Spring naar bijdragen

Geen 4 wielaandrijving


Treb
 Share

Recommended Posts

Beste mensen,

Allereerst mijn waardering voor dit onderhoudende forum.

Heb onlangs een in nieuwstaat verkerende cherokee van bwjr. 2000 aangeschaft. De 4 wielaandrijving van de auto is niet in te schakelen. De handle van de selec track geeft goed weerstand maar bij inschakelen van parttime of fulltime 4wd gebeurt er niets. Ook geen piep of kraak. De lampjes op het dashboard functioneren echter wel conform "ingeschakelde" optie. De voorste aandrijfas draait wel tijdens rijden. Met de hand is de voorste aandrijfas niet te verdraaien tijdens stilstand.

Wie kan mij vertellen wat er aan de hand kan zijn en hoe dit op te lossen is alvorens ik drastischer stappen neem?

Gr,

Treb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een vraag: heb je in partime 4x4 of fulltime4x4 geschakeld?

Wanneer je de fulltime stand hebt geprobeerd (groene 4x4 lampje brandt) dan doen de voorwielen inderdaad niets als één van de achterwielen geen tractie heeft. In dit geval dien je de bak in partime 4x4 (oranje lampje) te schakelen zodat de tussenbak gespert wordt.

Als je een command trac bak hebt heb je geen fulltime 4x4 en alleen de mogelijkheid van partime 4x4 (met een starre verbinding in de tussenbak)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog een vraag: heb je in partime 4x4 of fulltime4x4 geschakeld?

Wanneer je de fulltime stand hebt geprobeerd (groene 4x4 lampje brandt) dan doen de voorwielen inderdaad niets als één van de achterwielen geen tractie heeft. In dit geval dien je de bak in partime 4x4 (oranje lampje) te schakelen zodat de tussenbak gespert wordt.

Als je een command trac bak hebt heb je geen fulltime 4x4 en alleen de mogelijkheid van partime 4x4 (met een starre verbinding in de tussenbak)

Mooi zeg , die snelle reacties hier!

Ik heb beide standen geprobeerd. Even de feiten, ik stond in de ondiepe blubber met een aanhangertje en kwam ondanks gas geven niet vooruit. Ik zag mijn linkerachterwiel spinnen vanuit mijn geopende deur. Daarom heb ik fulltime en parttime 4wd achtereenvolgens ingeschakeld. Ik bleef echter spinnen met mijn linker (misschien ook rechter) achterwiel.Er veranderde ogenschijnljk niets. Heel langzaam kwam ik stukje voor stukje naar voren waardoor ik na een minuut ongeveer 5 meter kon afleggen om zo op een droog stukje gras te komen. Heb zo de conclusie getrokken dat de 4 wd niet werkt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima gedaan.. heel rustig en toch eruit komen. :D

Ik denk dat je rechter voorwiel ook lekker aan het draaien was.

Doordat je open differentiëlen hebt gaat de aandrijving per as naar het wiel met de minste weerstand. En dat zag je natuurlijk niet.

In full time kom je in zo'n situatie niet ver, dat had je niet hoeven proberen.

Aangezien je eruit bent gekomen weet ik wel zeker dat het werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima gedaan.. heel rustig en toch eruit komen. :yes:

Ik denk dat je rechter voorwiel ook lekker aan het draaien was.

Doordat je open differentiëlen hebt gaat de aandrijving per as naar het wiel met de minste weerstand. En dat zag je natuurlijk niet.

In full time kom je in zo'n situatie niet ver, dat had je niet hoeven proberen.

Aangezien je eruit bent gekomen weet ik wel zeker dat het werkt.

Bent een aardig kameel, das zeker. Ben echter zelf niet zo zeker dat dit het was. Wanneer ik al rijdende de 4 wd inschakel, tenminste de parttime (ja , ik weet de bezwaren) dan moet ik dit toch merken aan het gedrag van de auto?

Kan dit nu zonder bewaren doen, merk helemaal niets, de auto is stil en rustig en blijft dit ook.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk, nu heb je alles: een test voor de parttime en een test voor de fultime!

Succes,

Carl

Heb zojuist even test uitgevoerd. Wiel omhoog, parttime ingeschakeld en wiel is inderdaad niet rond te draaien. 4 wd moet dus goed functioneren. Was ook op verkeerde been gezet door schok/krakloze overgang van 2 naar 4 wielaandrijving. Niets van te voelen. Dacht dat ik uit de slip was gekomen door goede banden. Zal binnenkort terrein even opzoeken.

Iedereen bedankt voor de snelle reacties. Weet jullie te vinden als ik vast sta in de rimboe.:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor de snelle reacties. Weet jullie te vinden als ik vast sta in de rimboe.:D

Ga niet te ver de rimboe in he. ;) Zoals al eerder aangegeven in dit topic door Kameel heb jij onder je cherokee open differentiëlen zitten en gaat de aandrijving per as naar het wiel met de minste weerstand. Dus als je in rimboe zit kan het best zo zijn dat je linker voorwiel en je rechter-achterwiel ronddraaien terwijl de andere 2 wielen niks doen. Jezelf vastrijden is zo gebeurd maar jezelf loskrijgen kan wel eens een uitdaging zijn.

Veel plezier in de rimboe :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...