erikd_o Geplaatst December 30, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2008 In de gebruiksinformatie van onze Jeep Cherokee 2.5 CRD staat dat je na het starten van de dieselmotor deze eerst een tijdje stationair moet laten draaien, al naar gelang de buitentemperatuur. 7 seconden bij 25 C, tot 17 seconden bij -25 C. Dit zou zijn om de motor op te warmen. Voor de benzinevariant staat dit er niet. Ik had nu juist begrepen dat je beter rustig weg kon rijden, omdat bij stationair draaien een koude motor niet genoeg smering krijgt. Om die reden zou het ook onverstandig zijn om eerst de motor te starten en dan de ruiten ijsvrij te maken. Afgezien van het feit dat je je eigen uitlaatgassen staat in te ademen ... Weet iemand hoe dit zit? Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kameel Geplaatst December 30, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2008 Zal ongetwijfeld van het type motor afhangen. Dat hij geen smering krijgt bij koude motor lijkt me niet juist. Als hij loopt gaat er ook olie rond.. Eén ding is zeker: als het zo specifiek in je gebruiksaanwijzing staat , neem dan lekker de tijd en laat 'm even draaien. Kun je mooi krabben. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst December 30, 2008 Rapporteren Share Geplaatst December 30, 2008 ik laat mijn 4.0 benzine altijd even draaien doe ik ondertussen de poort toe, geef de honden een kus, en eventueel de vrouw ook dan kijk ik even of alles er nog aanhangt en vroem ik ben weg met deze vriestemperaturen kan dat heus geen kwaad hoor. zelfs een stationair draaiende motor wordt gesmeerd... die paar seconden doen echt geen kwaad. trouwens, als ik van mijn oprit rij sta ik 25 meter verder al in de file... dus... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
JohsH Geplaatst January 3, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 3, 2009 De VM Diesel hamert inderdaad erg hard als het koud is. Als er dan ook nog vermogen gevraagd wordt is dat niet fijn voor de zuigers en koppakking. Vooral bij een erg laag toerental (bijv in het geval van een automaat). Even laten draaien is beter en veiliger voor je portemonee..... Johs H Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Ivo Geplaatst January 4, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 4, 2009 stationeer laten warm draaien is zo'n onderwerp waar de meningen over blijven verschillen. Levensduur van de motor zou verkorten is een van de meest gehoorde argumenten. Een buurman van mij heeft 6 vrachtwagens en is met dit koude weer op maandag ochtend altijd als eerste op de zaak om alle trucks minimaal 15 minuten te laten warm lopen. Hij verhoogd wel stationeer met 2 honderd toeren om smering te bevorderen. Deze motoren draaien tonnen zonder problemen. Veel vrachtwagens moeten zelfs enige tijd draaien voordat de remmerij druk genoeg heeft om te kunnen wegrijden. Als voorbeeld een DAF motor is gebouwd voor 1,7 miljoen kilometer. Ik zeg motor moet minimaal paar seconden draaien voordat je vermogen vraagt, de tijd dat de olie nodig heeft om boven in de motor te komen. Verder gewoon doen wat je prettig vind. Groeten Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Fiscaal Geplaatst January 6, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 6, 2009 Voor de 28CRD met automaat geldt volgens boekje 10 sec laten draaien alvorens weg te rijden. Heeft te maken met de automaat. Voor de automaat geldt dat die minimaal 4 tot 5 sec nodig is om de auto van de plek te krijgen. Bij koude start, direct in z'n D en direct koppeling los geeft effect dat de auto nog een paar tellen nodig heeft voordat ie van zn plek komt (dus niet doen !). Dus: deur open doen, sleutel erin, starten en ruiten krabben! Voor de koukleumen onder ons: Nog handiger is om met deze kou binnen te blijven, de totaal bevroren autodie je voor de deur ziet staan te starten met de afstandbediening, onbijten (of iets doen met hond of vrouw) en daarna vertrekken, alles warm en geen bevroren ruiten. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
fransdemers Geplaatst January 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2009 of iets doen met hond of vrouw... Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Rick van Unen Geplaatst January 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2009 Bij koude start, direct in z'n D en direct koppeling los geeft effect dat de auto nog een paar tellen nodig heeft voordat ie van zn plek komt (dus niet doen !). Welke koppeling:D:D Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
87wrangler Geplaatst January 7, 2009 Rapporteren Share Geplaatst January 7, 2009 In de gebruiksinformatie van onze Jeep Cherokee 2.5 CRD staat dat je na het starten van de dieselmotor deze eerst een tijdje stationair moet laten draaien, al naar gelang de buitentemperatuur. 7 seconden bij 25 C, tot 17 seconden bij -25 C. 17 seconden bij min 25... da's echt niet om de motor op te warmen. Wél om ervoor te zorgen dat de turbo gesmeerd wordt, voor je wegrijdt. Overigens laat ik m'n motor altijd even draaien voodat ik wegrij. Niet lang hoor, maar 15 seconden ofzo. Gewoon, om even de boel op druk te laten komen. Hetzelfde geldt bij aankomst: ff een seconde of 10 stationair voordat ik de motor uitzet. Bij turbomotoren die net nog ff hebben moeten trekken: 30 seconden! Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erikd_o Geplaatst January 8, 2009 Auteur Rapporteren Share Geplaatst January 8, 2009 Bedankt voor alle reacties. We zullen dus gewoon doen wat er in het boekje staat. Citeren Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.