Spring naar bijdragen

Foutcode 33


Ramon2
 Share

Recommended Posts

Vandaag helaas al de eerste storing: gas geven, maar geen toeren maken. De uitgelezen code: 33 (YJ 4.0 1993) ik heb geen airco dus iets met "wide-open-circuit''. Belletje met JeepEd; waarschijnlijk iets met de TPS. Op advies een reset gegeven en motor kwam weer op toeren zoals je het mag verwachten.

Vanavond ff klein stukje gereden en weer dat inhouderige gevoel. Codes weer uitgelezen en wederom nr 33.

Morgenavond wil ik de TPS eens bekijken of het nokje niet ingesleten in.

Wie heeft ervaring met deze fout code, en wat heb je er aan gedaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 260
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Foutcode 33 is normaal voor een auto zonder airco.

Daar doe je niets aan, behalve airco inbouwen.

12 zit er meestal ook in, en natuurlijk 55.

Ik had inmiddels begrepen dat die 33 er vaker wel in staat dan niet.

Een foutcode is niet voor niets.

Even vragen aan mensen die dat vaker hebben gehad, michien stelt het niks voor.

Maar 10 weken comminuceren heeft ook geen zin.

Ben er ook zeker mee eens gezien de klacht, dat het me toch een richting op moet wijzen waar ik de oorzaak moet zoeken.

Ik kan me zo voorstellen wel met de TPS te maken KAN hebben; als ik gas geef voel je dat hij op toeren WIL komen, maar komt nauwelijks boven de 1500tt uit... Alsof er wel brandstof in gespoten word, maar geen lucht krijgt?! Gelijk na de reset deed hij wel weer normaal, maar na stukje rijden merk je dat hij weer begint in te houden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me zo voorstellen wel met de TPS te maken KAN hebben; als ik gas geef voel je dat hij op toeren WIL komen, maar komt nauwelijks boven de 1500tt uit... Alsof er wel brandstof in gespoten word, maar geen lucht krijgt?! Gelijk na de reset deed hij wel weer normaal, maar na stukje rijden merk je dat hij weer begint in te houden....

Heb je het luchtfilter en de TB al bekeken? Misschien dat het inleerproces niet soepel verloopt en hij daarna rottig blijft lopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb je het luchtfilter en de TB al bekeken? Misschien dat het inleerproces niet soepel verloopt en hij daarna rottig blijft lopen?

Nee, nog niet, ga ik vanavond doen. Misschien ook eerst ff beginnen met nwe olie+filter, bougies etc. OH history is me namelijk onbekend.

Hm, is me nu ook opgevallen, uitlaat lekt bij de lasnaad van de kat. Aangezien ik geen kat. aanduiding op me kenteken hebm ga ik deze maar verwijderen denk ik. Losse pijp als opvulling en de demper vv door een cherry :whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kan natuurlijk ook nog zo zijn dat die code 33 inderdaad niets betekend, en dat het echte probleem geen code oplevert. 't is tenslotte een Jeep :whistle:

Als ik hier en daar de topics over code 33 lees, lijkt het daar idd op. Lees overal dat die code net zo vaak voorkomt als 12 en 55 :huh:.

Dus maar hopen dat iemand nog verdere suggesties heeft...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad genoeg storingen te bedenken die géén foutcode opleveren. Ontstekingsproblemen, bijvoorbeeld. Of benzinedruk.

Gewoon beginnen met de filters en het ontstekingsgebeuren te vervangen.

Een sensor kan ook nog. TPS is inderdaad een goede mogelijkheid. Het hoeft niet altijd tot foutcodes te komen wanneer die defect is. Preventief vervangen is een dus goede optie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik hier en daar de topics over code 33 lees, lijkt het daar idd op. Lees overal dat die code net zo vaak voorkomt als 12 en 55 :whistle:.

Dus maar hopen dat iemand nog verdere suggesties heeft...

