Spring naar bijdragen

XJ met een gasprobleem


kas
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Ik heb een XJ (208dkm) uit 2000 op gas (G3 AFS) met het volgende probleem: als de motor echt warm is, schommelt het stationair toerental (galopperen), hij doet dit ook als je een beetje gas geeft. Met name bij filerijden en rond de 80km/u (ring Adam) erg vervelend. Dit doet zich alleen voor op gas, op benzine is er niets aan de hand.

Ik ben er onlangs mee naar de gasinbouwer geweest, deze heeft het gas systeem gecheckt, dit schijnt in orde te zijn..(installatie is 2,5jr en 25000km oud) Hij heeft het gashuis en de stappenmotor gereinigd, de motor op vacuumlekkage en valse lucht gecontroleerd. Vandaag heb ik er na overleg met de mannnen van Jeebees in Tilburg een nieuwe inlaatspruitstukpakking in laten zetten, maar helaas het probleem is er nog..

Heeft iemand enig idee waar verder te zoeken of blijft de verdamper toch verdacht?

groeten,

Kaspar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer is lambda-sonde vervangen ? Indien lang geleden, signaalverloop laten nakijken, spanning moet goed tussen uiterste spanningsgrenzen 'schommelen' en relatief snel (spanningsverloop is wel iets trager op LPG dan op benzine, en hangt af van type LPGinstallatie). Indien sonde oud is, de spanning traagt wisselt tussen de uiterste grenzen, en spanning bijv. slechts verloopt tussen de 0,3 en 0,7 Volt, zal de sonde 'versleten' zijn wat de toerentalwisselingen veroorzaakt. De LPGcomputer stuurt immers de mengselregeling wisselend van arm naar rijk (en vice versa) om de spanningsgrenzen van het lambdasignaal te bereiken, maar 'overstuurt' het brandstofmengsel afwisselend van arm naar rijk (en vice versa) bij een versleten sonde. Wat resulteert in merkbare toerentalvariaties. Indien de veranderingen in mengselsamenstelling echter snel kunnen gebeuren, hetgeen bereikt wordt met een goede lambdasonde, komen deze variaties in mengselsamentstelling lucht/brandstof voor de leek niet waarneembaar tot uiting in toerentalvariaties. Het benzinesysteem kan sneller reageren dan een LPGsysteem, en o.a. daardoor slijtage van de lambdasonde beter 'opvangen' waardoor een oudere lambdasonde niet altijd problemen geeft bij rijden op benzine. Daarom ook (belangrijk) : lambdasondesignaal vergelijken tussen bedrijf op benzine en LPG.

Mogelijks te gebruiken toestellen voor diagnose : DMM, digiscope, 4gas, lambdasondetester, ... Alles kan technisch veel korrekter, uitvoeriger en specifieker verklaard worden, doch wordt dan misschien minder verstaanbaar voor de modale gebruiker.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb soms zelfde probleem. Vind dit erger wanneer het gas is afgesteld voor emissie voor de keuring, als ik het een beetje rijker zet heb ik een hogere emissie maar rijd de Jeep veel beter, ik heb ook meer vermogen.

Afgelopen week in Luxemburg geweest en gas afgesteld om gekeurd te worden geeft het problemen berg op te rijden. Schakel over op benzine en de Jeep blijft gewoon in overdrive en schakelt niet terug.

Afgesteld voor keuring gebruikt iets minder gas. Ongeveer 1 op 7 ipv 1 op 6. De grote vraag is met armere mengels of de kleppen eerder zullen verbranden... Gas is goedkoper dan kleppen vervangen ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het probleem doet zich niet voor op benzine, dus lijkt het me dat de stappenmotor dan niet de oorzaak kan zijn. En het doet zich niet alleen voor bij stationair toerental.

gr. Kaspar

Aangezien een G2 en G3 installatie en zelfstellend systeem is hebben deze een eigen stappenmotor buiten die van de Jeep om die bedoeld is voor de benz.

Ik verdenk hierbij ook de lambda sonde en dat valt alleen uit te sluiten door er een nieuwe in te zetten je computer te resetten en er dan een stuk mee te gaan rijden zover mijn kennis gaat kan je niks meten cq zien aan een lambda sonde..

suc 6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik verdenk hierbij ook de lambda sonde en dat valt alleen uit te sluiten door er een nieuwe in te zetten je computer te resetten en er dan een stuk mee te gaan rijden zover mijn kennis gaat kan je niks meten cq zien aan een lambda sonde..

suc 6

Met een OBDII-meter zou dat prima zichtbaar gemaakt kunnen worden volgens mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een OBDII-meter zou dat prima zichtbaar gemaakt kunnen worden volgens mij.

De waarde die de lambda sonde meet zijn altijd wisselend en gekoppeld en de uitslagen die geprogrammeerd zijn in de boordcomputer.

Indien de waarde net niet of net wel buiten het voorgeprogrammeerde valt zal je dit niet kunnen meten met de OBDII-scanner en vallen ze dus binnen de normen waardoor je virtueel niks kan aflezen maar wel tijdens het rijden merkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Er blijkt toch een soort van afstelschroefje op de verdamper (poliauto C5) te zitten. Na deze iets uitgedraaid te hebben lijkt het probleem verdwenen..

Toch wil ik de lambdasonde ook vervangen, maar welke van de 2 moet ik hebben?

Kaspar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er blijkt toch een soort van afstelschroefje op de verdamper (poliauto C5) te zitten. Na deze iets uitgedraaid te hebben lijkt het probleem verdwenen..

Toch wil ik de lambdasonde ook vervangen, maar welke van de 2 moet ik hebben?

Kaspar

Ik zal vanavond of morgen wel even voor je testen welke lambda door de LPG-computer gebruikt wordt en welke gesimuleerd wordt.

Op de verdamper zitten 2 afstelschroeven. Een grote messing knop aan de bovenkant en een klein schroefje aan de zijkant. De grote bovenop is zover ik weet voor de mengverhouding. Deze moet je niet te zuinig afstellen, dat is zeer slecht voor de motor. Verstandig is het om even de afstelling te laten controleren bij een gasboer (moet ik ook nog steeds doen).

Een tip die ik ergens op internet las is de grote knop twee slagen los te draaien. Hij staat dan wel te rijk, maar loopt goed. Hiermee kan je dan naar de gasboer om 'm goed af te laten stellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...