Spring naar bijdragen

na starten eerst stationair laten draaien?


erikd_o
 Share

Recommended Posts

In de gebruiksinformatie van onze Jeep Cherokee 2.5 CRD staat dat je na het starten van de dieselmotor deze eerst een tijdje stationair moet laten draaien, al naar gelang de buitentemperatuur. 7 seconden bij 25 C, tot 17 seconden bij -25 C. Dit zou zijn om de motor op te warmen. Voor de benzinevariant staat dit er niet.

Ik had nu juist begrepen dat je beter rustig weg kon rijden, omdat bij stationair draaien een koude motor niet genoeg smering krijgt. Om die reden zou het ook onverstandig zijn om eerst de motor te starten en dan de ruiten ijsvrij te maken. Afgezien van het feit dat je je eigen uitlaatgassen staat in te ademen ...

Weet iemand hoe dit zit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zal ongetwijfeld van het type motor afhangen. Dat hij geen smering krijgt bij koude motor lijkt me niet juist. Als hij loopt gaat er ook olie rond..

Eén ding is zeker: als het zo specifiek in je gebruiksaanwijzing staat , neem dan lekker de tijd en laat 'm even draaien. Kun je mooi krabben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik laat mijn 4.0 benzine altijd even draaien

doe ik ondertussen de poort toe, geef de honden een kus, en eventueel de vrouw ook ;)

dan kijk ik even of alles er nog aanhangt en vroem ik ben weg

met deze vriestemperaturen kan dat heus geen kwaad hoor. zelfs een stationair draaiende motor wordt gesmeerd...

die paar seconden doen echt geen kwaad.

trouwens, als ik van mijn oprit rij sta ik 25 meter verder al in de file...

dus...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De VM Diesel hamert inderdaad erg hard als het koud is. Als er dan ook nog vermogen gevraagd wordt is dat niet fijn voor de zuigers en koppakking. Vooral bij een erg laag toerental (bijv in het geval van een automaat).

Even laten draaien is beter en veiliger voor je portemonee.....

Johs H

Link naar opmerking
Deel via andere websites

stationeer laten warm draaien is zo'n onderwerp waar de meningen over blijven verschillen.

Levensduur van de motor zou verkorten is een van de meest gehoorde argumenten.

Een buurman van mij heeft 6 vrachtwagens en is met dit koude weer op maandag ochtend altijd als eerste op de zaak om alle trucks minimaal 15 minuten te laten warm lopen. Hij verhoogd wel stationeer met 2 honderd toeren om smering te bevorderen. Deze motoren draaien tonnen zonder problemen. Veel vrachtwagens moeten zelfs enige tijd draaien voordat de remmerij druk genoeg heeft om te kunnen wegrijden. Als voorbeeld een DAF motor is gebouwd voor 1,7 miljoen kilometer.

Ik zeg motor moet minimaal paar seconden draaien voordat je vermogen vraagt, de tijd dat de olie nodig heeft om boven in de motor te komen. Verder gewoon doen wat je prettig vind.

Groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de 28CRD met automaat geldt volgens boekje 10 sec laten draaien alvorens weg te rijden. Heeft te maken met de automaat. Voor de automaat geldt dat die minimaal 4 tot 5 sec nodig is om de auto van de plek te krijgen. Bij koude start, direct in z'n D en direct koppeling los geeft effect dat de auto nog een paar tellen nodig heeft voordat ie van zn plek komt (dus niet doen !). Dus: deur open doen, sleutel erin, starten en ruiten krabben!

Voor de koukleumen onder ons: Nog handiger is om met deze kou binnen te blijven, de totaal bevroren autodie je voor de deur ziet staan te starten met de afstandbediening, onbijten (of iets doen met hond of vrouw) en daarna vertrekken, alles warm en geen bevroren ruiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de gebruiksinformatie van onze Jeep Cherokee 2.5 CRD staat dat je na het starten van de dieselmotor deze eerst een tijdje stationair moet laten draaien, al naar gelang de buitentemperatuur. 7 seconden bij 25 C, tot 17 seconden bij -25 C.

17 seconden bij min 25... da's echt niet om de motor op te warmen.

Wél om ervoor te zorgen dat de turbo gesmeerd wordt, voor je wegrijdt.

Overigens laat ik m'n motor altijd even draaien voodat ik wegrij. Niet lang hoor, maar 15 seconden ofzo.

Gewoon, om even de boel op druk te laten komen.

Hetzelfde geldt bij aankomst: ff een seconde of 10 stationair voordat ik de motor uitzet. Bij turbomotoren die net nog ff hebben moeten trekken: 30 seconden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Nieuwe aanmaken...