Spring naar bijdragen

"polynorm" Aanhangwagen


theo-cj7
 Share

Recommended Posts

Loop al een tijdje met de gedachte om zelf een op polynorm lijkende aanhanger te maken voor achter m'n Jeep. Ik heb al een tijdje diverse verkoopsite's in de gaten gehouden maar daar vind ik niet wat ik zoek, tenminste niet voor de prijs die ik zoek.

Wat is de bedoeling:

*Aanhanger moet de looks hebben van een Polynorm

*Lege aanhanger mag niet meer dan 250 a 350 kg wegen

*Ongeremd

*Banden 33x12.5x15

*Normale aanhangerkoppeling geen NATO koppeling

Hier een tekeningetje van de bakmaten die ik gedachte heb

Foto-CKTRRLTG-D.jpg

OP EN AANMERKINGEN ZIJN WELKOM

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste is zelf te maken.

de gene die ik heb is het frame van een polynorm maar de bovenkant is zelf gemaakt met Klep en rechte hoeken.

De kar zelf is van hout.. weet niet welk hout....

mijn plan is om het hout te vervangen..... door wat weet ik nog niet

het hout zelf begint nu na een jaar of 15/16 af te brokkelen

Hier ff wat fototjes

[ATTACH]3955[/ATTACH]

[ATTACH]3956[/ATTACH]

[ATTACH]3957[/ATTACH]

[ATTACH]3958[/ATTACH]

Link naar opmerking
Deel via andere websites

zelf ook gedaan voor de vorige vakantie, alleen dan met gewone koppeling.

heb gekozen om een stalen frame te maken met een oude D35 as (waarvan de LS al "op" was)

scheelt je namelijk een reservewiel meenemen en ook heb je altijd een reserve steekas, bladveer of schokbreker voor nood achter de auto.

en bevestigd met bladveren en schokbrekers.

Voordelen zijn dat je makkelijk grote wielen kan monteren, zelf de hoogte simpel kan bepalen en hij ligt geweldig achter de wagen

paar foto's:

Foto-PGGBEEVL.jpg

Foto-VIDAZZZ7.jpg

Foto-7RGMXSPB.jpg

Foto-IV77GZOV.jpg

Foto-XSHZHAPU.jpg

Foto-QNIFUHGM.jpg

Foto-6TYUXEGS.jpg

heb hem ook "deelbaar" gemaakt met een trekboom die demontabel is en de as die makkelijk te demonteren is zodat hij vrij weinig ruimte in neemt (staat nu recht op in de schuur)

heb er 3000km mee gereden tot nu toe en nog niks geen problemen gehad.

heb er voor gebruikt:

- D35 as van wrangler (zou bij jouw een CJ7 as gebruiken)

- setje oude wielen

- setje oude schokbrekers en veren

- setje oude achterlichten

nieuw gekocht:

- paar houten panelen

- spatborden

- koppeling

- reflectoren

- kentekenplaat verlichting

- electra snoer en stekker

- sluitingen voor de klep

- neuswiel

totale kosten minder dan 250 euro.

had zelf de klep met gasveren dat ie wat lichter open gaat.

ben van plan ooit de houten panelen eraf te halen en aluminium plaat van 2mm te zetten en te monteren.

als je meer foto's wilt hoor ik het wel van je.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dit zijn reacties waar ik wat mee kan, en ook lekker veel foto"s waar ook iets op te zien is, kortom SUPER:thumbsup:

Het chassis wil ik maken met hoekijzer van 80x80 MM of ik voor de dissel deze ook ga gebruiken ben ik nog niet helemaal aan uit (misschien te lomp zwaar) de achterbumper word waarschijnlijk een UNP 160 waar de lampen mooi ingezet kunnen worden

Foto-3WZ4YSHN-D.jpg

Over de as ben ik nog niet helemaal aan uit, heb hier nog wel een AMC 20 liggen maar dit is een smalspooras terwijl ik wide track onder mijn cj heb.

