Spring naar bijdragen

Foutcode 33


Ramon2
 Share

Recommended Posts

  • Reacties 260
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Mijne loopt tot net onder 100....
Bij mij net zo, Altijd net onder de honderd graden.

:bye1:Roland.

Je zou dan willen zeggen een thermostaat probleem?! Maar ik vat de link dan niet met het in nood-loop gaan. Maar goed, daar ben dan ook geen monteur voor, maar ongetwijfeld weet iemand dit.

Overigens heb ik in de Chilton teurg kunnen vinden hoe ik de CTS (Coolant temp sensor) moet door meten. Zit op je spruit stuk. Deze eruit halen en dan de weerstand meten bij diverse temperaturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nu heb ik afgelopen zaterdag een cherrybom laten monteren bij Co Oskam, en toen we ff wilde starten om naar het geluid te luisteren, had ik weer het probleem: stoteren, pruttelen en nauwelijks op toeren willen komen. Volgens Co zou mijn inlaatspruitstuk lekken, hij hoorde um sissen?! Nu ben ik niet goed met geluidjes, maar heb natuurlijk wel de vraag:

Kan een lek spruitstuk/pakking en dus valse lucht, deze klachten veroorzaken? Zoja, dan is het toch een mechanisch is, waarom is dan de klacht weer weg als ik een reset gedaan heb??

Gisteren ook nog een ritje gemaakt en ging toen ook weer stotteren en moest pedaal dan tot op de bodem intrappen om vooruit te komen, eenmaal hoger in de toeren en gaat het wel weer. Na de reset had ik het idee dat de motor hier minder goed op reageerde als eerst.

Ook merkbaar: als ik gas loslaat, of terugschakel, dan er ook vreemde geluiden vanuit de uitlaat, ploft dan zelfs zoals een Harley weleens kan doen, lijkt me ook niet goed...

Ik denk dat dit alles wel met het zelfde te maken heeft, maar wat kan het zijn. Kan het veroorzaakt worden door een lek inlaatspruitstuk/pakking??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trek voor de grap eens je TPS stekker los wanneer de motor goed loopt. Geeft dat hetzelfde effect?

Bij mij is namelijk de stekker van de TPS kapot (dat lipje is afgebroken), en af en toe schiet hij net los genoeg om geen contact te maken. Dat levert bij mij wel een foutcode op, maar vooral ook het gedrag alsof de motor wil afslaan. Dat doet hij echter niet.

Ik heb ook een tijdje zonder TPS (stekker losgehaald) rondgereden, en dan moet je ook echt doortrappen om op toeren te komen.

Misschien is er een probleem met je TPS. En misschien ook niet, maar dit kun je in 5 minuten even checken. Ik weet niet of de TPS stuk kan zijn zonder foutcodes te geven...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Trek voor de grap eens je TPS stekker los wanneer de motor goed loopt. Geeft dat hetzelfde effect?

Bij mij is namelijk de stekker van de TPS kapot (dat lipje is afgebroken), en af en toe schiet hij net los genoeg om geen contact te maken. Dat levert bij mij wel een foutcode op, maar vooral ook het gedrag alsof de motor wil afslaan. Dat doet hij echter niet.

Ik heb ook een tijdje zonder TPS (stekker losgehaald) rondgereden, en dan moet je ook echt doortrappen om op toeren te komen.

Misschien is er een probleem met je TPS. En misschien ook niet, maar dit kun je in 5 minuten even checken. Ik weet niet of de TPS stuk kan zijn zonder foutcodes te geven...

Ik ga het zeker proberen, gezien de klacht zo de TPS zeker een veroorzaker kunnen zijn. Als bij jou de stekker losschiet dan heb je dus een onderbreking wat idd zal resulteren in een foutcode. Als bij de TPS veroorzaker is zal het in de waardes zitten en daardoor wellicht geen foutcode's?!

Ik ga vanavond eerst eens, voorzichtig, met remmenreininger kijken of inderdaad me spruitstuk lek is. Ik ben er alleen niet zeker van of een lekkend inlaatspr.stuk mijn klachten KAN veroorzaken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond motor warm gereden en jawel, de klacht was weer terug. Met remmenreiniger weining tot geen reacties. (Nog vergeten de stekker van de tps eens los te halen Michiel...)

