Eucalypta.nl Geplaatst July 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2009 Wanneer je met een aanhanger een berg op rijdt, of in normale omstandigheden? Groot verschil, 70 of 100gr...?! Zijn weinig bergen hier...gewone omstandigheden, geen file, gewoon met 50-80 km/uur beetje toeren. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Roland Geplaatst July 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2009 Zijn weinig bergen hier...gewone omstandigheden, geen file, gewoon met 50-80 km/uur beetje toeren. Bij mij net zo, Altijd net onder de honderd graden. :bye1:Roland. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst July 3, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2009 Mijne loopt tot net onder 100.... Bij mij net zo, Altijd net onder de honderd graden.:bye1:Roland. Je zou dan willen zeggen een thermostaat probleem?! Maar ik vat de link dan niet met het in nood-loop gaan. Maar goed, daar ben dan ook geen monteur voor, maar ongetwijfeld weet iemand dit. Overigens heb ik in de Chilton teurg kunnen vinden hoe ik de CTS (Coolant temp sensor) moet door meten. Zit op je spruit stuk. Deze eruit halen en dan de weerstand meten bij diverse temperaturen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Moto Geplaatst July 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2009 Ramon, Dacht ook dat dit een thermostaat-verhal was. Heb uiteraard deze vervangen en wat denk je...... Nog steeds 70 graden. Maarruh. Liever te koud als te heet denk ik maar. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst July 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 3, 2009 Mjah... te warm is zeker niet goed. Overigens wordt de temperatuurmeter door een separate sensor aangestuurd. De sensor voor de koelwatertemp tbv de computer zit in het thermostaathuis, voorop de motor. De sensor in het spruitstuk is de inlaat luchttemperatuur sensor Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst July 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2009 Nu heb ik afgelopen zaterdag een cherrybom laten monteren bij Co Oskam, en toen we ff wilde starten om naar het geluid te luisteren, had ik weer het probleem: stoteren, pruttelen en nauwelijks op toeren willen komen. Volgens Co zou mijn inlaatspruitstuk lekken, hij hoorde um sissen?! Nu ben ik niet goed met geluidjes, maar heb natuurlijk wel de vraag: Kan een lek spruitstuk/pakking en dus valse lucht, deze klachten veroorzaken? Zoja, dan is het toch een mechanisch is, waarom is dan de klacht weer weg als ik een reset gedaan heb?? Gisteren ook nog een ritje gemaakt en ging toen ook weer stotteren en moest pedaal dan tot op de bodem intrappen om vooruit te komen, eenmaal hoger in de toeren en gaat het wel weer. Na de reset had ik het idee dat de motor hier minder goed op reageerde als eerst. Ook merkbaar: als ik gas loslaat, of terugschakel, dan er ook vreemde geluiden vanuit de uitlaat, ploft dan zelfs zoals een Harley weleens kan doen, lijkt me ook niet goed... Ik denk dat dit alles wel met het zelfde te maken heeft, maar wat kan het zijn. Kan het veroorzaakt worden door een lek inlaatspruitstuk/pakking?? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst July 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2009 Trek voor de grap eens je TPS stekker los wanneer de motor goed loopt. Geeft dat hetzelfde effect? Bij mij is namelijk de stekker van de TPS kapot (dat lipje is afgebroken), en af en toe schiet hij net los genoeg om geen contact te maken. Dat levert bij mij wel een foutcode op, maar vooral ook het gedrag alsof de motor wil afslaan. Dat doet hij echter niet. Ik heb ook een tijdje zonder TPS (stekker losgehaald) rondgereden, en dan moet je ook echt doortrappen om op toeren te komen. Misschien is er een probleem met je TPS. En misschien ook niet, maar dit kun je in 5 minuten even checken. Ik weet niet of de TPS stuk kan zijn zonder foutcodes te geven... