Spring naar bijdragen

Ombouw dana 30 as van 27 spline naar 30 spline


michel1972
 Share

Recommended Posts

Begin december heb ik mijn 27 spline alloy usa steekassen kapot gereden. Toen besloten om het eens te proberen met de superior 27 spline steekassen maar ook die wist ik afgelopen weekend te slopen. Nu wil ik dus het volgende gaan doen. Ik wil de 27 spline steekassen upgraden naar 30 spline steekassen. Ik ben er nog niet uit of ik nog wel een locker in mijn vooras wil hebben.

Nu wil ik dus weten wat ik allemaal nodig heb om mijn 27 spline dana 30 as om te bouwen naar een 30 spline dana 30 as. Ik weet dat ik 30 spline steekassen nodig heb. Maar wat heb ik nog meer nodig?

Ik kan ook kiezen voor een complete set van superior bestaande uit 30 spline steekassen en een ARB locker. Moet ik dan nog wat extra dingen aanschaffen of kan ik deze set zo in mijn dana 30 as plaatsen?

Of weet er iemand anders nog een betere oplossing?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je je rijstijl niet aanpast krijg je dat ook kapot:yes:

met een schakelbare locker kun je wel one piece axles kopen en gebruik je je vacuum schakelaar niet meer

dus je slaat een zwak punt over waar je de 2 assen aan elkaar koppelt,

superalloy en alloy usa zijn wel stuk sterker dan de oem assen en 30 spline kan ook wat meer hebben maar belangrijk is dat je niet met je voet onderin door een modderbak moet gaan baten.

Als je niet verder komt kun je net zo goed gelijk lieren want anders ben je alleen bezig met je Jeep van kleur te laten veranderen en te slopen.

bewerkt door dezperado
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb in mijn Dana30 RC, kruisje R&P en satelieten gesloopt maar nog nooit steekassen.

Ben van mening dat je upgrade geld beter in een zwaardere as kan stoppen dan in een D30.

Hoi Otto,

Upgraden naar een dana 44 heeft ook weinig zin denk ik. Een gedeelte van de dana 44 is niet sterker als de dana 30 as. Ik denk ook dat mijn full locker de oorzaak is dat alles gesloopt wordt.

Wat voor as zou jij voorstellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je je rijstijl niet aanpast krijg je dat ook kapot:yes:

Dat is juist het vreemde aan alles. Ik heb getuigen waaronder Jeeped :bye1: en beide keren gingen mijn steekassen juist kapot terwijl ik geen gas gaf. Dat was de eerste keer in Veldhoven tijdens het lieren en afgelopen weekend ook tijdens het lieren eruit. Toen draaiden mijn wielen langzaam mee zonder echt gas te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Otto,

Upgraden naar een dana 44 heeft ook weinig zin denk ik. Een gedeelte van de dana 44 is niet sterker als de dana 30 as. Ik denk ook dat mijn full locker de oorzaak is dat alles gesloopt wordt.

Wat voor as zou jij voorstellen?

Inderdaad de steekassen van een 30 en 44 zijn qua diameter en splines gelijk.

Maar omdat ik m'n steekassen in de 30 nog nooit stuk heb gehad ga naar een D44, mocht ik door m'n steekassen geraken kan er altijd nog een upgrade in.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even dan wat anders. De superior steekassen zijn nu nog geen 3 maanden oud en als ik de site van superior bekijk geven ze garantie op die steekassen. Nu zegt de winkel waar ik ze gekocht heb dat er geen garantie is. In Amerika beweren ze het tegenover gestelde en staat er netjes op hun site dat ze garantie geven.

Wat nu te doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad de steekassen van een 30 en 44 zijn qua diameter en splines gelijk.

Maar omdat ik m'n steekassen in de 30 nog nooit stuk heb gehad ga naar een D44, mocht ik door m'n steekassen geraken kan er altijd nog een upgrade in.

Herstel, ben even wezen tellen. De D44 is 30 splines.

Wat wel gelijk kan zijn, zijn de kruisjes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen draaiden mijn wielen langzaam mee zonder echt gas te geven.

Ik snap eerlijk gezegd niet hoe je met lieren een steekas kapot kan rijden..

Of je liert je XJ in z'n veren terwijl je banden juist uit een gat willen rijden, met een flink lage overbrenging komt er stationair toch een hoop spanning op.

Bak in z'n vrij tijdens lieren dan maar?