Ik hoorde nu wel een hoop gesis/geblaas! Alleen moeilijk te horen of het blazen of zuigen is :whistle: Bleek nu dat het slangetje, aangesloten op het achterste dopje (schutboard) op het kleppendeksel en het inlaatsp.st. rot is, zat ook nog wat tape omheen. Stotterende motor afgezet, ff slangetje dicht getaped en motor weer gestart en liep weer normaal. Ik hoorde nog wel meer gesis daarna, dus ik heb meerdere vacuumproblemen denk ik.

Het waren trouwens hele dunne, harde rietjes van vacuumslangetjes, meer leidingtjes zeg maar, is dat speciaal jeep, of ook gewoon te koop bij de automaterialen zaak?

Nu vraag ik mij af, liep de motor nu weer beter omdat deze opnieuw gestart is (reset?), of omdat het slangetje afgedicht is? Een nieuwe proefrit kan me dat vertellen, of anders een van jullie...

Daarbij heb ik nog dat geplof uit de uitlaat, ik heb begrepen dat dat komt omdat er onverbrande brandstof in de uitlaat komt?? Staat mengsel dan te rijk ofzo, of heeft een lambda hier iets mee van doen?

Graag jullie hulp!!

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ramon

Dat geplof in de uitlaat had ik ook en heb toen de lambdasonde vervangen,weg geplof

Het geplof wat je hoort als je gas loslaat, het is bij mij alleen als je gas loslaat namelijk, of terug schakeld, maar dan heb je ook gas los....

Zou die lambda ook voor de eerder genoemde klachten kunnen zorgen? FF behoudens het vacuum dan. Dattie niet op toeren komt, waar ik je laatst voor belde?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanavond motor warm gereden en jawel, de klacht was weer terug. Met remmenreiniger weining tot geen reacties. (Nog vergeten de stekker van de tps eens los te halen Michiel...)

Ik hoorde nu wel een hoop gesis/geblaas! Alleen moeilijk te horen of het blazen of zuigen is :wacko: Bleek nu dat het slangetje, aangesloten op het achterste dopje (schutboard) op het kleppendeksel en het inlaatsp.st. rot is, zat ook nog wat tape omheen. Stotterende motor afgezet, ff slangetje dicht getaped en motor weer gestart en liep weer normaal. Ik hoorde nog wel meer gesis daarna, dus ik heb meerdere vacuumproblemen denk ik.

Het waren trouwens hele dunne, harde rietjes van vacuumslangetjes, meer leidingtjes zeg maar, is dat speciaal jeep, of ook gewoon te koop bij de automaterialen zaak?

Nu vraag ik mij af, liep de motor nu weer beter omdat deze opnieuw gestart is (reset?), of omdat het slangetje afgedicht is? Een nieuwe proefrit kan me dat vertellen, of anders een van jullie...

Daarbij heb ik nog dat geplof uit de uitlaat, ik heb begrepen dat dat komt omdat er onverbrande brandstof in de uitlaat komt?? Staat mengsel dan te rijk ofzo, of heeft een lambda hier iets mee van doen?

Graag jullie hulp!!

Als die sonde kapot is gaat de ecu naar een noodprogramma met vastgelegde waardes. Ik denk echter niet dat de sonde bij jou stuk is.

als je reset zit de ecu in koudloop, hij houdt dan geen rekening met de waarde van de MAP sensor (aan het schutbord, met de vacuumslangetjes)

geef je full throttle houdt de ecu ook geen rekening met de waarde van de MAP sensor. En als ik het goed begrijp volgens michel 2.24V ook niet met de waarde van de TPS.

lekke vacuumslangetjes geven Zeker een stoterend geluid, probeer deze dus eerst eens te vervangen. bij mij zijn het trouwens flexibele.

daarna zou ik toch richting TPS kijken hoor, ken je niemand met een YJ? das toch snel uitgewisseld/getest?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb dus eigenlijk 2 klachten: de 1e is het in noodloop gaan en de 2e is het geplof in me uitlaat. Wellicht is de lambda de veroorzaker van zowel klacht 1 als 2.

Na mijn vakantie ga ik eerst de jeep weg brengen naar de dealer in Tiel voor 3 recalls en zal daar gelijk vragen om mbt de sensoren lambda, tps, MAP en temperatuur deze uit te lezen. De sensoren zijn mij net wat te moeilijk om zelf op de juiste manier te testen.

