Spring naar bijdragen

Automaat VS Handbak


Border Patrol
 Share

Recommended Posts

Goede middag,

Ik zit al een tijdje te plannen over wat er zoal bij wil hebben of wil verbouwen aan moi jeep.

Nu ben ik een grote v8 fan en zou ik die graag willen hebben in mijn jeep of nog 1tje erbij die er 1 heeft.

nu ben ik ook zeker een voorstander van een normale hand versnellingsbak met de redenen: je hebt mechanisch je auto helemaal onder controle, het is simpeler, bevat daardoor minder delen die kapot kunnen gaan, makkelijker om er mee aan de slag te gaan(sleutelen), zuiniger (schakelt hoog in de toeren bij landrover 3900 owm) en voor het 4x4 vind ik het gewoon perfect aanvoelen wat je auto doet wanneer etc. Nu weet ik niet hoe automaten bij v8 motoren zich gedragen maar ik hoop dat iemand mij dat kan verduidelijken.

nu ben ik op mp en hier op het forum alleen maar v8jes tegen gekomen met daarvoor een automaat. ik rij zelf dagelijks met automaatjes van de zaak opeltjes, daihatsu etc. geen 4x4 dus en vind het allemaal behoorlijk but. nu zou ik zelf voor een v8 wel automaat willen rijden maar 100% voldoening zal er niet zijn denk ik.

kan iemand mij vertellen waarom v8 motoren automaat hebben? toch niet alleen omdat het amerikaans is lijkt mij? want de 4 liters en daar omheen die hebben wel een handbak.

en is zo'n automaat nou daad werkelijk gevoelig( kapot gaan, slippen) of kut in het terrein of valt dat mee?

ik zal vast wel tegen een hoop schenen schoppen van mensen met een automaat maar dat ik uiterraard niet mijn bedoeling.

groetjes Border Patrol

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Europa is de automaat lang als iets bekeken dat voor oude mannetjes was, of voor mensen die niet konden rijden.

de huidige generatie automaten en semi-automaten zijn daarentegen heel goed.

Ikzelf heb een 4.0 met een automaat en dat rijdt perfect, ook in het terrein. Een V8 zal nog lekkerder rijden.

Er is m.i. geen verschil in trekkracht of handelbaarheid in terrein t.o.v. een handbak. Want als je echt gaat peuren in de blubber heb je niet al te veel versnellingen nodig.

En op de baan rijdt zo'n amerikaanse automaat zalig, kun je lekker relaxen en je bezig houden met de andere luxe van je Jeep.

Is gewoon een kwestie van persoonlijke voorkeur. Je gaat evenveel tegenstanders als voorstanders vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voordeel:

- Bij een klim kan je (laten) schakelen

- Hellingproef is een eitje

Nadeel:

- Je kan niet remmen op de motor bij een afdaling

- In z'n P staat de hele wagen stil op een metalen pikkie ter grootte van het puntje van je pink. Dus ook op die steile helling.

- Je kan je niet aan laten slepen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

schakel en automaat is erg smaak gebonden en wat je wilt

heb er 2 met automaat een

v8 met een oude th400 is persoonlijk de fijnste je voelt hem niet schakelen

l6 met een torqfluite schakelt goed maar is wat stugger

wat betreft terreinrijden een automaat is fijn maar denk niet ik zet hem in z´n D

en hij schakelt zelf dan kun je wel een´s onder zijn toeren gaan

berg af remt deze ook af mits de overbrenging goed is

anders zet je hem in z´n achteruit

door het water oppassen daar de ontluchting achter de omvormer zit (verleggen)

goedkoper in onderhoud pak een schakelbak welke goed kapot is

deze kun je niet laten maken voor het geld wat een revisie van een automaat kost

aanslepen kan je moet dan wel ong 70 rijden en trek hem in zijn 1 dan gaat de motor

meedraaien (bijna niemand durft dit stond vroeger in het instruktie boekje)

succes met je keuze

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een handbak.. als ik weer zou kunnen kiezen zou ik een automaat nemen.

het maakt allemaal niet zo heel veel uit, tenzij je op een lange steile modderige helling staat met je voet op de rem zonder bekrachtiging omdat je motor net is afgeslagen. (inor vorig jaar)

Doet U mij een groene. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank u Heren voor de uitleg.

Dat een revisie van een automaat kwa kosten mee vallen had ik niet verwacht dat is mooi!

heb het ook ooit mee gemaakt met iemand die geduwd moest worden en wij allemaal duwen en trekken en lukt maar niet dus ik zeg trap je koppeling in en als we bewegen dan op laten komen.. was het een automaat... maar dat vertelde hij pas op het laatst bummer:blink: eigenlijk powerpack bij hebben ofzo.

het is dus zeker niet verkeerd om een keer goede ervaring ermee op te doen en kijken wat er later allemaal mee mogelijk is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

berg af remt deze ook af mits de overbrenging goed is

anders zet je hem in z´n achteruit

aanslepen kan je moet dan wel ong 70 rijden en trek hem in zijn 1 dan gaat de motor

meedraaien (bijna niemand durft dit stond vroeger in het instruktie boekje.

