Spring naar bijdragen

Max. snelheid met aanhanger 90km/u ????


Aad V.
 Share

Recommended Posts

Heb gehoord dat je per 1 Mei met een aanhanger in Nederland 10km/u harder mag gaan rijden, duswel 90km/u.

Heeft iemand of weet iemand hier al meer over of zijn dit allemaal maar geruchten die ik hoor.

Zou wel lekker zijn. Kan je 100km/u rijden met een snelheidsovertreding van 10km/u i.p.v. 20. Scheelt weer een stukje in de ingecalculeerde kosten voor als je aangehouden wordt. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 90 is gedaan om de vrachtwagens tegemoet te komen. Die zitten met hun geijkte snelheidsbegrenzer steeds achter auto's met aanhanger te klooien.

120km/u is m.i. echt te hard met aanhanger. Zeker als 'ie wat meer gewicht in de schaal brengt of e hoog zwaartepunt heeft.

Zolang je door kunt rijden gaat het nog, maar owee als je een noodstop moet maken! Dan heb je met 80 al een flinke uitdaging....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja, dan toch nog een lichtpuntje aan het eind van de RDW-tunnel.

Zal toch wel lekker wezen als het er binnenkort snel doorgevoerd wordt.

Had het er een tijdje terug nog met een collega van me over dat ik wel eens met een aanhanger met kenteken rij. Moet je officieel een B-E rijbewijs voor hebben. Heb ik dus niet, dus mag ik er niet mee rijden. Een lullig aanhangwagentjemet een grasmaaier erop.

Heb wel mijn chaufeursdiploma en mag wel met een knoert van een vrachtwagen door het dorp heen scheuren van een ton of weet ik veel.Brengt wel effe meer schade toe als hier ietsmee fout gaat, dan een auto met een aanhangertje.

RAAR, MAAR WAAR!!!!!!!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moet je officieel een B-E rijbewijs voor hebben. Heb ik dus niet, dus mag ik er niet mee rijden.

Je weet dat je probelemen kan krijgen met de verzekering als er iets gebeurd ?

ot datum is genoemd in het programma wegmisbruikers door Koos Spee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 90 is gedaan om de vrachtwagens tegemoet te komen. Die zitten met hun geijkte snelheidsbegrenzer steeds achter auto's met aanhanger te klooien.

120km/u is m.i. echt te hard met aanhanger. Zeker als 'ie wat meer gewicht in de schaal brengt of e hoog zwaartepunt heeft.

Zolang je door kunt rijden gaat het nog, maar owee als je een noodstop moet maken! Dan heb je met 80 al een flinke uitdaging....

Die 90 km wordt een maximum snelheid geen minimum snelheid

Als je een aanhanger niet goed kan beladen of niet goed is ingericht hoor je er niet mee te rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die 90 km wordt een maximum snelheid geen minimum snelheid

Als je een aanhanger niet goed kan beladen of niet goed is ingericht hoor je er niet mee te rijden

Volgens mij was dat ook niet wat Rob zei..?

90 is absoluut hard zat met een aanhanger, zeker als je een zware lading bij je hebt als een autoambulance.

Ook wat die noodstop betreft heeft hij gelijk, mensen die DAT niet snappen horen er niet mee te rijden...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ik heb hier een stukje gevonden

Dit geeft wel wat duidelijkheid denk ik

Hoe hard mag ik rijden met mijn aanhanger of caravan?

Hierover zijn veel misverstanden, maar de regels zijn eenvoudig.

Binnen de bebouwde kom mag u 50 kilometer per uur (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is).

Buiten de bebouwde kom mag u altijd maximaal 80 kilometer per uur* (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is).

Het maakt niet uit of u op een normale provinciale weg, een autoweg of een autosnelweg rijdt. Ook maakt het niet uit of uw aanhanger of caravan meer of minder weegt dan 750 kg en of hij geremd of niet-geremd is. De maximum snelheid buiten de bebouwde kom is altijd 80 kilometer per uur*, tenzij lager aangegeven wordt. * Maar: Met ingang van 1 mei 2009 mogen personenauto's met aanhangers 90 kilometer per uur rijden (tenzij aangegeven is dat de maximum snelheid lager is). Deze nieuwe maatregel is bedoeld om de doorstroming van het verkeer te bevorderen

(bron politie gelderland zuid)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

België 120, Frankrijk 130. Mét aanhanger. Ik rijd al jaren zo'n 8-10 x per jaar met de auto-ambulance naar het zuiden. Auto of graafmachientje erop, gaat prima. Maar terug naar het noorden: lege aanhanger achter de bus. Schiet lekker op tot Luik, 120-130 is echt geen probleem. Maar vanaf Maastricht: nog 200 km voortsukkelen met een rotgangetje. Wat een ellende. Had van de boetes inmiddels een aardig feestje kunnen bouwen....:bye1:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

België 120, Frankrijk 130. Mét aanhanger. Ik rijd al jaren zo'n 8-10 x per jaar met de auto-ambulance naar het zuiden. Auto of graafmachientje erop, gaat prima. Maar terug naar het noorden: lege aanhanger achter de bus. Schiet lekker op tot Luik, 120-130 is echt geen probleem. Maar vanaf Maastricht: nog 200 km voortsukkelen met een rotgangetje. Wat een ellende. Had van de boetes inmiddels een aardig feestje kunnen bouwen....:bye1:

ik ben allang blij als ik 90 kan rijden zonder aanhanger.. en zo moeilijk is het niet om ff je voet van het gas te halen.