Ik denk dat die uitlezing me al meer verteld en zeker sneller om sensoren te gaan wisselen sen steeds rijden. Op voorhand ga ik wel alle vacuumslangen vast vervangen. De tijd ontbreekt me ff, ik ga vrijdagnacht op vakantie namelijk.

Word dus vervolgt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Gisteren moest ik de YJ de schuur uit rijden om vakantietroep op te ruimen. Sloeg gelijk aan maar liep beroerd. Buiten gezet en gelijk maar weer eens de foutcodes uit gelezen. En dit keer had ik er wel 1tje... nummertje 13. Defecte MAP sensor of vacuum...

Komt in die zin mooi uit dat ik vandaag toch al de vacuumslangen wilde vervangen. Nu ff zoeken naar hoe die MAP sensor te meten, en anders mag de dealer dat straks gaan doen tijdens de recalls :thumbsup:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vacuumslangen vervangen, maar bleef hier en daar toch nog valse lucht zuigen. Gisteravond was JeepEd hier ff en die zag dat in van de injectoren niet goed afdichte.

Dus nu op zoek naar een setje o-ringen. B&S gebeld, en een setje o-ringen kost per injector €6,50 ex. Ik wil dus gelijk alle 6 injectoren gaan beet pakken en is dus €46,41 voor alle ringen.

Is dit niet wat erg duur voor een paar rubberen ringen??? Of kun je ook met universele af uit de automaterialen zaak?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist de fuel-rail eraf gehaald om de ringen te bekijken. Blijkt dat ik 1 afwijkende injector heb:

Van de linker heb ik er 5, en de rechter is dus afwijkend, hiervan is de kunstofconnector blauw, en van de andere zijn ze geel. Bij het paarse streepje zie je ook dat bij die ene afwijkende er een randje ontbreekt waar de o-ring overheen gaat. Daar zat als eerste een plastic ringetje en daarna de o-ring. Tevens is die afw.injector voorzien van een naald, en de andere van een gaatje voor de brandstof.

Deze afw. injector is overigens niet de gene welke lekte op de o-ring!! Hoe moet ik nu achterhalen of deze injector er helemaal niet inhoort, en of deze misschien kan zorgen voor de eerder genoemde klachten??

Vacuumslangen vervangen, maar bleef hier en daar toch nog valse lucht zuigen. Gisteravond was JeepEd hier ff en die zag dat in van de injectoren niet goed afdichte.

Dus nu op zoek naar een setje o-ringen. B&S gebeld, en een setje o-ringen kost per injector €6,50 ex. Ik wil dus gelijk alle 6 injectoren gaan beet pakken en is dus €46,41 voor alle ringen.

Is dit niet wat erg duur voor een paar rubberen ringen??? Of kun je ook met universele af uit de automaterialen zaak?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Na vervangen o-ringen ff proefritje gemaakt. Motor pakt soepel op en loopt lekker. Na 20min weer terug en eens kijken of er foutmeldingen waren; geen! Daarna weer gestart, en jahoor, weer "bopbopbop" :( kwam weer niet op toeren.... weer ff met remmenreiniger gespoten, maar nu reageerde er niets!!

Trek voor de grap eens je TPS stekker los wanneer de motor goed loopt. Geeft dat hetzelfde effect?

Als ik de stekker van de TPS loshaal bij draaiende motor sloeg deze af. Is dit nu juist goed of niet? Ook als ik de stekker e/o vacuumslang van de MAP loshaal gaat de motor beroerd lopen maar slaat niet af. En wat zegt mij dit dan?

:ohmy:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iemand, op deze regenachtige sleuteldag?

Zojuist de fuel-rail eraf gehaald om de ringen te bekijken. Blijkt dat ik 1 afwijkende injector heb:

[ATTACH]4798[/ATTACH]

Van de linker heb ik er 5, en de rechter is dus afwijkend, hiervan is de kunstofconnector blauw, en van de andere zijn ze geel. Bij het paarse streepje zie je ook dat bij die ene afwijkende er een randje ontbreekt waar de o-ring overheen gaat. Daar zat als eerste een plastic ringetje en daarna de o-ring. Tevens is die afw.injector voorzien van een naald, en de andere van een gaatje voor de brandstof.