Vertel dan even welke automaatbak je bedoelt. Doe dit bij een Torqueflite A727 die onder de Dodge W200 zit en je zit aan vroegtijdige vervanging van de rembanden.

Bij diezelfde bak, nadeel:

- Z'n achteruit is NIET gemaakt om mee te trekken, en wordt afgeraden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb eerst 9 jaar cj´s gereden met handgeschakelde bakken.

Hoefde geen automaat ivm de bovenvermelde vooroordelen.

Toen ik 3j geleden een V8 inbouwde heb ik de th400 die bij deze motor zat laten reviseren en ingebouwd en heb er nog geen seconde spijt van gehad. Ik vind het zeer plezierig rijden, zowel op als off road.

Wat ik wel een bijkomend nadeel vind is dat (gezien de minder goeie remmen op een cj) je niet op de motor kan remmen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vergeet ook niet dat een non lock-up koppel omvormer redelijk wat vermogen vraagt.

Mijn ervaring is dat ik liever een handbak heb in het terrein vanwege controle. maar op de weg vind ik een automaat heerlijk.

ook de keuze voor welke automaat is belangrijk, een AW4 uit een XJ kun je redelijk makkelijk "hand geschakeld" maken met simpele electronica waardoor je hem in een bepaalde versnelling dwingt.

nadeel van die bak is de gedeelde 1-2 stand.

ik zou in ieder geval niet klakkeloos een automaat monteren maar eerst wat onderzoek doen naar versnellingen, evt. overdrive. Ook de keuze van de koppel omvormer is belangrijk voor het "gevoel" dat je met de auto krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zou ook niets meer liever willen dan een automaat, met name in het terrein, het enige min puntje vindt ik de afdalingen, weinig of geen motor rem!

Onze TJ 4.0 heeft een automaat vind het op de weg en in terrein ideaal om te rijden (we rijden vooral blauwe route)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je een automaat in 2 of 1 zet ipv D dan heb je wèl een degelijke motorrem.

in Frankrijk heb ik zo al wat bergpassen afgedaald en de Grand cherokee blijft netjes inhouden.

Op terrein heb ik al steile heuvels afgedaald met de automaat in 2 en de tussenbak in 4Lo ... dit gaat heel traag naar beneden, zoals het moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Frans,

Bij WJ gaat dat goed, probeer hetzelfde maar eens met automaat van CJ en je zult merken dat de remming veel minder is :wacko:

Verder vind ik het wel ideaal rijden met de automaat in het terein. En wat al eerder gezegd, met de goede overbrenging gaat het naar beneden rijden bij hellingen ook prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok erg intressant dus de mogelijkheden die een automaat heeft. Maar hoe is het schakel moment van een automaat? als voorbeeld de th400 met een v8 van Steven. als je rustig rijd bij hoeveel owm schakelt hij over en wat is het verbruik bij rustig rijden en als je gas intrapt heb je dan een dikke kickdown en bij hoeveel owm schakelt hij dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De 4.0 WJ staat zo afgesteld dat hij zeer vlug overschakelt.

Reeds bij 1500 RPM schakelt hij. Nu ja, in feite als je 100 rijdt, draait het motortje maar 1750 RPM...

Is beslist geen hoogtoerige krachtbron. Kickdown is zoiets van: HUH ? moet je ergens vlug naartoe dan ? OK, dan zal ik een paar 100 RPM erbij doen... :wacko:

Maar een racebanaan zal die WJ nooit worden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok erg intressant dus de mogelijkheden die een automaat heeft. Maar hoe is het schakel moment van een automaat? als voorbeeld de th400 met een v8 van Steven. als je rustig rijd bij hoeveel owm schakelt hij over en wat is het verbruik bij rustig rijden en als je gas intrapt heb je dan een dikke kickdown en bij hoeveel owm schakelt hij dan?

Dat kun je bij oudere automaat bakken regelen door er andere valve body's te monteren die bij een hogere (of lagere) hydraulische druk. schakelen.

Kickdown kun je gedeeltelijk afstellen met de kickdownkabel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat kun je bij oudere automaat bakken regelen door er andere valve body's te monteren die bij een hogere (of lagere) hydraulische druk. schakelen.

Kickdown kun je gedeeltelijk afstellen met de kickdownkabel.

Ok dus alles is wel te regelen en te krijgen met automaten maar zijn deze valve body's zijn makkelijk te monteren? demonteren? zijn er mensen die foto's hebben van hun eigen automaat bak extern en opengewerkt? gewoon nieuwsgierigheid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...