Daarnaast wil het niet zeggen dat die landen meteen gelijk hebben, ik vind 90 ook hard zat. Als ik sommigen voorbij zie "wiebelen".:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben allang blij als ik 90 kan rijden zonder aanhanger.. en zo moeilijk is het niet om ff je voet van het gas te halen.

Daarnaast wil het niet zeggen dat die landen meteen gelijk hebben, ik vind 90 ook hard zat. Als ik sommigen voorbij zie "wiebelen".:yes:

Zo beladen is 90 idd meer dan genoeg :yes:

Maar 1200 km je voet van het gas halen met een lege kar is het verschil tussen in één dag rijden of overnachten.

master_bobcat.JPG

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat verhaal over de vrachtwagens en de verkeers doorstroming kan ik me goed in vinden.

Als ik met de CJ op de snelweg rij, rij ik ook altijd op gelijke snelheid met de vrachtwagens (ca 90 op de teller). Het voordeel hiervan: De CJ rijdt bij deze snelheid gewoon lekker EN ik hoef geen vrachtwagens in te halen maar zij hoeven mij ook niet in te halen. Resultaat ik blij vrachtwagen chauffeurs blij en ook het verkeer op de linkerbaan kan door rijden.

En inderdaad als er dan een auto met aanhanger met 80 rijdt......:yes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb er een dubbel gevoel bij. Ik rijd vaak met zware trailer beladen met paard(en), en reed al mee met het vrachtverkeer (dit is me er ook echt ingestampt bij de E lessen). Betekend wel dat ik standaart te hard rij, zo'n 3 kilometer geijkt :wacko:, jeep wijkt nogal af :P. Allemaal om te zorgen dat vrachtwagens me niet inhalen, want dat is voor de peerden echt niet lollig. Maar nu zijn er zat buitenlandse vrachtwagens die niet geijkt zijn, en die wel vrolijk langs je tuffen. Ik vraag me af of de doorstroom nu echt beter gaat worden. Ja, misschien dat al die mensen die stipt 80 op de teller rijden nu eens snappen dat het voor een vrachtwagen niet prettig is om afgeremd te worden door een auto met aanhanger (nee, ik heb geen groot rijbewijs, maar mijn vader is vrachtwagenchauffeur, en ik heb een groot inlevend vermogen ;) ).

Laat ze eerst die achterlijke regeltjes maar eens afschaffen en gewoon, simpel alles boven de 750kg MTM verplicht E maken. En alle mensen die hun E hebben gekregen een lesje aanbieden. Ik mag met mijn 24 jaar dan wel jong zijn, maar ik durf zonder al te arrogant te zijn te beweren dat ik echt wel weet hoe ik met een trailer moet rijden. In ieder geval ben ik een stuk saver op de weg met mijn combi (de ZJ heeft vermogen en koppel te over!) dan al die zondagsrijders die 2x per jaar met de Fiat Panda met de Caravan XL de weg op menen te kunnen (enige ironie is terug te vinden), en ergens hebben opgevangen dat je maar 80 mag. Deze mensen zullen nu eens doorstromen, hoop ik.

Sorry, word er nogal gefrustreerd van :thumbsup:. De regel is leuk bedacht, maar niet de oplossing. Dat is om alle gratis behaalde E's af te pakken en tegen gereduceert tarief mensen laten lessen. Niet de maximum snelheid opschroeven, verstandige mensen reden dat nu ook al, vooral mensen met paarden achterin nemen een boete graag voor lief als het veiliger is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry, word er nogal gefrustreerd van :P. De regel is leuk bedacht, maar niet de oplossing. Dat is om alle gratis behaalde E's af te pakken en tegen gereduceert tarief mensen laten lessen. Niet de maximum snelheid opschroeven, verstandige mensen reden dat nu ook al, vooral mensen met paarden achterin nemen een boete graag voor lief als het veiliger is.

Ik hoop niet dat ze me dat E afnemen, want ik denk niet dat ik nog enige kans heb om te slagen.:wacko:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dan moet je toch bij jezelf te raden gaan hoe goed je met een hanger overweg kan :wacko:. Als je durft te rijden en de regels kent, is er geen kunst aan.

Maar snap je de frustratie? Ik wil niet alle mensen over 1 kam scheren, en er zijn er zat die wel kunnen rijden met hanger, maar er zijn er ook zat die hem gratis hebben gekregen, zich exact aan de 80 houden, die de kogeldruk van hun personenwagen totaal vergeten en denken dan ze perfect rijden. Het zorgt gewoon vor flink wat onveilige situaties.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joh, je loopt er gewoon in. Ik heb al 30 jaar een caravan en rijdt daar gemiddeld zo'n 5000 km. per jaar mee. De laatste 2 jaren niet trouwens, toen was het net geen 3000.

Mijn vrouw heeft ook E ooit gekregen, maar die piekert er dus wegens gebrek aan ervaring niet over om met de ZJ en ruim 7 meter caravan (over-all) te gaan rijden.

Maar ik ben het met je eens, caravans kunnen een obstakel op de weg vormen. Er zijn natuurlijk angsthazen zat die weten dat 80 km/u nog steeds gecontroleerd wordt en er zijn er heel wat die vanuit Frankrijk komend bij Oosterhout op de foto zijn gegaan. Dus rijden ze 80 op de teller en dat is al snel 75. Die vrachtauto's zijn begrensd op 89 km/u. dus dat verschil is best groot en daar gaat-ie-dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...