Spring naar bijdragen

Defect aan compressor


Ogdak
 Share

Recommended Posts

Zoals reeds eerder in het moppertopic vermeldt, is mijn compressor er mee gestopt.

Maar wil uiteraard wel een poging doen om de oorzaak op te zoeken.

Symptonen zijn als volgt:

Op het moment dat ik er spanning op zet begint de motor zachtjes te brommen en zie ik de lichtsterkte van de TL's iets afnemen.

Naarmate ik de aandrijfas telkens een stukje verdraai verandert de bromtoon een klein beetje.

Hoe en wat kan je er aan meten om een en ander uit te sluiten.

Hieronder aan paar foto's van onder andere de spec's van het ding.

IMG_2222.JPG

IMG_2223.JPG

IMG_2224.JPG

IMG_2225.JPG

Ben benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoals reeds eerder in het moppertopic vermeldt, is mijn compressor er mee gestopt.

Maar wil uiteraard wel een poging doen om de oorzaak op te zoeken.

Symptonen zijn als volgt:

Op het moment dat ik er spanning op zet begint de motor zachtjes te brommen en zie ik de lichtsterkte van de TL's iets afnemen.

Naarmate ik de aandrijfas telkens een stukje verdraai verandert de bromtoon een klein beetje.

Hoe en wat kan je er aan meten om een en ander uit te sluiten.

Hieronder aan paar foto's van onder andere de spec's van het ding.

IMG_2223.JPG

Blauw en bruin aan naar een condensator.

Waar gaan geel, rood, groen en wit heen?

Het lijkt erop dat de veldwikkelingen omgedraaid zijn tov de collectorwikkelingen. Normaal worden condensatoren toegepast om een fasedraaiing te bewerkstelligen.

Dus 2 draden moeten gaan naar de vaste wikkelingen en 2 via sleepcontact naar de draaiende wikkelingen. Check of de spanning daar gegeven wordt. Sleepcontact kan smerig zijn of versleten.

Het brommen duidt op het magnetisch wisselstroom veld. Deze kan zijn energie niet kwijt aan een tegengestelde partner en zal dus net zoveel stroom trekken als in kortgesloten situatie. Vandaar het dippen van de tl balk.

IMG_2224.JPG

Ben benieuwd.

Ik hoop dat je er iets mee kan.

Grts JPK

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hiermee bedoel je de schakelaar/veilighiedsventiel te overbruggen.

De 220V rechtstreeks op de contacten midden- en rechtsonder op de aansluitingen in het zwarte kastje.

Idd, wss zal t de schakelaar niet zijn, maar je weet maar nooit.

Als ik het goed zie gaan er vier draden de motor in.

Rood en groen, zijn doorverbonden met een stripje, zitten aan de fase (bruine draad vanaf de schakelaar) via een geel draadje.

Nul (blauwe draad vanaf schakelaar) op de zwarte draad en op de witte via de condensator.

Je heb twee spoelen, 1e spoel de rode draad naar zwart of wit. 2e spoel de groene draad naar zwart of wit.

Draadjes los en even doormeten, ook even draaien aan de motor om te bepalen wat de rotor of stator spoel is.

Condensator ook even doormeten, deze mag niet doorverbinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,

Dit is een één fasemotor met een hoofdwikkeling en hulpwikkeling en condensator en geen serie motor of gelijkstroom motor dus termen als veldwikkeling veldspoel rotorspoel en koolborstels zijn misplaatste termen want die zijn er niet..

Je hulp wikkeling kan door gebrand zijn, je hoofdwikkeling kan doorgebrand zijn, maar meestal is de condensator kapot.

Dit kun je meten, maar ook testen zorg dat de compressor onbelast kan lopen en slinger hem eens aan met het schoepje als hij dan wel draait(wel de goede kant op) is het waarschijnlijk je condensator.

Hoofdwikkeling moet een weerstand meten(laag), hulpwikkeling moet een weerstand meten(hoog) en de condensator moet juist geen weerstand meten.

Dit kan allemaal van af de draden die op je aansluitblokje zitten, wel los halen en goed onthouden hoe het zat.

(er kan ook iets mechanisch wezen natuurlijk)

Groet Arie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...