Ogdak Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Zoals reeds eerder in het moppertopic vermeldt, is mijn compressor er mee gestopt. Maar wil uiteraard wel een poging doen om de oorzaak op te zoeken. Symptonen zijn als volgt: Op het moment dat ik er spanning op zet begint de motor zachtjes te brommen en zie ik de lichtsterkte van de TL's iets afnemen. Naarmate ik de aandrijfas telkens een stukje verdraai verandert de bromtoon een klein beetje. Hoe en wat kan je er aan meten om een en ander uit te sluiten. Hieronder aan paar foto's van onder andere de spec's van het ding. Ben benieuwd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Wss een veldspoel kapot, is alleen te meten als je de motor helemaal demonteerd. Reparatie kan maar is meestal duurder als een nieuwe motor. Als je geluk heb, is het alleen een soldering. Openmaken en kijken dus. Kneem aan dat je al even spanning buitenom er op hebt gezet? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
jankra Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Zoals reeds eerder in het moppertopic vermeldt, is mijn compressor er mee gestopt.Maar wil uiteraard wel een poging doen om de oorzaak op te zoeken. Symptonen zijn als volgt: Op het moment dat ik er spanning op zet begint de motor zachtjes te brommen en zie ik de lichtsterkte van de TL's iets afnemen. Naarmate ik de aandrijfas telkens een stukje verdraai verandert de bromtoon een klein beetje. Hoe en wat kan je er aan meten om een en ander uit te sluiten. Hieronder aan paar foto's van onder andere de spec's van het ding. Blauw en bruin aan naar een condensator. Waar gaan geel, rood, groen en wit heen? Het lijkt erop dat de veldwikkelingen omgedraaid zijn tov de collectorwikkelingen. Normaal worden condensatoren toegepast om een fasedraaiing te bewerkstelligen. Dus 2 draden moeten gaan naar de vaste wikkelingen en 2 via sleepcontact naar de draaiende wikkelingen. Check of de spanning daar gegeven wordt. Sleepcontact kan smerig zijn of versleten. Het brommen duidt op het magnetisch wisselstroom veld. Deze kan zijn energie niet kwijt aan een tegengestelde partner en zal dus net zoveel stroom trekken als in kortgesloten situatie. Vandaar het dippen van de tl balk. Ben benieuwd. Ik hoop dat je er iets mee kan. Grts JPK Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Kneem aan dat je al even spanning buitenom er op hebt gezet? Hiermee bedoel je de schakelaar/veilighiedsventiel te overbruggen. De 220V rechtstreeks op de contacten midden- en rechtsonder op de aansluitingen in het zwarte kastje. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ab Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Hiermee bedoel je de schakelaar/veilighiedsventiel te overbruggen.De 220V rechtstreeks op de contacten midden- en rechtsonder op de aansluitingen in het zwarte kastje. Idd, wss zal t de schakelaar niet zijn, maar je weet maar nooit. Als ik het goed zie gaan er vier draden de motor in. Rood en groen, zijn doorverbonden met een stripje, zitten aan de fase (bruine draad vanaf de schakelaar) via een geel draadje. Nul (blauwe draad vanaf schakelaar) op de zwarte draad en op de witte via de condensator. Je heb twee spoelen, 1e spoel de rode draad naar zwart of wit. 2e spoel de groene draad naar zwart of wit. Draadjes los en even doormeten, ook even draaien aan de motor om te bepalen wat de rotor of stator spoel is. Condensator ook even doormeten, deze mag niet doorverbinden. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 16, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Thnx, ga ik morgen even uitzoeken. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Classic Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 Hoi, Dit is een één fasemotor met een hoofdwikkeling en hulpwikkeling en condensator en geen serie motor of gelijkstroom motor dus termen als veldwikkeling veldspoel rotorspoel en koolborstels zijn misplaatste termen want die zijn er niet.. Je hulp wikkeling kan door gebrand zijn, je hoofdwikkeling kan doorgebrand zijn, maar meestal is de condensator kapot. Dit kun je meten, maar ook testen zorg dat de compressor onbelast kan lopen en slinger hem eens aan met het schoepje als hij dan wel draait(wel de goede kant op) is het waarschijnlijk je condensator. Hoofdwikkeling moet een weerstand meten(laag), hulpwikkeling moet een weerstand meten(hoog) en de condensator moet juist geen weerstand meten. Dit kan allemaal van af de draden die op je aansluitblokje zitten, wel los halen en goed onthouden hoe het zat. (er kan ook iets mechanisch wezen natuurlijk) Groet Arie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst February 16, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 16, 2009 en de condensator moet juist geen weerstand meten. Groet Arie Als de condensator geen weerstand heeft is ie zeker kapot... De multimeter zal (na een héél korte uitslag naar 0 Ohm) oneindig aan moeten geven. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Classic Geplaatst February 17, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2009 Hoi, Ik had dit wat je verteld eventueel verwacht als vervolg vraag omdat er wel eens verwarring is over oneindig en geen dus ik dacht laat eerst maar meten. Nu is het gelijk toegevoegde waarde, je hebt 100% gelijk. Groet Arie Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 17, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 17, 2009 Het meten gaat vandaag niet meer lukken. De boel onbelast laten lopen wordt een beetje lastig omdat de v-twin er direkt aangebout zit. Thanks tot zover, zal er zeker op terugkomen. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 Heb de condensator inmiddels gemeten: weestand van 6850 Ohm de capacitiet is overigens 30uF Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JeePee Geplaatst February 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 Heb de condensator inmiddels gemeten: weestand van 6850 Ohm de capacitiet is overigens 30uF >>vervangen Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 >>vervangen Allemachtig wat ben jij snel, heb nog ergens een elektromotor slingeren. Even kijken wat daar de capacitiet van is. Heb online al wat motoraanloop condensatoren met deze capaciteit gevonden voor pak en beet 10 euri's. Lijkt dus op een meevaller. Thanks Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ogdak Geplaatst February 18, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 Zo condensator is vervangen, start beter dan tevoren. De compressor had wel eens wat last met opgang komen met koud weer, waarschijnlijk was dat al te wijten aan de verslechterende staat van de condensator. Bedankt allen die een bijdrage aan dit topic hebben geleverd. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst February 18, 2009 Rapporteren Share Geplaatst February 18, 2009 Blazen maar weer, Otto!! ( jij modificeerd ook alles he....) Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.