Ramon,

Heb ook altijd 33 erbij zitten, no prob.. 12 en 55 zijn logisch.

Succes met de zoektocht, maar komt vast goed.

Kees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zijn inderdaad genoeg storingen te bedenken die géén foutcode opleveren. Ontstekingsproblemen, bijvoorbeeld. Of benzinedruk.

Gewoon beginnen met de filters en het ontstekingsgebeuren te vervangen.

Een sensor kan ook nog. TPS is inderdaad een goede mogelijkheid. Het hoeft niet altijd tot foutcodes te komen wanneer die defect is. Preventief vervangen is een dus goede optie.

Ik ben dus ook begonnen met olie en filter (zo zwart heb ik het zelden gezeien!!) bougies, kabels, rotor, verdeler en brandstoffilter zijn besteld, komen morgen en woensdag binnen. Bougies zijn ook zeker aan vervanging toe en rotor was ook zker niet fris. Verdeler niet echt veel aan te zien, wat lichte, lijkt mij normale slijtage sporen. Of het de klacht verhelpt, geen idee, maar ben er al van overtuigd dat dit beurtje zeker in dank zal worden afgenomen door het motortje :yes: en daarna zien we wel weer verder.

Tevens lekt me uitlaat, lasnaad van de kat. Nu wil ik er een pijp en cherrybom voor in de plaats leggen. Ik heb geen kat verplichting volgens kenteken. Kan ik dit verder ongestraft doen ivm co/4gas meting bij de apk? Ik heb alleen een O2 sensor vóór de kat....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ben er al van overtuigd dat dit beurtje zeker in dank zal worden afgenomen door het motortje :yes: en daarna zien we wel weer verder.

wellicht vele kleine puntjes die samen tot een grote som van ongeluk (vanuit het oogpunt van de motor) leiden?

Ik heb geen kat verplichting volgens kenteken. Kan ik dit verder ongestraft doen ivm co/4gas meting bij de apk? Ik heb alleen een O2 sensor vóór de kat....

Tja, ik heb ook geen kat, en ook alleen een O2 sensor vóór de kat. Volgens mij testen ze LPG auto's ook op benzine (correct me if I'm wrong), en ik kwam wat dat betreft wel door de keuring heen.

Wat staast er bij jou op het kenteken? Ik vond dit op de site van autoweek:

1. Personenauto’s met brandstofcode B op het kentekenbewijs en voorzien van een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, in gebruik genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. Voor personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas geldt dit pas na 31 december 1997.

2. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1996 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs. Dit geldt overigens alleen als de brandstofcode B op het kentekenbewijs staat.

3. Personenauto’s op LPG of een ander al dan niet tot vloeistof verdicht gas, in gebruik genomen na 31 december 1992 maar voor 1 januari 1998, met een brandstofcode G3, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde. (RT)

Bij mij is punt twee van toepassing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen enkele aanduiding op me kentekenbewijs wat zou moeten suggereren dat er een kat onderhoort.

Dus van af fabriek, zou je als keur-meester "moeten weten" om hem af te keuren. De eerste aanleiding is dus kentekenbewijs. In mijn geval: kat hoeft dus niet. Hoeveel keur-meesters kijken in de boeken of er af-fabriek een kat onder hoort te zitten???

Als men dat zo zou doen, zouden er een hoop auto's afgekeurd worden denk ik zo....

Ik denk ook om die reden dat je wellicht in andere emissie controles/waardes valt waardoor je jeep alsnog goed gekeurd wordt, maar dat weet ik niet zeker.

Geldt een 4gas meting enkel voor auto's MET kat??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Met dit mooie weer het jeepie uitgekleed en naar me werk meegenomen. FF onwennig met 100km/h compleet open op de A2, maar verder goede rit.

Zojuist nog ff stukkie gereden, en ja hoor, weer niet jofel op toeren komen :frusty: iedere keer opschakelen en ff "doortrappen" tot in de hogere toeren en ging het wel weer maar niet van harte.