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst July 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2009 Trek voor de grap eens je TPS stekker los wanneer de motor goed loopt. Geeft dat hetzelfde effect?Bij mij is namelijk de stekker van de TPS kapot (dat lipje is afgebroken), en af en toe schiet hij net los genoeg om geen contact te maken. Dat levert bij mij wel een foutcode op, maar vooral ook het gedrag alsof de motor wil afslaan. Dat doet hij echter niet. Ik heb ook een tijdje zonder TPS (stekker losgehaald) rondgereden, en dan moet je ook echt doortrappen om op toeren te komen. Misschien is er een probleem met je TPS. En misschien ook niet, maar dit kun je in 5 minuten even checken. Ik weet niet of de TPS stuk kan zijn zonder foutcodes te geven... Ik ga het zeker proberen, gezien de klacht zo de TPS zeker een veroorzaker kunnen zijn. Als bij jou de stekker losschiet dan heb je dus een onderbreking wat idd zal resulteren in een foutcode. Als bij de TPS veroorzaker is zal het in de waardes zitten en daardoor wellicht geen foutcode's?! Ik ga vanavond eerst eens, voorzichtig, met remmenreininger kijken of inderdaad me spruitstuk lek is. Ik ben er alleen niet zeker van of een lekkend inlaatspr.stuk mijn klachten KAN veroorzaken... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst July 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2009 (bewerkt) Vanavond motor warm gereden en jawel, de klacht was weer terug. Met remmenreiniger weining tot geen reacties. (Nog vergeten de stekker van de tps eens los te halen Michiel...) Ik hoorde nu wel een hoop gesis/geblaas! Alleen moeilijk te horen of het blazen of zuigen is Bleek nu dat het slangetje, aangesloten op het achterste dopje (schutboard) op het kleppendeksel en het inlaatsp.st. rot is, zat ook nog wat tape omheen. Stotterende motor afgezet, ff slangetje dicht getaped en motor weer gestart en liep weer normaal. Ik hoorde nog wel meer gesis daarna, dus ik heb meerdere vacuumproblemen denk ik. Het waren trouwens hele dunne, harde rietjes van vacuumslangetjes, meer leidingtjes zeg maar, is dat speciaal jeep, of ook gewoon te koop bij de automaterialen zaak? Nu vraag ik mij af, liep de motor nu weer beter omdat deze opnieuw gestart is (reset?), of omdat het slangetje afgedicht is? Een nieuwe proefrit kan me dat vertellen, of anders een van jullie... Daarbij heb ik nog dat geplof uit de uitlaat, ik heb begrepen dat dat komt omdat er onverbrande brandstof in de uitlaat komt?? Staat mengsel dan te rijk ofzo, of heeft een lambda hier iets mee van doen? Graag jullie hulp!! July 6, 2009 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst July 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2009 Hoi Ramon Dat geplof in de uitlaat had ik ook en heb toen de lambdasonde vervangen,weg geplof Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst July 6, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2009 Hoi RamonDat geplof in de uitlaat had ik ook en heb toen de lambdasonde vervangen,weg geplof Het geplof wat je hoort als je gas loslaat, het is bij mij alleen als je gas loslaat namelijk, of terug schakeld, maar dan heb je ook gas los.... Zou die lambda ook voor de eerder genoemde klachten kunnen zorgen? FF behoudens het vacuum dan. Dattie niet op toeren komt, waar ik je laatst voor belde? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jeeped Geplaatst July 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 6, 2009 Zou zomaar kunnen. Vergeet niet dat de sonde heel je brandstoftoevoer regelt,dus dat geplof komt waarschijnlijk omdat de sonde geen waardes meer doorgeeft en dus de motor teveel brandstof krijgt. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Laurent Geplaatst July 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst July 7, 2009 Vanavond motor warm gereden en jawel, de klacht was weer terug. Met remmenreiniger weining tot geen reacties. (Nog vergeten de stekker van de tps eens los te halen Michiel...)Ik hoorde nu wel een hoop gesis/geblaas! Alleen moeilijk te horen of het blazen of zuigen is Bleek nu dat het slangetje, aangesloten op het achterste dopje (schutboard) op het kleppendeksel en het inlaatsp.st. rot is, zat ook nog wat tape omheen. Stotterende motor afgezet, ff slangetje dicht getaped en motor weer gestart en liep weer normaal. Ik hoorde nog wel meer gesis daarna, dus ik heb meerdere vacuumproblemen denk ik. Het waren trouwens hele dunne, harde rietjes van vacuumslangetjes, meer leidingtjes zeg maar, is dat speciaal jeep, of ook gewoon te koop bij de automaterialen zaak? Nu vraag ik mij af, liep de motor nu weer beter omdat deze opnieuw gestart is (reset?), of omdat het slangetje afgedicht is? Een nieuwe proefrit kan me dat vertellen, of anders een van jullie... Daarbij heb ik nog dat geplof uit de uitlaat, ik heb begrepen dat dat komt omdat er onverbrande brandstof in de uitlaat komt?? Staat mengsel dan te rijk ofzo, of heeft een lambda hier iets mee van doen? Graag jullie hulp!! Als die sonde kapot is gaat de ecu naar een noodprogramma met vastgelegde waardes. Ik denk echter niet dat de sonde bij jou stuk is. als je reset zit de ecu in koudloop, hij houdt dan geen rekening met de waarde van de MAP sensor (aan het schutbord, met de vacuumslangetjes) geef je full throttle houdt de ecu ook geen rekening met de waarde van de MAP sensor. En als ik het goed begrijp volgens michel 2.24V ook niet met de waarde van de TPS. lekke vacuumslangetjes geven Zeker een stoterend geluid, probeer deze dus eerst eens te vervangen. bij mij zijn het trouwens flexibele. daarna zou ik toch richting TPS kijken hoor, ken je niemand met een YJ? das toch snel uitgewisseld/getest? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst July 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 8, 2009 Ik heb dus eigenlijk 2 klachten: de 1e is het in noodloop gaan en de 2e is het geplof in me uitlaat. Wellicht is de lambda de veroorzaker van zowel klacht 1 als 2. Na mijn vakantie ga ik eerst de jeep weg brengen naar de dealer in Tiel voor 3 recalls en zal daar gelijk vragen om mbt de sensoren lambda, tps, MAP en temperatuur deze uit te lezen. De sensoren zijn mij net wat te moeilijk om zelf op de juiste manier te testen. Ik denk dat die uitlezing me al meer verteld en zeker sneller om sensoren te gaan wisselen sen steeds rijden. Op voorhand ga ik wel alle vacuumslangen vast vervangen. De tijd ontbreekt me ff, ik ga vrijdagnacht op vakantie namelijk. Word dus vervolgt.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst July 27, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst July 27, 2009 Gisteren moest ik de YJ de schuur uit rijden om vakantietroep op te ruimen. Sloeg gelijk aan maar liep beroerd. Buiten gezet en gelijk maar weer eens de foutcodes uit gelezen. En dit keer had ik er wel 1tje... nummertje 13. Defecte MAP sensor of vacuum... Komt in die zin mooi uit dat ik vandaag toch al de vacuumslangen wilde vervangen. Nu ff zoeken naar hoe die MAP sensor te meten, en anders mag de dealer dat straks gaan doen tijdens de recalls Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst August 1, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2009 Vacuumslangen vervangen, maar bleef hier en daar toch nog valse lucht zuigen. Gisteravond was JeepEd hier ff en die zag dat in van de injectoren niet goed afdichte. Dus nu op zoek naar een setje o-ringen. B&S gebeld, en een setje o-ringen kost per injector €6,50 ex. Ik wil dus gelijk alle 6 injectoren gaan beet pakken en is dus €46,41 voor alle ringen. Is dit niet wat erg duur voor een paar rubberen ringen??? Of kun je ook met universele af uit de automaterialen zaak? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst August 1, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2009 Zojuist de fuel-rail eraf gehaald om de ringen te bekijken. Blijkt dat ik 1 afwijkende injector heb: Van de linker heb ik er 5, en de rechter is dus afwijkend, hiervan is de kunstofconnector blauw, en van de andere zijn ze geel. Bij het paarse streepje zie je ook dat bij die ene afwijkende er een randje ontbreekt waar de o-ring overheen gaat. Daar zat als eerste een plastic ringetje en daarna de o-ring. Tevens is die afw.injector voorzien van een naald, en de andere van een gaatje voor de brandstof. Deze afw. injector is overigens niet de gene welke lekte op de o-ring!! Hoe moet ik nu achterhalen of deze injector er helemaal niet inhoort, en of deze misschien kan zorgen voor de eerder genoemde klachten?? Vacuumslangen vervangen, maar bleef hier en daar toch nog valse lucht zuigen. Gisteravond was JeepEd hier ff en die zag dat in van de injectoren niet goed afdichte.Dus nu op zoek naar een setje o-ringen. B&S gebeld, en een setje o-ringen kost per injector €6,50 ex. Ik wil dus gelijk alle 6 injectoren gaan beet pakken en is dus €46,41 voor alle ringen. Is dit niet wat erg duur voor een paar rubberen ringen??? Of kun je ook met universele af uit de automaterialen zaak? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst August 1, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 1, 2009 Na vervangen o-ringen ff proefritje gemaakt. Motor pakt soepel op en loopt lekker. Na 20min weer terug en eens kijken of er foutmeldingen waren; geen! Daarna weer gestart, en jahoor, weer "bopbopbop" kwam weer niet op toeren.... weer ff met remmenreiniger gespoten, maar nu reageerde er niets!! Trek voor de grap eens je TPS stekker los wanneer de motor goed loopt. Geeft dat hetzelfde effect? Als ik de stekker van de TPS loshaal bij draaiende motor sloeg deze af. Is dit nu juist goed of niet? Ook als ik de stekker e/o vacuumslang van de MAP loshaal gaat de motor beroerd lopen maar slaat niet af. En wat zegt mij dit dan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst August 2, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 2, 2009 Iemand, op deze regenachtige sleuteldag? Zojuist de fuel-rail eraf gehaald om de ringen te bekijken. Blijkt dat ik 1 afwijkende injector heb:[ATTACH]4798[/ATTACH] Van de linker heb ik er 5, en de rechter is dus afwijkend, hiervan is de kunstofconnector blauw, en van de andere zijn ze geel. Bij het paarse streepje zie je ook dat bij die ene afwijkende er een randje ontbreekt waar de o-ring overheen gaat. Daar zat als eerste een plastic ringetje en daarna de o-ring. Tevens is die afw.injector voorzien van een naald, en de andere van een gaatje voor de brandstof. Deze afw. injector is overigens niet de gene welke lekte op de o-ring!! Hoe moet ik nu achterhalen of deze injector er helemaal niet inhoort, en of deze misschien kan zorgen voor de eerder genoemde klachten?? Na vervangen o-ringen ff proefritje gemaakt. Motor pakt soepel op en loopt lekker. Na 20min weer terug en eens kijken of er foutmeldingen waren; geen! Daarna weer gestart, en jahoor, weer "bopbopbop" kwam weer niet op toeren.... weer ff met remmenreiniger gespoten, maar nu reageerde er niets!!Als ik de stekker van de TPS loshaal bij draaiende motor sloeg deze af. Is dit nu juist goed of niet? Ook als ik de stekker e/o vacuumslang van de MAP loshaal gaat de motor beroerd lopen maar slaat niet af. En wat zegt mij dit dan? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst August 4, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 4, 2009 (bewerkt) Helaas heb ik nog geen reactie gehad op me laatste 2 aanvullingen, dus ik doe nog een 3e aanvulling. Vanmiddag was er iemand bij me (en ik zal geen namen noemen, omdat het Jaap, de buurman van Menno was ) en na starten van de motor hoorde hij volgens zijn zeggen het uitlaatspruitstuk lekken?! En zijn theorie icm mijn klacht was: na opwarmen motor gaat spruitstuk uitzetten en harder lekken. Dus meer lucht, wat de lambda weer ingeeft om meer brandstof in te spuiten. Hierdoor kunnen dus weer die knallen in de uitlaat door ontstaan. Mijn vragen: 1) Kan deze theorie kloppen? 2) Hoe kun je het best een lek spruitstuk controleren? 3) Als daar een lek zit, wat is waarschijnlijker, de pakking of het spruitstuk zelf? Bedankt weer! August 4, 2009 bewerkt door Ramon2 Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2009 Wanneer ik bij mij de TPS stekker losheb, da valt de motor bijna uit, en daarna loopt die niet heel mooi, maar blijft wel lopen. Moet af en toe wel gas bij geven. Dus wat er hoort te gebeuren weer ik niet, maar volgens mij moet de motor niet helemaal uitvallen. Ik heb Ed ooit eens geholpen (groot woord voor boutjes aangeven ) met het vervangen van een uitlaatspruitstuk op een TJ (die mooie paarse met die mega wielen). Volgens mij liep die ook niet mooi voor, en wel mooi na de vervanging, maar wat de exacte symptomen zijn zou ik niet precies weten. Misschien moet je Ed eens bellen... Al met al klinkt het bij mij als een combinatie van dingetjes... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst August 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2009 Wanneer ik bij mij de TPS stekker losheb, da valt de motor bijna uit, en daarna loopt die niet heel mooi, maar blijft wel lopen. Zo doetie bij mij ook. Heb er alleen niet met een ontkoppelde TPS rond gereden. Alleen stationair, liep dus ook beroerd maar sloeg niet af. Iemand nog verdere suggesties? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2009 Als ik de stekker van de TPS loshaal bij draaiende motor sloeg deze af. Is dit nu juist goed of niet? Ook als ik de stekker e/o vacuumslang van de MAP loshaal gaat de motor beroerd lopen maar slaat niet af. En wat zegt mij dit dan? Hier schrijf je dat de motor wel afsloeg, dat deed die mij mij dus niet... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ramon2 Geplaatst August 5, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2009 Hier schrijf je dat de motor wel afsloeg, dat deed die mij mij dus niet... Excuus excuus excuus; ik was ff in de war met het loshalen van de MAP sensor, toen sloeg hij niet af! Met loshalen TPS wel. Alleen weet ik nog niet of dit nu juist goed is of niet.... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mitchell2.24v Geplaatst August 5, 2009 Rapporteren Share Geplaatst August 5, 2009 Excuus excuus excuus; ik was ff in de war met het loshalen van de MAP sensor, toen sloeg hij niet af! Met loshalen TPS wel. Alleen weet ik nog niet of dit nu juist goed is of niet.... Ben geen expert, maar ik denk niet dat de motor af hoort te slaan. Het management moet zich aanpassen aan het feit dat er minder informatie is om de motor mee te regelen, dus overschakelen op noodloop. Maar afslaan lijkt me niet. Sloeg die gelijk af, of was het even twijfelen / stotteren. Dat laatste deed de mijne namelijk, om vervolgens toch maar niet af te slaan. Het is me meerdere keren gebeurd onder het rijden omdat de stekker van mijn TPS niet helemaal jofel is. Op snelwegsnelheden merk je er niets van, omdat dan de TPS niet echt gebruikt wordt. Wanneer je dan van de snelweg af komt, voel je wel dat hij rottiger rijdt. Jammer genoeg kan ik je geen duidelijk advies geven Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.