Ik ben aan een hele andere oplossing aan het denken:

Men neme een dikwandige buis van +/_ 60mm

vervolgen nog 2 "staven" van 25cm die in de draaibank afgedraaid worden zodat je 10 cm in de buis kunt schuiven, de andere 15 cm wordt afgedraait tot er een wielnaaf(vooras) overpast

de staaf zit dan waar de buitenste steekas doorliep

vervolgen op 160 ampere afbakken en mijn as is klaar

bevestiging van de as gebeurd ook met bladveren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk dit zijn reacties waar ik wat mee kan, en ook lekker veel foto"s waar ook iets op te zien is, kortom SUPER:thumbsup:

Het chassis wil ik maken met hoekijzer van 80x80 MM of ik voor de dissel deze ook ga gebruiken ben ik nog niet helemaal aan uit (misschien te lomp zwaar) de achterbumper word waarschijnlijk een UNP 160 waar de lampen mooi ingezet kunnen worden

Foto-3WZ4YSHN-D.jpg

Over de as ben ik nog niet helemaal aan uit, heb hier nog wel een AMC 20 liggen maar dit is een smalspooras terwijl ik wide track onder mijn cj heb.

Ik ben aan een hele andere oplossing aan het denken:

Men neme een dikwandige buis van +/_ 60mm

vervolgen nog 2 "staven" van 25cm die in de draaibank afgedraaid worden zodat je 10 cm in de buis kunt schuiven, de andere 15 cm wordt afgedraait tot er een wielnaaf(vooras) overpast

de staaf zit dan waar de buitenste steekas doorliep

vervolgen op 160 ampere afbakken en mijn as is klaar

bevestiging van de as gebeurd ook met bladveren

Poeh.poeh.. wat ga je vervoeren?..:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb bewust voor 40x40x4 koker gekozen met een 60x60x5 dissel. heb via de schuine stang op de foto's een driehoeks verbinding waardoor ik lichtere materialen kon gebruiken en de boel nog sterk bleef.

smalspoor/breedspoor zou je evt. met spacers op kunnen lossen.

ik heb verder voor de maten gewoon gekeken wat ik erin moest vervoeren en daaraan aangepassen

had zelf de dissel in een Y vorm om te zorgen dat de aanhanger de auto niet raakt als ie een keer haaks achter de auto staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet niet of je een rechte hoek gaat nemen binnen. maar mij lijkt dat wel fijner. ik heb zelf een koevoet, schroefbank en een hi-jack op die rand liggen.

vooral de schroefbank is handig om kruisjes te vervangen tijdens een evenement. vaak genoeg gebruik van gemaakt .:)

Heb zelf als as 1 lange buis. zelf weet ik niet wat er binnen in zit.:bye1: moet nog steeds een keer kijken.

heb ook veerbladen, met schokbrekers.

zelf nog een plan om er spiraalveren onder te plaatsen.

mocht dit ooit haalbaar zijn. dit omdat de tj ook spiraalveren heeft

Maak er wat moois van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb bewust voor 40x40x4 koker gekozen met een 60x60x5 dissel. heb via de schuine stang op de foto's een driehoeks verbinding waardoor ik lichtere materialen kon gebruiken en de boel nog sterk bleef.

smalspoor/breedspoor zou je evt. met spacers op kunnen lossen.

ik heb verder voor de maten gewoon gekeken wat ik erin moest vervoeren en daaraan aangepassen

had zelf de dissel in een Y vorm om te zorgen dat de aanhanger de auto niet raakt als ie een keer haaks achter de auto staat.

Als ik het zo lees zou mijn dissel van hoekijzer 80x80 toch nog niet zo gek zijn, er is wel één groot verschil, ik laat ze doorlopen tot de zijkanten van het chassis daardoor denk ik de schuine steun niet nodig te hebben.

Wat de as betreft ben ik een tikkeltje eigenwijs, wil het gewicht van het komplete diff besparen.