...en inderdaad zeker proberen garantie te halen bij superior. :bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Veldhoven brak mijn bijrijders outer steekas door midden. Tevens wokkelde de grote steekas. Afgelopen weekend brak het oor van de rechter outer steekas. Tevens wokkelde mijn grote steekas een klein stukje. Ook was mijn kruisje helemaal aan gruzelementen. Beide keren kwam ik vast te staan en was er nog niks aan de hand. Toen begonnen we met lieren en ging het beide keren verkeerd. Rustig de wielen laten draaien en toen brak het af. Het was ook steeds de bijrijderskant die afbrak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herstel, ben even wezen tellen. De D44 is 30 splines.

Wat wel gelijk kan zijn, zijn de kruisjes.

Het klopt dat de dana 44 30 spline is. De kruisjes en de outer steekas zijn hetzelfde als bij een dana 30 as. Als ik in mijn dana 30 as ook 30 spline steekassen zet ben ik nagenoeg even sterk als de dana 44 as werd mij verteld. Alleen breken bij mij steeds de korte steekassen waarbij ik me dus afvraag of het wel zinvol is om 30 spline steekassen te nemen. Het probleem zit hem in de korte steekassen denk ik juist omdat die steeds afbreken. Tevens zou mijn full locker wel eens de oorzaak zijn dat alles kapot gaat. Miscchien toch een psssssttttttt locker proberen eventueel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn korte steekassen braken ook steeds, dit is normaal op je langere zit meer torsie op, daardoor kunnen die wat meer hebben.

De oplossing is in je superioraxles ctm kruisjes insteken, zijn 50% sterker.

En ik heb 5 jaar met dana 30 versterkt met superior en arb rondgereden en nooit geen steekas meer gebroken.

En euh, kwist men gas ook goed te gebruiken zene

Link naar opmerking
Deel via andere websites

mijn korte steekassen braken ook steeds, dit is normaal op je langere zit meer torsie op, daardoor kunnen die wat meer hebben.

De oplossing is in je superioraxles ctm kruisjes insteken, zijn 50% sterker.

En ik heb 5 jaar met dana 30 versterkt met superior en arb rondgereden en nooit geen steekas meer gebroken.

En euh, kwist men gas ook goed te gebruiken zene

Wat voor maat banden had jij onder de cherokee zitten?

Hoe kan het dan dat mijn langere steekas ook gewokkeld is? Hoe gaat dat in zijn werk dan. Het kruisje van mijn dana 30 is door midden gebroken. Bij mijn korte steekas is een oor afgebroken en mijn langere steekas is gewokkeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat voor maat banden had jij onder de cherokee zitten?

Hoe kan het dan dat mijn langere steekas ook gewokkeld is? Hoe gaat dat in zijn werk dan. Het kruisje van mijn dana 30 is door midden gebroken. Bij mijn korte steekas is een oor afgebroken en mijn langere steekas is gewokkeld.

Ik denk dat wokkelen al eerder is gebeurd, en dat de zaak uit elkaar wordt getrokken bij het lieren.

Overigens is het geen overbodige luxe om tijdens lieren de bak in neutraal te zetten met je (bijna) standaard assen. Als je wielen 'rustig' meedraaien komt er nog steeds veel spanning op.. Zeker als je overbrenging 1:4.56 of kleiner is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat wokkelen al eerder is gebeurd, en dat de zaak uit elkaar wordt getrokken bij het lieren.

Overigens is het geen overbodige luxe om tijdens lieren de bak in neutraal te zetten met je (bijna) standaard assen. Als je wielen 'rustig' meedraaien komt er nog steeds veel spanning op.. Zeker als je overbrenging 1:4.56 of kleiner is.

Ja dat zou heel goed kunnen. Ik denk ook dat ik mijn vooras moet upgraden. Mijn dana 44 35 spline achteras heeft er weinig problemen mee en is redelijk sterk. Ik denk dat ik nu maar eens de vooras moet aanpakken. Wel heb ik wat info ingewonnen bij de bedrijven die zelf redelijk veel offroad rijden en beiden vonden het zeer vreemd. Ze vertelden mij dat ze zelf ook lockers voorin hebben zitten en dit nog nooit zijn tegen gekomen. Zelfs niet bij een upgrade dana 30 vooras.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat lijkt me stug, kijk eens naar het verschil in ring diameter, 7,2" vs 8,5".

Heb het ook maar van horen en zeggen en dat had er mee te maken dat bij mij het probleem niet in de ring zit ofzo maar mijn probleem zit hem in de outer shafts en die zijn gelijk bij een dana 30 en dana 44 as.

Ik denk dat ik nu overstap naar 30 spline 4340 Chromoly axle shafts. Er stond namelijk een mooie aanbieding op het net van een complete 30 spline chromoly set inclusief ARB locker en pomp.

bewerkt door michel1972
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...