Deze afw. injector is overigens niet de gene welke lekte op de o-ring!! Hoe moet ik nu achterhalen of deze injector er helemaal niet inhoort, en of deze misschien kan zorgen voor de eerder genoemde klachten??

Na vervangen o-ringen ff proefritje gemaakt. Motor pakt soepel op en loopt lekker. Na 20min weer terug en eens kijken of er foutmeldingen waren; geen! Daarna weer gestart, en jahoor, weer "bopbopbop" :P kwam weer niet op toeren.... weer ff met remmenreiniger gespoten, maar nu reageerde er niets!!

Als ik de stekker van de TPS loshaal bij draaiende motor sloeg deze af. Is dit nu juist goed of niet? Ook als ik de stekker e/o vacuumslang van de MAP loshaal gaat de motor beroerd lopen maar slaat niet af. En wat zegt mij dit dan?

:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Helaas heb ik nog geen reactie gehad op me laatste 2 aanvullingen, dus ik doe nog een 3e aanvulling.

Vanmiddag was er iemand bij me (en ik zal geen namen noemen, omdat het Jaap, de buurman van Menno was :thumbsup:) en na starten van de motor hoorde hij volgens zijn zeggen het uitlaatspruitstuk lekken?! En zijn theorie icm mijn klacht was: na opwarmen motor gaat spruitstuk uitzetten en harder lekken. Dus meer lucht, wat de lambda weer ingeeft om meer brandstof in te spuiten. Hierdoor kunnen dus weer die knallen in de uitlaat door ontstaan.

Mijn vragen:

1) Kan deze theorie kloppen?

2) Hoe kun je het best een lek spruitstuk controleren?

3) Als daar een lek zit, wat is waarschijnlijker, de pakking of het spruitstuk zelf?

Bedankt weer!

bewerkt door Ramon2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer ik bij mij de TPS stekker losheb, da valt de motor bijna uit, en daarna loopt die niet heel mooi, maar blijft wel lopen. Moet af en toe wel gas bij geven. Dus wat er hoort te gebeuren weer ik niet, maar volgens mij moet de motor niet helemaal uitvallen.

Ik heb Ed ooit eens geholpen (groot woord voor boutjes aangeven :lol:) met het vervangen van een uitlaatspruitstuk op een TJ (die mooie paarse met die mega wielen). Volgens mij liep die ook niet mooi voor, en wel mooi na de vervanging, maar wat de exacte symptomen zijn zou ik niet precies weten. Misschien moet je Ed eens bellen...

Al met al klinkt het bij mij als een combinatie van dingetjes...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer ik bij mij de TPS stekker losheb, da valt de motor bijna uit, en daarna loopt die niet heel mooi, maar blijft wel lopen.

Zo doetie bij mij ook. Heb er alleen niet met een ontkoppelde TPS rond gereden. Alleen stationair, liep dus ook beroerd maar sloeg niet af.

Iemand nog verdere suggesties? :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik de stekker van de TPS loshaal bij draaiende motor sloeg deze af. Is dit nu juist goed of niet? Ook als ik de stekker e/o vacuumslang van de MAP loshaal gaat de motor beroerd lopen maar slaat niet af. En wat zegt mij dit dan?

Hier schrijf je dat de motor wel afsloeg, dat deed die mij mij dus niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Excuus excuus excuus; ik was ff in de war met het loshalen van de MAP sensor, toen sloeg hij niet af! Met loshalen TPS wel. Alleen weet ik nog niet of dit nu juist goed is of niet....

Ben geen expert, maar ik denk niet dat de motor af hoort te slaan. Het management moet zich aanpassen aan het feit dat er minder informatie is om de motor mee te regelen, dus overschakelen op noodloop. Maar afslaan lijkt me niet.

Sloeg die gelijk af, of was het even twijfelen / stotteren. Dat laatste deed de mijne namelijk, om vervolgens toch maar niet af te slaan. Het is me meerdere keren gebeurd onder het rijden omdat de stekker van mijn TPS niet helemaal jofel is. Op snelwegsnelheden merk je er niets van, omdat dan de TPS niet echt gebruikt wordt. Wanneer je dan van de snelweg af komt, voel je wel dat hij rottiger rijdt.

Jammer genoeg kan ik je geen duidelijk advies geven :lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...