Weet niet of je een rechte hoek gaat nemen binnen. maar mij lijkt dat wel fijner. ik heb zelf een koevoet, schroefbank en een hi-jack op die rand liggen.

vooral de schroefbank is handig om kruisjes te vervangen tijdens een evenement. vaak genoeg gebruik van gemaakt .:)

Heb zelf als as 1 lange buis. zelf weet ik niet wat er binnen in zit.:bye1: moet nog steeds een keer kijken.

heb ook veerbladen, met schokbrekers.

zelf nog een plan om er spiraalveren onder te plaatsen.

mocht dit ooit haalbaar zijn. dit omdat de tj ook spiraalveren heeft

Maak er wat moois van.

Tja rechte of schuine hoeken, ongetwijfeld zijn de rechte hoeken makkelijk, denk dat ik toch maar voor de looks ga:huh:

En jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa, we gaan er zeker wat moois van maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag nog even over de as aan het nadenken geweest en eens door mijn "magazijn" gesnuffeld.

Hier hetvolgende gevonden

Foto-RJCHAYSV-D.jpg

Een lange hydaulische cilinder waar ik toch niks meer mee kan doen met een buitenwerkse diameter van 70 MM en een inwendige diameter van 60 MM deze zou als basis voor mijn as kunnen dienen

vervolgen de wielnaaf er eens bijgepakt

Foto-JRODA8U4-D.jpg

Vervogens de conclusie getrokken dat de rand tussen de pijlen er af gedraaid moet worden(groene lijnen). Vervolgens kan het middelste deel 15 MM in de asbuis geschoven worden en gelast worden.

Het moeilijkste zal worden dat ze 100% recht erin gelast worden.

Heren technici laat maar horen wat jullie er van vinden(graag opbouwende kritiek):):bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Theo,

mooi project, lop zelf ook rondom een keer iets te bouwen maaar voorlopig nog geen tijd...

Voor de as zou ik een echte as gebruiken. scheelt je veel werk en het resultaat is, tenzij je echt alle mogelijkheden hebt om het goed te doen, beter. En ook wat pullie zegt is waar... je hebt meer reserve onderdelen haha....

succes.

( eventueel suziki samurai as.... zelfde steek, alleen lichter en mogelijk beter en goedkoper aan te komen...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Een verassende wending in het polynorm project:wacko:

Heb zojuist een orginele polynorm aanhanger gekocht, deze zal nog wel voorzien worden van andere velgen en banden, ligt nu 600x16 op en er komt 33x12.5x15 onder, verder mist de aanhanger nog de verlichting.

OOk zit er nu nog een NATO koppeling op deze ga ik ook vervangen door een gewone aanhangerkoppeling

Reden voor de ommezwaai in het project is dat me het plaatwerk en het laten zetten niet meeviel en de aanschaf van de orginele aanhanger meeviel:whistle:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:whistle::D:D..... plaatje?

Foto-WIVH33O3-D.jpg

Foto-LIG7TZXG-D.jpg

Ga hem van de week halen dan maak ik even een paar fotootjes:yes:

Heb hem deze avond opgehaald, zojuist al even zitten kijken voor de grotere wielen, denk dat het een s.o.a. gaat worden om ze er onder te krijgen,

Verder moeten dan de spatborden ook verbreed worden, makkelijkste is de huidige spatborden naar buiten zetten door middel van de beugeltjes langer te maken en dan een ijzere rand er tussen zetten.

Maaja heb nog even om er over na te denken, eerste weken toch geen tijd voor:B

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Foto-WIVH33O3-D.jpg

Foto-LIG7TZXG-D.jpg

Heb hem deze avond opgehaald, zojuist al even zitten kijken voor de grotere wielen, denk dat het een s.o.a. gaat worden om ze er onder te krijgen,

Verder moeten dan de spatborden ook verbreed worden, makkelijkste is de huidige spatborden naar buiten zetten door middel van de beugeltjes langer te maken en dan een ijzere rand er tussen zetten.

