanningsgrenzen 'schommelen' en relatief snel (spanningsverloop is wel iets trager op LPG dan op benzine, en hangt af van type LPGinstallatie). Indien sonde oud is, de spanning traagt wisselt tussen de uiterste grenzen, en spanning bijv. slechts verloopt tussen de 0,3 en 0,7 Volt, zal de sonde 'versleten' zijn wat de toerentalwisselingen veroorzaakt. De LPGcomputer stuurt immers de mengselregeling wisselend van arm naar rijk (en vice versa) om de spanningsgrenzen van het lambdasignaal te bereiken, maar 'overstuurt' het brandstofmengsel afwisselend van arm naar rijk (en vice versa) bij een versleten sonde. Wat resulteert in merkbare toerentalvariaties. Indien de veranderingen in mengselsamenstelling echter snel kunnen gebeuren, hetgeen bereikt wordt met een goede lambdasonde, komen deze variaties in mengselsamentstelling lucht/brandstof voor de leek niet waarneembaar tot uiting in toerentalvariaties. Het benzinesysteem kan sneller reageren dan een LPGsysteem, en o.a. daardoor slijtage van de lambdasonde beter 'opvangen' waardoor een oudere lambdasonde niet altijd problemen geeft bij rijden op benzine. Daarom ook (belangrijk) : lambdasondesignaal vergelijken tussen bedrijf op benzine en LPG. Mogelijks te gebruiken toestellen voor diagnose : DMM, digiscope, 4gas, lambdasondetester, ... Alles kan technisch veel korrekter, uitvoeriger en specifieker verklaard worden, doch wordt dan misschien minder verstaanbaar voor de modale gebruiker. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kas Geplaatst July 11, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 11, 2009 Ed dank voor je antwoord. Volgens de gasinbouwer was de lambda-sonde nog ok, maar de auto staat nog bij de garage dus kunnen ze dat mooi checken/vervangen. btw:het is een prins installatie. gr Kaspar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
irish xj Geplaatst July 19, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 19, 2009 Ik heb soms zelfde probleem. Vind dit erger wanneer het gas is afgesteld voor emissie voor de keuring, als ik het een beetje rijker zet heb ik een hogere emissie maar rijd de Jeep veel beter, ik heb ook meer vermogen. Afgelopen week in Luxemburg geweest en gas afgesteld om gekeurd te worden geeft het problemen berg op te rijden. Schakel over op benzine en de Jeep blijft gewoon in overdrive en schakelt niet terug. Afgesteld voor keuring gebruikt iets minder gas. Ongeveer 1 op 7 ipv 1 op 6. De grote vraag is met armere mengels of de kleppen eerder zullen verbranden... Gas is goedkoper dan kleppen vervangen ;-) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Limited 97 Geplaatst July 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2009 Kunnen ook verbrande kleppen/zetels zijn, met benzine merk je dat niet. Resulteerde bij mij in een gereviseerde kop ! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst July 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2009 Het probleem doet zich niet voor op benzine, dus lijkt het me dat de stappenmotor dan niet de oorzaak kan zijn. En het doet zich niet alleen voor bij stationair toerental.gr. Kaspar Aangezien een G2 en G3 installatie en zelfstellend systeem is hebben deze een eigen stappenmotor buiten die van de Jeep om die bedoeld is voor de benz. Ik verdenk hierbij ook de lambda sonde en dat valt alleen uit te sluiten door er een nieuwe in te zetten je computer te resetten en er dan een stuk mee te gaan rijden zover mijn kennis gaat kan je niks meten cq zien aan een lambda sonde.. suc 6 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst July 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2009 Ik verdenk hierbij ook de lambda sonde en dat valt alleen uit te sluiten door er een nieuwe in te zetten je computer te resetten en er dan een stuk mee te gaan rijden zover mijn kennis gaat kan je niks meten cq zien aan een lambda sonde..suc 6 Met een OBDII-meter zou dat prima zichtbaar gemaakt kunnen worden volgens mij. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
MCJeep Geplaatst July 20, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 20, 2009 Met een OBDII-meter zou dat prima zichtbaar gemaakt kunnen worden volgens mij. De waarde die de lambda sonde meet zijn altijd wisselend en gekoppeld en de uitslagen die geprogrammeerd zijn in de boordcomputer. Indien de waarde net niet of net wel buiten het voorgeprogrammeerde valt zal je dit niet kunnen meten met de OBDII-scanner en vallen ze dus binnen de normen waardoor je virtueel niks kan aflezen maar wel tijdens het rijden merkt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kas Geplaatst July 27, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 27, 2009 In het kader van ''preventief'' vervangen: Welke moet ik hebben die voor de kat of erna of allebei (kassa!)? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kas Geplaatst August 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2009 Er blijkt toch een soort van afstelschroefje op de verdamper (poliauto C5) te zitten. Na deze iets uitgedraaid te hebben lijkt het probleem verdwenen.. Toch wil ik de lambdasonde ook vervangen, maar welke van de 2 moet ik hebben? Kaspar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeepie M Geplaatst August 10, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2009 Er blijkt toch een soort van afstelschroefje op de verdamper (poliauto C5) te zitten. Na deze iets uitgedraaid te hebben lijkt het probleem verdwenen..Toch wil ik de lambdasonde ook vervangen, maar welke van de 2 moet ik hebben? Kaspar Ik zal vanavond of morgen wel even voor je testen welke lambda door de LPG-computer gebruikt wordt en welke gesimuleerd wordt. Op de verdamper zitten 2 afstelschroeven. Een grote messing knop aan de bovenkant en een klein schroefje aan de zijkant. De grote bovenop is zover ik weet voor de mengverhouding. Deze moet je niet te zuinig afstellen, dat is zeer slecht voor de motor. Verstandig is het om even de afstelling te laten controleren bij een gasboer (moet ik ook nog steeds doen). Een tip die ik ergens op internet las is de grote knop twee slagen los te draaien. Hij staat dan wel te rijk, maar loopt goed. Hiermee kan je dan naar de gasboer om 'm goed af te laten stellen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kas Geplaatst August 10, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 10, 2009 Ik heb idd de grote stelknop op de bovenkant iets uitgedraaid tot dat het pulsen ophield. Kaspar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeepie M Geplaatst August 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2009 Ik heb met een OBD2 scanner gekeken en het blijkt dat de lambda voor de katalysator gesimuleerd wordt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kas Geplaatst August 13, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2009 bedankt voor het kijken, ga ik die vervangen.. gr. Kaspar Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Jeepie M Geplaatst August 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2009 bedankt voor het kijken, ga ik die vervangen..gr. Kaspar Als je een wil vervangen, zou ik degene na de katalysator vervangen. Degene voor de katalysator wordt, tijdens het lopen op LPG, omzeilt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kas Geplaatst August 13, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2009 Zit wat in... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst August 13, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 13, 2009 De sensor na de Kat is er alleen voor om katalisator efficiency te meten, heeft niets met de mengsel verhouding, of het lopen van de motor temaken. De hunting at idle is door een te arm mengsel. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Newbe Geplaatst August 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 14, 2009 Niet dus. Die tweede Kat is er om de PCM aan te sturen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
aw12345 Geplaatst August 14, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 14, 2009 Ik heb genoeg smog tests gedaan hier in Cali om te weten dat met OBD2 de o2 sensor na de laatse Katilisator is er alleen om katillisator efficientie te meten. Tenzij er een hoop in Europa aan het emisie systeem verandered is. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.