Zal straks weer een reset geven om normaal thuis te komen. Het feit een reset de klacht (tijdelijk) verhelpt, moet bijna zeggen dat het iets eletronisch/sensorisch moet zijn, of vergis ik me?

Complete ontsteking is vv, alle filters etc, stappemotor, tps en complete gasklephuis gereiningd maar de klacht blijft zo nu en dan terug komen. En weer geen foutcodes. Begin er nu al wat van te balen moet ik zeggen.

Iemand nog suggesties wat ik kan doen? Weet iemand of de TPS van een ZJ V8 dezelfde is als YJ L6 ? Dan kan ik die eens uitwisselen....

Alvast bedankt weer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lijkt onlogisch omdat na reset hij het weer ok doet....maar krijgt ie wel voldoende brandstof?

benzinepomp, beluchting tank, brandstofslang? :frusty:

Hm, ja, behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Hoe kan ik zo iets eigenlijk controleren? Maar ook dan weer de vraag, als het probleem in de brandstof toevoer zit, hoe kan het probleem weg zijn na een reset?? :frusty:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm, ja, behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden. Hoe kan ik zo iets eigenlijk controleren? Maar ook dan weer de vraag, als het probleem in de brandstof toevoer zit, hoe kan het probleem weg zijn na een reset?? :frusty:

Je hebt gelijk....klinkt ook niet logisch en dan zou juist bij stijgende toeren problemen moeten geven (bedacht ik toen ik reply had gedrukt).

Lambda sonde....electronisch en stuurt verbranding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt gelijk....klinkt ook niet logisch en dan zou juist bij stijgende toeren problemen moeten geven (bedacht ik toen ik reply had gedrukt).

Lambda sonde....electronisch en stuurt verbranding.

Tja, het lijkt net een soort noodloop waar die ingaat. Lambda, maar ook een temp.sensor geven allerlei signalen aan de pcm die daar dan weer op reageerd.

Zolang ik geen foutcodes heb ben ik bang dat gewoon allerlei mogelijk sensoren moet gaan doormeten :frusty: F**K !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kan je met OBD2 externe reader meer foutcodes uitlezen?

Verschillende forummers hebben zo'n ding, wil hij misschien wel eens uitproberen op een Wrangler...

Het zou volgens mij OBDI moeten zijn. Met een standaard scanner doe je niet veel meer als wat de on-board knippercode je verteld. Ik weet dat bv Brabant 4x4 een scanner heeft die echt alles kan uitlezen met OBDI, dat hebben ze met mijn ZJ ook eens gedaan.

Dan rijst nu de vraag, heb ik zo'n stekker ergens zitten, en kun je bij een '93er net zoveel uitlezen??

Ondertussen zal ik eens zoeken of ik sensoren als lambda en temp. kan doormeten....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De diagnosestekker zit bij de rembekrachtiger cq bulkheadconnector. Links tegen het schutboard dus.

Het kan overigens heel goed zijn dat koelwatertemp sensor stuk is. Koud vaak geen probleem, maar warm gaat 'ie de mist in. ( omdat hij bijvoorbeeld denkt dat de motor nog koud cq niet op bedrijfstemperatuur is)

Vaak heeft dat ook gevolgen voor het verbruik....

En omdat een koude motor geen storing is, zal het vaak geen foutcode opleveren.

Ik geef je een goede kans... meet 'm maar eens na.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

87Wrangler:

Heb jij een tabel voor de meetwaarden versus temp. weet dat die bestaat.

En wat is nou de sensor die de computer aanstuurt en welke de temp-meter. Had begrepen dat er 2 sensoren zijn voor temperatuur. 1 zit bij de thermostaat, de ander weet ik (nog) niet.

Mijn temperatuurmeter komt in ieder geval niet boven de 70 graden uit.

Dit heeft Ramon volgens mij ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share




×
×
  • Nieuwe aanmaken...