Maaja heb nog even om er over na te denken, eerste weken toch geen tijd voor:B

:whistle::thumbsup::lol:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hee Theo

Leuk "karretje"! maak je die hetzelfde kleurtje als je CJ?

wat ga je erin vervoeren? Is dat ipv de caravan?:whistle:

Is wel de bedoeling om hem tezijnertijd dezelfde kleur te maken als de cj7.

Hij is ter vervanging van m'n 13 in dozijn enkelassertje:yes:

Is in ieder geval iets wat je niet rationeel moet bekijken,

een Polynorm van 1955 die wanneer hij klaar is ,zeg 750 euro kost met een laadvermogen van 250 kilo:wub: wil je hebben in plaats van een enkelassetje met 500 kg laadvermogen met (bijna)nieuwe bodem en zijschotjes en gegalvaniseerd frame die dadelijk tussen 100 en 200 euro op gaat brengen:blush:

, Maar er zit wel een zeiltje bij de polynorm:lol:

Wanneer ik wat meer moet laden pak ik gewoon de plateauwagen, is dus gewoon een hebbeding

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is wel de bedoeling om hem tezijnertijd dezelfde kleur te maken als de cj7.

Hij is ter vervanging van m'n 13 in dozijn enkelassertje:yes:

Is in ieder geval iets wat je niet rationeel moet bekijken,

een Polynorm van 1955 die wanneer hij klaar is ,zeg 750 euro kost met een laadvermogen van 250 kilo:wub: wil je hebben in plaats van een enkelassetje met 500 kg laadvermogen met (bijna)nieuwe bodem en zijschotjes en gegalvaniseerd frame die dadelijk tussen 100 en 200 euro op gaat brengen:blush:

, Maar er zit wel een zeiltje bij de polynorm:lol:

Wanneer ik wat meer moet laden pak ik gewoon de plateauwagen, is dus gewoon een hebbeding

Ja leuk man..

Die man waar ik de zwarte CJ destijds heb gekocht, maakte deze wagentjes ook zelf en hij had er 2 staan een was rot, maar de ander was precies zo gestyled en in de kleur van mijn CJ..:) maar hij deed 'm niet weg! Hij heeft nl een zwarte rubicon gekocht...en dat om zijn boot te trekken..:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja leuk man..

Die man waar ik de zwarte CJ destijds heb gekocht, maakte deze wagentjes ook zelf en hij had er 2 staan een was rot, maar de ander was precies zo gestyled en in de kleur van mijn CJ..:no: maar hij deed 'm niet weg! Hij heeft nl een zwarte rubicon gekocht...en dat om zijn boot te trekken..:frusty:

Hoi Fred,

Was dat in de betuwe waar jij je zwarte jeep gekocht heb?

Grappige is daarvan dat Cees ooit een witte jeep van mij gekocht heeft in 1990.

Ik ben pas geleden bij hem geweest om spullen op te halen wat hij nog had liggen van zijn CJ tijd.

Gr Nico

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Fred,

Was dat in de betuwe waar jij je zwarte jeep gekocht heb?

Grappige is daarvan dat Cees ooit een witte jeep van mij gekocht heeft in 1990.

Ik ben pas geleden bij hem geweest om spullen op te halen wat hij nog had liggen van zijn CJ tijd.

Gr Nico

Klopt Nico, hele fijne man die Cees,

waarschijnlijk heb je de originele shocks en de achterklep etc van mijn CJ dan meegenomen:D

Ik zou die ooit nog eens halen als ik in de buurt was. maar is er niet meer van gekomen. Alles goed met hem?

had hij nog aanhangers?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Nico, hele fijne man die Cees,

waarschijnlijk heb je de originele shocks en de achterklep etc van mijn CJ dan meegenomen:D

Ik zou die ooit nog eens halen als ik in de buurt was. maar is er niet meer van gekomen. Alles goed met hem?

had hij nog aanhangers?

Heb je het fotoboek ook gezien daar stond mijn oude witte cj in.

Ik heb alles meegenomen ook de bladveren die eerst onder de jouwe zaten.(standaard)

Hij had nog 2 aanhangers staan idd.

Aardige kerel was vroeger medeorganisator van de jeepers jamboree.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...