Spring naar bijdragen

koelvloeistof borrelt op en stroomt over uit expansievat


Recommended Posts

Mogge jeepers,

ik heb eens zitten zoeken op het forum nav een probleem met mijn jeep.

soms, en dan met warm weer, als ik de motor uitzet en het contact uit dan borrelt de koelvloeistof op in het expansievat en strommt uiteindelijk over.

nu viel daar wel iets over te lezen ophet forum maar de oplossing niet, wel allemaal enge dingen over koppakkingen etc.

de garage wilde me dat ook doen geloven, kosten; 3000 euro!!!

ook daarom dit bericht, ik las ergens al dat iemand zijn jeep weggedaan had hierom:no::whistle::no::ph34r::no: terwijl het volgens mij wel op te lossen is en niet zoiets extreems als een kop is.

ik heb eens zitten brainstormen en heb de connectors aan de tempsensors voor en achter de radiateur gejumperd.

met het contact aan gaat de fan keurig zijn werk doen, als ik contact uitzet dan stopt ie er echter direct mee terwijl de connectors nog gejumperd zijn.

ik denk dat daarom dus in sommige gevallen de radiateur te heet wordt op het moment dat het contact af gaat omdat de fan niet nadraait en de boel via het tankje naar buiten perst.

heeft iemand van jullie een schema waar ik kan vinden waar de relais zitten die schakelen op het moment dat het contact af gaat mbt de koelventilator.

ik zie wel naast de accu de 2 relais zitten voor zacht en hard draaien maar ik vermoed dat er nog een schakelcontact moet zijn mbt contact uit/aan.

ik hoop dat iemand iets heeft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

laat je motor eens testen op betreft defecte koppakking zooi onder druk zetten en dan weet je het snel genoeg

kan ook zijn dat je waterpomp versleten is en daarom niet goed meer ronddraaid dus te weinig stroming in het systeem gevolg overstromen van het koelsysteem of radiateur die dicht zit

hoe heet word het koelwater en kleur is ook wel eens een doorslag gevende factor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat is het volgens mij niet.

olie keurig, temp keurig, blok loopt keurig, geenwitte rook.

alles gaat goed tot hetcontact uitgaat, dan stopt meteen de fan, ook met zomerse temp en na een rit van 40km. dan borrelt alles op via het reservoir.

als je het contact dan weer aanzet gaat meteen de fan draaien en zakt het niveau weer door de koeling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het is toch niet normaal dat wanneer je het contact uitzet,dat dan meteen de koelfan stopt? die moet toch nadraaien tot de sensor hem doet stoppen?

bij mij stopt de fan meteen bij contact uit, draai ik het contact weer aan, dan begint ie meteen weer te draaien ( wanneer de motor goed op bedrijfstemp is natuurlijk bedoel ik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar het is toch niet normaal dat wanneer je het contact uitzet,dat dan meteen de koelfan stopt? die moet toch nadraaien tot de sensor hem doet stoppen?

bij mij stopt de fan meteen bij contact uit, draai ik het contact weer aan, dan begint ie meteen weer te draaien ( wanneer de motor goed op bedrijfstemp is natuurlijk bedoel ik)

Sorry als ik je niet goed begrijp, maar nu spreek je jezelf tegen.

Als je je contact afzet en het koelsysteem is nog te heet, dan dient de vin volgens mij te blijven draaien. Het kan zelfs zo zijn dat wanneer je het contact hebt afgezet (en de vin draait op dat moment niet; dus bv. voldoende rijwindkoeling) het systeem (door het ontbreken van circulatie) dusdanig heet wordt zodat de vin weer aanslaat. Ik ben niet zeker of dit bij alle types zo functioneert , maar ik heb het bij mijn auto wel zo geschakeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

bij mij stopt de fan meteen bij contact uit, draai ik het contact weer aan, dan begint ie meteen weer te draaien

Is niet persé zo dat die moet blijven draaien.

Bij mijn WJ valt ie ook stil.

Bij sommige merken blijft dit draaien nadat je het contact hebt afgezet.

Ik weet het niet zeker bij de ZJ, maar ben je overtuigd dat dit vroeger wèl zo was ?

Maar je hebt nog niet geantwoord op de vraag of je op LPG rijdt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

o ja, ik rij inderdaad op lpg ( prins)

de hamvraag is nu denk ik; moet de fan door blijven draaien bij koelvloeistof boven temp X na contact uit of niet.

als dit wel zo is, dan is het probleem opgelost ( diagnose gesteld althans).

Ik denk dat een elektr.schema hier wel een aardige indruk van kan geven, maar die vind ik nergens op internet:no:

misschien nog vermeldenswaardig dat het niet gebeurd bij korte ritjes of als het buiten kouder is, alleen bij mooi weer ( >20gr)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Negen van de tien keer is het in dit geval de koppakking. Bij de meeste garages eenvoudig te testen met een CO-tester. Als ie lek is vinden ze CO vanuit de uitlaatgassen in je koelvloeistof.

kan ik laten doen, hetvreemde vind ik dat ie het maar af en toe heeft. dan zou ie het toch altijd moeten doen lijkt mij?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan ik laten doen, hetvreemde vind ik dat ie het maar af en toe heeft. dan zou ie het toch altijd moeten doen lijkt mij?

Zou het toch een kapotgaande thermostaat kunnen zijn , anders je waterpomp.

Indien koppakking is het constant lijkt mij ook wat je zelf al zegt......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met een scheurtje in de koppakking hoeft het niet constant te zijn. Ik had een Omega met hetzelfde euvel, dat alleen voorkwam na zware belasting (caravan) en uren achter elkaar lopen. De temperatuur liep dan wat naar de hoge kant en in extreme gevallen boven het kookpunt. Een uurtje rijden met 140-150 leverde geen klachten op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je al een FSM? Daar staat je schema in........

-klik-

Hieronder de text uit het FSM over testen van lekke koppakking.

INTERNAL LEAKAGE INSPECTION

Remove engine oil pan drain plug and drain a

small amount of engine oil. If coolant is present in

the pan, it will drain first because it is heavier than

oil. An alternative method is to operate engine for a

short period to churn the oil. After this is done,

remove engine dipstick and inspect for water globules.

Also inspect transmission dipstick for water

globules and transmission fluid cooler for leakage.

WARNING: WITH RADIATOR PRESSURE TESTER

TOOL INSTALLED ON RADIATOR, DO NOT ALLOW

PRESSURE TO EXCEED 110 KPA (20 PSI). PRESSURE

WILL BUILD UP QUICKLY IF A COMBUSTION

LEAK IS PRESENT. TO RELEASE PRESSURE,

ROCK TESTER FROM SIDE TO SIDE. WHEN

REMOVING TESTER, DO NOT TURN TESTER MORE

THAN 1/2 TURN IF SYSTEM IS UNDER PRESSURE.

Operate engine without pressure cap on radiator

until thermostat opens. Attach a Pressure Tester to

filler neck. If pressure builds up quickly it indicates a

combustion leak exists. This is usually the result of a

cylinder head gasket leak or crack in engine. Repair

as necessary.

If there is not an immediate pressure increase,

pump the Pressure Tester. Do this until indicated

pressure is within system range of 110 kPa (16 psi).

Fluctuation of gauge pointer indicates compression or

combustion leakage into cooling system.

Because the vehicle is equipped with a catalytic

converter, do not remove spark plug cables or short

out cylinders to isolate compression leak.

If the needle on dial of pressure tester does not

fluctuate, race engine a few times to check for an

abnormal amount of coolant or steam. This would be

emitting from exhaust pipe. Coolant or steam from

exhaust pipe may indicate a faulty cylinder head gasket,

cracked engine cylinder block or cylinder head.

A convenient check for exhaust gas leakage into

cooling system is provided by a commercially available

Block Leak Check tool. Follow manufacturers

instructions when using this product.

COMBUSTION LEAKAGE TEST—WITHOUT

PRESSURE TESTER

DO NOT WASTE reusable coolant. If solution is

clean, drain coolant into a clean container for reuse.

WARNING: DO NOT REMOVE CYLINDER BLOCK

DRAIN PLUGS OR LOOSEN RADIATOR DRAINCOCK

WITH SYSTEM HOT AND UNDER PRESSURE.

SERIOUS BURNS FROM COOLANT CAN OCCUR.

Drain sufficient coolant to allow thermostat

removal. (Refer to 7 - COOLING/ENGINE/ENGINE

COOLANT THERMOSTAT - REMOVAL). Remove

accessory drive belt (Refer to 7 - COOLING/ACCESSORY

DRIVE/DRIVE BELTS - REMOVAL).

Add coolant to radiator to bring level to within 6.3

mm (1/4 in) of top of thermostat housing.

CAUTION: Avoid overheating. Do not operate

engine for an excessive period of time. Open draincock

immediately after test to eliminate boil over.

Start engine and accelerate rapidly three times, to

approximately 3000 rpm while observing coolant. If

internal engine combustion gases are leaking into

cooling system, bubbles will appear in coolant. If bubbles

do not appear, internal combustion gas leakage

is not present.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo,

Ik heb bij diverse automerken de koppakking vervangen omdat die lekte naar de koelkanalen. In alle gevallen was dat te constateren door bij een (warme) draaiende motor in het expansievat te kijken naar bellen. Bij een lekke koppakking (verbrandingsruimte naar koelwater) zul je bellen zien. Bovendien ruik je dan duidelijk koelvloeistof in de motorruimte.

Als je geen bellen ziet, is het (zeer) waarschijnlijk geen koppakking.

Bert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een compleet handboek met daarin alle schema's voor een ZJ. Echter is het handoek voor de "cooling" 2 MB groot. Als je je email adres geeft stuur ik het daar naar toe.

Gr. Harm Verwey

ik heb em inmiddels vanAb gekregen, in iedergeval bedankt.

ik zie al dat met contact uit het relais ook uitvalt.

dat is het dus niet.

ik heb nu de tip gekregen om eens een andere radiatordop te proberen.

die van mij veert erg licht, misschien dat ie te snel opengdrukt wordt??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

nu alweer een weekje verder.

ik heb toch als eerst een nieuwe radiatordop gehaald bij cherokeeparts. de vorige zat wel errug los.

heel bijzonder maar nu al een paar lange ritten gemaakt met warm weer en na contact uit doen blijft alles goed, expansievat loopt niet op:wacko::wacko::wacko:

toch blijf ik het vreemd vinden dat de schakeling op de koelvin zo gemaakt is dat bij contact uit alles meteen stopt, zou toch beter zijn als ie door blijft draaien zolang de sensors aangesproken blijven?????

zou het een idee zijn om het contact-aan/uit relais te overbruggen naar de relais van de fan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...